Gå til innhold
Hundesonen.no

Kaster dere ball med hunden?


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Høy fart, mye vendinger og krappe svinger er aldri sunt om man ikke varmer ordentlig opp først

Kjenner igjen noe lignende. Når jeg hadde bekkenløsning i begge svangerskapene satt jeg på en stol ute på jordet med en ballkaster og kastet ball til dem. Var glad jeg hadde to som kunne apportere dem

Jeg kaster en del ball med den rottisen som er i trening, for å skape motivasjon og driv til lydigheten. Han en stor hund, og faren for skader er der, men på en annen side så er han godt trent og har

Posted Images

Kan utdype litt: Jeg kaster leker når jeg belønner under trening, men kaster ikke ball eller pinne bare for å gjøre det. Min forrige hund var en pinnehund, og det er jeg ikke interessert i å ha igjen. Altfor mye stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør jeg.

Leker mye med ball i hagen, også bruker jeg det som belønning i trening.

Vi var faktisk ute å lekte i stad. Løp etter hverandre med hver vår pipende tennisball. Supergøy! :)

Hadde nok aldri brukt det som hovedaktivitet da, det er ikke akkurat den mest beroligende aktiviteten. Avslutter alltid med godbitsøk her, sånn at man får roet ned litt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med setteren kaster jeg ball/pinne som belønning. Men ikke som "trening". Med kortisen er det ingen vits…hun bryr seg nada om ballen. Og pinner er noe man - når det faller seg slik -plukker opp fra bakken og bærer hjem…men det å hente dem fordi noen kaster dem er bortkasta energi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Møtt flere hunder med ekstrem fiksering på kastelek, så å begrense det er sikkert lurt.

Selv har jeg en som aldri har sett interessen for verken pinner eller baller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi kaster masse ball. Monti (ikke overraskende) lever jo for å hente, så han elsker å hente ball (pinne, dorull, hva som helst egentlig). Vi bruker ball ganske mye i trening, vi kaster litt ball på skogsturer (har den alltid med, så får han hente litt ball på turen og bære den hjem). Også bruker vi ball mye på sommeren når han bader, han svømmer og svømmer for å hente den ballen. :) Men jeg kaster aldri i bratte nedoverbakker, asfalt, o.l. Det kan umulig være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kaste til min, men han blir veldig stresset. Det går greit et par ganger også stopper jeg når jeg ser det er nok- og da slutter han og mase også. Dette er ikke noe jeg gjør ofte, men en gang i blandt.

Nå fikk jeg min da han var 8mnd så han var alt ballglad og helt vill etter ting som kan kastes, men jeg har også bommet litt på det med kasting. Nå er han stallhund- og da har folk VELDIG lett for å kaste til han fordi de tror det er gøy for hunden. I starten tenkte jeg ikke noe særlig over det, men det tok ikke lange tiden før jeg så hvor stressa og sånt han ble.

Problemet da var ikke at hunden ble stresset, for han roet seg jo når han ikke ble kastet til- men problemet ble å få folk til å IKKE kaste til han. Herregud som jeg har prøvd å oppdra folk til å LA VÆR...... Det har tatt tid og kanskje en million beskjeder til folk, men den siste tiden har det roet seg.

Den gangen det blir ny hund skal jeg for det første ha valp, og for det andre skal jeg være striks på å ikke kaste til den. Nå har jeg sheltie og de blir lo lett opphengt og stresset i slike situasjoner, men skal ikke gjøre den feilen igjen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster en del ball med den rottisen som er i trening, for å skape motivasjon og driv til lydigheten. Han en stor hund, og faren for skader er der, men på en annen side så er han godt trent og har muskelmasse til å tåle det.

