Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvalitetstørrfor?


HangingTree
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har nå tenkt til å skaffe meg min første valp, men det er ikke min første hund. Tidligere har hundene blitt foret med Royal Canin, det var et for som veterinæren anbefalte, og hundene likte. Jeg har fått høre at det er kvalitetsfor, men lurer nå på hvilken annen type tørrfor som kan anbefales?

Har (beklagelig nok) aldri satt meg veldig inn i hva hunder burde spise, så gikk kun på anbefaling fra veterinær. Men nå vil jeg gjerne lære mer om hundeforing, så hvis noen har en link til et nettsted hvor det står en del informasjon for 'nybegynnere', setter jeg veldig pris på dette! :-)

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har nå tenkt til å skaffe meg min første valp, men det er ikke min første hund. Tidligere har hundene blitt foret med Royal Canin, det var et for som veterinæren anbefalte, og hundene likte. Jeg har fått høre at det er kvalitetsfor, men lurer nå på hvilken annen type tørrfor som kan anbefales?

Har (beklagelig nok) aldri satt meg veldig inn i hva hunder burde spise, så gikk kun på anbefaling fra veterinær. Men nå vil jeg gjerne lære mer om hundeforing, så hvis noen har en link til et nettsted hvor det står en del informasjon for 'nybegynnere', setter jeg veldig pris på dette! :-)

Håper på svar!

Tja, det er stor forskjell på Royal canin sine for også, jeg forer på høyenergi foret deres 4800 og det er milevis med forskjell på kvalitet mellom det og det vanlige foret deres. Men man har jo Royal Canin, eukanuba, pro plan, hills(?) bla som er i omtrent samme kategori, vil si de er litt sånn midt på treet, de er ikke de verste, men det finnes bedre.

De beste er jo de som er uten korn og med mye kjøtt og bra råvarer, brit carnilove, taste of the wild og Orijen, mf :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter myyye testing av tørrfôr i haugevis av år så har jeg funnet det som fungerer helt optimalt på alle mine 6 hunder - Pro Plan laks/ris. Flere andre jeg kjenner bruker det også og er storfornøyde.

Jeg skulle dog ønske at kjøttprosenten var større, så når jeg orker med "sølet" det medfører, så får de også Vom & hundemat eller Provit i maten (da halvblander jeg).

Susanne

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Jeg bruker Orijen Regional Red. Det inneholder bare det som hunder skal ha, og ikke korn og annen "fyllmasse" som ikke er naturlig for dem å spise.
Og jeg har aldri før opplevd at papillonen har slukt i seg maten og faktisk vært ivrig etter mat, men etter Orijen så går det fortere ned enn til mopsen til og med ;) Og pelsen blir blank og myk, mindre røyting, og best av alt mindre avføring.

Jeg bruker Vom nummer 33 i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det viktigste for meg er at hundene liker maten og at de ser sunne og friske ut - dvs. har blank pels - selv om de ikke er nybadet skal pelsen være glatt og kjennes ren ut, det skal være lett å regulerer mengde slik at de holder seg jevnt i vekt, ikke dårlig ånde, bæsj som ikke stinker osv. - men det viktigste er altså at de liker maten de får og at de ser sunne og friske ut og har bra energinivå.

Jeg forer på Royal Canine - medium adult - og det har jeg gjort i 18 år, små pauser innimellom hvor jeg har prøvd andre fortyper, og av og til forer jeg litt med vom og hundemat, men jeg faller ALLTID tilbake til RC medium adult - en fransk bulldog og en belger - og mulig det er ett middelmådig for osv. - men det driter jeg i - hundene liker maten, pelsen er alltid glatt og blank selv om det er mange måneder siden forrige bad, de er lett å holde i form (dvs. at de ikke er tynne eller tjukke) osv.

Mitt råd, ikke vær så innmari opptatt av hva alle andre gjør - de fleste fortyper som finnes på markedet er bra for, finn ett som fungerer for din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for meg er at hundene liker maten og at de ser sunne og friske ut - dvs. har blank pels - selv om de ikke er nybadet skal pelsen være glatt og kjennes ren ut, det skal være lett å regulerer mengde slik at de holder seg jevnt i vekt, ikke dårlig ånde, bæsj som ikke stinker osv. - men det viktigste er altså at de liker maten de får og at de ser sunne og friske ut og har bra energinivå.

