Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål angående terv/groenendael


Lunatic
 Share

Recommended Posts

Tervueren, Malinois og Groenendael er egentlig tre forskjellige raser, men de kan blandes(?) og det kan "oppstå" f.eks. Terv i et Groenendaelkull, eller Terv i et Mallekull? Hvis jeg har forstått det riktig?

Finnes det f.eks. noen Tervueren som har Malle i linjene sine? Jeg skulle gjerne hatt en litt mer heftig Terv eller Groenen, hvis det finnes og er lov.

Og hvordan er det med å barbere ned Terv/Groenendael? Det er jo noen raser som får pelsen ødelagt når man barberer dem ned, er det slik med de brune/sorte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det fins både Tervuren og Gronnis med malle i linjene.

Hvorfor skal du barbere ned?

Funfact: Gronnisen er kjent for å være den "dårlige" av de to, men de årene jeg har holdt på innen NBF så er det flere Gronniser som har kommer til A-bruks og NM enn det er terver ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins både Tervuren og Gronnis med malle i linjene.

Hvorfor skal du barbere ned?

Funfact: Gronnisen er kjent for å være den "dårlige" av de to, men de årene jeg har holdt på innen NBF så er det flere Gronniser som har kommer til A-bruks og NM enn det er terver ;)

Det høres bra ut :)

Jeg bare tenker litt, men jeg faller mer og mer for Belgerne. Flere på lista er ikke bra :( Men de har litt for mye pels både ifht hva jeg liker utseendemessig og ifht hva jeg tror jeg takker av pelsstell. Jeg bare ser for meg at det er mer praktisk med en kortklipt Belger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det høres bra ut :)

Jeg bare tenker litt, men jeg faller mer og mer for Belgerne. Flere på lista er ikke bra :( Men de har litt for mye pels både ifht hva jeg liker utseendemessig og ifht hva jeg tror jeg takker av pelsstell. Jeg bare ser for meg at det er mer praktisk med en kortklipt Belger :P

Du vil få mer pelsstell ved å klippe den ned ;) Den vil røyte mer småhår overalt istedet for dotter og underpelsen vokser gjerne først slik at den tover seg godt fram til dekkpelsen kommer igjennom ;) Pelsen vil også være ubrukelig og hunden vil bli våt til skinnet eller ha ingen besyttelse mot solen.

Forøvrig pleier terv/gron med malle i seg ha kortere pels.

Men hvorfor ikke se etter en malle da?

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut :)

Jeg bare tenker litt, men jeg faller mer og mer for Belgerne. Flere på lista er ikke bra :( Men de har litt for mye pels både ifht hva jeg liker utseendemessig og ifht hva jeg tror jeg takker av pelsstell. Jeg bare ser for meg at det er mer praktisk med en kortklipt Belger :P

Tispene er mer lettstelt enn hannene, de har mindre pels.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malle, groen og terv er tre varianter av rasen belgisk fårehund. Det er derfor man skriver f.eks Belgisk Fårehund, Tervueren på rase. Det er lov å krysspare mellom variantene (etter visse regler i Norge, og som de vil selv i Sverige). Valpene blir registrert som den varianten de er.

Hvor heftig terv eller grønnis syns du du bør ha, og hvorfor?

Det er meningsløst å barbere ned langhårsbelger. Ikke har de pels som samler mye drit, driten de evt samler renner ut igjen når de tørker, og pelsen isolerer både mot kulde og varme. Å barbere de ned er mer jobb enn å børste de når de trenger det. Jeg har forøvrig passa mallen til ei venninne av meg når den røyter, og hvis alle maller røyter som den, så foretrekker jeg røytinga til langhårsbelgeren :P En nedbarbert belger er forøvrig ikke spesielt pent :lol:

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få mer pelsstell ved å klippe den ned ;) Den vil røyte mer småhår overalt istedet for dotter og underpelsen vokser gjerne først slik at den tover seg godt fram til dekkpelsen kommer igjennom ;) Pelsen vil også være ubrukelig og hunden vil bli våt til skinnet eller ha ingen besyttelse mot solen.

Forøvrig pleier terv/gron med malle i seg ha kortere pels.

Men hvorfor ikke se etter en malle da?

Ah :P Det hørtes jo absolutt ikke praktisk ut. :P Altså, lang pels er ikke noe problem, og jeg er villig til å fire på det, men pelsstell er jeg ikke sååå gira på. Men det virker nesten som om Belgerne krever mindre enn Labradoren? Sånn ifht røyting.