post-11686-0-75650500-1396047013_thumb.j

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster forøvrig en del ball/pinne, men det er i all hovedsak i vann på vår og sommer, for at hunden skal svømme (latmannstrening når det er varmt/fin trening for hunden). Bruker ball på trening noen ganger, og det hender seg at jeg kaster ball bare for og kaste ball (latmannslufting), men det er en aktivitet jeg begrenser relativt mye, så det forbeholdes dager med sykdom o.l. hvor jeg ikke får til så mye annet over flere dager, og gjerne da i kombinasjon med en liten tur slik at jeg ikke står i en halvtime og hiver ball. Stresset blir ikke varga, så det tenker jeg ikke så mye på, men ben og front er jeg ikke helt trygg på (sånn på lang sikt mtp forkalkninger og slitasje), så forsøker helst og bare hive på mykt underlag, gress, snø osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jo. En gang i blandt, når det passer seg og vi er ute på skogstur kaster jeg vel gjerne en pinne eller to, men siden hunden ikke kommer tilbake med pinnen så begrenser det seg jo selv! Og jeg kaster ikke akkurat langt heller... ;) Jeg kaster litt på en leke innendørs en gang i blandt også, og på sommeren blir det nok en og annen ball i hagen, men jeg blir relativt fort lei av det selv, spesielt hvis jeg ender opp med å måtte hente pinne/ballen/leken selv. Også har jeg bare hatt hunder som gidder max 10 kast før de skal legge seg å spise på kasteleken i stedet.

Så det blir såpass sjeldent og såpass korte økter at jeg ikke bekymrer meg så veldig for belastningen. Jeg ville nok vært mer forsiktig hvis jeg så at kastelek triggeret hundene jeg har hatt opp i gjennom, eller hvis jeg hadde en hund som stresset seg lett opp.

Men altså, trapper, ball/pinnekasting, drakamp, hilsing i bånd, hilsing i hundeparker, voldsom lek mellom hunder, løping på asfalt, tur på glatt føre, osv. er jo potensielt skadelig for hundene i følge alle mulige tråder. Jeg har gitt opp å bli den perfekte hundeeier for lenge siden. Nå prøver jeg bare å finne den gyldene middelvei, og gi hunden min et godt, trygt liv etter beste evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Kaster ikke ball eller pinner, men lekemus, og andre lekedyr inne. Ute er han for opptatt med å bruke nesa si på å snuse til at han gidder å løpe etter. Han inviterer stadig til lek han, men jeg må begrense han litt, for han blir litt stresset av det etter en liten stund. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til, Decoy stresser seg så ekstremt opp av det og blir fryktelig opphengt. Men, han er så fin at jeg bare kan slippe ballen ned til han og så løper han runde på runde på runde, før vi gjentar det samme. Latmannstrim med litt mindre belastning og litt mindre stress. :P Og når han slutter å løpe gir jeg Bris ballen, sånn at hun kan trimme han litt ekstra (hun elsker å bli jaktet på og finte ut Decoy). I vann kaster jeg bare av og til til Decoy siden han uansett faller igjennom ifh til jaktprøver. Til Bris unngår jeg kast + vann for å unngå høye forventninger og fiksering på vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det ble snakk om belastninger og slikt så tenkte jeg å dele denne videoen. Interessant å se bevegelse i saktefilm. Se f.eks. mellomhendene 55 sekunder ut i videoen. Ikke rart det blir skader.

Denne er også utrolig stilig, er bare å spole frem til delene med hund:

Litt ot kanskje men. :P Interessant å se hvordan bevegelsesapparatet ser ut i høy fart. :)

Pleier ikke å kaste ball eller pinner med hundene, men kaster gjerne litt pinner når vi er ved sjø eller vann. De elsker jo å bade. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ettersom det ble snakk om belastninger og slikt så tenkte jeg å dele denne videoen. Interessant å se bevegelse i saktefilm. Se f.eks. mellomhendene 55 sekunder ut i videoen. Ikke rart det blir skader.

Denne er også utrolig stilig, er bare å spole frem til delene med hund:

Litt ot kanskje men. :P Interessant å se hvordan bevegelsesapparatet ser ut i høy fart. :)

Pleier ikke å kaste ball eller pinner med hundene, men kaster gjerne litt pinner når vi er ved sjø eller vann. De elsker jo å bade. :)

Og om vi ser på bildet jeg la ut lengre opp, så ser vi hvordan alt dette trykket kommer ned i skuldre og håndledd når de bremser ned for å ta ballen.

