Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten lettstelt sak


Wednesday
 Share

Recommended Posts

Vi lurer litt på å kjøpe en annen rase når basenjien ikke er her mer. Men er ikke helt sikre på om det vi vil ha finnes engang :P Er jo veldig fornøyd med basenjien da, og det kan godt tenkes vi ender på den igjen. Men jeg synes det hadde vært fint med en som passer bedre inn i det livet vi har nå. En som kan bli med på tur i allslags vær uten å fryse ihjel. Og som kanskje har litt mindre samkjønnsaggresjon. Prøver å lage en liste!

- Lite lyd

- Lettstelt pels. Ikke for lang. Ikke klippe/nappe. (Hvis den må klippes/nappes må det isåfall være veldig enkelt!)

- Lite hundelukt

- Ikke noe særlig større enn en basenji

- Så frisk som mulig

- Ikke flat nese eller andre skavanker

- Liten radius? Ikke noe must. Men hadde vært interessant å prøve en slik rase og :lol:

Jeg vil bruke hunden til tur, kos og familieliv. Den skal kunne være med på alt. Vil også ha mulighet til å bruke den til utstilling. Blodspor er også gøy.

Jeg foreslo whippet for mannen, men han syntes den var for stor. Ellers tenker jeg shiba. Andre forslag?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei. Det blir shiba.

Helt sikker på at radius ikke er så viktig når du har to gutter som glemmer å lukke ytterdører og porter?

Om pinscheren er aktuell, så ville jeg absolutt tatt kontakt med Nina Brattestå, hun er veldig flink og seriøs http://www.dijontoma.com/ - Skulle jeg hatt pinscher hadde det definitivt blitt fra hen

Har ikke den verken samkjønnsaggresjon eller "stor radius?" Bare nysgjerrig. :)

Verken det med radius eller samkjønnsaggresjon er absolutte krav. Er ikke sikker på om jeg er helt ferdig med å skrive førsteposten engang :) Er på drodlestadiet! :) Åpen for litt forskjellig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fryser vell fort ihjel :-P

Det og :lol: Vil gjerne ha en sånn en gang, men det passer nok ikke mens ungene er små.

Heeler er uaktuelt, synes ikke de er noe fine. Schipperke har kanskje mye lyd? Gårdshund kan sikkert passe, meeeen... Synes ikke de er noe fine heller :aww:

(Syntes ikke basenji heller var noe fin før. Så skal prøve å være litt åpen. Kan jo lese om dem hvertfall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan de er med barn og hvor mye de tåler der (kontakt noen i italienerutvalget) De jeg kjenner har ikke barn. Men de er tøffe altså,de løper samme distanse som saluki og Greyhound på LC. Og treffer du et menneske med bittesmå hundespor på klærne sine helt opp i skulderhøyde,så er det garantert en italiener eier :) Jo høyere opp på kroppen sporene er dess sikrere :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeler er uaktuelt, synes ikke de er noe fine. Schipperke har kanskje mye lyd? Gårdshund kan sikkert passe, meeeen... Synes ikke de er noe fine heller :aww:

Schipperke er VELDIG fulle av lyd, men gårdshunder er da nydelige (sjøl om de også kan ha lyd)? :wub: De må kles på, da.

Har ikke den verken samkjønnsaggresjon eller "stor radius?" Bare nysgjerrig. :)

Jo, men de har nok jevnt over mindre samkjønnsaggresjon (eller hundeaggresjon) enn basenjier, og vidden på radiusen varierer veldig. Men Wednesday er nok ikke så opptatt av det siste i alle fall. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "normal" whippet tror jeg hadde vært en fin rase for dere, jeg :) Med normal mener jeg en som ikke er av den store typen man ofte ser på utstilling. De er overraskende små altså. Dessuten tar de jo pitteliten plass der de krøller seg sammen i en ball under dyna di :wub:

Min begrensede erfaring med whippet sier meg at det hadde vært noe! Men det kan sikkert andre enn meg gi bedre svar på om stemmer eller ei altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikker på at radius ikke er så viktig når du har to gutter som glemmer å lukke ytterdører og porter? :lol:

Jeg vil bare minne om at sjøl mitt knertmonster med den største radiusen jeg har hørt om på en shiba kommer tilbake etter veldig kort tid når hun graver seg ut av hagen, altså. :aww:

:teehe:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan de er med barn og hvor mye de tåler der (kontakt noen i italienerutvalget) De jeg kjenner har ikke barn. Men de er tøffe altså,de løper samme distanse som saluki og Greyhound på LC. Og treffer du et menneske med bittesmå hundespor på klærne sine helt opp i skulderhøyde,så er det garantert en italiener eier :) Jo høyere opp på kroppen sporene er dess sikrere :)

Når jeg tenker meg om, så blir det jo ikke ny hund før guttene har blitt litt større uansett. Og Tuf er jo fortsatt her :wub: Kanskje han blir her lenge, who knows. Men LC høres moro ut, og jeg er svak for mynder. Hadde bestemt at jeg ville ha saluki, men mannen synes den er stor. Italiener er ikke noe dumt forslag :D

En "normal" whippet tror jeg hadde vært en fin rase for dere, jeg :) Med normal mener jeg en som ikke er av den store typen man ofte ser på utstilling. De er overraskende små altså. Dessuten tar de jo pitteliten plass der de krøller seg sammen i en ball under dyna di :wub:

Min begrensede erfaring med whippet sier meg at det hadde vært noe! Men det kan sikkert andre enn meg gi bedre svar på om stemmer eller ei altså.

Jeg er enig med deg :) Har meget begrenset erfaring med whippet sjøl, men mannen kjenner noen. Og synes altså de er store. Men skal se om ikke det kan diskuteres.

Helt sikker på at radius ikke er så viktig når du har to gutter som glemmer å lukke ytterdører og porter? :lol:

Du har et poeng :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare minne om at sjøl mitt knertmonster med den største radiusen jeg har hørt om på en shiba kommer tilbake etter veldig kort tid når hun graver seg ut av hagen, altså. :aww:

:teehe:

:lol: Altså både basenjien og salukiene kommer tilbake her og, før eller senere, men det var utrolig digg med en som bare holdt seg rundt hagen da gjerdet blåste ned da jeg bodde på rena. "Nabo" ringte og spurte om jeg savna to hunder, "eh" sier jeg og titter ut vinduet, og der surra kahlo rundt rett uten for porten, mens gutta hadde dratt på nabobesøk. :lol:

Når jeg tenker meg om, så blir det jo ikke ny hund før guttene har blitt litt større uansett. Og Tuf er jo fortsatt her :wub: Kanskje han blir her lenge, who knows. Men LC høres moro ut, og jeg er svak for mynder. Hadde bestemt at jeg ville ha saluki, men mannen synes den er stor. Italiener er ikke noe dumt forslag :D

Jeg er enig med deg :) Har meget begrenset erfaring med whippet sjøl, men mannen kjenner noen. Og synes altså de er store. Men skal se om ikke det kan diskuteres.

Du har et poeng :|

Vet. :aww::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bor to italienere i nærheten av meg, og selv om jeg synes de er søte så gir de meg assosiasjoner om insekter eller tangsprell eller noe sånt. Det er noe med å være bittesmå, magre og med krum rygg! :lol: (Men de ER søte altså).

:lol: :Lol: Er jo derfor de er kule.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iggy :wub: Glemmer ikke historien til soppen om Skinny som stod og venta på trappa i en evighet. Perfekt om man har småtroll som glemmer dører. :lol:

Hihi! Foreslo for mannen, og han ble litt njææææææh. Han må nok bli med på utstilling snart, så jeg kan vise han noen forskjellige raser. Han må lukte på en shiba blant annet :lol: Han syntes de så ut som de lukta ille hund :aww:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi! Foreslo for mannen, og han ble litt njææææææh. Han må nok bli med på utstilling snart, så jeg kan vise han noen forskjellige raser. Han må lukte på en shiba blant annet :lol: Han syntes de så ut som de lukta ille hund :aww:

Du må hilse han og si at jeg med vilje lar være å vaske jentene før besøk, nettopp for at folk skal få oppleve hvor lite de lukter sjøl med "ekkel" pels. :)

:lol: Altså både basenjien og salukiene kommer tilbake her og, før eller senere, men det var utrolig digg med en som bare holdt seg rundt hagen da gjerdet blåste ned da jeg bodde på rena. "Nabo" ringte og spurte om jeg savna to hunder, "eh" sier jeg og titter ut vinduet, og der surra kahlo rundt rett uten for porten, mens gutta hadde dratt på nabobesøk. :lol:

Som sagt, radiusen varierer veldig. En MÅ jo ikke gå for det heftigste av det frekkeste jaktmonsteret, heller. ;) Aiko og en del andre jeg kjenner hadde jeg hatt løs i hagen sjøl om jeg ikke hadde hatt gjerde også, for å si det sånn. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...