Tja. Selv om jeg nå egentlig har mest lyst på Malle eller Kelpie så sier jo de fleste at jeg absolutt ikke burde gå for Malle. Jeg skjønner jo hvorfor, men jeg er da realistisk også. Og jeg er bombesikker på at jeg klarer å gi en Malle det den trenger.

Tenkte litt på Terv/Gronnis fordi jeg får så mange advarsler. Og da blir den jo heftigere, men likevel litt "utvannet", om du skjønner? Ikke helt Malle, men heftigere enn ren Trev/Gronnis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malle, groen og terv er tre varianter av rasen belgisk fårehund. Det er derfor man skriver f.eks Belgisk Fårehund, Tervueren på rase. Det er lov å krysspare mellom variantene (etter visse regler i Norge, og som de vil selv i Sverige). Valpene blir registrert som den varianten de er.

Hvor heftig terv eller grønnis syns du du bør ha, og hvorfor?

Det er meningsløst å barbere ned langhårsbelger. Ikke har de pels som samler mye drit, driten de evt samler renner ut igjen når de tørker, og pelsen isolerer både mot kulde og varme. Å barbere de ned er mer jobb enn å børste de når de trenger det. Jeg har forøvrig passa mallen til ei venninne av meg når den røyter, og hvis alle maller røyter som den, så foretrekker jeg røytinga til langhårsbelgeren :P En nedbarbert belger er forøvrig ikke spesielt pent :lol:

De fleste långhårs belgerne jeg har møtt (har ikke vært så mange, men noen) har alle vært relativt veike og uengasjerte. Jeg er klar over at det ikke er standarden. Jeg trenger ikke en kjempeheftig hund, men jeg vil gjerne ha en som er mer heftig enn det jeg har på følelsen at långhårene er.

Det siste er jeg enig i :P ikke spesielt vakkert. Og det høres ikke spesielt praktisk ut heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsstellet på langhårsbelger er mindre enn på toller og de røyter MYE mindre enn en korthåret hund etter min erfaring. Det manglende pelsstellet og lite røyting er en av de absolutte fordelene med rasene.

De fleste får mer enn nok hund i langhårsbelger. Joda, mallene er heftigere, men du har fortsatt mer å jobbe med enn i de fleste andre raser med en langhåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste långhårs belgerne jeg har møtt (har ikke vært så mange, men noen) har alle vært relativt veike og uengasjerte. Jeg er klar over at det ikke er standarden. Jeg trenger ikke en kjempeheftig hund, men jeg vil gjerne ha en som er mer heftig enn det jeg har på følelsen at långhårene er.

Det siste er jeg enig i :P ikke spesielt vakkert. Og det høres ikke spesielt praktisk ut heller :P

Det er oppdrettere som lager langhårsbelgere som burde være morsomme nok for de fleste, og det er andre oppdrettere som har kombinasjoner der valpene burde være morsomme nok for folk flest, så jeg tror nok at de langhårene du har møtt, har vært mindre gode representanter for rasen :)

Hva har du tenkt å bruke en evt belger til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er oppdrettere som lager langhårsbelgere som burde være morsomme nok for de fleste, og det er andre oppdrettere som har kombinasjoner der valpene burde være morsomme nok for folk flest, så jeg tror nok at de langhårene du har møtt, har vært mindre gode representanter for rasen :)

Hva har du tenkt å bruke en evt belger til?

Har du noen å anbefale? :)

Den skal brukes primært til LP, men også freestyle, spor og AG for moro skyld. Jeg vil ha en kosete og sosial hund, som også fungerer i sosiale situasjoner med barn, hunder og ukjente mennesker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Selv om jeg nå egentlig har mest lyst på Malle eller Kelpie så sier jo de fleste at jeg absolutt ikke burde gå for Malle. Jeg skjønner jo hvorfor, men jeg er da realistisk også. Og jeg er bombesikker på at jeg klarer å gi en Malle det den trenger.

Du kjenner deg best selv, så om du er sikker på at du kan gi det en malle trenger og aller helst vil ha den type hund, hvorfor ikke gå for en? Du trenger jo ikke bry deg om hva mennesker på et forum sier, du gjør det som gagner deg best :)

Jeg kjenner bare til et fåtall maller, men jeg vil ikke påstå at dette er en rase du er garantert at går godt i lag med fremmede barn og mennesker.