Jeg forer på Royal Canine - medium adult - og det har jeg gjort i 18 år, små pauser innimellom hvor jeg har prøvd andre fortyper, og av og til forer jeg litt med vom og hundemat, men jeg faller ALLTID tilbake til RC medium adult - en fransk bulldog og en belger - og mulig det er ett middelmådig for osv. - men det driter jeg i - hundene liker maten, pelsen er alltid glatt og blank selv om det er mange måneder siden forrige bad, de er lett å holde i form (dvs. at de ikke er tynne eller tjukke) osv.

Mitt råd, ikke vær så innmari opptatt av hva alle andre gjør - de fleste fortyper som finnes på markedet er bra for, finn ett som fungerer for din hund.

Bra skrevet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har nå tenkt til å skaffe meg min første valp, men det er ikke min første hund. Tidligere har hundene blitt foret med Royal Canin, det var et for som veterinæren anbefalte, og hundene likte. Jeg har fått høre at det er kvalitetsfor, men lurer nå på hvilken annen type tørrfor som kan anbefales?

Har (beklagelig nok) aldri satt meg veldig inn i hva hunder burde spise, så gikk kun på anbefaling fra veterinær. Men nå vil jeg gjerne lære mer om hundeforing, så hvis noen har en link til et nettsted hvor det står en del informasjon for 'nybegynnere', setter jeg veldig pris på dette! :-)

Håper på svar!

Erfaringsmessig så anbefaler vetrinærer det fòret de selger, ikke nødvendigvis det de syes er best :P

I starten kan det være lurt å fòre med det fòret valpen er vant til å spise hos oppdretter, også gradvis blande inn det nye fòret om du ønsker det. Et brått fòrbytte kan gi litt magetrøbbel :)

Mine hunder får mest vom&hundemat nr 33, også får de litt pro plan med laks og ris. Det er det tørrfòret jeg har best erfaring med på flest hunder (4 stk, 3 forskjellige raser). De har alle vært fin i pels og poter og smakeligheten virker til å være høy, jeg har hatt en veldig kresen hund tidligere.

Det vil alltid være en og annen hund som ikke fungerer optimalt på det ene eller det andre fòret.

Dersom jeg skulle byttet tørròr på mine så hadde det blitt til brit carnilove, taste of the wild eller orjien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tusen takk igjen for så mange gode innspill! :-) Interessant å høre hva folk forer med! Jeg skal garantert høre med oppdretter om hva de forer med, vil jo ikke at valpen skal få sjokk eller bli løs i magen!

Her har jeg også alltid vært ekstremt politisk ukorrekt - jeg har driti en lang marsj i hva oppdretter har fora med, jeg har heller ALDRI drevet med "overgangsforing" - her har det vært rett inn i heimen og over på den maten jeg bruker, har aldri hatt trøbbel med det heller. For - igjen - de fleste fôrtyper som selges i dyrebutikker eller hos veterinærer er kvalitetsfôr, og de inneholder stort sett det samme og er stort sett laget på samme måte.

Jeg har jo av og til passehunder også, og om de ikke har med eget fôr så får de bare det jeg har uten at det har gjort noe fra eller til.

Erfaringsmessig så er det sånn at valper gjerne spiser litt dårlig når de flytter hjemmefra, og ofte får de med litt av maten de er vant til å få sånn at du har til noen dager, det er ikke alltid så lurt å investere i 20 kilo av det samme foret før du vet om valpen synes det er grei mat å spise når den blir alene, da kan det være lurt å kanskje prøve noe annet som valpen finner mer smakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så har hundene mine fungert på det aller meste av tørrfor. Eneste jeg ser er at de har en mer lettstelt pels på pro plan laks&ris, men når pro plan ikke vil fikse valpepakker så bruker vi rc :aww: Vi fullforer på vom og hundemat, også får de whatever vi vinner på utstillinger ved siden av. Valper får smake rc, og får med rc pakker. En av hovedgrunnen til at vi forer på v&h er at det blir så adskillig mye mindre avføring, og når man har endel hunder betyr dette faktisk endel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...