Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvektige hundeeiere - uforsvarlig?


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

[--]

Husker jeg kalte belgerfolket for alveaktige før jeg i det hele tatt hadde vært på en utstilling. Enkelte av de som hørte meg si det dør litt hver gang de tenker på det, eller hva @2ne og @Belgerpia *ler*

[--]

Nå håper jeg at jeg greide meg bra og at ingen har vonde tær og såra følelser :)

Vel... Jeg har også hatt belgere og jeg har Tolkien både i bokhylla og på DVD men du har aldri kalt meg for elfish. Føler meg litt tråkka på nå, Margrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eg er overvektig og har aktive hundar. Ein periode var eine hunden min veldig tynn, det var fordi eg er ein glupsk tjukkas som åt maten hans, og så gikk me aldri på tur så han hadde verken muskler ell

Nei, det er ikke rettferdig for hundene når eierne ikke klarer å gi dem det de trenger, uansett årsak.

Må le høyt. Stakkar Bonita som har holdt ut med syklige overvektige meg i 10 år. Har ikke kunne tilbudt henne båndturer på flere mil daglig. Men løsturer med kjøring av hest, aktive dager med geiter og innholdsrike dager med pensjonhunder dekker vel ikke behovet opp gjennom årene. Nei, får vel gi slipp på tanken om en ny bcvalp. For jeg kan jo ikke løpe en mil.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bølla og @Marjan

Ja altså var ikke ment som at det overhodet ikke går om formen er der før svangerskapet og man holder formen hele veien, men det er så uendelig fjernt fra hvordan det var for meg å gå gravid. :lol: hadde planlagt å ri så lenge jeg fikk plass i salen, det utgikk...

Nå var ikke jeg i superform før jeg ble gravid, men hadde neppe gjør noe stor endring om jeg var det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Som man roper i skogen får man svar".

Syns det er på tide at flere går i seg selv og ser på hvordan dere skriver til andre. Ja, dette er Debattkjelleren, men det betyr ikke at man kan skrive som man vil og overkjøre andre med nedlatende fremstillinger og påstander.

Temaet er forsåvidt interessant, men tråden blir ødelagt av dårlige debatteknikk som drar diskusjonen over på "hvordan vi snakker til hverandre" istedet.

Kommer til å følge med her og moderere vekk innlegg som pirker på hverandres debatteknikk og personlighet.

Admin IW.

------------------------------------

PS: Det er ikke nødvendigvis det beste å hoppe inn i en gruppe med folk og brøle ut mens man veiver med armene. Kan faktisk hende at da tar det litt tid før man "kommer inn i varmen" fordi gruppen blir skeptisk.... tenk på en flokk med hunder, det er ikke alle hundene som har lyst til å leke med en hund som er brautende og med dårlig språk.

PPS: Kommentarer på moderering tas IKKE i tråden, og dette har vi påpekt før (samt det står i Retningslinjene man MÅ GODTA når man registrerer seg på forumet).

Edit: Bruk knappen "Multisitat" for å svare på flere innlegg samtidig. Da dukker alle quotene opp i skriveboksen nederst på siden.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre ganger. Noe mer du vil vite?

Og på disse tre gangene så har du bare opplevd at de plager du måtte ha kun er forsterkning av plager før svangerskapet, og dermed tror du også denne tanken din er en absolutt sannhet?

Du tar nok feil, jeg hadde plager som kun er svangerskapsrelatert, som man på ingen måter kan få om man ikke er gravid.

Ergo: du tar feil ;)

Edit: Bruk knappen "Multisitat" for å svare på flere innlegg samtidig. Da dukker alle quotene opp i skriveboksen nederst på siden.

Vær så snill å tro meg når jeg sier at funksjonen med multisitat ikke eksisterer når man bruker tapatalk

Mvh bruker julnil

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns innlegget er overtramp. At noen som ikke har vært overvektig tramper i vei. Og tydeligvis en som jobber med instruksjon lirer ut av seg slike holdninger. Det er trist! Er ille nok at man har en evig kamp om å endre livstil, og i tillegg få høre at man ikke kan ha en aktiv hund er nedslående. Hvor har respekten for medmennesker blitt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke egentlig at det er noe å diskutere. JA, det er kjipt å skaffe seg ansvar man ikke har mulighet til å følge opp. NEI, du kan ikke se på en person om de evner å ta vare på bikkja si. Eller bikkjene.