Angående barbering av terv: http://lydige.blogspot.no/2012/04/barbere-hunden-uetisk.html?m=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen å anbefale? :)

Den skal brukes primært til LP, men også freestyle, spor og AG for moro skyld. Jeg vil ha en kosete og sosial hund, som også fungerer i sosiale situasjoner med barn, hunder og ukjente mennesker. :)

Kennelene Montmorenja og Heierås har brukt MH aktivt i sine avlsprogram lengst, de har stort sett hunder som fungerer til det meste, uten de redslene man kan finne på andre linjer. Kennel Woodshine er vel den terv-oppdretteren som har holdt på lengst her i landet, hun har kombinasjoner jeg kunne ha kjøpt hund fra med veldig jevne mellomrom, men Woodshine-hunder er sporadisk på MH (jeg syns det er greit at de har gått det, jeg). Kennel Brukbare er fersk (2 kull), men hun har de samme linjene som Montmorenja og Heierås, og bruker MH aktivt i sitt avlsprogram. Montmorenja og Brukbare eier flere tisper sammen. De har også noen groenendael-tisper, men om de skal avle groenendael er jeg ikke helt sikker på :)

På groenendael-oppdrett så har @Carina brukslinjer (med maller bak seg), men jeg er litt usikker på om hun planlegger kull mens hun fortsatt er i Norge, du kan jo sende henne en PM og høre? Hun avler mer bruksretta, så det burde være heftig nok :P Sånn utover det, så syns jeg groenendaelen er vanskeligere å anbefale oppdrettere, for der er det mer dødt enn det er på de røde, så der ville jeg evt sett på kombinasjoner.

Montmorenja planlegger forøvrig et blomstermalle-kull :P

Nå har ikke jeg barbert ned noen av mine belgere, men jeg kjenner ikke igjen påstandene hennes om at de skal være så påvirket av varme, det har jeg faktisk ikke sett noe større til på noen av mine hunder - ikke engang groenendaeltispa som var svært velpelset. Jeg sjekket dette med termopels på henne, for hun foretrakk å ligge midt i solsteika og jeg tenkte at hun måtte jo krepere snart, hun som var helt sort og hadde så mye pels, men nei.. Inntil huden så var hun faktisk kjølig, selv om jeg nesten brant meg av å ta ytterst på pelsen hennes.

Noen hunder blir mer påvirket av varme enn andre, men det har neppe noe med pels å gjøre (forutsatt at pelsen er korrekt). En venninnes hanne ble mer påvirket av varme enn noen av mine har blitt, selv om jeg som nevnt hadde denne tispa som hadde minst like mye pels som han. Alaska huskyen jeg hadde, brydde seg aldri om varme. Terven jeg har nå, bryr seg om veldig mye annet rart, men hun er ikke påvirka av varme. Så igjen. Jeg tror ikke det har noe med pels å gjøre. Det blir som at noen mennesker ikke klarer å fungere hvis det blir over 20 varmegrader, mens andre igjen stortrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner deg best selv, så om du er sikker på at du kan gi det en malle trenger og aller helst vil ha den type hund, hvorfor ikke gå for en? Du trenger jo ikke bry deg om hva mennesker på et forum sier, du gjør det som gagner deg best :)

Jeg kjenner bare til et fåtall maller, men jeg vil ikke påstå at dette er en rase du er garantert at går godt i lag med fremmede barn og mennesker.

Angående barbering av terv: http://lydige.blogspot.no/2012/04/barbere-hunden-uetisk.html?m=1

De trenger absolutt ikke like å være i kontakt med fremmede barn, det gjør ikke Labradoren min heller. Men den neste hunden må tolerere et barn på 4/5, men den trenger ikke ligge ved ungen hele tiden. Den trenger ikke være superglad i ukjente mennesker, men den må tolerere dem. :)

Jeg vil ha en hund som er kosete med MEG. Den trenger absolutt ikke være kosete med alle andre :)

