Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvektige hundeeiere - uforsvarlig?


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

Jeg har vært litt opptatt på annet hold, men har nå blitt "fritatt".

Jeg jobber daglig med hunder og deres eiere, og jeg observerer at svært mange hunder er overvektige. I tillegg virker mange brukshunder understimulert. Det kan jo hende at mitt nærmiljø er i en særklasse for seg selv, men det er noe jeg tviler på. Spørsmålene mine er ikke ledende, jeg har jo naturligvis mine egne oppfatninger som alle andre. Men er det legitimt å si at enkelte kanskje burde valgt en annen type hund? Jeg tenker at man bør være litt kritisk i hva man velger, det er ikke snakk om et kosedyr heller.

Men kan du ikke heller svare på spm som har blitt stilt av mange nå og som er veldig relevant for diskusjonen. Hvorfor skulle ikke overvektige feks kunne sette seg på en sykkel og trille avgårde i lett terreng, kaste en ball ut i vannet så hunden får svømme, trene lydighet, feltsøk, spor. Altså hvorfor skulle ikke overvektige kunne lufte hundene sine på alternative måter, ved behov, slik alle andre kan? Eller hvorfor skulle ikke overvektige ha familie som deler ansvar (eller venner som stiller opp ved behov)?

Jeg har også observert at det er mange overvektige hunder, og mange understimulerte.. Jeg har dog ikke observert at dette forekommer oftere hos overvektige eiere enn ellers... Alle bør være kritiske til hvilken hund de velger, men det er på ingen måte det samme som at jeg mener at overvektige ikke kan ha border collie eller vorsteh pga sin vekt alene.

Brukshundene hos "brukshund folk" er i stor grad de mest understimulerte hundene jeg vet av.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eg er overvektig og har aktive hundar. Ein periode var eine hunden min veldig tynn, det var fordi eg er ein glupsk tjukkas som åt maten hans, og så gikk me aldri på tur så han hadde verken muskler ell

Nei, det er ikke rettferdig for hundene når eierne ikke klarer å gi dem det de trenger, uansett årsak.




En kombinasjon antar jeg? En hund (som du sikkert ved finns slike i utallige innpakninger) trenger nødvendigvis ikke tre - fire - fem timers mosjon daglig for å ha det bra. Å påstå at folk med noe mer vekt enn idealet for modellyrket er uegnet som hundeeier mener jeg både er frekt og nedverdigende for de du omtaler.


Jeg tenkte først og fremst på mennesker som er sykelig overvektige, dvs de med reelle farer for å pådra seg hjerte- og karssykdommer i ung alder og som har seriøst begrenset funksjonsnivå ift fysiske aktiviteter. Jeg snakker ikke om de som har 10 kilo ekstra i bilringene. Beklager til alle som føler seg truffet.

Enkelte hunder bør og fortjener mer aktivitet enn hva de får. Ønsker man en lat livsstil med kaffebesøk og rolige spaserturer finnes det hunderaser for det også.



@Bølla - jeg legger merke til at du har ignorert mitt første innlegg. Er det bare en forglemmelse eller ønsker du ikke å lese noe nyansert?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4


Jeg beklager, jeg kommer sterkere tilbake i morgen.
Endret av Kaja
slått sammen dobbeltpost!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner på at det ikke er lov å dobbeltposte. Kommer man på mer å skrive, eller flere man vil sitere går det ann å enten redigere sitt innlegg, eller bruke multitsitat for å sitere flere.

Moderator Kaja

Endret av Kaja
edit. trøtt moderator kan ikke skrive.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du ikke heller svare på spm som har blitt stilt av mange nå og som er veldig relevant for diskusjonen. Hvorfor skulle ikke overvektige feks kunne sette seg på en sykkel og trille avgårde i lett terreng, kaste en ball ut i vannet så hunden får svømme, trene lydighet, feltsøk, spor. Altså hvorfor skulle ikke overvektige kunne lufte hundene sine på alternative måter, ved behov, slik alle andre kan? Eller hvorfor skulle ikke overvektige ha familie som deler ansvar (eller venner som stiller opp ved behov)?

Jeg har også observert at det er mange overvektige hunder, og mange understimulerte.. Jeg har dog ikke observert at dette forekommer oftere hos overvektige eiere enn ellers... Alle bør være kritiske til hvilken hund de velger, men det er på ingen måte det samme som at jeg mener at overvektige ikke kan ha border collie eller vorsteh pga sin vekt alene.

Brukshundene hos "brukshund folk" er i stor grad de mest understimulerte hundene jeg vet av.

