Gå til innhold
Hundesonen.no

Legge på seg med V&H?


MorBilly
 Share

Recommended Posts

Billy er ganske tynn, og vi fikk beskjed av veterinæren om at han kan fint legge på seg litt. :shocked:

Vi bytta til V&H for noen uker siden fordi han blånekter å spise tørrfor og ja vi har forsøkt å ta bort maten men han spiser det IKKE. Dessuten så har han kastet opp en av en del av det torrforet så vi gidder ikke det mer.

Hvor lang tid kan vi forvente at det tar før an legger på seg?

Han er 17 kg og får ca 350/400 g v&h. Det er vel ca 2% av ønsket vekt de skal ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skal ha 640 gram hvis jeg bruker 2% regelen, men jeg må gi 1 kg for at vekta skal gå opp. Han har enorm forbrenning og er rimelig aktiv. Samt at hunden er mye ute i hundegård. Så man må bare prøve seg frem litt, og tenke på aktivitetsnivå i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spørs det om vi kanskje skal øke matmengden litt. Han har ganske høyt aktivitetsnivå så det er sikkert ikke dumt.

Det er litt lett å se seg blind på rettledningene merker jeg. :P

Hehe ja, det kan være litt skummelt å våge seg utenfor anbefalingene ;)

Har hørt om hunder som har fått alt fra 1% til 8% av vekten sin, så bare kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk ikke over til v&h for at han skulle legge på seg altså. Vi byttet fordi han ikke ville ha tørrfor, og har etterpå fått beskjed omar han kan få litt ekstra. Lurt å bruke andre typer pølser! Skal sjekke ut hva vi får tak i her i 9000-byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å få Storm til å legge på seg. Hans vekt har vært mer eller mindre standby på rundt 20 kg siden han var rundt året (er snart halvannet år nå).

Jeg har prøvd V&H uten suksess; alene og i blanding med vanlig for. Deretter gikk jeg over til høyenergifor - det likte han ikke og åt om mulig enda mindre. Så begynte jeg å ha i smeltet FLOTT og da spiste han opp alt men ikke et ***** gram la han på seg på en måned.... nå forer jeg ham med reint kjøtt iblanda høyenergiforet og heller FLOTT over - kanskje han legger på seg nå da??

Han er tynn - men ikke så tynn at ribbeina stikker ut. Men jeg skulle gjerne sett at han ble to-tre kg tyngre. Han er aktiv til tusen og jeg kløver ham og skal også begynne med kjettingtrekk. Jeg håper jo at det vil hjelpe på.

Føler meg litt fortvila i matveien!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å få Storm til å legge på seg. Hans vekt har vært mer eller mindre standby på rundt 20 kg siden han var rundt året (er snart halvannet år nå).

Jeg har prøvd V&H uten suksess; alene og i blanding med vanlig for. Deretter gikk jeg over til høyenergifor - det likte han ikke og åt om mulig enda mindre. Så begynte jeg å ha i smeltet FLOTT og da spiste han opp alt men ikke et ***** gram la han på seg på en måned.... nå forer jeg ham med reint kjøtt iblanda høyenergiforet og heller FLOTT over - kanskje han legger på seg nå da??

Han er tynn - men ikke så tynn at ribbeina stikker ut. Men jeg skulle gjerne sett at han ble to-tre kg tyngre. Han er aktiv til tusen og jeg kløver ham og skal også begynne med kjettingtrekk. Jeg håper jo at det vil hjelpe på.

Føler meg litt fortvila i matveien!!

