Gå til innhold
Hundesonen.no

Student i 2014 / 2015


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

Fikk C på første eksamen. Det er helt ok. Jeg føler det mer skuffende at så mange fikk C, 17 stk av 40... for å være litt ekkel så VET jeg at jeg har lagt ned så mye mer tid og innsats enn enkelte som ikke engang har kjøpt bøkene :( . Prøver å tenke positivt og at det er jo ikke noe som forhindrer meg fra å få jobb senere da, og jeg tror C er snittet jeg trenger for evt. master jeg har sett på senere (har A, B, B og B fra før av).

Edit: det er jo minuset med sånn eksamensform, får ikke vist "alt" man har jobbet med og kan.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoho! Det var visst en "feil" gjort av Samordna det der. Kort fortalt pga min bakgrunn fra Steinerskolen...MEN NÅ HAR SKOLENS INNTAKSSJEF LOVET PLASS FRA 5.AUG!! Sorry caps, men det er så glad jeg er

Jeg fikk B på masteroppgaven, og har dermed oppretthold snittet som gjør at jeg en gang kan søke PhD hvis jeg vil. Hurra!!

Jeg fikk A på masteroppgaven min Nå er jeg litt overrasket og veldig glad!

Posted Images

Fikk C på første eksamen. Det er helt ok. Jeg føler det mer skuffende at så mange fikk C, 17 stk av 40... for å være litt ekkel så VET jeg at jeg har lagt ned så mye mer tid og innsats enn enkelte som ikke engang har kjøpt bøkene :( . Prøver å tenke positivt og at det er jo ikke noe som forhindrer meg fra å få jobb senere da, og jeg tror C er snittet jeg trenger for evt. master jeg har sett på senere (har A, B, B og B fra før av).

Edit: det er jo minuset med sånn eksamensform, får ikke vist "alt" man har jobbet med og kan.

Noen i studiegruppen min stresset seg gjennom studiet. De gjorde ikke annet enn å lese, brukte sikkert tusen ganger mer tid enn meg på lesing og arbeid med oppgaver. Likevel fikk vi stort sett lik karakter. Det kan jo hende temaet ligger litt mer naturlig for noen enn for andre, at de har vært borti temaet før etc. Jeg synes likevel ikke at sånt er urettferdig. Det er jo visse krav som må oppnås for de forskjellige karakterene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er egentlig karaktersetting i Norge? Hvor mange prosent må en ha for å stå?

Vi må ha 51% riktig for å få 3 som tilsvarer en E og som regel 97-100% for å få 5=A.

Jeg må ha 40 % i matte for å stå.

Jeg drømte i natt at jeg hadde fått karakteren på den ene eksamenen min, og jeg hadde fått.... *trommevirvel* D -. Altså, D minus. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen i studiegruppen min stresset seg gjennom studiet. De gjorde ikke annet enn å lese, brukte sikkert tusen ganger mer tid enn meg på lesing og arbeid med oppgaver. Likevel fikk vi stort sett lik karakter. Det kan jo hende temaet ligger litt mer naturlig for noen enn for andre, at de har vært borti temaet før etc. Jeg synes likevel ikke at sånt er urettferdig. Det er jo visse krav som må oppnås for de forskjellige karakterene.

Jeg er sikkert barnslig, men det er frustrerende å få samme karakter som folk som sitter og ler fordi de syns at pensum er så dumt og kjedelig, og ikke har kjøpt en eneste bok. Kanskje mest frustrerende fordi jeg vet at jeg kan mer enn til en C, men feilet med å få det frem på eksamen. Skjønner jo at det er min egen fortjeneste at jeg fikk en C.. :aww: .

I fjor hadde vi annen eksamensform som jeg mener er bedre for å vise en helhetlig forståelse. Utdrag fra tre mappeoppgaver levert individuelt med metatekst :) .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er egentlig karaktersetting i Norge? Hvor mange prosent må en ha for å stå? Vi må ha 51% riktig for å få 3 som tilsvarer en E og som regel 97-100% for å få 5=A.

Hvor holder du til?