Det er mange svært overvektige som ikke klarer å sykle.

Å kaste ball eller pinner på daglig og gjentakende basis er ikke et godt hundeliv for noen hunder, liten som stor.

Spor og jakt krever at eieren henger med i svingene, det er da absolutt ingen lett aktivitet?

Ingen har noen til å ta over ansvaret på daglig basis (med mindre man er blind eller har andre funksjonsnedsettelser), hvorfor skal man skaffe seg hund om man ikke evner å gi den det den trenger?

Svært mange burde blir mer kritiske til hvilke hunder man velger å anskaffe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange svært overvektige som ikke klarer å sykle.

Å kaste ball eller pinner på daglig og gjentakende basis er ikke et godt hundeliv for noen hunder, liten som stor.

Spor og jakt krever at eieren henger med i svingene, det er da absolutt ingen lett aktivitet?

Ingen har noen til å ta over ansvaret på daglig basis (med mindre man er blind eller har andre funksjonsnedsettelser), hvorfor skal man skaffe seg hund om man ikke evner å gi den det den trenger?

Svært mange burde blir mer kritiske til hvilke hunder man velger å anskaffe seg.

Jakt er meget lett om man har drivende hunder. Man tar med seg hunden i skogen og slipper den, den søker, jeger posterer (sitter på ræva) og venter.

Fuglejakt er noe mer krevende.

Edit: For å ha "mitt på det rene" så var dette veldig enkelt forklart. Men man trenger ikke være supermenneske for å ha fungerende jakthunder i toppform.

(Ja jeg har drevet og driver med begge deler) Joda, de krever jo litt mer enn mopsen på sommerhalvåret, men det er strengt tatt egentlig ikke mye. De MÅ ikke være i jaktform hele året, så lenge de trenes opp, og ned igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager til alle som føler seg truffet.

Man trenger faktisk ikke å føle seg truffet for å reagere på måten du ordlegger deg i denne tråden.... Akkurat som at man trenger ikke å være mørkhudet for å reagere på at folk slenger stygge kommentarer etter de.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, da spør jeg deg; handler man da ut fra hva som er det beste for deg eller hva som er det beste for hunden?

Begge deler er jo faktisk viktig. Har selv en bruksrase og en stor, aktiv unghund. Jeg løper ikke en mil på 60 minutter, jeg løper faktisk ikke i det hele tatt. BMI'en min sier "fedme" (altså sykelig overvekt) og jeg liker å ligge på sofaen. Men jeg aktiviserer hundene mine. De er ikke feite, de er spreke og sunne. De får nok tur, selv om det nå på vinterstid begrenser seg til rundt halvannen time på ukedagene. I helgene går vi stort sett en del mer. De får løpe mye løs, vi trener litt når jeg får ånden over meg og de er inkludert i mine egne aktiviteter og mitt liv. De fremstår som lydige, lykkelige og i god form, i hvert fall er det tilbakemeldingene jeg får på dem. Dette på tross av at jeg glefser i meg sjokolade og tilbringer noen timer foran tv'en i løpet av en uke. Men kanskje de har det kjempekjipt. De kan jo ikke snakke :)
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt er meget lett om man har drivende hunder. Man tar med seg hunden i skogen og slipper den, den søker, jeger posterer (sitter på ræva) og venter.

Fuglejakt er noe mer krevende.

(Ja jeg har drevet og driver med begge deler) Joda, de krever jo litt mer enn mopsen på sommerhalvåret, men det er strengt tatt egentlig ikke mye. De MÅ ikke være i jaktform hele året, så lenge de trenes opp, og ned igjen.

Det er mange jakthundeiere som kun bruker hundene i jaktperioden, og det ikke mindre kritikkverdig, tvert imot. Men det er en helt annen diskusjon. Jeg mistenker at det på langt nær hadde skapt like stor debatt...

Jeg jobber utifra hva som er best for hundene, og hvorfor vi faktisk anskaffer oss disse fantastiske dyrene. Men jeg hadde ikke gitt (ja, her gis de bort) valper til sykelige overvektige mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange svært overvektige som ikke klarer å sykle.

Å kaste ball eller pinner på daglig og gjentakende basis er ikke et godt hundeliv for noen hunder, liten som stor.

Spor og jakt krever at eieren henger med i svingene, det er da absolutt ingen lett aktivitet?

Ingen har noen til å ta over ansvaret på daglig basis (med mindre man er blind eller har andre funksjonsnedsettelser), hvorfor skal man skaffe seg hund om man ikke evner å gi den det den trenger?

