Gå til innhold
Hundesonen.no

Kaster dere ball med hunden?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg leste nettop et innlegg på et annet hundeforum hvor en person blir sterkt frarådet å kaste ball med hunden sin fordi det kan være skadelig og belastende for hunden. Jeg må ærlig innrømme at dette ikke har falt meg inn tidligere.

Vi kaster ball på sletta her nede 1-2 ganger i uka - jeg bruker ballkaster (sånn lang pinne med skje i enden), evt kaster vi frizbee, slik at han må løpe langt av gangen. Hunden elsker det og han blir ikke særlig stressa av det heller. Klart han blir ivrig etter at jeg skal kaste, men det er ikke noe mer enn en god belønning og en litt annen treningsform enn vi bruker ellers i uka.

Tåler virkelig ikke en normalt oppegående frisk hund belastningen det er å løpe etter ball?

Kaster dere ball med hundene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Høy fart, mye vendinger og krappe svinger er aldri sunt om man ikke varmer ordentlig opp først

Kjenner igjen noe lignende. Når jeg hadde bekkenløsning i begge svangerskapene satt jeg på en stol ute på jordet med en ballkaster og kastet ball til dem. Var glad jeg hadde to som kunne apportere dem

Jeg kaster en del ball med den rottisen som er i trening, for å skape motivasjon og driv til lydigheten. Han en stor hund, og faren for skader er der, men på en annen side så er han godt trent og har

Posted Images

Guest lijenta

Har opplevd at enkelte kaste leker blir stressende på hund. Da bør en bytte ut de kastelekene med noen som ikke stresser hunden. Men så må en ta i betraktning hvor ofte og hvor lenge hver gan en gjør det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kaster verken pinner eller baller med hundene mine, men det er ikke av redsel for stress eller fiksering, men fordi de ikke apporterer. :lol:

Edit: Men jeg spiller ball med dem, da. Sparker fotball og triller tennisball og sånn. Grunnen til at det ofte frarådes å bruke ballkasting som aktivitet vil jeg tru at er fordi det lett blir til at hunden får mye av det, og lite av annet, og at det vispes opp et vanvittig stress relatert til kastinga.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kaster verken pinner eller baller med hundene mine, men det er ikke av redsel for stress eller fiksering, men fordi de ikke apporterer. :lol:

:teehe: Nei da blir meningen litt borte kan du si!

Men, jeg kan skjønne at man ikke anbefaler kasting av gjenstander til hunder som blir stresset eller fiksert av det, men der jeg leste mente de også at det var fysisk belastende feil for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy fart, mye vendinger og krappe svinger er aldri sunt om man ikke varmer ordentlig opp først :)

Ja, jeg kaster ball med hunden innimellom, men begrenser slike aktiviteter i hyppighet.. Og ja, det er utrolig belastende, fysisk..

Edit: Det er en voldsom belastning på fronten (skuldre, håndledd osv), full fart og bråstopp er hardt.

Varmer opp gjør vi selvfølgelig. Men jeg ser ikke heeelt den store forskjellen fra å gjøre en rekke andre aktiviteter hunder gjør?

Ta f.eks. agility, mye krappe svinger og bråstopp der også, men de eneste advarslene man får er å ikke starte før hunden er ferdig utvokst. Røff lek med andre hunder vil jeg jo da også påstå at til en viss grad er belastende.

Edit: Jeg mener ikke å si det er feil at det er belastende å stoppe fort altså, jeg blir bare litt overrasket over hvor mye hunder ikke "tåler", ifølge mange, så fysiske vesener som de er - det er det jeg vil frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmer opp gjør vi selvfølgelig. Men jeg ser ikke heeelt den store forskjellen fra å gjøre en rekke andre aktiviteter hunder gjør?

Ta f.eks. agility, mye krappe svinger og bråstopp der også. Røff lek med andre hunder også.

Det kan sikkert sammenlignes med en del andre ting, men det blir jo ikke mindre skadelig av den grunn, for det er jo mye annet vi gjør med hundene som også er skadelig. Også er det jo forskjell på både hvor lenge, hvor mange ganger, hvilket underlag og hvor ofte man holder på.

I AG så er det vell ikke så mye start og stopp, det er vell stort sett om og gjøre og holde seg i gang, men det er selvfølgelig hinder og hopp der, noe som ikke er veldig sunt for bena, men det er jo variasjoner ettersom høyde på hinderet, hopp teknikk osv. Ikke nødvendigvis like ille som bråstopp. En AG bane varer vell heller ikke så lenge så kan feks ikke sammenlignes med en som hiver ball (eller andre ting) til hunden sin i 15-30 min?

Røff lek, tja, kommer sikkert litt an på, men jeg har ikke sett så mye av start/stopp/start/stopp på samme monotone og kontante måte som det ofte blir med ballkasting.

Selvfølgelig, alt man gjør er jo i utgangspunktet en belastning, men ballkasting i store mengder er nok en del verre enn mye annet.. (litt avhengig av hunden også da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg bruker relativt mye ball som belønning i trening, men aldri som fysisk trening av hund. Det finnes etter min mening veldig mange treningsformer som er mindre belastende og ensidige enn ballkasting.

Men, jeg kan skjønne at man ikke anbefaler kasting av gjenstander til hunder som blir stresset eller fiksert av det, men der jeg leste mente de også at det var fysisk belastende feil for hunden.

Ja, det er ganske fysisk belastende med bråbremser og vendinger i stor fart. Litt avhengig av hunden selvfølgelig, men med en ivrig hund ville jeg ikke brukt det mye som fysisk trening. Dette er et dårlig bilde, men se på forbeina til Ekko på bildet under her. Det er ganske mye trykk på forbeina her. Han (og spesielt den andre terven min) er i tillegg en hund som kan få mange rare vridninger i fart. Det betyr ikke at man aldri skal bruke det, som sakt bruker jeg mye ball som belønning i lydighetstrening, men jeg bruker det ikke som fysisk trening (unntatt i vann for at de skal ha noe å svømme etter da).

