Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvektige hundeeiere - uforsvarlig?


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

Det er ikke slik jeg forstår TS. Det finns sikkert mange grunner til at folk skaffer seg hund og jeg tror nok at de fleste hunder har et godt liv hos eiere sine. Noen bikkjer jeg engang kjente hadde det sikkert greit nok med å bli sluppet ut i hagen for å gjøre sitt fornødne for det var det livet eierne maktet å gi dem. Foruten sterkt overvekt hadde eirne også andre plager som gjorde dem svært lite fysisk mobile. Men hundene hadde det tilsynelatende greit nok med den minimale mosjonen de fikk. Jeg tror faktisk at hundene ikke brydde seg nevneverdig om at de ikke fikk noen timers mosjon hver dag.

Er man så fysisk nedsatt at man ikke evner å gå tur utenfor sin egen boig så bør man faktisk ikke ha hund, uavhengig av årsak. Dette grenser til dyreplageri og rendyrket egoisme som går ut over dyr. Selvfølgelig har de det ikke bra slik.

Det er vel når overvekt fører til sykdom?

Det gjør det før eller senere uansett.

At overvektige mennesker gjør lite gjennomtenkte eller lite smarte valg er vell ikke mindre sannsynlig enn at andre gjør det, så statistisk sett finnes det sikkert mange overvektige mennesker, med bedagelig livsstil som har hunder de ikke burde ha hatt. Men jeg tviler på at det er mer utbredt her enn det er blant normalvektige, for jaggu vet jeg av mange som har hunder de ikke burde ha hatt, og mange som strengt tatt ikke burde hatt hund over hodet. Noen med adferdsproblemer, andre uten (utover de problemene de selv må leve med ifbm manglende aktivitet). Og jaggu vet jeg om mange med adferdsproblemer helt uten at aktivitetsnivå har noe med saken og gjøre også.. Jeg føler dog ikke at hverken overvektige eiere eller brukshundraser er overrepresentert her. Med unntak av brukshundene som lever som brukshunder, uten overvektige eiere og uten adferdsproblemer, men dog veldig stusselige liv, mange av dem, og alt for lite stimuli..

Jeg er faktisk litt uenig med deg her. I kraft at du faktisk lar deg selv forfalle til et nivå hvor du kan klassifiseres som overvektig så har du vist at du gjentakende tar dårlige råd, har dårlig med selvdisiplin og sannsynligvis tiltakslyst også.

Det er svært mange som ikke skulle hatt hunder, men dessverre er det slik at alle kan drive oppdrett og avl på disse dyrene. Det skaper en overflod og krav til nye hundeeiere er nærmest ikke-eksisterende.

Adferdsproblemer er naturligvis et sammensatt bilde, men lite fysisk og mental stimuli er stort sett alltid tilstedeværende. Som regel er hovedskyldneren at eieren rett og slett ikke kan nok om hunder og hundeadferd. "Min hun er bare litt rar med andre", "min hund liker ikke ditt og datt", "han er litt negativ til svarte hunder", "hun liker ikke store hunder osv" - klassiske utsagn. Men en hund som ikke får dekket sine primale behov vil få en skjevutvikling på adferdssiden.

- Hva er din definisjon på sykelig overvektig?

Rett og slett hvilken "vektgruppe" er det egentlig du vil diskutere her?

Jeg evner å diskutere alle, overvekt er et stort problem i alle vestlige land. Men gitt hvordan enkelte tar seg personlig nær over at man i det hele tatt kan diskutere noe sånt så får vi ta de mest ekstreme tilfellende.

Man har flere mål; BMI (alle grader av fedme er usunt), omkrets av livvidde osv.

Løpe en mil som høygravid? :lol: ! Vel vel, prøvde meg på å løp etter ku som høygravid jeg, kom 10 meter så var jeg redd hoftene skulle ramle av og ungen skulle dette ut. :aww:

Men det er noe med måte nå formulere seg på, formulerer man seg slik du gjør Bølla så, så antar jeg du er ute etter reaksjonene du får og, for du svarer jo kun på ting du kan kommentere på samme måte videre, ikke på seriøse, saklige, innlegg ;)

Formen i graviditeten speiler hvordan du var før du ble gravid.

Jeg har vært delvis tilgjengelig på tlf og har hatt vanskeligheter med å svare på alt, men jeg skal forsøke å komme meg igjennom det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eg er overvektig og har aktive hundar. Ein periode var eine hunden min veldig tynn, det var fordi eg er ein glupsk tjukkas som åt maten hans, og så gikk me aldri på tur så han hadde verken muskler ell

Nei, det er ikke rettferdig for hundene når eierne ikke klarer å gi dem det de trenger, uansett årsak.