Svært mange burde blir mer kritiske til hvilke hunder man velger å anskaffe seg.

Nei, og kaste pinner hver dag er ikke spesielt givende, men det finnes mange lette aktiviteter man kan gjøre og disse kan varieres på og tilsammen bli et rikt hundeliv.

Overvektige folk har også familier, foreldre, barn, samboer, og det er faktisk ikke helt uvanlig at man i en familie eller et parforhold har ansvaret for en hund sammen. Overvektige mennesker kan også ha normalvektig familie, som da kanskje (i dine øyne) er bedre egnet til og gi hunden det fysiske den trenger på daglig basis. Og hvorfor mener du at det og ikke ha selvinnsikt eller forståelse for hva en hund krever og hva man selv kan tilby har sammenheng med overvekt? Det går vell mer på ansvarsfølelse og intelekt.. (som sist jeg sjekket ikke hadde noe med overvekt og gjøre, selv om det nok også kan forekomme der som i alle andre "grupper")

Man trenger heller ikke jakte for og ha en jakthund, og man trenger ikke løpe om man skal gå spor. Feltsøk trenger man ikke henge på en gang, der holder det at man legger ut gjenstander på 50x50 m og det gjør man uten hund og helt i sitt eget tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange svært overvektige som ikke klarer å sykle.

Å kaste ball eller pinner på daglig og gjentakende basis er ikke et godt hundeliv for noen hunder, liten som stor.

Spor og jakt krever at eieren henger med i svingene, det er da absolutt ingen lett aktivitet?

Ingen har noen til å ta over ansvaret på daglig basis (med mindre man er blind eller har andre funksjonsnedsettelser), hvorfor skal man skaffe seg hund om man ikke evner å gi den det den trenger?

Svært mange burde blir mer kritiske til hvilke hunder man velger å anskaffe seg.

- Den mest overvektige personen jeg kjenner (og her snakker vi ikke litt småtterier på ribba) er også den sprekeste syklisten jeg kjenner, faktisk :P Så går kanskje på litt andre ting enn ren vekt??

- Ball og pinner??? Noen som nevner det som trim????

- Spor og jakt, faktisk...... Spørs vel hva du jakter på da. For å jakte fugl, må du gå litt, ja... (eller du kan ri, kjøre atv- eller.....) Men det finnes - takk og pris - andre jaktformer!!! Fører til vinner av Svensk mesterskap for harabikkjer i fjor, er godt oppi 80-åra. Bikkja hadde ikke greid den bragden om den råtnet i en hundegård utenom jaktsesongen, for å si det sånn :innocent:

- Ja, svært mange burde være mer kritisk til hva de anskaffer seg. MEN det handler ikke om vekt, funksjon eller alder. Det handler om vilje, fantasi og tiltakslyst!!!!!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger faktisk ikke å føle seg truffet for å reagere på måten du ordlegger deg i denne tråden.... Akkurat som at man trenger ikke å være mørkhudet for å reagere på at folk slenger stygge kommentarer etter de.

Unnskyld meg, men hvordan i alle dager er dette relevant? Her kan man altså bli kalt rasist og hva det ikke er, men så fort jeg stiller spørsmål ved en liten andel svært overvektige så er alt legitimt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange jakthundeiere som kun bruker hundene i jaktperioden, og det ikke mindre kritikkverdig, tvert imot. Men det er en helt annen diskusjon. Jeg mistenker at det på langt nær hadde skapt like stor debatt...

Jeg jobber utifra hva som er best for hundene, og hvorfor vi faktisk anskaffer oss disse fantastiske dyrene. Men jeg hadde ikke gitt (ja, her gis de bort) valper til sykelige overvektige mennesker.

Det er en vesentlig forskjell på å holde en jakthund i JAKTkondisjon hele året, enn å ikke bruke de annet enn i jakta.

Jeg har ikke noe behov for en fuglehund i JAKTkondisjon hele året. Men han brukes mye mer enn f.eks dvergpinscheren og det trappes opp mye før jakta og trappes ned etter jakta. Det er ikke dermed sakt at han bor i hundegård resten av året uten mosjon. Du ser veldig sort hvitt på ting. Det er liksom enten eller.

Føler for å legge til så er jaktkondisjon for meg en hund som orker, med vilje, lyst og glede å gå på jakt hele dager i en uke eller to i strekk (med en hviledag eller to) uten å ta noen som helst skade av det og ikke bli så sliten at det går utover prestasjon dagen etterpå. En slik hund trenger jeg faktisk ikke resten av året enn fra august og ut jakta.