Men min erfaring med Malle er omvendt. Jeg har møtt noen fra Forsvaret og et par som er privateid, og alle har vært sånne hunder som skal opp i fanget for å kose :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelene Montmorenja og Heierås har brukt MH aktivt i sine avlsprogram lengst, de har stort sett hunder som fungerer til det meste, uten de redslene man kan finne på andre linjer. Kennel Woodshine er vel den terv-oppdretteren som har holdt på lengst her i landet, hun har kombinasjoner jeg kunne ha kjøpt hund fra med veldig jevne mellomrom, men Woodshine-hunder er sporadisk på MH (jeg syns det er greit at de har gått det, jeg). Kennel Brukbare er fersk (2 kull), men hun har de samme linjene som Montmorenja og Heierås, og bruker MH aktivt i sitt avlsprogram. Montmorenja og Brukbare eier flere tisper sammen. De har også noen groenendael-tisper, men om de skal avle groenendael er jeg ikke helt sikker på :)

På groenendael-oppdrett så har @Carina brukslinjer (med maller bak seg), men jeg er litt usikker på om hun planlegger kull mens hun fortsatt er i Norge, du kan jo sende henne en PM og høre? Hun avler mer bruksretta, så det burde være heftig nok :P Sånn utover det, så syns jeg groenendaelen er vanskeligere å anbefale oppdrettere, for der er det mer dødt enn det er på de røde, så der ville jeg evt sett på kombinasjoner.

Montmorenja planlegger forøvrig et blomstermalle-kull :P

Nå har ikke jeg barbert ned noen av mine belgere, men jeg kjenner ikke igjen påstandene hennes om at de skal være så påvirket av varme, det har jeg faktisk ikke sett noe større til på noen av mine hunder - ikke engang groenendaeltispa som var svært velpelset. Jeg sjekket dette med termopels på henne, for hun foretrakk å ligge midt i solsteika og jeg tenkte at hun måtte jo krepere snart, hun som var helt sort og hadde så mye pels, men nei.. Inntil huden så var hun faktisk kjølig, selv om jeg nesten brant meg av å ta ytterst på pelsen hennes.

Noen hunder blir mer påvirket av varme enn andre, men det har neppe noe med pels å gjøre (forutsatt at pelsen er korrekt). En venninnes hanne ble mer påvirket av varme enn noen av mine har blitt, selv om jeg som nevnt hadde denne tispa som hadde minst like mye pels som han. Alaska huskyen jeg hadde, brydde seg aldri om varme. Terven jeg har nå, bryr seg om veldig mye annet rart, men hun er ikke påvirka av varme. Så igjen. Jeg tror ikke det har noe med pels å gjøre. Det blir som at noen mennesker ikke klarer å fungere hvis det blir over 20 varmegrader, mens andre igjen stortrives.

Jeg har ingen erfaring med barbering av hund, og kommer ei sikkert aldri til å gjøre det om jeg får langhåret hund. Ts spurte om barbering av terv/gronnis, så da var det like greit å linke til ei som gjør det med sin :)

Jeg personlig syns det er stygt, men andre kan få gjøre som de vil :)

De trenger absolutt ikke like å være i kontakt med fremmede barn, det gjør ikke Labradoren min heller. Men den neste hunden må tolerere et barn på 4/5, men den trenger ikke ligge ved ungen hele tiden. Den trenger ikke være superglad i ukjente mennesker, men den må tolerere dem. :)

Jeg vil ha en hund som er kosete med MEG. Den trenger absolutt ikke være kosete med alle andre :)

Men min erfaring med Malle er omvendt. Jeg har møtt noen fra Forsvaret og et par som er privateid, og alle har vært sånne hunder som skal opp i fanget for å kose :P

De jeg har møtt har alle vært kosete de og, men det var ikke det jeg mente heller. Nå skal ikke jeg bevege meg ut på for dypt vann her, for jeg har ikke særlig kjennskap til malle (eller belgere generelt), men poenget er at dette er ikke nødvendigvis en rase som slipper fremmede inn med åpne armer eller omfavner fremmede med den største selvfølgelighet, men det var vel ikke det du var ute etter heller. Du har helt sikkert sjekket opp rundt rasen og vet hva du eventuelt går til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare si meg enig med de øvrige belgerdamene her - en langhårsbelger krever ikke mye pelsstell :) Vi har to gronniser og en terv. Ja, de røyter. Men de røyter i "dotter", de strør ikke om seg med pels slik en retriever gjør. Jeg har hatt flat coated retriever og i røyteperioden med slike i hus er det fare for å skli på hårene som ligger alle veier :P Belgeren trenger å børstes regelmessig, men hos oss går det lett 2-3 uker mellom hver omgang med børsten. Oftere i røyteperioden, selvsagt.

