Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebøker - beste og dårligste


Gronnis
 Share

Recommended Posts

Er selv veldig glad i å lese hundebøker. Kurs er bra, men mye går meg hus forbi, så da er det greit å ha bøker som man kan bla frem og tilbake i :) Mange bøker jeg har lest har vært gode og gitt meg en del "aha-opplevelser", mens noen ikke har vært like gode.

Så, det jeg lurer på er hvilke hundebøker dere har likt best og hvilke har dere likt dårligst? Skriv gjerne hvorfor også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av min største a-ha opplevelser var "The Other End of the Leash" av Patricia McConnell. Hun skriver utrolig bra og empatisk om kulturforskjellene mellom hund og mennesker (primater), hvorfor vi gjør som vi gjør selv om vi kanskje vet det er feil ovenfor hunden, og beskriver både vårt og hunders kroppspråk og bakgrunn på en utrolig interessant og sympatisk måte.

Det var en bok som lærte meg veldig mye.

Den verste nå (siden jeg ikke har lest noen bøker av Cesar Milan, så kan jeg ikke uttale meg om hva han har skrevet) er bøkene til Nordenstam, f.eks "Jeg er sjefen". Han var tidligere min helt innenfor hundetrening, men hans tanker er nå basert på foreldet kunnskap og hans bøker - og likesinnende - vil derfor gi deg mange feil ideer om hvordan hunder fungerer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva man mener med beste og verste det. Jeg synes "Full kontroll" av Nordenstam var en ganske bra bok, selv om jeg ikke for alt i verden kommer til å bruke de metodene der som var typisk for den boka og ikke det jeg putter i kategorien "generell hundekunnskap" (type være konsekvent, bruk deg selv osv.).

Om man er ute etter lærerike bøker man kan jobbe etter så står følgende på lista mi (i tilfeldig rekkefølge):

Valpen flytter hjemmerfa

Med sikte på 10:an

Lydighet i teori og praksis (Klikkertrening for din hund og man ikke er konkurranseinteressert)

Control Unleashed

Klikkertrening og dempende signaler

På talefot med hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening for utstillingshunden av Karen Pryor er 80% klikkertrening-er-så-kult-alle-utstillingsfolk-er-fæle-med-hunden-sin-synes-du-ikke, 10% Karen Pryors livshistorie, og 10% greie tips. Ikke at det var helt bortkastet, bikkja begynner å fristille seg ganske pent, men det brukbare i den boka hadde ca. fått plass i et tresiders hefte.

Og siden jeg er en negativ sjel husker jeg ikke de bøkene jeg liker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skyt hunden må være en av mine favoritter :)

I tillegg til Veien inn i dyrets sinn, the other end of the leash, 100% positiv hverdagslydighet, lydighetstrening i teori og praksis osv. Finnes mange fine hundebøker!

De jeg ikke liker tror jeg at jeg har slettet fra hukommelsen. Kommer ikke på noen akkurat nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer på disse i farta:

- Från valp til stjärna

- Spårhunden og lukterna

- Lydighetstrening i teori og praksis

- Rundering i teori og praksis

Alle bøkene er lettleste, lettforståelige og godt skrevet synes jeg :) Veldig greie å ha hvis man står fast med noe eller vil friske opp kunnskap også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Har jo lest mye rare bøker, både av eldre dato og oversatte. Men den mest fjåsete er muligens "På talefot med hunden". Ikke at det som står der er direkte feil, det er mer hele holdningen til hund og hundehold - som den oser av...

På den bedre siden er "Klikkertrening i teori og praksis".

Og en bok som jeg husker som veldig koselig er "Stående fuglehunder" av Ståle Botn. En egentlig skjønnlitterær forfatter. Og boken er preget av det :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å beskrive bøker jeg liker! Jeg liker maange bøker! (liker å lese det meste, og selv om jeg ikke alltid er 100 % enig i alt, så kan jeg alltids lære noe)

Her er noen:

Generelt om hund og valpeoppdragelse: Vardagsuppfostran med känsla och respekt (åsa ahlbom), valpen flytter hjemmefra (men den er litt ... tjah, litt... men generelt god), diverse Anders Hallgren

hundetrening/trening: Bra relation av Kent Svartberg, Kontaktkontraktet (Eva Bodfält), diverse Karen pryor (veien inn i dyrets sinn feks)

Atferd: Hundens språk och flockliv (per jensen), the behaviour biology of dogs (ed: per jensen), hundens språk og atferd (men den er litt rotete oppbygd, innhold er bra),

om hunden, uvikling, atferd: In defence of dogs (john bradshaw), Dogs (R & L coppinger)

Liker ikke (selv om det er noe å hente der og i varierende grad)

I ulvemors sted (j.b Steen), Cesar Millans bøker (har dem også), +++ lettere å beskrive det en liker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen skal kjøpe kun en hundebok, anbefaler jeg kontaktkontraktet av Eva Bodfelt. Litt usikker på hva den norske tittelen er.