You and me both. Malle spiser jo (fortsatt) ikke, men nå klarer jeg i det minste å ha henne såvidt det er over ribbeins-tynn.. Det går i ister, høyenergifòr, v&h, og alt gjerne toppet med saus/buljong, for smak. Totalt inntak per dag, gjennomsnittlig på en uke? Ca 30 g kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonks var også alt for tynn til hun bikket rundt 18 mnd. Da lå hun på like over 15 kg, og når hun er i normalt hold veier hun 19-20 kg. Nå er hun i slankeste laget igjen etter en periode uten høyenergifôr, og ligger kun på ca. 18 kg., så da var det bare å bytte igjen. Hun spiste heller ikke da hun var yngre, men heldigvis har appetitten økt etterhvert. Jeg var rimelig fortvila en stund, for hun fikk jo hverken muskler eller pels med så lite på kroppen. Nå har hun godt med muskler, men ikke så mye pels, så vi får se om det hjelper på med fôrbytte. Det eneste fôret jeg fikk i henne som yngre (fra 7 mnd. og opp) var ProPlan performance. Hun likte ikke valpefôr eller andre høyenergifôr, og heller ikke hverken V&H, NP eller Provit... Heldigvis er hun mer eller mindre altetende nå. Rart de skal være så forskjellige, for moren har alltid vært motsatt. Elsker mat, men blir fort feit. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You and me both. Malle spiser jo (fortsatt) ikke, men nå klarer jeg i det minste å ha henne såvidt det er over ribbeins-tynn.. Det går i ister, høyenergifòr, v&h, og alt gjerne toppet med saus/buljong, for smak. Totalt inntak per dag, gjennomsnittlig på en uke? Ca 30 g kanskje...

30 gram pr dag??? Wow det er jo ingenting det jo!!

Storm spiser to ganger daglig av slike porsjoner som dette:

forskaringla_zpseb083636.jpg

... og sliter med å legge på seg. Her er det høyenergifor med reint viltkjøtt i + smeltet FLOTT og strøssel av ølgjær oppå.

Mulig jeg bare må vente tålmodig og se om han setter seg etterhvert? Han er jo full i furan og aktiv som få og er ikke ribbeinstynn i det hele tatt. Men likevel i tynneste laget etter mitt syn (sammenlignet med andre stabijer i den alderen er han ei pinglerotte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Han er jo full i furan og aktiv som få og er ikke ribbeinstynn i det hele tatt. Men likevel i tynneste laget etter mitt syn (sammenlignet med andre stabijer i den alderen er han ei pinglerotte).

Hadde ikke stresset i det hele tatt om jeg var deg. Regner med at det er en ung hund? Unghunder generelt er slanke, og bør være det. Min var også det til han ble ordentlig voksen, så "plutselig" la han på seg av mengden han var vant til å få og vi måtte bli mye strengere på inntaket.

Bedre at de i vekst heller bærer på litt for lite enn litt for mye, så lenge du får i hunden mat og hunden ikke ser sykelig tynn ut (bare "kunne gjerne lagt på seg litt"), anser jeg det som helt normalt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 gram pr dag??? Wow det er jo ingenting det jo!

Storm spiser to ganger daglig av slike porsjoner som dette:

forskaringla_zpseb083636.jpg

... og sliter med å legge på seg. Her er det høyenergifor med reint viltkjøtt i + smeltet FLOTT og strøssel av ølgjær oppå.

Mulig jeg bare må vente tålmodig og se om han setter seg etterhvert? Han er jo full i furan og aktiv som få og er ikke ribbeinstynn i det hele tatt. Men likevel i tynneste laget etter mitt syn (sammenlignet med andre stabijer i den alderen er han ei pinglerotte).

Spiser han mer om han får mer da? Og viltkjøtt er veldig magert, du bør heller gi han svineribbe el biffkjøttdeig for å få i han både proteiner og mer fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han spiser ikke mer - det hender han bare spiser litt og så går han til neste måltid før han spiser resten.

Viltkjøtt er magert (tenkte jeg skulle få tømme fryseboksen :) ) men siden jeg tømmer på ister så ville det kanskje gjøre samme nytten som mer fettrikt kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot, men:

Alle mine hannhunder har som unghunder spist dårlig over kortere eller lengre perioder. Det som har fungert best for å få i de mat da er variasjon i matveien. Et måltid består da kanskje av et stykke halvfrossent kjøtt enten det er kyllinglår, fårikålkjøtt el svineribbe, neste måltig med tørrfor og litt varmt vann over (skal visst slippe ut mere og bedre lukt fra fòret). Også neste måltid med v&h eller NP. Har ikke gitt 2 like måltid på rad.

Noen synes sikkert det er veldig "dillete". Personlig foretrekker jeg litt dill fremfor å gå rundt med en hund som ser ut som at den ikke får mat. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt å variere mer nå. Han får litt mer fra benken, kalkunhalser (for første gang i går og det var en lykkelig hund det!) og litt fett. Økt litt på vommengden han får i seg pr dag også.

Og nå moter jeg meg opp til å hente to femkilos pølser som ligger i frysa og skal deles opp. :knegg:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...