Jeg har møtt mange belgere, og sett flere i aksjon i agilityringen. Det er et varierende stressnivå på disse hundene, men de fleste er veldig kontrollerbar, giret på leke, enkle å belønne og med nok drifter til å konkurrere i både LP, Ag og spor, slik jeg ser det.

Min tispe (gronnis) er min første helt egne hund. Jeg ville ha en hund med et høyt aktivitetsnivå, som ønsket å jobbe og som var lett å gire opp der jeg ville ha høy intensitet i arbeidet. Ettersom det skulle bli min første belger, gikk jeg for en langhårsvariant, og ikke malinois, nettopp fordi jeg var redd for å få en eksplosiv, høydriftig hund med alt for høyt stress og som manglet av-knapp. Hadde på det tidspunktet et inntrykket av at dette var ganske representativt for mallene. Jeg har ikke møtt så veldig mange maller, men jeg er av en litt annen oppfatning i dag. Hvis jeg skulle hatt belger igjen, er det godt mulig valget hadde falt på malle.

Det er store individuelle forskjeller selv innenfor ett og samme kull og jeg tror derfor at du vil finne like store ulikheter innad samme rase, som mellom variantene.

Tispen min hadde ikke særlig gjenstandsinteresse som valp, og jeg måtte jobbe opp lekelyst i et halvt år før drakamp o.l. var en OK forsterker i treningen. Hun bikker aldri over middels stressnivå, er i det hele tatt noe "daff" i forhold til hva jeg hadde forventet av en belger, og melder pass ved for mange repetisjoner i f.eks lydighetstrening. Men hun er kul å jobbe med tross alt. Hun lærer fort og er veldig førerorientert.

Jeg tror at dersom du er redd du får for mye i en malle, burde du sett på brukslinjene innenfor langhårsavlen, heller enn å gå for rene utstillingslinjer - selv om du nok kan treffe blink der også. Det høres imidlertid ut som at du ønsker mye hund og kan takle det, og da ville jeg vært mer nøye enn jeg var, og studere spesielt foreldredyrene og deres evne til arbeid innenfor de grenene du ønsker å satse.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelene Montmorenja og Heierås har brukt MH aktivt i sine avlsprogram lengst, de har stort sett hunder som fungerer til det meste, uten de redslene man kan finne på andre linjer. Kennel Woodshine er vel den terv-oppdretteren som har holdt på lengst her i landet, hun har kombinasjoner jeg kunne ha kjøpt hund fra med veldig jevne mellomrom, men Woodshine-hunder er sporadisk på MH (jeg syns det er greit at de har gått det, jeg). Kennel Brukbare er fersk (2 kull), men hun har de samme linjene som Montmorenja og Heierås, og bruker MH aktivt i sitt avlsprogram. Montmorenja og Brukbare eier flere tisper sammen. De har også noen groenendael-tisper, men om de skal avle groenendael er jeg ikke helt sikker på :)

På groenendael-oppdrett så har @Carina brukslinjer (med maller bak seg), men jeg er litt usikker på om hun planlegger kull mens hun fortsatt er i Norge, du kan jo sende henne en PM og høre? Hun avler mer bruksretta, så det burde være heftig nok :P Sånn utover det, så syns jeg groenendaelen er vanskeligere å anbefale oppdrettere, for der er det mer dødt enn det er på de røde, så der ville jeg evt sett på kombinasjoner.

Montmorenja planlegger forøvrig et blomstermalle-kull :P

Takk for langt, fint svar!

Skal sjekke ut de oppdretterne! :D

Jeg synes jeg hører så mye forskjellig. At det er lettere å finne en god sort enn en god rød, men mange sier omvendt. Er ikke belgerne en sånn rase man burde se mye på kombinasjoner uavhengig om man vil ha rødt eller sort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg hører så mye forskjellig. At det er lettere å finne en god sort enn en god rød, men mange sier omvendt. Er ikke belgerne en sånn rase man burde se mye på kombinasjoner uavhengig om man vil ha rødt eller sort?