Tror den bare heter Kontakt. Står i bokhylla der. Jeg synes den både var tunglest og dårlig mtp treningsretning da jeg leste den som ganske fersk hundeeier, så tror jeg må lese den igjen, siden så mange sier den er bra... :P

Tja. Har jo lest mye rare bøker, både av eldre dato og oversatte. Men den mest fjåsete er muligens "På talefot med hunden". Ikke at det som står der er direkte feil, det er mer hele holdningen til hund og hundehold - som den oser av...

På den bedre siden er "Klikkertrening i teori og praksis".

Og en bok som jeg husker som veldig koselig er "Stående fuglehunder" av Ståle Botn. En egentlig skjønnlitterær forfatter. Og boken er preget av det :)

På talefot med hunden var en god redning for meg som fersk hundeeier med problemhund, og starten på løsningen av de problemene vi hadde. Jeg er ikke enig i alt forfatteren mener, men akkurat den boken synes jeg er en veldig fin basic innføring i å forstå hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker "Ikke skyt hunden" av Karen Pryor! Jeg tror ikke du får en enklere, ei heller mer morsom, innføring i læringspsykologi enn du gjør i denne lille boken :)

Ellers vil jeg også på det varmeste anbefale "Kulturkollisjonen mellom hund og menneske" av Jean Donaldson. Den tar for seg utbredte misoppfatninger rundt hund, atferd og trening. Et oppgjør med myter og overtro. Står også en del om sosialisering og miljøtrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der boka til Cesar Millan er noe av det dårligeste jeg har lest. Lite konstruktivt og kunne like gjerne ha glodd på tv programmet.

Klikkertrening for din hund, hundespråk, 100%positiv hverdagslydighet og den svære boka til RC er de beste bøkene i hylla mi per dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg liker "100% positiv hverdagslydighet" veldig godt. Synes det er en veldig fin innføring i metoden og tankemåten, selv om jeg ikke synes alt funker like bra på akkurat vår. Men alle hunder er jo individer, og det viktigste boka formidler er læringsmetoden og hundepsykologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke skyt hunden" syns jeg er en flott og forklarende bok. Ikke så mye om hundetrening, men mer om prinsippene.

Ellers er det få bøker jeg virkelig husker godt. Ble skuffa av ene boka, lurer på om det er "controll unleashed" siden den var lagt opp mer som "instruktør bok" for et kurs, og jeg ikke helt klarte å se vekk i fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sansen for Lars Fält sin bok Hundens språk och flockliv. Blant bøkene jeg har lært mest om hund av, i hvert fall teoretisk, vil jeg nevne Societies of Wolves and Free-ranging Dogs av Stephen Spotte. Men den er veldig akademisk.

God oversiktsbok om mange raser: Primitve Breeds - Perfect Dogs av Vladimir Beregovoy og Jill Moore Porter.

Jeg har lest en del mynderelatert som jeg liker veldig godt, men det blir kanskje litt for spesialisert.

Mer praktisk rettede bøker vil jeg nevne tre bøker av M. Christine Zink: Peak Performance, Jumping from A to Z og The Agility Advantage. Har brukt alle tre bøkene i forhold til fysisk utfoldelse med mine hunder. Anbefales for alle som er aktive med agility og/eller lure coursing, eller for eksempel gjeting. Hun har også skrevet boken Dog Health & Nutrition for Dummies, som er en ok innføring.

Det lille heftet Konditionsträning för hund av Britta Agardh er kanskje den jeg har brukt mest aktivt i praksis.

Ellers er det få bøker jeg virkelig husker godt. Ble skuffa av ene boka, lurer på om det er "controll unleashed" siden den var lagt opp mer som "instruktør bok" for et kurs, og jeg ikke helt klarte å se vekk i fra det.

Jeg har troen på mye av det som står i Control Unleashed, men det er så tungvint, umulig å følge helt. Har plukket opp enkelttips derfra, men nå trener ikke jeg så mye hund aktivt på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har troen på mye av det som står i Control Unleashed, men det er så tungvint, umulig å følge helt. Har plukket opp enkelttips derfra, men nå trener ikke jeg så mye hund aktivt på denne måten.

