Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten lettstelt sak


Wednesday
 Share

Recommended Posts

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei. Det blir shiba.

Helt sikker på at radius ikke er så viktig når du har to gutter som glemmer å lukke ytterdører og porter?

Om pinscheren er aktuell, så ville jeg absolutt tatt kontakt med Nina Brattestå, hun er veldig flink og seriøs http://www.dijontoma.com/ - Skulle jeg hatt pinscher hadde det definitivt blitt fra hen

Så frisk som mulig? Passelig størrelse? Beagle! :D

De er utrolig friske som rase, og har vel få eller ingen plagsomme rasetypiske sykdommer utenom det hunder generelt kan få som individer. Iflg et hundeprogram jeg så på tv en gang, er beagle den friskeste rasen. Det er også en svært gammel rase. Fin størrelse. Ikke miniatyr, men heller ikke stor rase.

De uler litt istedenfor å bjeffe i blant, så da ligner de kanskje litt på den basenjien du har, sånn sett :)

Ulempen med en beagle er vel at det er jakthund i genene (selv om mange avles mer som selskapshunder nå til dags), så den har nok litt større radius omkring deg enn en typisk gjeterhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dsg er aktuell kommer nok an på hva man definerer som "lite lyd". Jeg synes ikke Odin har mye lyd, han bjeffer på katter og dørklokka, og når det går hunder forbi hagen. Jeg kjenner dsg som bjeffer mer, og mindre. Men om man ikke liker utseendet så spiller det jo liten rolle. :P

Manchesteren har minst like mye lyd, mer jaktinstinkt og er litt mer terrier en dsg (men jeg synes de er råfine!).

Føler det med lyd er veldig individuelt hos dsg. Noen bjeffer en del, andre ikke. Min bjeffer så godt som ingen ting. Ikke på mennesker, dyr, ringeklokka, absolutt ingenting. Det har bare skjedd en sjelden gang på kveldene når menner kommer til døra og hun ikke ser dem skikkelig at hun bjeffer, men hun slutter med en gang hun får beskjed. Vi har alltid vært veldig strenge med bjeffingen da, og lært henne at hun ikke skal bjeffe. Så tror med litt strenghet og trening at det med bjeffingen skal gå fint. :-)

Dsg har liten radius generelt. Oppdretteren min sa hun aldri hadde hørt om en dsg som hadde stukket lenger enn 200 m hjemmefra. En veldig trivelig og glad rase som elsker alt og alle. De er også en generelt frisk rase. Eneste som bør gjøres er og HD røntge. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MiO - Enig, beagler er helt nydelige, men iogm at det faktisk er en drivende jakthund, så veit jeg at det kan være problematisk å få tak i en iaff i Norge om du ikke jakter. Og det synes jeg er helt greit, hvorfor kjøpe en losende jakthund med MYE krutt og motor (og hinsides stor radius) om du ikke skal bruke den? :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så frisk som mulig? Passelig størrelse? Beagle! :D

De er utrolig friske som rase, og har vel få eller ingen plagsomme rasetypiske sykdommer utenom det hunder generelt kan få som individer. Iflg et hundeprogram jeg så på tv en gang, er beagle den friskeste rasen. Det er også en svært gammel rase. Fin størrelse. Ikke miniatyr, men heller ikke stor rase.

De uler litt istedenfor å bjeffe i blant, så da ligner de kanskje litt på den basenjien du har, sånn sett :)

Ulempen med en beagle er vel at det er jakthund i genene (selv om mange avles mer som selskapshunder nå til dags), så den har nok litt større radius omkring deg enn en typisk gjeterhund.

Beagle er det ofte MYE lyd i; uling og piping er ikke unormalt. Litt størra radius er vel åta svakt i, det er selvstendige hunder som uten å mukke går laangt fra eier og er borte lenge. Beagelen som jakthund er kjent for å være borte i dagevis (før man fikk gps) I nnrge skal man lete lenge for å få ikkejaktavla linjer. Den er jo da også glad i vilt og stikker mer enn gjerne etter :lol:
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "normal" whippet tror jeg hadde vært en fin rase for dere, jeg :) Med normal mener jeg en som ikke er av den store typen man ofte ser på utstilling. De er overraskende små altså. Dessuten tar de jo pitteliten plass der de krøller seg sammen i en ball under dyna di :wub:

Min begrensede erfaring med whippet sier meg at det hadde vært noe! Men det kan sikkert andre enn meg gi bedre svar på om stemmer eller ei altså.

Whippsen min ble kasta ut av senga da samboern flytta inn :P Han ligger ikke sammenkrøpet som en liten ball, men spriker med de tynne og harde knoklene sine i alle himmelretninger.

Også fryser de en hel del da, siden ts nevnte det på lista si. Men ellers enkle og artige skruer :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puli! :lol: :lol:

De har ekstremt liten radius, krever lite pelsstell når pelsen har snoret seg og er glad i barn.

* ignorere pelsstell første året og lyden*

Neida, kødder.

Jeg slår et slag for whippet. Italiener virker litt skjøre mtp to smågutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...