Jo, og det er det, men de oppdretterene jeg nevnte har oftere kombinasjoner som bør være brukbare fordi de bruker MH aktivt som avlsverktøy. Det er vel der forskjellen ligger. Man veit hva de har på sine linjer, det er dokumentert, og nå begynner det å gå over generasjoner også der både foreldre og deres søsken er mentalbeskrevet. Det er tryggere og enklere å orientere seg :)

Men selvsagt, du får belger hos andre oppdrettere som er morsomme også, og som JeanetteH sier, de belgerne som har gjort det bra i bruks, har stort sett vært groenendael (fra helt eller delvis utstillingslinjer - just saying :P ). Men jeg har ikke helt oversikt over hva som er av groenendael-kull nå, så jeg vil ikke anbefale noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg har to groenendaeler hvor en er fra utstillingslinjer (Angus) og en er fra brukslinjer (Alice). De har også noen av de samme linjene bak seg. Så da kan man jo sammenligne litt da :P På mine vil jeg si at de største forskjellene er konsentrasjon, vilje til å jobbe, trygghet/stabilhet i miljø og sosiale egenskaper. Angus melder seg ut om vi jobber for lenge (etter hans mening, vel og merke, så det kan være fra før vi har begynt til etter rep nr 20) og sliter samtidig med konsentrasjonen. Dette er noe vi jobber med masse, og jeg synes at når han først er på nett og gira, så får vi til mye kult sammen da han er morsom å jobbe med. Alice har alltid hatt (siden vi fikk henne hvert fall) evnen til å blokkere ut alt rundt henne naturlig og gi meg 100% konsentrasjon, også over lenger tid. Hun går også gjerne gjennom rep nr 1000 uten å tenke på det en gang. En annen forskjell på de er miljø. Angus blir litt usikker og litt vaktmester samtidig i miljø, mens Alice gir **** i hvor vi er og hva som skjer rundt henne; skal vi trene eller leke kan det gjøres overalt altså! På det sosiale er Angus mer kelpiesosial, mens Alice overser og ikke bryr seg om folk før de har godbit i hånda. Jeg foretrekker litt kelpiesosial oppførsel, men har ingenting imot Alice sin overlegenhet. MHen til Alice vil også fortelle meg litt mer om hvordan hun er på ting jeg ikke får testet i hverdagen (skudd f.eks) så den gleder vinoss veldig til!

Jeg kommer ikke til å kjøpe hund fra en oppdretter som ikke går MH med hundene sine lenger (i tillegg til at de skal være HD og AA røntget og øyelyst) eller har valpekjøpere som ikke går MH. At hundene har noe å vise til bruksmessig er også viktig for meg. Jeg ville vel heller ikke låst meg fast på en oppdretter, men heller sett på kombinasjoner. Det krever jo at man setter seg litt inn i rasen, men er verdt det i lengden.

Jeg vil gjerne legge til Nanduhria på oppdretterlisten din. Hun, som Carina, avler bruksrettet.

Wow, dette føles veldig rotete skrevet :P Skylder på sykdom og mobil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det også forskjell på kjønn da. Tisper er ofte mindre opptatt av hva som skjer rundt - uavhengig av hvilke linjer det er snakk om - enn det hannhunder er.

Man skal sletts ikke kimse av utsillingslinjer altså, mye bra der. Som min egen. :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar :D Jeg skal absolutt ikke legge bort langhårs belgeren :) Hvis det er så lite pelsstell som det dere sier, så ser jeg absolutt ikke problemet med det. Såpass skal jeg takle.

@Michellus Kelpiesosial er fint det, men absolutt ikke et krav. Jeg vil ha en hund som er kosete og sosial med meg. Andre mennesker er ikke så farlig :)

Og MH er jo helt klart et krav for meg også. Da er det litt lettere å vite hva man får, i hvert fall når jeg er litt skeptisk til hvordan de takler ukjente miljøer og mennesker.

@2ne Da skal jeg sjekke ut de litt nøyere. Takk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Finnes mye bra innen utstillingslinjer ja :) De jeg ville kjøpt fra som er utstillingsrettet er nevnt på forrige side, og da rett og slett pga at de går MH :)

@Lunatic Det var bare for å vise til forskjellene på mine to altså :) Jeg vil vel tro de fleste belgere er kosete med eieren sin, der er begge mine ganske likestilt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar :D Jeg skal absolutt ikke legge bort langhårs belgeren :) Hvis det er så lite pelsstell som det dere sier, så ser jeg absolutt ikke problemet med det. Såpass skal jeg takle.

Kommer nok an på pelskvaliteten hvor mye du må børste. Min bør tas en gang i uken spesielt i bukser og rundt hals, ellers blir det en del floker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...