Det er ikke noen fast standard i norge selv om det er relativt likt, f.eks er det strengere for toppkarakter på UiO enn NTNU. De fleste universitet/høgskoler følger lignende skalaer når det gjelder matematiske fag.

Karakterskala for prosentvurderingsmetoden NTNU

A: 89- 100 poeng

B: 77- 88 poeng

C: 65- 76 poeng

D: 53- 64 poeng

E: 41- 52 poeng

F: 0- 40 poeng

UiO:

A: 92- 100 poeng

B: 77- 91 poeng

C: 58- 76 poeng - Så en god C skiller seg enormt fra em dårlig C.

D: 46- 57 poeng

E: 40- 55 poeng

F: 0- 39 poeng

Ellers så følger det jo en slik vurdering som er standard:

A: Fremragende

B: Meget god

C: God

D: Nok så god

E: Tilstrekkelig

F: Ikke bestått

Denne er interessant, sammenligner karaktersystemer i ulike land:

http://www.uhr.no/documents/Karaktersystem_i_andre_land.pdf

Norge har strengt karaktersystem i forhold til mange land. F.eks er det enorm forskjell fra Norge og USA, der en A på uni kan tilsvare nesten ned til en god C her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor holder du til?

Det er ikke noen fast standard i norge selv om det er relativt likt, f.eks er det strengere for toppkarakter på UiO enn NTNU. De fleste universitet/høgskoler følger lignende skalaer når det gjelder matematiske fag.

Karakterskala for prosentvurderingsmetoden NTNU

A: 89- 100 poeng

B: 77- 88 poeng

C: 65- 76 poeng

D: 53- 64 poeng

E: 41- 52 poeng

F: 0- 40 poeng

UiO:

A: 92- 100 poeng

B: 77- 91 poeng

C: 58- 76 poeng - Så en god C skiller seg enormt fra em dårlig C.

D: 46- 57 poeng

E: 40- 55 poeng

F: 0- 39 poeng

Ellers så følger det jo en slik vurdering som er standard:

A: Fremragende

B: Meget god

C: God

D: Nok så god

E: Tilstrekkelig

F: Ikke bestått

Denne er interessant, sammenligner karaktersystemer i ulike land:

http://www.uhr.no/documents/Karaktersystem_i_andre_land.pdf

Norge har strengt karaktersystem i forhold til mange land. F.eks er det enorm forskjell fra Norge og USA, der en A på uni kan tilsvare nesten ned til en god C her.

Studerer i Polen :)

Det varierer selvfølgelig her også, hvem som underviser har veldig mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert barnslig, men det er frustrerende å få samme karakter som folk som sitter og ler fordi de syns at pensum er så dumt og kjedelig, og ikke har kjøpt en eneste bok. Kanskje mest frustrerende fordi jeg vet at jeg kan mer enn til en C, men feilet med å få det frem på eksamen. Skjønner jo at det er min egen fortjeneste at jeg fikk en C.. :aww: .

I fjor hadde vi annen eksamensform som jeg mener er bedre for å vise en helhetlig forståelse. Utdrag fra tre mappeoppgaver levert individuelt med metatekst :)

Eksamen er alltid litt sjansespill og noen har mer flaks enn andre. Jeg har brukt sykt mye tid på å lese i høst, løst alle eksamensoppgaver, skrevet hundrevis av sider med notater. På eksamen fikk jeg helt hjerneteppe (aldri skjedd før), rotet skikkelig og det bare raknet. Har antageligvis strøket og må ta den opp igjen til sommeren. Mange av de som har lest minimalt synes eksamen var kjempelett... så ofte er det litt flaks rett og slett...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg meldt opp til eksamen i 50 studiepoeng neste semester :blink: !!

10 av poengene er en fysikk karakter jeg vil forbedre ett hakk, de ande 10 ekstrapoengene er et fag jeg egentlig skal ha våren 2016, men siden jeg skal dra hjem for å skrive bacheloroppgaven da, så tar jeg dette faget nå sånn at jeg blir ferdig med alt som "binder" meg til å være i Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med alle eksamener på masteren! Det har vært tøft i høst, jeg har jobbet 100% og tar masteren på fulltid. Naturlig nok får jeg ikke gått på forelesninger, og all lesing blir lagt til kveldstid og helger. Jeg mangler karakter på siste eksamen, men hittil har jeg fått A på alle individuelle eksamener på masteren (C på en gruppeoppgave). Det er helt utrolig, jeg fikk aldri sånne karakterer på bacheloren - så jeg har tydeligvis knekt en kode, eller så er det noe annet som gjør at disse fagene ligger ganske lett for meg. Jeg er superdupermegastolt og fornøyd, og håper jeg klarer å fortsette med oppgaven i samme spor.