JA, jeg blir provosert, og er utrolig lei av at folk anser det som helt naturlig at de skal få mene hva **** de vil om andre menneskers liv og hva de evner/ikke evner å gjøre. Det er noe med å ha med seg hvordan en gruppe mennesker allerede blir behandlet i samfunnet, og kanskje unngå å legge til mer der.

Av alle ting folk slenger etter meg foretrekker jeg de som er klare rasister og angriper etnisiteten min - der er det ingen som hever ett øyenbryn når jeg påpeker at dette ikke er akseptabelt. Vekt, derimot, der er jommen meg mange som tror de kan si hva de vil, fordi "du valgte det selv".

Dette handler ikke om å synes synd på seg selv, forøvrig - men ett lite hjertesukk over at generell folkeskikk tydeligvis ikke strekker til jevnt over.



Forøvrig har det sine fordeler også - jeg trenger for eksempel aldri ta med meg vekter for å legge i pulken når vi trener om vinteren. Hah. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Jeg har også hatt belgere og jeg har Tolkien både i bokhylla og på DVD men du har aldri kalt meg for elfish. Føler meg litt tråkka på nå, Margrete.

Tilgi meg beg.gif

----

Bølla; hvorfor er ikke schæfer med på listen din over krevende brukshunder?

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste dette slik at du mente at overvektige ikke var i stand til å ta vare på sin egen helse, ergo var de heller ikke i stand til å ta vare på en aktiv hund. Nå har du jo moderert deg til at du mener svært overvektige, men jeg er fortsatt uenig.

De svært overvektige jeg kjenner med hund er veldig godt skikket til å ta vare på sine aktive hunder, går masse lange turer og trener aktivt innen LP. Folk som ikke evner å ta vare på hunden sin finner man blant alle mennesker.

Og selvfølgelig tenker man framover i tid når man skaffer seg hund, men hva vet du om hva andre har for slags ordninger? Den overvektige eieren du ser ruslende i gata, kan da ha en nabo som løper flere mil med bikkja hver dag.

Det var jo vitterlig ikke det jeg skrev, og at du tolker det på denne måten er leit, men jeg ser at man må formulere seg mye klarere her inne. Jeg har diskutert på andre hundeforum i årevis, og har aldri opplevd slik storm og "kjeft" fra moderatorer som her.

Til det siste der vil jeg si at det skjer ikke i 99/100 tilfeller. Den løperen som liker å ha med en hund på tur har nok en hund selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på disse tre gangene så har du bare opplevd at de plager du måtte ha kun er forsterkning av plager før svangerskapet, og dermed tror du også denne tanken din er en absolutt sannhet?

Du tar nok feil, jeg hadde plager som kun er svangerskapsrelatert, som man på ingen måter kan få om man ikke er gravid.

Ergo: du tar feil ;)

Vær så snill å tro meg når jeg sier at funksjonen med multisitat ikke eksisterer når man bruker tapatalk

Mvh bruker julnil

Jeg har hatt svært fine svangerskap ja. Naturlignok var løp jeg ikke like mye som jeg gjør til daglig, men jeg klarte å løpe ca 20-30 km i uken helt frem til 8 mnd. Siste måned ble det mye sykling og svømming pga sterkt nedpress. Med minstemann syklet jeg faktisk 5 mil to uker før fødselen, og 8 dager etter fødselen løp jeg mila.

Alle svangerskap er forskjellige, men jeg har trent mye hele livet og trente aktivt gjennom alle graviditeter.

Lista for debatten la du vel allerede i første innlegget i denne tråden? Det du mener er at deltakerne på dette forumet er kunnskapsløse?

Ikke alle nei. Men for meg fremstår dette mer som en mingleplass enn et diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le høyt. Stakkar Bonita som har holdt ut med syklige overvektige meg i 10 år. Har ikke kunne tilbudt henne båndturer på flere mil daglig. Men løsturer med kjøring av hest, aktive dager med geiter og innholdsrike dager med pensjonhunder dekker vel ikke behovet opp gjennom årene. Nei, får vel gi slipp på tanken om en ny bcvalp. For jeg kan jo ikke løpe en mil.

