Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid hvis begge kjønn - jobb?


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Mine hunder er ikke med meg på jobb annet enn unntaksvis, selv om jeg jobber der jeg jobber - ved løpetid bruker jeg bur - Hermine sitter i bur i gangen og Noah er på stua - enkelt og greit. Det går for de få ukene i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg hatt begge deler, hadde jeg nok forsøkt å finne et "feriehjem" for hannhunden mens løpetida sto på. Mest sannsynlig foreldrene mine.

Hvorfor det? Mine hannhunder får ikke lov å vise interesse for løpetispene i hus. Og lærer de det tidlig nok stresser de minimalt under løpetid.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at Nitro er veldig stresset under løpetid, hvis man har en hund i hver etasje/rom, kan det ikke da være fare for hopping og skraping på dører? En løpetidstispe kan vel være såpass interessant at de gjør hva som helst, har jeg inntrykk av?

Mynte trives ikke i bur og stresser og bjeffer, så det har jeg ikke lyst til. Nitro har ikke bur.

Det går jo an å ta med Mynte i stå- uken, og så skille dem de to andre ukene hjemme i huset.

Kjenner at jeg er litt "redd" for å ikke ha kontroll på dem når jeg ikke er hjemme og de klarer å bryte seg inn til hverandre eller noe, og vips så blir det parring :P

(jeg prøver ikke å lage noe problem ut av dette, jeg bare tenker høyt nå :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått noe skader på døra så langt men, sett bort fra 1. løpetiden til Bris, så stresser ikke Decoy seg så ekstremt opp. Kun i stådagene, og da er han litt urolig og sutrete. Roer seg ned i 2.etasjen, men kan fortsatt sutre litt. Han går ikke amokk for å si det sånn. :P Det er jo litt forskjell på hvor ille de blir og hva som roer de ned. Hos hos funker det fint med Decoy på eget rom iallefall, både for hund og interiør. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kean og Jaily er i hver si etasje under løpetida mens vi er på jobb/ute. Er vi hjemme får de gå sammen hele tiden egentlig, men skilles ved behov når Jaily står. Kean reagerer så lite på løpetida hennes at vi spøker med at han vel foretrekker hanhunder. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan løser dere det når tispen har løpetid og dere har hannhund og når dere skal på jobb om dagene?

Prøver å tenke litt nå på hva som blir best å gjøre, men er usikker. Tenker på å ta henne med på jobb, men 3 uker er lenge.

Så deres løsning?

Jeg passet en tispe med løpetid :) Og om jeg hadde hatt forskjellig kjønn selv så hadde jeg tatt med en i bilen. null prob ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putter tispa på eget rom, setter opp grind i trappa så hannhunden ikke skal henge utenfor døra, og under stådagene låser jeg også rommet når jeg er borte.

Edit: erfaringen her er at hannhunden er roligere om han vet hvor tispa er under løpetid, så her tar jeg sjelden med meg noen i bilen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trym er med C på jobb, hvis vi kun er borte en liten stund er Trym stengt inne på et rom i 2 etasje med en grind foran og en grind foran trappa opp :P

De går også sammen når vi er hjemme bortsett fra i ståperioden, eneste er at etter sånn ca en uke uti løpetiden luftes de på hver sin side av huset på morran og når vi ikke gidder å følge med dem ute + at vi alltid har en av dem med oss rundt i huset (ikke det at det er noe problem, de er jo frimerker :P ) Trym vet utmerket godt når dem er klare, så så lenge han er rolig er vi rolig :) Når tispa står så bytter dem på å være på et inngjerdet område av stua (setter bare kompostgrinder rundt et hjørne, mine hunder er ikke så smarte :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannhund varierte fra gang til gang. Den ille tiden, er når hun står. Noen ganger kunne de være i samme rom når jeg var der. Andre ganger ble han for stresset, eller jeg.

Som fast rutine byttet vi på vekselvis stenge henne inne på étt fast rom, og hannen på et annet. Hvis vi forlot huset, låste begge dørene.

Når jeg tenker etter var det tre-fire dager, hvor han stresset. Det er viktig å ta tilløp til interesse i starten, mens en ennå har mer makt enn hormonene.

Tispen var verst. Gikk etter han hele tiden, og brettet halen til side. Vi puttet henne inn på et rom. Han fikk streng beskjed om å legge seg. I tillegg tok jeg vannet bort fra hannen. Vet ikke om det vanlig, men min stress-drakk mye. Han fikk vann fire-fem ganger til dagen, og roet seg bedre. I hele tatt, en del mer struktur og fasthet, de dagene.

Neste gang vi har tispe og hann i huset, blir jeg mye strengere med tispen. :sint_01:

Alt i alt, hvem som skulle ut av huset, var hannen mindre stresset, hvis det var han som ble med.

P.S. Vi har en nedrevet dørkarm. :P Vi glemte å lukke vinduet, i rommet hvor tispen var. Hun hoppet ut, inn igjen stuevinduet, og fikk stilt seg foran døren inntil rommet han var. Heldigvis er det bare to ganger i året, og ikke i tre uker, bare en, egentlig. Eller fire-fem dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Skulle jeg hatt begge deler, hadde jeg nok forsøkt å finne et "feriehjem" for hannhunden mens løpetida sto på. Mest sannsynlig foreldrene mine.

Samme her. Er ikke for burbruk og hadde ikke sett noen annen måte å unngå det på, og samtidig være med hundene uten å låse de inn noe sted (natten eller når du plutselig blir opptatt med noe, fort gjort).

Da hadde hunden hatt det bedre hos "bestemor", hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er slitsomt, for hannen min blir helt idiot på stress og mas. Han er en utolmodig og lettmasende hund fra før hvis det er noe han har på hjertet, selv om det ikke er plagsomt lenger nå. Det var mest fram til han var mellom 3 og 4 år. Det er kommunikasjon med kraftig piping gjennom nesa, som kommer sterkt tilbake når tispen nærmer seg stådagene.
Det kan sammenlignes med en torturmetode der du konstant må høre på den grusomme lyden mens du samtidig må leve et normalt liv. Og til slutt hører du lyden selv om du ikke er sammen med hunden. Etter løpetiden setter du stor pris på hvor lett hundeholdet er utenom løpetidene :P
Det er ingen ting som får han til å slutte. Ingen ting.

Det er ikke alle som opplever det sånn som dette, men det gjør nå i hvert fall jeg.
Og derfor skal jeg aldri ha et av hvert kjønn igjen, tar ikke sjansen :P

Det går ikke an å fortelle hannen at han ikke får lov til å reagere, for det er ingen hjemme og følelsene ligger utenpå pelsen. Han er ikke spesielt hyggelig å ha i hus akkurat da om jeg får være ærlig. Jeg har to valg. Enten å ha de/han med i bilen for ikke å bli husløs (lyden eskalerer voldsomt om jeg ikke er der og får han til å holde det på et lavere nivå) eller sette bort hannhunden.

Jeg har ingen fast avtale med noen at de skal ha hunden min en periode to ganger i året resten av hans liv, så det blir bilen og zombietilstand på meg de dagene.
Kastrering? Nei jeg synes ikke det når hunden fungerer utmerket alle andre dager i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...