- Den mest overvektige personen jeg kjenner (og her snakker vi ikke litt småtterier på ribba) er også den sprekeste syklisten jeg kjenner, faktisk :P Så går kanskje på litt andre ting enn ren vekt??

- Ball og pinner??? Noen som nevner det som trim????

- Spor og jakt, faktisk... Spørs vel hva du jakter på da. For å jakte fugl, må du gå litt, ja... (eller du kan ri, kjøre atv- eller....) Men det finnes - takk og pris - andre jaktformer! Fører til vinner av Svensk mesterskap for harabikkjer i fjor, er godt oppi 80-åra. Bikkja hadde ikke greid den bragden om den råtnet i en hundegård utenom jaktsesongen, for å si det sånn :innocent:

- Ja, svært mange burde være mer kritisk til hva de anskaffer seg. MEN det handler ikke om vekt, funksjon eller alder. Det handler om vilje, fantasi og tiltakslyst!

Harrajakt er latmannsport det <3 Ut av bilen, slippe bikkja og plassere stumpen godt på stolsekken :lol:(regner med du ser det morsomme i det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hvordan i alle dager er dette relevant? Her kan man altså bli kalt rasist og hva det ikke er, men så fort jeg stiller spørsmål ved en liten andel svært overvektige så er alt legitimt?

Overhode ikke. Men måten du har ordlagt deg her i tråden et par steder, gjør at folk reagerer. For det er hverken voksent eller spesielt hyggelig kan man vel kanskje påstå. Og når folk omtaler mennesker på den måten, så reagerer folk. Selv om de ikke føler seg truffet.

Det er lov å stille spørsmål ja, men det er lov å bruke de små grå og stille de på en skikkelig måte også.... Men jeg lurer på hvor stort problem dette egentlig er, eller om dette er mer et fiktivt eller teoretisk problem. Av alle de årene jeg har drevet med hund, så er det svært få som har vært ute av stand til å ta vare på hundene sine pga vekt. Derimot er det mest lateste menneske jeg har vært borti, vært normalvektig. Hun gadd ikke å gå tur med de, men putta de i bilen og kjørte rundt med de og mente at de fikk trimmen sin da (de satt forøvrig inne i bilen hele tiden....)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vesentlig forskjell på å holde en jakthund i JAKTkondisjon hele året, enn å ikke bruke de annet enn i jakta.

Jeg har ikke noe behov for en fuglehund i JAKTkondisjon hele året. Men han brukes mye mer enn f.eks dvergpinscheren og det trappes opp mye før jakta og trappes ned etter jakta. Det er ikke dermed sakt at han bor i hundegård resten av året uten mosjon. Du ser veldig sort hvitt på ting. Det er liksom enten eller.

Harrajakt er latmannsport det <3 Ut av bilen, slippe bikkja og plassere stumpen godt på stolsekken :lol:(regner med du ser det morsomme i det)

Hadde jeg vært lat (og uansvarlig) nok er jeg sikker på jeg kunne sluppet beaglen og latt han trimme seg selv noen timer. Selv uten noen form for jakthundtrening i sitt liv sitter det i innstinktene å gå "runder". Stikker ut "turer seg" og kommer innom å sjekker hvor jeg er/om jeg er hjemme. (De gangene han har stukket av og jeg ikke har fått tak i ham med en gang, naboen så ham innom gata hvor vi bor ca 1 gang i timen den gangen han var borte lengst, fikk ikke tak i ham dog. Sleipe bikkjekreket :P)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vesentlig forskjell på å holde en jakthund i JAKTkondisjon hele året, enn å ikke bruke de annet enn i jakta.

Jeg har ikke noe behov for en fuglehund i JAKTkondisjon hele året. Men han brukes mye mer enn f.eks dvergpinscheren og det trappes opp mye før jakta og trappes ned etter jakta. Det er ikke dermed sakt at han bor i hundegård resten av året uten mosjon. Du ser veldig sort hvitt på ting. Det er liksom enten eller.

Føler for å legge til så er jaktkondisjon for meg en hund som orker, med vilje, lyst og glede å gå på jakt hele dager i en uke eller to i strekk uten å ta noen som helst skade av det og ikke bli nevneverdig sliten. En slik hund trenger jeg faktisk ikke resten av året enn fra august og ut jakta.