Litt ekkelt å skryte sånn av karakterer, men samtidig er jeg så fornøyd at jeg har lyst til å hyle det ut :P

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig, veldig frustrerende med eksamen nummer 2. Jeg har vært i alle forelesninger i faget, alle kollokvier, gjort alle tidligere eksamensoppgaver, pugget meg ihjel, skrevet sammendrag av hele pensum, gått gjennom forelesningsnotater xxx antall ganger og jobbet beinhardt med faget siden dag 1. På midtveiseksamen fikk jeg A. Så kommer slutteksamen, og jeg innser at pensum er altfor, altfor mye. Jeg får helt panikk og blir frustrert, sint og lei meg, fordi jeg vet at jeg ikke kommer til å gjøre det noe bra. Over 60 stykker er oppmeldt til faget. Bare 40 møter opp. 21 (!) stykker trekker seg når de får oppgavene. Jeg følte det gikk dårlig (ikke stryk-dårlig), og jeg har jobbet så enormt mye med dette faget :( What to do? Er det noe poeng i å sende inn en klage? Hadde alle de 41 stk som ikke tok eksamen faktisk tatt den, så hadde ikke karakterene blitt særlig normalfordelte. Nå føler jeg meg som en dårlig taper, men dette plager meg veldig :sint_01:

Fikk en C. Og 48% strøk! :huh::huh::huh::huh: Har ikke helt bestemt meg for om jeg gidder å klage over faget enda. Karakteren vil ikke ødelegge for meg mtp opptak til masteren, og jeg skal ikke utdanne meg direkte innen dette faget uansett. Hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk B på matteeksamen! :D Jeg er superstolt! Jeg følte det gikk bra, men så bra bare drømte jeg om at det kom til å gå.

På innførings i ingeniørfag fikk jeg D :lol: Det er egentlig bare litt latterlig, for den ene delen av den eksamen har virkelig alle tolket forskjellig. Så jeg skal garantert spørre om begrunnelse på den karakteren. Det kan bli et interessant svar.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har denne høsten tatt 10 studiepoeng i Dyreassisterte intervensjoner med hund på NMBU, ved siden av et fulltidsstudie (bachelor), så jeg er godt fornøyd med å ha gjennomført og fått godkjent 42 studiepoeng denne høsten og 35 i våres. Det betyr at når jeg (forhåpentligvis) er ferdig 5.juni 2015 har jeg tatt 195 studiepoeng på 6 semestre, med helt greie karakterer!!! Hurra for meg (og alle dere andre)!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fik A på den skiftlige del af mit fordybningsfag = super fornøyd. Men fik bare C for den praktiske del... og det er jeg faktisk skuffet over. Jeg havde laget, designet og syet, en kappe til vinterbruk. Har brugt lang tid på det og er super fornøyd med resultatet, men min lærer er åbenbart ikke enig i at det var et godt stykke arbejde.

Er især skuffet for flere fik C sidste år, for praktiske projekter, som ikke var helt færdige! Og en fik B for en trekopp, der var gået i stykker..!

Men har bedt om begrundelse og så vil jeg overveje om jeg skal klage... Fik mit B samlet for hele faget, som jeg gerne ville og det vil ikke ændre den samlede karakter af få B i stedet for C i det praktiske projekt..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert barnslig, men det er frustrerende å få samme karakter som folk som sitter og ler fordi de syns at pensum er så dumt og kjedelig, og ikke har kjøpt en eneste bok. Kanskje mest frustrerende fordi jeg vet at jeg kan mer enn til en C, men feilet med å få det frem på eksamen. Skjønner jo at det er min egen fortjeneste at jeg fikk en C.. :aww: .

