Gå til innhold
Hundesonen.no

H-sele vs. Y-sele


Krilo
 Share

Recommended Posts

Den evige jakten fortsetter...

Når Leo var valp hadde han en H-sele fra Rogz, den var vi veldig fornøyd med. Men når han ble eldre og "voksen" hadde jeg fått for meg at det var Y-sele som gjaldt, og H-selene var myntet på valper. Men etter å ha prøvd mange forskjellige Y-seler og forskjellige merker så klarer vi aldri å finne en som er helt perfek. Så nå har jeg begynt å fundere på en annen type sele, kanskje vi må gå over til H-sele igjen? Noen som har noen merker der å anbefale? Fordeler med H-seler vs. Y-seler? Ulemper med H-seler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare skal være en tursele så tenker jeg det ikke har så mye å si jeg, hvis h selen passer bedre er det bare å knalle til :) fordeler og ulemper er vanskelig, men synes mange y seler kan være litt vel nært frembena. Fordelen med H sele er jo at man kan kjøpe en med regulering over alt, så den passer hvis bikkja er litt tynn eller tykk en periode, når man har dekken på osv :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har H-sele fra Haqihana, men den synes jeg sklir for mye rundt. Bruker mest Y-sele fra Hurtta, har i to størrelser - den ene er passe i halsen, men litt "tett" på skuldrene, den andre er for stor i halsen og sklir opp. Men ingen av dem gnager, eller gir noe trøbbel, så da veksler jeg heller på litt for å få ulik belastning. Får legge til at hunden min ikke trekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har H-sele fra Haqihana, men den synes jeg sklir for mye rundt. Bruker mest Y-sele fra Hurtta, har i to størrelser - den ene er passe i halsen, men litt "tett" på skuldrene, den andre er for stor i halsen og sklir opp. Men ingen av dem gnager, eller gir noe trøbbel, så da veksler jeg heller på litt for å få ulik belastning. Får legge til at hunden min ikke trekker.

Selene fra Hurrta har vi prøvd og kommer ikke til å brukes mer, skikkelig dårlig passform på han vår i hvertfall. Men greit å se det med Haqihana selen, har vurdert litt på den, men liker ikke seler som sklir rundt på kroppen.

Trekker han?

Ikke veldig, men litt gjør han jo når han plutselig ser noe å sjekke eller finner ut at han skal noe, men veldig lite sånn generelt. Vi har trekk sele til trekking, så er en hverdagssele jeg er ute etter.

Hvis det bare skal være en tursele så tenker jeg det ikke har så mye å si jeg, hvis h selen passer bedre er det bare å knalle til :) fordeler og ulemper er vanskelig, men synes mange y seler kan være litt vel nært frembena. Fordelen med H sele er jo at man kan kjøpe en med regulering over alt, så den passer hvis bikkja er litt tynn eller tykk en periode, når man har dekken på osv :)

Ja, er det jeg også synes det blir med Y-selene, har en nå som er veldig tett inntil albuene, har ikke tatt av lapper eller noe så tenker ås ende den tilbake. Skal bare være tursele ja, har ikke prøvd den type sele på han etter han sluttet å være valp da, så vet jo ikke hvordsn den vil passe til han, men tenker det kanskje er greit å se på noe annete nn y-selene nå.

Jeg bruker rogz sin, beste (ikke trekk) selen vi har hatt. Sitter bra og kan stilles inn mer enn de eldste y seler. Sent from my LG-P880 using Tapatalk 4

Montro om vi skal prøve en sånn, må prøve å finne den tråden du lagde med link tild en nettbutikken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jo at y seler ikke er bra, uansett, rett og slett pga passformen. Klipe eller være i veien kan de uansett om hunden ikke trekker. H-sele er jo greit det, om hunden ikke trekker. Har du sett på vanlig halvnome? Uavhengig av om han skal trekke eller ikke. Feste lengre bak på ryggen = sele som ikke ligger trangt på albuer etc, pluss at de gjerne er gode og ha på også, godt polstret og sitter bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jo at y seler ikke er bra, uansett, rett og slett pga passformen. Klipe eller være i veien kan de uansett om hunden ikke trekker. H-sele er jo greit det, om hunden ikke trekker. Har du sett på vanlig halvnome? Uavhengig av om han skal trekke eller ikke. Feste lengre bak på ryggen = sele som ikke ligger trangt på albuer etc, pluss at de gjerne er gode og ha på også, godt polstret og sitter bra.