IMG_6038.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster ikke ball med de nei. Grunnen er fordi jeg allerede har en hund som samboeren har kastet pinner og baller (før han traff meg) som er/var hele gal etter pinner/ball! Vil ikke ha det slik igjen:)

Men ja, jeg bruker det som belønning i LP :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster også ball med mine hunder, men forsøker å varme opp først, for det er ganske belastende dersom hunden har stor fart og mye trøkk, brå vendinger og slikt (40 kg i stor fart gir bra tyngde på beina), men jeg har til nå aldri hatt en eneste skade som følge av ballkasting på noen av mine hunder. Ikke ser de ut til å bli spesielt stressa av det heller - de er selvsagt ivrige når vi holder på, men slutt er slutt. Da er det ikke mer mas.

Jeg synes det er helt ok som et alternativ til annen trening en gang i blant, men det er jo strengt tatt latmannstrening for min egen del når jeg ikke gidder noe annet :lol:.

Da jeg gikk tvekroket over lang tid pga et stort prolaps i ryggen var ballkasting den eneste formen for trim jeg greide å gi bikkja, så da ble det ball i skogen som hovedaktivitet - og det fungerte faktisk helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk tvekroket over lang tid pga et stort prolaps i ryggen var ballkasting den eneste formen for trim jeg greide å gi bikkja, så da ble det ball i skogen som hovedaktivitet - og det fungerte faktisk helt fint.

:lol: Kjenner igjen noe lignende. Når jeg hadde bekkenløsning i begge svangerskapene satt jeg på en stol ute på jordet med en ballkaster og kastet ball til dem. Var glad jeg hadde to som kunne apportere dem tilbake i det minste :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster pinner med mi. Og spiller litt fotball om vi kommer over en tom fotballbane med gjenglemte baller :P Ikke som fysisk trening så klart, men for gøy :P Gjør det som regel underveis på tur, og da har vi gått en stund før jeg kan finne på å kaste en pinne så jeg håper hun er greit varm da. Hun har en periode nå hvor andre hunder er sånn ca tusenogfemtisju ganger kulere enn meg (og godbiter for øvrig), og jeg kan få greit fokus fra henne om jeg har en pinne. Så jeg bruker det fordi jeg synes det er supergøy, til fokus når hun ikke vil ha godbiter og til belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Kjenner igjen noe lignende. Når jeg hadde bekkenløsning i begge svangerskapene satt jeg på en stol ute på jordet med en ballkaster og kastet ball til dem. Var glad jeg hadde to som kunne apportere dem tilbake i det minste :lol:

Hahhahaa, ja, det er greit at hundene kommer tilbake med ballen i slike tilfeller gitt *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det som belønning på Odin, men begrenser det pga. stress. Men det er som nevnt tidligere i tråden også helt klart en fysisk belastning for hunden når det er snakk om stor fart og krappe vendinger. Som i agility og enkelte andre aktiviteter.

Greit å ha i bakhodet, selv om de færreste hunder dør av å løpe etter en ball nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kaster ball som belønning, men kampleker mest. Hun får kastet ballen når vi avslutter treningen, da er det godt å rase litt med ballen for å få ut litt innestengt løp i beina. Ellers kaster jeg ball når jeg har med kameraet og skal ta bilder. Lite ellers.

Bittelitt OT; men handler om ball og kasting :P

Har noen venner som sverger til ballkasting i grustak. Ser nytten oppover, men slettes ikke nedover. Det må da være ekstremt belastende på front, nakke og rygg å "stupe" nedover etter ballen? Tror dere det er så ille som jeg har for meg?

Ja jeg lette etter ett sandtak for ett par uker siden, men orket ikke å engasjere meg så voldsomt, da disse tankene om skader og belastninger ligger nokså godt fremme i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen venner som sverger til ballkasting i grustak. Ser nytten oppover, men slettes ikke nedover. Det må da være ekstremt belastende på front, nakke og rygg å "stupe" nedover etter ballen? Tror dere det er så ille som jeg har for meg?

Kaster de ballen nedover?! Det kan vel ikke være helt bra? Vi har kastet ball i grustak et par ganger vi og, men da oppover, og latt hunden ta den tiden han trenger nedover - da går han gjerne på skrå i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster de ballen nedover?! Det kan vel ikke være helt bra? Vi har kastet ball i grustak et par ganger vi og, men da oppover, og latt hunden ta den tiden han trenger nedover - da går han gjerne på skrå i tillegg.

Jepp, de står på toppen med kastearm ... Jeg har spurt dem om fronter og slikt, men de er fri rtg, og voksne så da går det vist fint. Jeg blir ikke overbevist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster ikke noe særlig ball/pinne ute. Hvis jeg kaster en pinne så gidder hun ikke å hente den, morsommere å tygge på den.. :innocent: Inne pleier jeg å kaste og sprette baller så fyker hun rundt å leker med det også sloss vi litt om de, men det er ikke noe vi holder på med veldig mye.

Har hørt at noen kaster så mye ball at hunden blir så kalt "ballgal", men det regner jeg med at det er de ekstreme tilfellene. Ser jo stadig folk som sitter å snakker i tlf og røyker mens de kaster ball i evigheter med hunden sin. De gidder nok ikke å gå tur, så bruker kun det for å aktivisere hunden sin... Men så lenge man er obs på at hunden ikke blir stressa og fiksert på kastinga så burde det vel ikke være noe problem å kaste litt ball innimellom(hvis hunden gidder å hente den da.... :ahappy: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...