Guest lijenta

Jeg er faktisk litt uenig med deg her. I kraft at du faktisk lar deg selv forfalle til et nivå hvor du kan klassifiseres som overvektig så har du vist at du gjentakende tar dårlige råd, har dårlig med selvdisiplin og sannsynligvis tiltakslyst også.

Det er svært mange som ikke skulle hatt hunder, men dessverre er det slik at alle kan drive oppdrett og avl på disse dyrene. Det skaper en overflod og krav til nye hundeeiere er nærmest ikke-eksisterende.

Adferdsproblemer er naturligvis et sammensatt bilde, men lite fysisk og mental stimuli er stort sett alltid tilstedeværende. Som regel er hovedskyldneren at eieren rett og slett ikke kan nok om hunder og hundeadferd. "Min hun er bare litt rar med andre", "min hund liker ikke ditt og datt", "han er litt negativ til svarte hunder", "hun liker ikke store hunder osv" - klassiske utsagn. Men en hund som ikke får dekket sine primale behov vil få en skjevutvikling på adferdssiden.

Det er kronikere som ikke lar seg falle men som ikke har valg. enten tar du medisinen din og legger på deg 20 kg eller så kan vi ikke hjelpe deg. Eller så er det sykdommer som gjør at en blir tykk samme søren hva en gjør for å holde seg slank.

Men ja det er mange som kke skulle hatt hund, men blandt de så finnes det alle kategorier tykke tynne syke friske osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bølla: Egentlig så hadde jeg planlagt å ignorere deg fordi jeg syns du har en ufin måte å diskutere på, men jeg vil gi deg en sjanse. Du diskuterer ikke, du gjør antagelser også lager du dine egne argumentasjoner for det. Jeg syns at skal man være på et diskusjonsforum så bør man gjøre nettopp det: Diskutere. Det å gå utifra at alle meddebattanter er kunnskapsløse, ignorante idioter er neppe en god innstilling om man vil bidra med noe konstruktivt.

Du har vært her i to døgn og klart å erte på deg flere enn de fleste gjør i løpet av to år. Du tror ikke det har noe med måten du velger å formulere deg på? Jeg personlig tror du sier det du gjør bare for å skape en opphetet debatt og provosere. Det er definisjonen på trolling, vi er ikke så glade i det her på dette forumet.

Når det gjelder hva du gjør med dine hunder så er jo det sikkert fint og flott. Jeg har hatt hardcore brukshunder som har krevd utrolig mye trening både fysisk og mentalt for å fungere i hverdagen. Selv ikke de ble gått tur med i 4-5 timer hver dag. De jobbet gjerne 8-9 timer, men jobb er ikke tur. Dette er for de aller fleste som ikke har hund som jobb, hverken realistisk eller gjennomførbart. Det betyr ikke at hundene lider om de ikke får dette. Det betyr bare at noen hundeeiere ikke har forstått hva en hund trenger og har behov for og hva man velger å gi den.

Så det er på tide å ta av seg den skinnhellige frakken og la oss bli kjent med deg @Bølla, for vi biter sannsynligvis ikke, om vi blir behandlet med respekt.

Som alle andre har jeg mine oppfatninger og egne tanker. Spørsmålet er en hypotese, ja, jeg har aldri sagt at det var en universal sannhet, vedtatt og godkjent.

Du skrev i går til meg at du hadde postet så lange og seriøse innlegg til meg, er dette ett av dem?

For det første; jeg er ikke på et forum for å skaffe meg venner eller sitte å chatte med moderatorene på nattetid. Jeg er her for å diskutere, ikke trolle - og at innlegget ditt for stå i denne helheten beviser jo bare hvor lavt nivå det er på redigeringen her. Som person er jeg ærlig, og selv om noen få velger å la seg krenke av et innlegg som omfavner et fenomen - som fedme er - er faktisk ikke mitt problem. Men bruk gjerne hersketeknikk og kall meg troll når irritasjonsgraden blir for stor, når man treffer en nerve rører man ved sannheten.

For det andre; hva angår min ordlyd i den første tråden jeg deltok i; jeg ser at den kan ha vært litt brå, men nå lever vi tross alt i informasjonsalderen. All tilgjengelig teori ligger åpent på nettet og jeg forundrer meg over at hundeiere ikke har satt seg mer inn i dette.For å nevne noe så kan jeg jo si at dette er noe man underviser barn om når vi har kurs på skoler og i barnehager, sammen med sånt som at man ikke skal stryke en fremmed hund på hode eller hvordan man skal forholde seg til en løs hund om mann er redd. Dette er elementær allmennkunnskap og derfor bruker jeg ord som kunnskapsløst.