Vet ikke, kanskje jeg har uten å ha registeret at det er det :P har du noen linker til noen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.mrkoppel.se/shop/product/cykelselesparsele-storlek-1-4?tm=produkter/selar-harness

http://www.hapoo.no/produkt/hundeutstyr/hundeseler/trekkseler/breeders-halvnomesele

http://www.tropehagen.no/display.aspx?menuid=123457496&prodid=1403

Feks :)

ilustrasjon av forskjell på y sele og halvnome

Y sele

56344_Dogman_Kennel_Equip_Y-sele_til_hun

Halvnome

f38f561160d955fd8cbe83282ad7aa78-image.j

Det finnes jo små forskjeller fra merke til merke, men disse to viser hovedforskjellen mellom halvnome og y sele, og man ser lett hvorfor hunden får bedre plass i halvnomen..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

http://www.mrkoppel.se/shop/product/cykelselesparsele-storlek-1-4?tm=produkter/selar-harness

http://www.hapoo.no/produkt/hundeutstyr/hundeseler/trekkseler/breeders-halvnomesele

http://www.tropehagen.no/display.aspx?menuid=123457496&prodid=1403

Feks :)

ilustrasjon av forskjell på y sele og halvnome

Y sele

56344_Dogman_Kennel_Equip_Y-sele_til_hun

Halvnome

f38f561160d955fd8cbe83282ad7aa78-image.j

Det finnes jo små forskjeller fra merke til merke, men disse to viser hovedforskjellen mellom halvnome og y sele, og man ser lett hvorfor hunden får bedre plass i halvnomen..

Den nedeste der har jeg aldri sett sitte godt på noen hund :hmm: Men så lenge TS sin hund ikke trekker mye i sela, så er det ikke så veldig viktig hvordan sela sitter så lenge den ikke gir gnagsår eller annet ubehag. H-seler er syns jeg er veldig lite egna til å trekke i, men det har jo ikke så mye å si om han bare trekker litt nå han ser noe spennende.

Jeg liker sykkelselen til Mr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Noen som vet åssen denne er da?

www.hundepoter.no/products/jaegerens-kombisele

Jægerns kombisele.

@Snusmumrikk , tittet på MR sine, men finnes de bare i sølv? Snodig farge :P

De finnes i mange forskjellige farger. På MR sine nettsider er det en fargeoversikt et sted.

Jeg liker ikke jægerens kombisele spesielt godt, men det er ikke noe veldig galt med den. Jeg syns bare den beveger og vrir seg veldig. Og den kommer litt opp i halsen når hunden trekker, men det syns jeg egentlig alt annet enn nomeseler gjør når de trekker hardt. Men din trakk jo ikke så voldsomt, så det ta sela drar seg opp ved hardt trekk gjør sikkert ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nedeste der har jeg aldri sett sitte godt på noen hund :hmm: Men så lenge TS sin hund ikke trekker mye i sela, så er det ikke så veldig viktig hvordan sela sitter så lenge den ikke gir gnagsår eller annet ubehag. H-seler er syns jeg er veldig lite egna til å trekke i, men det har jo ikke så mye å si om han bare trekker litt nå han ser noe spennende.

Jeg liker sykkelselen til Mr :)

Nei, trixie er jo ikke akkurat top notch på noe, men de bildene var jo for og illustrere forskjell i utforming, antar uansett det er som med de fleste andre seler uten regulering, at kroppsfasong har mye med saken og gjøre når det kommer til hvordan selen sitter. :) Og som du sier, er det en tursele som hunden ikke skal trekke i så har vell ikke akkurat den biten så mye og si uansett.

Jeg liker også MR sitt utsyr godt, og hun syr jo på mål om man skulle ha litt spesielle ønsker/hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker egentlig ikke Non-Stop sin til Keo, ettersom den strammer rundt brystkassennog staven er fast på ene siden, men hvordan er denne til Leo? :)

Edit: Veldig grei med ring under for spor da, og godt tak ovenpå for agility!

Den har vi egentlig vært fornøyde med,en på tur på tirsdag var han nesten ute av sela, den lukkemekanismen hadde åpnet seg selv :o så stoler ikke helt på den lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H- selen stoler jeg ikke helt på hvis hunden rygger og rykker bakover. Lett at den kommer over hodet og hunden kommer seg ut.

Hehe, i går var vi på festningen for å møte en venninne med hennes rottweiler. Valpen hadde H-sele på, og plutselig så sto jeg der med bare selen i bånd :innocent: Hun sprang non-stop i 5 minutter rundt og rundt før hun kom bort til meg igjen. Men vi venter på sele fra torshammaren nå :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terho har prøvd den jægerens du linka til over her, den bare skle følte jeg, og stramma jeg mye så gnagde den! Hakket før jeg barberte han der den satt for pelsen gjør selevelginga til et lite ork!

Men så kjøpte jeg en hurrta y-classic sele som faktisk har andre str enn lifeguard, selv om dama i butikken påsto de var det samma. Men de passer jo ikke på alle nei! Og Terho drar jo ikke, han er etterdilter så det holder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, i går var vi på festningen for å møte en venninne med hennes rottweiler. Valpen hadde H-sele på, og plutselig så sto jeg der med bare selen i bånd :innocent: Hun sprang non-stop i 5 minutter rundt og rundt før hun kom bort til meg igjen. Men vi venter på sele fra torshammaren nå :)

Ja det er fort gjort. Har opplevd det noen ganger :P

Torshammaren har knallgode seler, skal bestille en til valpen derifra :) Har til Nitro og er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er fort gjort. Har opplevd det noen ganger :P

Torshammaren har knallgode seler, skal bestille en til valpen derifra :) Har til Nitro og er veldig fornøyd.

Mynder er sære da. En god grunn til å IKKE kjøpe mynde må jo være at man må ha spesielle klær og seler til dem pga kroppene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...