Gå til innhold
Hundesonen.no

Student i 2014 / 2015


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

Jeg vil forbedre en eksamen i vår, men jeg tenkte å ta konteeksamen i august sånn at jeg hadde noe å drive med i sommer for semesteret er hardt nok fra før da jeg tar ekstra fag allerede.

Så fant jeg denne

§ 2-5.Vilkår for oppmelding til kontinuasjonseksamen

1. Student med ikke bestått på siste ordinær eksamen har rett til kontinuasjonseksamen. Det samme gjelder for student med forfall på siste ordinær eksamen, uavhengig av forfallsgrunn.

og denne

Et eksamensforsøk er brukt når en student har vært oppmeldt til en eksamen og fått karakter, ikke bestått eller ikke møtt til eksamen.

Såååå, da kan jeg vel i teorien bare ikke møte på eksamen i vår og melde meg opp i konten istedenfor sånn at jeg får tatt den i august :)? Faget jeg skal ta har nemlig ikke eksamen før i juni, og da er jeg ferdig på skolen og sikkert reist på ferie!

Var så mange som sa til meg at man MÅTTE stille opp på eksamen for å få ta konten, men jeg syne det ser ut som jeg kan ta konten selv om jeg ikke møter opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoho! Det var visst en "feil" gjort av Samordna det der. Kort fortalt pga min bakgrunn fra Steinerskolen...MEN NÅ HAR SKOLENS INNTAKSSJEF LOVET PLASS FRA 5.AUG!! Sorry caps, men det er så glad jeg er

Jeg fikk B på masteroppgaven, og har dermed oppretthold snittet som gjør at jeg en gang kan søke PhD hvis jeg vil. Hurra!!

Jeg fikk A på masteroppgaven min Nå er jeg litt overrasket og veldig glad!

Posted Images

Guest Kåre Lise

Hva mener du med dette?

Jeg tar forkurs på HiT nå, og er veldig fornøyd med det. Neste år var (er) planen å gå på HBV, for der har de produktdesign, som jeg egentlig vil gå. Det er flere ting som gjør at jeg revurderer det, men er det andre ting som gjør at jeg bør revurdere hele HBV?

Vet ikke så meget. Nå går jeg produktutvikling, maskin i Kbg å valgte det fremfor produktdesign, vet ikke hvordan det er der men etter sammenslåingen har jeg forstått det som at mer skal samkjøres.

De holder jo på med desperate løsninger for å gjøre noe strykprosenten. Står litt her, enten har de pynta på talla eller så har det blitt verre, hørt alt fra over 50 til 80% stryk i matte.

Så det de har gjort her nå er å ha tilnærmet "høstferie" første semesteret og få alt nå på vårsemester for å hjelpe disse som går tresemester. Vi har fem fag nå, 2 av de matte og fysikk, 10studiepoeng hver med 3 forelesningstimer i uka. Minner mer om ett helgekurs i antall timer enn ett studie. Etter første uka ligger foreleserne bak. Fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg, Petrokjemi og oljeraffinering, Termodynamikk, Kolloid og overflate kjemi og sist men ikke minst.... Eksperter i team! Obligatorisk oppmøte hver onsdag 8-16, hvor vi vil lære å jobbe i team, og reflektere våre følelser etc etc. Første dagen hadde vi mange bli-kjent øvelser, det er såååååå kleint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva utdanner du deg innen, egentlig?

Mine fag dette semesteret:

*Forskningslitteratur innen kreftbiologi

*Labratoriefag i biokjemi og molekylærbiologi

*Avansert cellebiologi

*Astronomi (bare for å få det teite halve poenget jeg mangler for å skrive av et 10 sp-fag :P )

går du på uio? høres ut som et av semestrene på bachelor i mollebio :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin studentdag! Fikk A i JUS311 Overføring av fast eiendom. Bare tre av 74 studenter fikk A, så jeg er temmelig fornøyd med den! :ahappy:

Dessuten har jeg fått bekreftet at jeg kan ta to geografiemner her, så vårens emner blir:

Sosial and public policy 1b: Understanding Glasgow in a globalised world

Introduction to Scottish culture

Comparative Global Urbanism

Remote sensing

:D

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ingvild - remote sensing faktisk! Er det for å bruke bilder til oversiktskart, eller er det faktisk signalbehandling av satellittdata? Hadde ikke sett for meg sistnevnte i et studium som det du tar, derav spm :P

Hadde i hinnahåra daga remote sensing, signalbehandling og mönstergjenkjenning. Urk. Så mye fikk jeg bruk for det senere, men then again - det var artig att lära det :)

I år må gudene vite hva slags emner jeg skal ta selv, og evt undervise i... Tenker det antakeligvis blir noe inversjons-greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ingvild - remote sensing faktisk! Er det for å bruke bilder til oversiktskart, eller er det faktisk signalbehandling av satellittdata? Hadde ikke sett for meg sistnevnte i et studium som det du tar, derav spm :P

Hadde i hinnahåra daga remote sensing, signalbehandling og mönstergjenkjenning. Urk. Så mye fikk jeg bruk for det senere, men then again - det var artig att lära det :)

I år må gudene vite hva slags emner jeg skal ta selv, og evt undervise i... Tenker det antakeligvis blir noe inversjons-greier.