Denne evinnelige er selvmedlidenheten slitsom.

Hvorfor skal du "løpe en mil" når du tilfredsstiller hundens grunnleggende behov som er gjeting? At du har geiter og dyr er jo det beste som er. Grunnen til at man må aktivisere slike hunderaser er jo ofte fordi man ikke bruker dem til det de er avlet opp til; nemlig gjeting og jakt.

Så bare kjøp deg en ny bc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MINNER IGJEN OM AT DOBBELPOSTING (FLERE INNLEGG PÅ RAD UNDER HVERANDRE) IKKE ER LOV.

BRUK KNAPPEN SOM HETER "MULTISITAT" FOR Å SVARE PÅ FLERE INNLEGG PÅ EN GANG.

HÅPER DETTE STÅR TYDELIG NOK NÅ TIL AT DET BLIR LAGT MERKE TIL AV ALLE.

Admin IW. :)

- se gjerne egen tråd om dobbelposting i "Spørsmål og tilbakemeldinger.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt svært fine svangerskap ja. Naturlignok var løp jeg ikke like mye som jeg gjør til daglig, men jeg klarte å løpe ca 20-30 km i uken helt frem til 8 mnd. Siste måned ble det mye sykling og svømming pga sterkt nedpress. Med minstemann syklet jeg faktisk 5 mil to uker før fødselen, og 8 dager etter fødselen løp jeg mila.

Alle svangerskap er forskjellige, men jeg har trent mye hele livet og trente aktivt gjennom alle graviditeter.

Ikke alle nei. Men for meg fremstår dette mer som en mingleplass enn et diskusjonsforum.

Vi har jo egne sludretråder, men i debattkjelleren er det nok meningen at man skal diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å blande meg i denne saken, meeen fikk bare lyst til å nevne en ting på det her:

Til det siste der vil jeg si at det skjer ikke i 99/100 tilfeller. Den løperen som liker å ha med en hund på tur har nok en hund selv.

Den løperen har kanskje ikke hund fordi:

1. Barn/kone/søsken/foreldre med allergi?

2. Ser at en hund ikke passer ellers i hverdagen annet enn under løpingen?

3. Kone/barn/søsken/foreldre vil ikke ha hund?

De jeg bor hos nå har to nesten voksne barn med allergi, ønsker seg allergivennlig hund, men pr nå låner de andres hunder til ski/sykkel/joggeturene fordi barna ikke kan ha hund inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skulle de ikke det, men de får gjerne ikke gjeterhunder eller jakthunder heller? De får pudler, labrador eller goldenretriver avlet opp gjennom flere år for å tilfredstille nettopp dette behovet, og hvor alle jaktinstinkt dempes så godt det lar seg gjøre. I tillegg så har mange et kontaktnett rundt seg, jeg har selv tatt med hunder fra blinde for å få dem luftet skikkelig.

Mitt ønske er at man skal være litt mer restriktik ift hvilken hund man skaffer utifra eget aktivitetsnivå. Folk flest går bare etter eksteriør og hva de finner "søtt" og tiltalende.

Seriøst???? Så handicapede må holde seg til pudler og labradorer :D:D:D

Du har fortsatt ikke svart på om du seriøst tror at bein og evne til å gå/løpe er eneste måten å mosjonerer en aktiv hund på. Men ut i fra alle svarene dine så lang, så virker det som du oppriktig tror det? Du får krysse fingrene for at du aldri kommer i en situasjon som gjør at du blir nødt til å finne fasiten på det spørsmålet :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er disse sykelig overvektige menneskene som ikke evner å gå utenfor døren sin du prater om som du har sett på hundekurs? Du hiver ut påstander om hverandre, noen motsigende, vet ikke hvor du vil med hva.

Måten du ordlegger deg på er diskriminerende og fordomsfull, så ikke skyld på at andre er hårsår eller proppa av selvmedlidenhet fordi du har en viss mangel på folkeskikk.

Selvfølgelig burde ingen som ikke evner å ta seg av en hund med et visst energinivå, ha en slik hund, uavhengig av årsak. Hvis man skal se så sort/hvit på det så burde ikke pensjonister, barnefamilier, overvektige, psykisk syke, rusplagede eller studenter få holde hund.