Harrajakt er latmannsport det <3 Ut av bilen, slippe bikkja og plassere stumpen godt på stolsekken :lol:(regner med du ser det morsomme i det)

Jepp - derfor har jeg skaffet meg harabikkje - for å sitte ved bålet og glane med de ubrukelige beina mine :P Problemet er jo bare at de ikke funker særlig bra uten en ganske gedigen grunnkondisjon, som må opparbeides gjennom resten av året :icon_redface: (og her snakker vi jo maskiner av noen hunder...)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært lat (og uansvarlig) nok er jeg sikker på jeg kunne sluppet beaglen og latt han trimme seg selv noen timer. Selv uten noen form for jakthundtrening i sitt liv sitter det i innstinktene å gå "runder". Stikker ut "turer seg" og kommer innom å sjekker hvor jeg er/om jeg er hjemme. (De gangene han har stukket av og jeg ikke har fått tak i ham med en gang, naboen så ham innom gata hvor vi bor ca 1 gang i timen den gangen han var borte lengst, fikk ikke tak i ham dog. Sleipe bikkjekreket :P)

pff, bare en sikker innkalling nå, så har du en som trimmer seg selv, da kan du bli så overvektig du bare vil! :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men så fort jeg stiller spørsmål ved en liten andel svært overvektige så er alt legitimt?

Okei så nå snakker vi ikke om overvektige generelt lengre, nå snakker vi om en konkret liten gruppe med mennesker som dere (der du jobber?) noen ganger gir bort hunder til mennesker som ikke er egnet? (vet du at de ikke er egnet eller gjør du fortsatt antagelser bassert på utseende?). Isåfall så er jo ikke det bra, men samtidig, om dere VET (altså vet, helt sikkert, ikke tror fordi de er store) at disse menneskene ikke er egnet så burde de jo ikke fått hund av dere, uansett hvorfor de ikke er egnet. Det har fortsatt ikke direkte noe med overvekt og gjøre, det har fortsatt med realisme, intelekt og kunnskap og gjøre. Og selvfølgelig som beskrevet under her, vilje, fantasi og tiltakslyst.

- Ja, svært mange burde være mer kritisk til hva de anskaffer seg. MEN det handler ikke om vekt, funksjon eller alder. Det handler om vilje, fantasi og tiltakslyst!

Kunne ikke blitt sagt bedre. Så enkelt er det faktisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hvordan i alle dager er dette relevant? Her kan man altså bli kalt rasist og hva det ikke er, men så fort jeg stiller spørsmål ved en liten andel svært overvektige så er alt legitimt?

Det er ingen som har kalt deg rasist, nå må du lese det som faktisk blir sagt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har kalt deg rasist, nå må du lese det som faktisk blir sagt.

Hvis dere gjør det samme (uten å la følelsene styre) skal jeg forsøke så godt jeg kan :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er urettferdig å skaffe seg hund om man ikke kan gi den det den trenger. Om det er mengde tur, oppdragelse, pelsstell, veterinærtilsyn eller omsorg spiller ingen rolle, og årsak spiller ingen rolle.

Og det å "ta det ut" på feite mennesker er vel litt urettferdig. Hva vet vel du, om gubben til den feite kjerringa har løpt 2 mil med hunden dagen i forveien? Til tross for at BMI viser "sykelig overvekt" hos meg er jeg kanskje ikke en av av de som åpenbart er for overvektig til å bevege meg voldsomt. Det du ikke ser er at jeg også har ME, noe som begrenser aktiviteten min kraftig. Og ihvertfall altfor begrenset til å aktivisere en gjennomsnittlig ridgeback tilstrekkelig. Det du også ikke ser er at jeg har en aktiv mann som løper eller går et par lengre turer i uka med hunden, flere om det trengs, og som aktiviserer hunden når jeg har dårlige perioder.

Så nei, overvektige hundeeiere er ikke noe mer uforsvarlig enn blakke hundeeiere, umoralske hundeeiere, syke hundeeiere eller arrogante hundeeiere. Ikea-hunder til hele gjengen!

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper jo lite når du ikke svarer på spørsmålene du får.

Spør kort og konkret og du vil få svar.

Alt som er pakket inn med jeg-synes-synd-på-meg-selv og voldsomt føleri tar jeg kanskje i morgen, med en labb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere gjør det samme (uten å la følelsene styre) skal jeg forsøke så godt jeg kan :-)

Jeg synes det er en merkverdig måte du bruker for å introdusere deg for folk du ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreativt å vifte bort nyanseringer som føleri, så slipper du å få din enkle svart/hvitt - verden rokket. Med slike rasjonaliseringer er enhver diskusjon nytteløs og irrasjonell. Bra å vite det nå, så slipper jeg å kaste bort mer tid.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...