Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips når man øvelseskjører.


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Har omsider begynt på lappen og er ganske gira på å få den så fort som mulig. Har hittil kjørt tre timer (fire skoletimer) med kjøreskole og læreren synes jeg er flink i forhold til hvor mye jeg har kjørt og jeg tar ting fort. Hovedproblemet mitt er stress og det at det tekniske ikke sitter så jeg gjør feil når det er mye som skjer. Men det går seg til tenker jeg.

Men jeg vil ha tips og råd som hjalp dere når dere tok førerkort! Som kanskje hjelper meg litt på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Besto med glans! :D hihihi nå er jeg glad!

Du, Kangerlussuaq, det var ikke noe vond vilje eller mangel på godvilje som lå til grunn for mitt spørsmål. Jeg bare leste sensor og trodde du mente sensor hos biltilsynet og lurte på hvordan du ordne

Husk å puste! Jeg sto på første forsøk, og stort sett alle feilene mine ble begrenset til første 15 min, da jeg var så stressa at jeg gjorde alt av nybegynnerfeil på rams (hadde mest lyst til å spørre

Mengdetrening :) Kjør så mye du kan privat, stresset går ned med trygghet, trygghet kommer med kontroll og kontroll får du når du har kjørt mye og du får "feelingen" i kroppen, og ikke bare at du teoretisk vet hva du skal gjøre :) Gjerne en del langkjøring. Blir man litt stresset kan det også være greit og starte og kjøre der det er lett, også gape over mer etterhvert som man blir bedre, så slipper det og bli bare stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengdetrening med en som kan kjøre bil og ikke lar deg slurve. Det er veldig lett og ta seg til feilene den man øvelseskjører med gjør.
Husk på hva kjørelæreren sier og prøv å gjør det hver gang du kjører så det blir en vane.

Mamma f.eks var uenig i kjørelæreren i mye, så hun fikk ikke lov å kommentere, bare være stille :lol: Det kan være lurt at den man øvelseskjører med er med på noen av kjøretimene for å friske opp litt selv, slik at de kan hjelpe deg på riktig måte .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust, og ta den tiden du trenger. Tror det var min første kjørelærer som sa til meg at "det spiller ingen rolle om du bruker en halvtime på å lukeparkere, bare du får det til". Jeg pleier å si at lukeparkering var det eneste jeg ikke strøk på til den første oppkjøringen. :P

Men det er det absolutt viktigste rådet jeg har fått og som jeg fortsatt har med meg når jeg er ute og kjører i ukjente eller vanskelige forhold. Ta den tiden du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengde, mengde, mengde. Kjør mange ganger hver uke så du får flere timer inn mellom hver kjøretime. Ta deg god tid i situasjoner. Det er viktig å få et overblikk i situasjoner og ikke bare rase frem ut i et kryss f. eks fordi det er lettere enn å bremse og gire ned :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg kan komme på i farten er:

  • Mengdetrening som de andre sier.
  • Ikke forhast deg! Er bedre å vente lengre på en luke du er sikker på at er stor nok, enn å ta sjansen på en som kanskje er litt for liten.
  • Ta hensyn til syklister og fotgjengere. Brems godt ned og hold gjerne foten klar over bremsen hvis du passerer en gruppe lekende barn langs veien f.eks.
  • Hold fartsgrensen, og hvis du får utålmodige bilister bak deg så er det lurt å blinke deg ut til siden/stoppe i en busslomme for å slippe dem forbi. Du blir mindre stresset når du slipper å ha en bil tett bak deg også.
  • Hold vikeplikten/høyreregelen. Brems ned på uoversiktlige steder, især hvor du har vikeplikt for høyre.
  • Ikke glem å se i speilene! Kan være lett å overse syklister/motorsyklister hvis du ikke sjekker speilene ofte.

Jeg har etter hvert kjørt bil i en god del år, og har enda ikke hatt et uhell, så noe må jeg ha gjort rett. :P

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øvelseskjørte ikke hjemme, for min far kan rett og slett ikke lære bort den slags. Den ene gangen jeg gjorde det med han, så kjeftet og skrek han om hverandre. Tydeligvis redd for at jeg skulle kræsje bilen eller noe.... :P Så jeg var helt nervevrak etter at jeg kom hjem etter den timen.

Men som andre sier, prøv å få kjørt så mye som mulig privat. Da trenger du mindre kjøretimer på kjøreskolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du har god tid, og vær heller litt for forsiktig enn andre veien. De fleste andre sjåfører legger godt merke til at det er skolebiler ute, (Seriøst, jeg har aldri fått så mye avstand av andre biler som når jeg hadde en stor, rød "L" på bilen :lol: ) og har forståelse for at det gjerne går litt roligere, så ikke stress med det. ;)

Som sensoren min sa - det er ikke så farlig om du kveler motoren i ett kryss, så lenge du kjører trygt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du får en sensor du har kjemi med. Min var skikkelig ubehagelig og slem med meg, jeg ble unödvendig stressa og fölte meg konstant uadekvat som sjåför. Tok meg nesten 6 mnd etter jeg fikk lappen för jeg "varma opp" og turte å kjöre alene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du får en sensor du har kjemi med. Min var skikkelig ubehagelig og slem med meg, jeg ble unödvendig stressa og fölte meg konstant uadekvat som sjåför. Tok meg nesten 6 mnd etter jeg fikk lappen för jeg "varma opp" og turte å kjöre alene :P

Hvordan fikser man det sånn rent praktisk dersom det her er snakk om sensor for oppkjøring? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du får en sensor du har kjemi med. Min var skikkelig ubehagelig og slem med meg, jeg ble unödvendig stressa og fölte meg konstant uadekvat som sjåför. Tok meg nesten 6 mnd etter jeg fikk lappen för jeg "varma opp" og turte å kjöre alene :P

Åååå du har så rett!