Vi er vell flere her inne som er eksempler på at overvektige kan eie lykkelige brukshunder, så kan du være snill å snevre inn og redegjør for akkurat hvem du mener og hva du baserer den uttalelsen på?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst???? Så handicapede må holde seg til pudler og labradorer :D:D:D

Du har fortsatt ikke svart på om du seriøst tror at bein og evne til å gå/løpe er eneste måten å mosjonerer en aktiv hund på. Men ut i fra alle svarene dine så lang, så virker det som du oppriktig tror det? Du får krysse fingrene for at du aldri kommer i en situasjon som gjør at du blir nødt til å finne fasiten på det spørsmålet :ahappy:

Det er ikke uten grunn at det er de som brukes til tjenestehunder, nei.

Selvfølgelig kan du kaste baller 4 timer hver dag og ha en hund med maratonkondis. Men en godt stimulert hund har du absolutt ikke. Alle hunder elsker å være med på aktiviteter og treninger med eierne sine, og det gjelder selvfølgelig også en lengre skogstur eller topptur på fjellet. Jeg skjønner ikke hvorfor man på død og live må skaffe seg en hund når man ikke evner å gi den det alle hunder burde få?

I tillegg; for å unngå fremtidige avsporinger. Ja, det er mange mennesker som aldri burde hatt hund. Men nå er det dessverre slik. Da tenker jeg det er lurere å lære barn og unge opp til hva hunder faktisk krever og hva vår samvittighet burde sette en stopper for. Har for eksempel en ung jente lyst til å skaffe seg en veldig egenrådig og krevende hund tidlig i 20-årene dersom hun har planer om å bli mor snarlig bør det være legitimt å si at kanskje noe annet passer bedre?

Jeg har ikke tall på hvor mange hunder jeg har tatt imot av slike årsaker. "Gikk ikke overens med barn", "tidsklemma", "vi skal flytte". Det er svært mange som skaffer seg hund uten å tenke 10-12 år frem i tid.

Jeg orker ikke å blande meg i denne saken, meeen fikk bare lyst til å nevne en ting på det her:

Den løperen har kanskje ikke hund fordi:

1. Barn/kone/søsken/foreldre med allergi?

2. Ser at en hund ikke passer ellers i hverdagen annet enn under løpingen?

3. Kone/barn/søsken/foreldre vil ikke ha hund?

De jeg bor hos nå har to nesten voksne barn med allergi, ønsker seg allergivennlig hund, men pr nå låner de andres hunder til ski/sykkel/joggeturene fordi barna ikke kan ha hund inne.

Som sagt, dette er en utopi. Skal man basere et hundehold på en nabo blir det litt fåfengt i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er disse sykelig overvektige menneskene som ikke evner å gå utenfor døren sin du prater om som du har sett på hundekurs? Du hiver ut påstander om hverandre, noen motsigende, vet ikke hvor du vil med hva.

Måten du ordlegger deg på er diskriminerende og fordomsfull, så ikke skyld på at andre er hårsår eller proppa av selvmedlidenhet fordi du har en viss mangel på folkeskikk.

Selvfølgelig burde ingen som ikke evner å ta seg av en hund med et visst energinivå, ha en slik hund, uavhengig av årsak. Hvis man skal se så sort/hvit på det så burde ikke pensjonister, barnefamilier, overvektige, psykisk syke, rusplagede eller studenter få holde hund.

Vi er vell flere her inne som er eksempler på at overvektige kan eie lykkelige brukshunder, så kan du være snill å snevre inn og redegjør for akkurat hvem du mener og hva du baserer den uttalelsen på?

Personangrepene dine kommenterer jeg ikke.

Ja, som jeg har sagt flere ganger i tråden; det er mange som ikke burde hatt hund, evt en annen hund. Men nå var spørsmålet rettet mot overvektige. La meg minne om at overvekt er noe man i 99 % av tilfellene bidrar til selv, man er ikke født uten en fot eller med mørkere hud. Og det lar seg altså gjøre noe med. Så vær så snill og dropp alle slike benevnelser, er det noen her som er fordømmende her så er det slike som deg.

Jeg møter daglig mennesker med hunder og jeg jobber med hunder og mennesker. Hva skal til for at du blir fornøyd, skal jeg navngi vedkommende med bilder? Det kommer selvfølgelig aldri til å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, dette er en utopi. Skal man basere et hundehold på en nabo blir det litt fåfengt i mine øyne.