Kom aldri gjennom den tror jeg, om det er den jeg tenker på. Vi har ikke sjans i havet til å trene med de forstyrrelsene osv. som kreves. Men skal gi den en ny sjanse en vakker dag. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dårligste boka jeg har er "Hundeskolen" av Steen (norsk), som jeg fikk i gave en gang. Boka er ikke så gammel, men innholdet er utdatert klassisk "fuglehundoppdragelse". Det ene bildet hvor han viser at man når som helst skal kunne løfte hunden i nakkeskinnet fordi den skal underkaste seg har brent seg fast i netthinnen.. Han løfter altså en voksen irsk setter i nakkeskinnet så den dingler i lufta :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er nesten umulig å plukke ut de beste og dårligste bøkene. Bøker som jeg digget for 20-25 år siden holder selvsagt ikke mål idag, og det samme er sikkert tilfelle med de bøkene jeg liker best akkurat nå.

Men hvis jeg skal nevne noen jeg har likt veldig godt i det siste så er det et par som stikker seg ut:

"Dogs" av Coppingers er en av de bøkene som virkelig har festet seg hos meg. Den fikk meg til å se mange ting; ikke minst hvor fjollete "rasebegrepet" er. Feks at molosserhunder i Europa krysset grenser og ble til ulike raser avhengig i hvilket land de er funnet og hvilken farge de har. Men også utviklingen av hunder og hundetyper over tid, og hvordan utvikling er avhengig av at arvbare trekk og miljø går inntreffer (og til rett tid). Forskjellen på hundetyper er selvsagt også spennende. Det jeg husker best er mens de fleste valper ser veldig like ut i livmoren, begynner nesene til langneser (tror det var collie, men muligens også borzoi) å vokse allerede mens valpene fortsatt er i magen. Det var veldig fascinerende. Eller hvorfor bc'er gjeter og huskier løper.

Klikkertrening for din hund og Don't Shoot the Dog var banebrytende, men jeg vil ikke si at noen av de er fantastiske for å lære klikkertrening. Men det fantes ingen alternativer heller, liksom. Eller kanskje Lydighet i teori og praksis er alternativet?

Kathy Sdaos Plenty in Life is Free er en sånn koselig bok som passet veldig godt å lese da jeg leste den. Den minnet meg på at hunder (og dyr) ikke er maskiner uten følelser. Nilif (som boken egentlig diskuterer) har jeg alltid mislikt, så jeg trengte ikke så mye overbevisning der, men jeg liker måten Sdao kombinerer effektiv trening og at hunden er et familiemedlem på en veldig god måte.

Av bøker jeg har mislikt så går det mer på skrivestil og lesbarhet. Feks fikk jeg omtrent noia av å prøve å komme meg igjennom "Slipp kontrollen løs" (norsk versjon). Grisha Stewards bok om BAT inneholder så omstendelige forklaringer at jeg ble nesten gal (det hjalp ikke at jeg leste den på kindle). Men dette er jo ikke DÅRLIGE bøker, bare bøker som jeg sliter med å motivere meg for å lese ferdig. Virkelige dårlige hundebøker som Nordenstam, Millan, Steen, ol. har jeg jo ikke lest ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Gode bøker jeg har lest:

Inside of a dog: what dogs see, smell and know av Alexandra Horowitz. Tar for seg hundens forutsetninger for å oppleve verden på sin måte, med sine sanser. Fikk meg til å forstå hunder på en annen måte.

In defence of dogs: why dogs need our understanding av John Bradshaw. En gjennomgang av hundens evolusjon, hvorfor den ikke kan sammenliknes med ulv, mye forskningsbasert fakta som likevel er lettlest og humoristisk. Hvordan vi lettere kan forstå vår firbente bestevenn.

Mer praktisk rettede bøker vil jeg nevne tre bøker av M. Christine Zink: Peak Performance, Jumping from A to Z og The Agility Advantage. Har brukt alle tre bøkene i forhold til fysisk utfoldelse med mine hunder. Anbefales for alle som er aktive med agility og/eller lure coursing, eller for eksempel gjeting. Hun har også skrevet boken Dog Health & Nutrition for Dummies, som er en ok innføring.

Finnes Peak Performance i bokform til salgs? Finner bare kindle-versjonen, men den så veldig interessant ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...