Det har også mye å si med kjørelærer! Jeg hadde over 10 timer med en kjørelærer med NULL kjemi og jeg grein nesten etter hver gang og følte jeg aldri kom meg videre... Flyttet, byttet kjøreskole og fikk en nordlending med en arm som spurte "Ka i ******* du hadd brukt timan på for det var ikkj å kjør bila..." :lol: På EN kjøretimer med han hadde jeg kommet lengre enn på 10 med han andre.. Kjemi har SÅ masse å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikser man det sånn rent praktisk dersom det her er snakk om sensor for oppkjøring? :)

Hva mener du?

Kjörelärer er det da bare å bytte som man vil.

Sensor på oppkjöringa har lite med hvordan man lärer seg å kjöre bil på? :P Man kan be sensor holde kjeft hele oppkjöringa, trenger ikke mye kjemi da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du?

Kjörelärer er det da bare å bytte som man vil.

Sensor på oppkjöringa har lite med hvordan man lärer seg å kjöre bil på? :P Man kan be sensor holde kjeft hele oppkjöringa, trenger ikke mye kjemi da :lol:

Du skrev sensor:

Pass på at du får en sensor du har kjemi med. Min var skikkelig ubehagelig og slem med meg, jeg ble unödvendig stressa og fölte meg konstant uadekvat som sjåför. Tok meg nesten 6 mnd etter jeg fikk lappen för jeg "varma opp" og turte å kjöre alene :P

:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Pass på at du får en sensor du har kjemi med. Min var skikkelig ubehagelig og slem med meg, jeg ble unödvendig stressa og fölte meg konstant uadekvat som sjåför. Tok meg nesten 6 mnd etter jeg fikk lappen för jeg "varma opp" og turte å kjöre alene :P

Sensor blir jo tilfeldig utvalgt, så det er litt vanskelig å finne en man har kjemi med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, well my mistake, mente selvsagt kjörelärer, NO IDEA hvorfor jeg skreiv sensor :P Takk til @ som faktisk la godvilja til og forstod hva jeg mente i stedet for å tro jeg var dust :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, well my mistake, mente selvsagt kjörelärer, NO IDEA hvorfor jeg skreiv sensor :P Takk til @ som faktisk la godvilja til og forstod hva jeg mente i stedet for å tro jeg var dust :P

Du, Kangerlussuaq, det var ikke noe vond vilje eller mangel på godvilje som lå til grunn for mitt spørsmål. Jeg bare leste sensor og trodde du mente sensor hos biltilsynet og lurte på hvordan du ordnet det sånn rent praktisk. Ikke verre enn som så. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja viktig å ha en ok kjørelærer :)

Også er det vel bare å øvelseskjøre så mye som du bare har mulighet til. Jeg utnyttet ikke det noe særlig da jeg bodde hjemme/hadde muligheten, og brukte en god del ekstra timer bare på å lære meg det tekniske. De to første timene måtte læreren kjøre til en parkeringsplass rett ved, fordi jeg ikke turte kjøre ut selv :lol:

Ellers er det som de andre sier, ikke la deg stresse, hverken av læreren (som ikke bør stresse deg uansett) og andre biler. Men folk tar som regel uansett hensyn når du kjører i skolebil.

For min del er det først nå jeg er komfortabel med å kjøre bil, etter jeg har hatt egen bil i et par uker. Så det er noe i det mange sier, at det er etter man får lappen læringen virkelig begynner :lol: Nå klarer jeg jo faktisk å bevege på hodet, og trenger ikke begge hendene krampeaktig på rattet lenger :P

Siden det tekniske ikke sitter helt enda, er det lurt å bare kjøre masse i rolige boligområder, øv deg på bakkestarter, smooth giring osv. Og på landevei.

Også bare kjør på med kjøretimer, jeg tok flere måneders pause mellom mange av timene mine (så brukte nesten ett år), få det unnagjort. Gjerne 2-3 timer i uken, og dobbeltimer er det aller beste hvis du har mulighet til det, for da rekker du å stresse ned også, 45 minutter går veldig fort. Jeg fikk mye mer ut av dobbeltimene.

Fikk forøvrig ikke noe særlig ut av det jeg fikk øvelseskjørt, så for meg var det bare å begynne rett på kjøretimer egentlig. Da løsnet det etter to timer, jeg klarte seriøst ikke starte biler uten å kvele 10 ganger først, ikke noen feeling på det i det hele tatt, og pappa og venner klarte ikke å lære meg det. Så måtte en kjørelærer til ja (men det at bilen var bedre enn mine venners skrotbiler og pappa sin giga-caravelle hadde nok mye å si og).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere å kjøre med, så får øvelseskjørt privat. Det jeg har i tankene, å kjøre med kjørelærer går veldig greit da han er inmarri ålreit og vi har god kjemi. Tenkte å få kjørt litt privat i helgen, og gruer meg litt til det :P Han jeg skal kjøre med er jo veldig rolig og avslappa, skikkelig chill på alt egentlig, men er litt trygt at kjørelæreren har brems. :P Rørlegger'n har bare brekket :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt masse med pappa en god stund nå og skal snart ta kjøretimer.

Men, jeg sliter med å lese teori. Det er så kjedelig selv om jeg er motivert til å få førerkort :P

Du tar bare prøvene som ligger på nett,man trenger ikke lese for å klare teorien. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...