Nå betyr jo ikke det at man aldri skal kaste ball til hunder som lek og belønning. Jeg gjør det selv jeg. Men kanskje man skal være forsiktig med å bruke det som fysisk trening. Det er jo en del som står en halvtime-time og kaster ball til hundene sine (jeg har noen utenfor her som bruker å stå på plena med balltre og tennisball som de slår, hunden henter, de slår osv i bortimot en time, nesten daglig på sommern). Det tror jeg er mer belastende enn det er god morsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jeg kjenner jeg er litt lei av slike holdninger :mad:

Ikke la den gå i trapper, da får bikkja HD!

Ikke la den leke fritt, da får bikkjene belastingsskader!

Ikke la den hoppe, da får bikkja ryggproblemer!

Ikke la den bråstoppe, for da får bikkja AD!

Og ikke lek kaste lek, for da blir bikkja ihjel belastet!

Er bikkjene våre blitt så skrøpelige at de ikke kan gjøre slikt? :huh: Er dette noe oppdrettere prenter ikke i huet på valpekjøperene sine? Sånn at de er 100% sikre på at hunden de har solgt ikke får noen fysiske problemer? Og om den får det, så er det fint å ha noen å skylde på...

Nei, en normalt frisk og sprek hund får ikke belastningskader av fysisk aktivitet som ball kasting. En utrent feit hund som aldri hår fått gå i trapper, aldri har fått leke fritt, aldri har fårr hoppe, aldri har fått bråstoppe eller aldri har fått leke med noe i fart -den vil kunne få belastningsskader.

JA vi kaster ball, både som lek og belønning. Men ikke for å utelukkende mosjonere - det har vi tur, jogging og sykling til . Jatzy elsker ball lek. Hun har blit kasta ball med fra valpebeins alder av, vi har sykla, gått og jogga mange kilometer fra hu var 5 mnd. Hunden er fri for både HD og AD, ikke har hun noen belastningsskader heller, og sist vi sjekka ryggen var den i tipp topp stand. Yoshi interesserer seg ikke for å apportere, han bare løper etter Jatzy mens hun gjør den jobben med å apportere.

Pinne derimot, skal man være forsiktig med, da hunden i værstefall kan skade seg (bli spiddet i munnen).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med damen over kjenner jeg. Skulle man varmet opp og gått ned hunden hver eneste gang den leker med annen hund eller løper etter gjenstand, så blir det litt...mye. Jeg slipper bikkjene rett ut av døra så de kan leke i hagen. Det er baller der også.

Da jeg drev med LC var jeg nøye med sånt. Og jeg går ned etter sykkelturer osv. Resten regner jeg med de tåler utmerket.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster ikke ball med Keiron, BC har veldig lett for å fiksere på ball, venninne sin BC blokkerer alt annet når en ball er i bildet og jeg vil ikke ha det sånn med min hund. Samt at jeg vil at han skal leke sammen med meg isteden for å løpe rundt etter en ball.

Bruker den kong ballen som piper med tau i som belønning ute. Dra leke med pipelyd = heaven on earth for Keiron :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Å jeg kjenner jeg er litt lei av slike holdninger :mad:

Ikke la den gå i trapper, da får bikkja HD!

Ikke la den leke fritt, da får bikkjene belastingsskader!

Ikke la den hoppe, da får bikkja ryggproblemer!

Ikke la den bråstoppe, for da får bikkja AD!

Og ikke lek kaste lek, for da blir bikkja ihjel belastet!

Er bikkjene våre blitt så skrøpelige at de ikke kan gjøre slikt? :huh: Er dette noe oppdrettere prenter ikke i huet på valpekjøperene sine? Sånn at de er 100% sikre på at hunden de har solgt ikke får noen fysiske problemer? Og om den får det, så er det fint å ha noen å skylde på...

Nei, en normalt frisk og sprek hund får ikke belastningskader av fysisk aktivitet som ball kasting. En utrent feit hund som aldri hår fått gå i trapper, aldri har fått leke fritt, aldri har fårr hoppe, aldri har fått bråstoppe eller aldri har fått leke med noe i fart -den vil kunne få belastningsskader.