Joda, men hør her nå da.

Ja, det er en utopi, men hva om de(n) overvektige du har sett med bruksraser har fått seg hund etter avtale med nabo/slektning? At den overvektige "trenger" en hund for å komme seg mer ut, holde psyken oppe osv, mens nabo/slektning tar seg av resten av den fysiske stimulansen?

Og jeg regner med at du har sett disse overvektige ute(er i alle fall det du har skrevet), ergo har jo personen kommet seg ut med bikkja si. Hva vet vel du om de akkurat har vært på svømming eller kurs eller eller eller osv.?

Et av søskenbarna til pappa har to hardcore pointertisper og han er svært overvektig (har ikke problemer med å gå sakte men sikkert langt, men har mange mange andre problemer grunnet overvekten, ergo sykelig), men jeg har knapt sett bedre trente og fornøyde pointere. Det er full rulle med trening hele året, jakt er hans store lidenskap, og er han så dårlig i beina eller ryggen en dag så godtar hundene en rolig dag, eller noen av barna/barnebarna tar seg en jogge/sykkel/skitur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hør her nå da.

Ja, det er en utopi, men hva om de(n) overvektige du har sett med bruksraser har fått seg hund etter avtale med nabo/slektning? At den overvektige "trenger" en hund for å komme seg mer ut, holde psyken oppe osv, mens nabo/slektning tar seg av resten av den fysiske stimulansen?

Og jeg regner med at du har sett disse overvektige ute(er i alle fall det du har skrevet), ergo har jo personen kommet seg ut med bikkja si. Hva vet vel du om de akkurat har vært på svømming eller kurs eller eller eller osv.?

Et av søskenbarna til pappa har to hardcore pointertisper og han er svært overvektig (har ikke problemer med å gå sakte men sikkert langt, men har mange mange andre problemer grunnet overvekten, ergo sykelig), men jeg har knapt sett bedre trente og fornøyde pointere. Det er full rulle med trening hele året, jakt er hans store lidenskap, og er han så dårlig i beina eller ryggen en dag så godtar hundene en rolig dag, eller noen av barna/barnebarna tar seg en jogge/sykkel/skitur.

Jeg ser alltid først på hunden. I de fleste av tilfellene har eieren opplyst om at hunden har mild eller alvorlig HD (hvor fysisk aktivitet er svært viktig). I de fleste tilfeller er hunden også overvektig, og derfor kom hypotesen.

Men så flott for de hundene da, de brukes jo til det de er skapt for? Hva er bedre enn det? Jeg henviser (som jeg gjentar for tiende gang nå) til eiere som skaffer seg gjeter- og jakthunder uten å bruke dem til dette. På toppen av dette er hundene ofte overvektige og det samme gjelder for eieren.

Min erfaring er at svært mange skaffer seg en hund av ensomhet, og svært få har så flinke venner og familie som kan trimme hunden. Det er uansett et tankekors å skaffe et så krevende dyr om man ikke kan dekke disse behovene på daglig basis. Hva er det som er så galt med katter og andre husdyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uten grunn at det er de som brukes til tjenestehunder, nei.

Selvfølgelig kan du kaste baller 4 timer hver dag og ha en hund med maratonkondis. Men en godt stimulert hund har du absolutt ikke. Alle hunder elsker å være med på aktiviteter og treninger med eierne sine, og det gjelder selvfølgelig også en lengre skogstur eller topptur på fjellet. Jeg skjønner ikke hvorfor man på død og live må skaffe seg en hund når man ikke evner å gi den det alle hunder burde få?

Nå er det vel ikke alle handicapede som har behov for tjenestehund, da. Kanskje man faktisk synes det er moro å jakte og trene hund for øvrig? Det regner jeg med at kan gjelde overvektige også...

Og du greier fortsatt ikke svare på et enkelt spørsmål..... Men jeg skal hjelpe deg litt; det finnes masse muligheter til hjelpemidler for forflyttning. Om bikkja løper ved siden av deg, eller en ATV, eller en elektrisk rullestol, spiller nok mindre rolle for bikkja. Trim og kondisjon får den uansett. Faktisk mye mer enn om man bare GÅR tur med bikkja. For DET er ikke rare trimmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...