Gå til innhold
Hundesonen.no

Kaster dere ball med hunden?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Vi kaster pinne utendørs av og til. Ball har det ikke blitt så mye av, bare som belønningen. Men jeg har ingenting i mot det. Selvfølgelig kan det bli for mye, det kan bli for mye av alt omtrent. Men jeg syns det er helt greit i små mengder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Høy fart, mye vendinger og krappe svinger er aldri sunt om man ikke varmer ordentlig opp først

Kjenner igjen noe lignende. Når jeg hadde bekkenløsning i begge svangerskapene satt jeg på en stol ute på jordet med en ballkaster og kastet ball til dem. Var glad jeg hadde to som kunne apportere dem

Jeg kaster en del ball med den rottisen som er i trening, for å skape motivasjon og driv til lydigheten. Han en stor hund, og faren for skader er der, men på en annen side så er han godt trent og har

Posted Images

@Red Merle Tenker du det samme om løping nedover i grustak også?

Nei.

Men å kaste ball med en normalt sprek hund burde ikke skade den.

Og da det er litt forskjell på å kaste ball med en hund som løper normalt etter, og en som jager med livet som innsats. Sistnevnte har antakeligvis mangel på annen for for stimuli. Men ikke for det, noen hunder kan ikke kastes ball med pga stress. Men å si at man ikke skal kaste ball fordi hunden får belastningsskader syns jeg tullete. Alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nei.

Men å kaste ball med en normalt sprek hund burde ikke skade den.

Og da det er litt forskjell på å kaste ball med en hund som løper normalt etter, og en som jager med livet som innsats. Sistnevnte har antakeligvis mangel på annen for for stimuli. Men ikke for det, noen hunder kan ikke kastes ball med pga stress. Men å si at man ikke skal kaste ball fordi hunden får belastningsskader syns jeg tullete. Alt med måte.

Jeg vil påstå hundene mine får nok aktivitet på andre måter. Allikevel jager de ball heftig og bryr seg katta om kroppen sin i jakta. Det har lite med mengde annen stimuli å gjøre. Og de blir ikke på noen måte stressa etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da det er litt forskjell på å kaste ball med en hund som løper normalt etter, og en som jager med livet som innsats. Sistnevnte har antakeligvis mangel på annen for for stimuli.

Njæ, det har vell mere å si hvordan verdi den ballen har for den enkelte hunden. Bonnie hadde løpt over glo og ild for en pipeleke, Felix hadde gjort det samme for en ball eller pinne, men ikke omvendt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasko liker ball, i begrensede mengder. Han apporterer sånn "der" :lol: Kuleste han syns er at jeg kaster snøball, da løper han etter og finner akkurat den snøballen min, og virkelig dreper den. :lol: Men han tar velidg av, så man må passe fingre, han blir virkelig gal.

Hottie liker også ball, men hun vil leke alene med den.

Lup driter i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster en del ball eller leke med whippeten. En fin måte å få henne til å løpe selv på, om vi trenger å latmannslufte henne ;) Hun løper gjerne 5 min i strekk etter hun har fanget leken/ball, så blir ikke så mange kast på henne da. :P

Bekymrer meg overhodet ikke for skader. Så mye som den hunden løper, snur på 5'øringer, osv tror jeg det går helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen venner som sverger til ballkasting i grustak. Ser nytten oppover, men slettes ikke nedover. Det må da være ekstremt belastende på front, nakke og rygg å "stupe" nedover etter ballen? Tror dere det er så ille som jeg har for meg?

Jeg er litt usikker på om det er noen stor forskjell på å stå nede i et grustak og kaste oppover, og å stå oppe på et grustak og kaste nedover? Hunden løper jo opp OG ned uansett?

---

Jeg kaster ball med Nora og sparker fotball med Leah, uten at jeg tenker større over belastningsskader eller stress. Jeg gjør det ikke som trening, jeg gjør det fordi det er gøy. Vi gjør det ikke lenge av gangen, og vi gjør det ikke hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske ekstrem forskjell på å ikke la hunden gå en trapp eller to og å bruke ballkasting som fysisk trening av hund. Det er heller ingen i denne tråden som har sakt at man aldri skal leke med en hund med ball.