JA vi kaster ball, både som lek og belønning. Men ikke for å utelukkende mosjonere - det har vi tur, jogging og sykling til . Jatzy elsker ball lek. Hun har blit kasta ball med fra valpebeins alder av, vi har sykla, gått og jogga mange kilometer fra hu var 5 mnd. Hunden er fri for både HD og AD, ikke har hun noen belastningsskader heller, og sist vi sjekka ryggen var den i tipp topp stand. Yoshi interesserer seg ikke for å apportere, han bare løper etter Jatzy mens hun gjør den jobben med å apportere.

Pinne derimot, skal man være forsiktig med, da hunden i værstefall kan skade seg (bli spiddet i munnen).

Det er ganske ekstrem forskjell på å ikke la hunden gå en trapp eller to og å bruke ballkasting som fysisk trening av hund. Det er heller ingen i denne tråden som har sakt at man aldri skal leke med en hund med ball. Men å bruke ballkasting som fysisk trening av hund (på land) mener jeg ikke har noe som helst positivt for seg. Å kaste ball noen ganger og leke litt er ikke det samme som å basere den fysiske treninga på ballkasting. Og ballkasting er selvfølgelig ikke belastende for en hund som bare jogger etter ballen og ikke tar i. Det er det for en hund som løper alt den har, kaster seg rundt og bråbremser hver gang det kastes om og om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nettop et innlegg på et annet hundeforum hvor en person blir sterkt frarådet å kaste ball med hunden sin fordi det kan være skadelig og belastende for hunden. Jeg må ærlig innrømme at dette ikke har falt meg inn tidligere.

Vi kaster ball på sletta her nede 1-2 ganger i uka - jeg bruker ballkaster (sånn lang pinne med skje i enden), evt kaster vi frizbee, slik at han må løpe langt av gangen. Hunden elsker det og han blir ikke særlig stressa av det heller. Klart han blir ivrig etter at jeg skal kaste, men det er ikke noe mer enn en god belønning og en litt annen treningsform enn vi bruker ellers i uka.

Tåler virkelig ikke en normalt oppegående frisk hund belastningen det er å løpe etter ball?

Kaster dere ball med hundene?

Calle bryr seg ikke om baller eller ting som kastes.

Hermes bryr seg litt for mye, dvs. han stresses veldig av det. Jeg kaster av og til ball med han, men da i skog/ulendt terreng, fordi det blir søk og hjernetrim like mye som "løpe etter ball".

Jeg syns det høres rart ut at det skal være belastende. En fysisk aktiv og godt trimmet hund skal kunne løpe etter ball uten å skade seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster pinne i vannet til dem alle tre om de vil bade. Felix legger på svøm etter pinna, så for hans del er det veldig god mosjon, pinnedyret. Keo hadde sitt aller første bad i går, forsiktig som han er så var det å miste fotfeste litt ekkelt. Når vi har jobbet litt svømming så kommer jeg til å gjøre det på han også, for vannglad var han iallefall, vasset flere kilometer :)

Ball bruker vi generelt bare i treningssammenheng, fremmadsending, innkalling osv, men da alltid ball med snor av noe slag så vi kan ha litt drakamp. Men kan jo være den første til å innrømme at jeg kaster ball til og fra, trener dog litt med dem i samme slengen mellom hvert kast ;)

Bonnie blir stresset av ball, men ingen av de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ball som "super-duper-fantastisko"-belønning til Strider - tror han kanskje kunne blitt litt intens hvis vi brukte det mye i tide og utide. Strider gjeter ballen primært mens Shy liker å bare ligge oppå den og vokte den. Jeg bruker ikke ball som belønning til Shy så mye (enda), hun har det med å bli veldig vimsete hvis hun vet jeg har med ball, men vi jobber med det. Selvbeherskelse suger synes Shy.

Jeg ser klart at skadepotensialet kan være stort, men akkurat når det gjelder kelpiene, så er visst skadepotensialet stort uansett liksom - de er noen fysisk crazy gærninger okke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...