I fjor hadde vi annen eksamensform som jeg mener er bedre for å vise en helhetlig forståelse. Utdrag fra tre mappeoppgaver levert individuelt med metatekst :) .

Det er ikke barnslig, selvfølgelig er det frustrerende! Især i fag man brenner for selv. Jeg ELSKET naturfag og geografi på videregående, men jeg fikk aldri 6 fordi jeg aldri har vært god å pugge ting. Var muntlig aktiv, gledet meg til timene osv - mens andre satt og holdt kjeft og hatet faget .... og de sistnevnte? De fikk 6 på alle prøver. Dritirriterende :sint_01::rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig dukket eksamen opp i hode mitt igjen! Har klart å fortrenge det i julen og ikke tenke noe på det sisten sensurfristen ikke er før 5 januar men NÅ dukket tankene opp igjen. Er så utrolig spent på og jeg har bestått eller ikke og eventuelt hvilke karakterer. Sitter her også å lurer fælt på om jeg skal få bestilt noen bøker og få meldt meg opp til eksamen til våren eller ikke.

Jeg begynte på en revisor studiet men fant ut at det var ikke tingen for meg og fikk en fantastisk mulighet til å jobbe i ambulansen! Dermed må jeg ta alle ambulansefagene fra vgs og alle helse og sosialfagene fra vgs for å til slutt få fagbrevet og har til nå tatt alle ambulansefagene men mangler helse og sosial fagene. Er ute av jobb nå pga. småen som vokser i magen og han skal etter planen komme rundt 19mars og jeg er bare redd jeg ikke klarer å gå opp til eksamen siden de starter i april er det vell. Privatisteksamen har også blitt svindyr! 1000kr for førstegangsfag og 2000kr for å ta opp fag... Kan bli dyrt hvis jeg ikke kan møte til den/de eksamenen. Så ta sjangsen og melde meg opp og håpe det går eller vente til høsten?! Problemet med høsten er at jeg ikke vet hvordan ting blir da heller for da er jeg tilbake i jobb og selv om vi jobber døgnvakter og da har over 100% stilling med 2 døgn i uken så er jeg fortsatt i jobb og jeg har en liten en hjemme resten av ukene så blir det mye tid til å lese da tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig dukket eksamen opp i hode mitt igjen! Har klart å fortrenge det i julen og ikke tenke noe på det sisten sensurfristen ikke er før 5 januar men NÅ dukket tankene opp igjen. Er så utrolig spent på og jeg har bestått eller ikke og eventuelt hvilke karakterer. Sitter her også å lurer fælt på om jeg skal få bestilt noen bøker og få meldt meg opp til eksamen til våren eller ikke.

Jeg begynte på en revisor studiet men fant ut at det var ikke tingen for meg og fikk en fantastisk mulighet til å jobbe i ambulansen! Dermed må jeg ta alle ambulansefagene fra vgs og alle helse og sosialfagene fra vgs for å til slutt få fagbrevet og har til nå tatt alle ambulansefagene men mangler helse og sosial fagene. Er ute av jobb nå pga. småen som vokser i magen og han skal etter planen komme rundt 19mars og jeg er bare redd jeg ikke klarer å gå opp til eksamen siden de starter i april er det vell. Privatisteksamen har også blitt svindyr! 1000kr for førstegangsfag og 2000kr for å ta opp fag... Kan bli dyrt hvis jeg ikke kan møte til den/de eksamenen. Så ta sjangsen og melde meg opp og håpe det går eller vente til høsten?! Problemet med høsten er at jeg ikke vet hvordan ting blir da heller for da er jeg tilbake i jobb og selv om vi jobber døgnvakter og da har over 100% stilling med 2 døgn i uken så er jeg fortsatt i jobb og jeg har en liten en hjemme resten av ukene så blir det mye tid til å lese da tro?

Jeg vet ikke med sikkerhet hvordan det er med privatisteksamen, men sjekk opp om det er samme regler med hensyn til fravær på eksamen grunnet sykdom - er det det så får du nytt forsøk gratis. Men jeg vet ikke hvordan dette fungerer på privatisteksamen. Har hatt 2 selv, men tok begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...