Jeg skrev da ikke at man skal bruke ballkasting til fysisk trening av hund? :huh: I så fall har jeg ordlagt meg feil. Jeg skulle frem til at en normalt frisk hund ikke vil kunne få belastingsskader av litt ballkasting innimellom. Og jeg mente ikke at noen her har sagt at man ikke skal kaste ball med hunden, men til det forumet som tråstarter nevner i første post.

Jeg vil påstå hundene mine får nok aktivitet på andre måter. Allikevel jager de ball heftig og bryr seg katta om kroppen sin i jakta. Det har lite med mengde annen stimuli å gjøre. Og de blir ikke på noen måte stressa etterpå.

Det kan være. Men jeg har iallefall lagt merke til, men hunder smo jeg vet får for lite, fyrer seg veldig opp. men ja, det kommer jo ann på individet. Jatzy er en sånn hund som gjerne dør for en ball, så derfor må jeg kontrollere ballleken. Men det betyr ikke at hun får belastnings skader av ballkasting av og til.

Det jeg prøvde å få frem er at en hund som er frisk, sprek og mentalt balansert, vil neppe kunne få belastingsskader av å bli kastet ball med et par ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om det er noen stor forskjell på å stå nede i et grustak og kaste oppover, og å stå oppe på et grustak og kaste nedover? Hunden løper jo opp OG ned uansett? 

  

Min har en helt annen intensitet når han løper opp etter ballen enn når han har fått den i munnen og skal levere den tilbake nede. Da skal ballen tygges på, han skal markere litt mens han har den i munnen osv, i tilegg til at han går sikksakk ned igjen, så her er det en veldig stor forskjell hvertdafall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om det er noen stor forskjell på å stå nede i et grustak og kaste oppover, og å stå oppe på et grustak og kaste nedover? Hunden løper jo opp OG ned uansett?

Jeg spør om folk tenker det samme som meg, ikke hvilken vei som er best :) Er det er ekstra belastende for hunden å øse nedover i full fart? Det er jo ikke til å se bort i fra at ballgale hunder vil løpe fortere og mindre kontrollert ned om ballen blir kastet nedover. Om man kaster oppover vil hunden kunne styre nedfarten sin selv tenker jeg, men fortsatt er det jo en belastende sak.

Føler jeg ikke får noe ordentlig svar fra folk, ingen som forsvarer kastingen sin i sandtak med skikkelige argumenter, eller forteller meg om hvilke skader som kan oppstå om det er så skadelig som jeg har fiksert i hodet mitt. Sonen kan jo alt! Jeg ser jo at oppover er det jo en ypperlig trening, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har en helt annen intensitet når han løper opp etter ballen enn når han har fått den i munnen og skal levere den tilbake nede. Da skal ballen tygges på, han skal markere litt mens han har den i munnen osv, i tilegg til at han går sikksakk ned igjen, så her er det en veldig stor forskjell hvertdafall.

Vel, da er det sikkert lurt for deg og din hund at dere kaster oppover. Min hund løper som en idiot uansett, så for meg og min hund så er det ett fett, vil jeg tro.

Jeg spør om folk tenker det samme som meg, ikke hvilken vei som er best :) Er det er ekstra belastende for hunden å øse nedover i full fart? Det er jo ikke til å se bort i fra at ballgale hunder vil løpe fortere og mindre kontrollert ned om ballen blir kastet nedover. Om man kaster oppover vil hunden kunne styre nedfarten sin selv tenker jeg, men fortsatt er det jo en belastende sak.

Føler jeg ikke får noe ordentlig svar fra folk, ingen som forsvarer kastingen sin i sandtak med skikkelige argumenter, eller forteller meg om hvilke skader som kan oppstå om det er så skadelig som jeg har fiksert i hodet mitt. Sonen kan jo alt! Jeg ser jo at oppover er det jo en ypperlig trening, det er det ingen tvil om.

Jeg svarte ikke på hvilken vei som var best heller, jeg spurte om det egentlig var noen forskjell. Jeg har til nå ikke kasta ball i noe grustak, så jeg får liksom ikke forsvart kastingen i sandtak. Men jeg syns ikke det er noe mer ypperlig trening opp enn ned, for kaster du opp, må hunden løpe ned, og kaster du ned, må hunden løpe opp. Det er vel uansett ikke trening man bør gjøre mye av lenge av gangen, vil jeg tro, fordi det er veldig tungt å løpe i sand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ja jeg bruker ball og jeg har ett veldig bevist forhold til det. Hundene skal få varme opp, jeg kaster helt i områder der det ikke stikke opp kvist o.l. Jeg har forholdsvis høyaktive hunder som ikke tar noen hensyn til kroppen sin (eller Blaze gjør det nå... etter 10 år)

Ballkasting kaller jeg for latmannstrim, og noe jeg gjør på ekstremt late dager rett og slett :P Og er jeg litt mindre lat så går jeg heller ut i skauen, finner en linje på, henger opp ballen så bikkjen ser og går tilbake for så å slippe hunden. Samme farten, men mindre kast i kroppene.