Det er bare et 5 ECTS introduksjonskurs, så vet ikke helt hvor mye vi kommer til å gå i dybden akkurat. :P

By the end of the course, you will be able to:

· Grasp the scientific basis of commonly applied approaches in image-based remote sensing

· Carry out basic Digital Image manipulation, Image Filtering and image enhancement approaches, and understand their uses and applications

· Manipulate spectral data to prepare imagery for thematic classification

· Explain image clustering approaches, and to be able to apply them to semi-automatically classify spectral data in order to generate your own thematic maps

· Use Erdas Imagine software to carry out commonly-used image processing tasks

. Complete tasks requiring spatial and numerical data analysis skills.

Jeg kan ikke noe særlig om det, men jeg manglet fem studiepoeng, det passet inn i timeplanen min og jeg syns det så interessant ut, så hvorfor ikke. :P Det er nok ikke superrelevant for studiet mitt, men det er ikke emnet "Introduction to Scottish culture" heller. :lol: Jeg ligger 30 studiepoeng foran (har tatt 230 stp på 3,5 år + hadde exphil fra før som må være med i graden min), så jeg trenger uansett ikke å ha disse emnene med på vitnemålet mitt til slutt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 av 4 eksamener i boks. Ikke i nærheten av fornøyd med resultatene, men jeg minner meg selv på at på skoleeksamener ligger jeg alltid en karakter eller to lavere enn jeg får på oppgaver, pluss at jeg jo faktisk jobber fulltid i tillegg til å være fulltidsstudent. Litt vanskelig å rekke over det samme da, så da kan jeg ikke regne med å få de samme resultatene heller.

Men hvor klønete er det ikke av uni/høgskole å ha skriftlige eksamener man ikke kan skrive på PC med? Det klarer de å gjennomføre både på u-skole og vg uten problem. Det forkludrer så mye at man enten får masse overstrykinger når man redigerer eller så må man kladde masse. Bah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 av 4 eksamener i boks. Ikke i nærheten av fornøyd med resultatene, men jeg minner meg selv på at på skoleeksamener ligger jeg alltid en karakter eller to lavere enn jeg får på oppgaver, pluss at jeg jo faktisk jobber fulltid i tillegg til å være fulltidsstudent. Litt vanskelig å rekke over det samme da, så da kan jeg ikke regne med å få de samme resultatene heller.

Men hvor klønete er det ikke av uni/høgskole å ha skriftlige eksamener man ikke kan skrive på PC med? Det klarer de å gjennomføre både på u-skole og vg uten problem. Det forkludrer så mye at man enten får masse overstrykinger når man redigerer eller så må man kladde masse. Bah!

Jeg tenker litt sånn at når du studerer fullt og jobber fullt, så skal du være veldig fornøyd med bestått jeg!

Og ja, helt enig! Universitetet i Agder driver og tester ut pc til eksamen nå, vi hadde det i høst og det fungerte helt flott! Deilig å skrive på pc! Og apropos eksamen, jeg venter fremdeles på siste karakter. Vil vite!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt sånn at når du studerer fullt og jobber fullt, så skal du være veldig fornøyd med bestått jeg!

Og ja, helt enig! Universitetet i Agder driver og tester ut pc til eksamen nå, vi hadde det i høst og det fungerte helt flott! Deilig å skrive på pc! Og apropos eksamen, jeg venter fremdeles på siste karakter. Vil vite!

Joa, men er godt vant da vettu :lol:

Skitt au, de er bestått. Det er det viktigste. Ikke at jeg ikke fikk A/B :P Ene var bare bestått/ikke bestått da, typisk nok i et fag jeg er knallgod i :lol: Men venter fremdeles på SPSS'en da...

Og fra nå av har jeg ingen skoleeksamener, kun oppgaver. Og i dette semesteret er det også kun bestått/ikke bestått - ingen karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste drittfaget ever ble bestått :lol: C på oblig oppgave og E på eksamen. Kommer aaaaldri til å ta det igjen :lol:

Hvilket fag var det?

Nå har jeg sett på fasiten til den eksamen jeg trodde gikk skikkelig dårlig som jeg fikk C på, og jeg har kun 1 oppgave nesten helt rett, og den telte bare 25 % :P Ergo, jeg må ha fått masse poeng for å ha tenkt riktig på de andre oppgavene, for de er søren meg ikke rett i det hele tatt :lol: Jeg har sendt inn skjema om begrunnelse for karakteren bare fordi jeg er skikkelig nysgjerrig :P Det blir spennende!

Ellers har jeg levert min første innlevering i dag, så da er studieåret godt i gang! Nå må jeg få lagt meg litt lesestruktur, så skal nok året gå strålende! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk C på organisasjon og ledelse. I utgangspunktet vil jeg jo ha B i snitt, men etter å ha strøket på matten er jeg kjempefornøyd med C. Jeg slipper vertfall å tenke på å ta den opp igjen i første omgang. Var såvidt jeg turte å sjekke studweb i frykt for dårligere enn C. Dette er også det faget jeg har lagt minst arbeid i, elendig foreleser og siste eksamen i eksamensperioden gjorde at dette faget ikke fikk så veldig mye oppmerksomhet :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MegaMarie Samfunnsvitenskapelig metode. Blæææh! :P

Det er umulig første gang man tar det - men lettere for hver gang (ikke når man tar det opp altså, men jo flere metodefag man har). Første gang jeg hadde det rev jeg av meg håret!

Jeg har fått siste eksamen, fikk B, og A i snitt hittil. Så nå må jeg bare naile masteroppgaven! Har fått positiv tilbakemelding fra de to organisasjonene jeg har kontaktet ang intervjuer i dag, så nå føler jeg at jeg er på vei!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...