Der jeg bruker ballkasting mest er egentlig på sommeren når vi bader, jeg er ikke så glad i å bade selv at jeg går uti med de ;)

Og ved belønning, men også måten jeg kaster på prøver jeg være bevist på. Feks ikke noe smelle i bakken og bikkjen må hoppe opp etter den. Den triller på bakken, helst i den rettningen hunden løper/har kroppen i. Evt kaster jeg rett i munn eller lengre bort så de må løpe ett stykke og ikke bare kaste seg etter ballen for å få tak i den. Da blir det ikke så mye vridning og moment i første bevegelse eller ved gripen.

Generellt prøver jeg servere belønning i hode høyde og nedover, og ikke oppover. Det er vel kun ved bilde session jeg driver litt bevist med å få de til å hoppe. Men da er det rimelig kontrollerte situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da er det sikkert lurt for deg og din hund at dere kaster oppover. Min hund løper som en idiot uansett, så for meg og min hund så er det ett fett, vil jeg tro.

Jeg svarte ikke på hvilken vei som var best heller, jeg spurte om det egentlig var noen forskjell. Jeg har til nå ikke kasta ball i noe grustak, så jeg får liksom ikke forsvart kastingen i sandtak. Men jeg syns ikke det er noe mer ypperlig trening opp enn ned, for kaster du opp, må hunden løpe ned, og kaster du ned, må hunden løpe opp. Det er vel uansett ikke trening man bør gjøre mye av lenge av gangen, vil jeg tro, fordi det er veldig tungt å løpe i sand.

Nei hadde jeg kunne få de til å kun løpe oppover og aldri ned, men det tror jeg får bli en ønskedrøm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hadde jeg kunne få de til å kun løpe oppover og aldri ned, men det tror jeg får bli en ønskedrøm :)

Kan man ikke prøve å finne et sted der de bare løper bortover? Hva eksakt er det man ønsker å trene når man får de til å løpe opp og ned i et grustak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke prøve å finne et sted der de bare løper bortover? Hva eksakt er det man ønsker å trene når man får de til å løpe opp og ned i et grustak?

Vet ikke helt jeg :P Det er så populært i mine kretser, og de sier det er for å styrke fronten. Jeg er nå mer redd for fronten jeg. Det har de ikke noe godt svar på, så lenge hunden er frisk går det fint sier dem. Jeg har lært å stole på magefølelsen, og dropper det. Finner på andre alternativer. Gjort det en gang da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, alt er jo en belastning på de stakkars musklene naturen har tildelt hunder da....!?

Selvfølgelig tåler de normal ball-lek og moro.

Mine to apporterer gjerne ball, men likevel er det veldig sjelden jeg kaster eller sparker ball med dem. Hvorfor det? Jo fordi de blir så ivrige og da bjeffer de noe infernalsk og vi bor i tettbygd rekkehus-strøk... så av hensyn til naboene blir det ikke ofte. De få gangene vi gjør det, tåler hundekroppene det helt fint. Litt løping og jakt etter ballen har de ikke vondt av!

Jeg har prøvd å ta med en tennisball på tur, men da var ball brått uinteressant. Snuse på lukter er mye mer spennende, så ballen kunne jeg bare legge i lomma igjen da.

Dette innlegget er en kommentar/svar på første startinnlegg i tråden, ingen andres.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg kaster ball og pinner. Ingen av dem er ball- eller pinnegale av den grunn. Jeg kaster også andre leker. Jeg varmer ikke opp hundene, så kanskje jeg er en synder der? Hundene leker seg imellom også, uten oppvarming, og leken dem imellom er nok verre ift alle de dreininger hundekroppen kan ta, samt plutselige stopp underveis.

Jeg skjønner greia med at man ikke vil ha en pinnegal hund, eller en hund som alltid forventer at en ball skal bli kastet, men dette med at hunden ikke tåler det fysiske ift kasting skjønner jeg ikke så mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...