Som sagt så er jeg ikke her for å skaffe meg venner eller bli kjent med noen (hvordan kan noen bli fristet etter den "varme" mottakelsen)? Dessuten tror jeg ikke at jeg blir værende særlig lenge da seriøsiteten er svært lav her.

Det er kronikere som ikke lar seg falle men som ikke har valg. enten tar du medisinen din og legger på deg 20 kg eller så kan vi ikke hjelpe deg. Eller så er det sykdommer som gjør at en blir tykk samme søren hva en gjør for å holde seg slank.

Men ja det er mange som kke skulle hatt hund, men blandt de så finnes det alle kategorier tykke tynne syke friske osv.

Det er nå ikke tilfellet nei. Det er svært få som er så syke av stoffskifte at de legger på seg til å komme i fedmekategorien. Ved andre lidelser hvor mosjonsnivået settes ned må man redusere hva man inntar av mat. Spiser du mer enn du forbrenner legger du på deg, og dette vet de fleste. Ja, det er flere grupper og som jeg sa tidlig i tråden; nå er det overvektige vi diskuterer så får man ta resten en annen gang.

Det faktum at du tror alle som er overvektig velger det selv sier jo bare hvor ignorant du er for situasjonen ;) La meg minne deg på at ikke alle velger å være overvektig.

Å være overvektig betyr heller ikke at du har dårlig kondisjon ;)

De aller fleste velger det helt selv i det sekundet de spiser den maten de absolutt ikke trenger.

Er man sykelig fet jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man så fysisk nedsatt at man ikke evner å gå tur utenfor sin egen boig så bør man faktisk ikke ha hund, uavhengig av årsak. Dette grenser til dyreplageri og rendyrket egoisme som går ut over dyr. Selvfølgelig har de det ikke bra slik.

Det er sjelden jeg lar meg provosere, men jeg skal innrømme at du med dine utspill er på god vei til at jeg blir.

Det er ingen ting som sier at man mishandler hunder selv om man av ulike årsaker er sterkt handicappet.

Jeg gikk på flere hundekurs hos en dame som jeg er stor beundrer av. Etter at hun fikk en gradvis sterkere grad av MS måtte hun legge ned hundeskolen sin, men selv med denne sykdommen vant hun et norgesmesterskap i freestyle. Idag bruker hun en motorisert rullestol og rir mye for å holde kroppen vedlike. Brakar som hun gikk freestyle med er borte, men hennes nåværende hund hjelper Merete med å være aktiv i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du i god kondisjon før du blir gravid, er det ikke noe problem å løpe som høygravid — milen på en time, vet jeg ikke, men sikkert fint mulig.

Før min første graviditet var jeg i knallform, jeg gikk mila på under to timer og klatret rundt i skogen som fjellgeit. Jeg gjorde det samme som gravid og var i skogen til to dager før dager før termin. MEN det gikk ikke fort! Himmel, man bærer rundt på ett barn og man har 5-6 kg ekstra på ett sted. En ser jo ikke føttene sine, den maven hindrer en fra å løfte beina høyt, og den hindrer deg i å gå lange strekker uten å tisse, og brått synes den lille at den skal sparke litt i ribbeina og nei, det var ikke noe særlig å gå de vanlige turene mine høygravid. Jeg hadde vel på kanten til OCD på den tiden og turene var fastlåste i rutiner, så jeg ble direkte syk av å ikke klare det... Husker jeg satt i skogen å gråt for jeg klarte ikke å gi hunden det hodet mitt sa jeg skulle. Det var ikke noe morsomt. Den første graviditeten hadde jeg bare kvalme å forholde meg til.

Så det ler jeg litt av faktisk. Når jeg som var i knakende god form før drektighet ikke lenger klarte de samme oppgavene når jeg var høydrektig så klarer jeg ikke å se for meg at man klarer å løpe en mil i skogen på under en time. Men for all del, lov å drømme og ha slike meninger når man er ung og uerfaren :) Den siste var til TS og ikke deg Marjan.

____

Blander meg inn på en forhåpentligvis saklig måte :P Er det virkelig ikke flere av dere som har sett rundt utstillingsringen f.eks og sett på folk? Det er ikke bare bikkjene som er dårlig form der altså. Ikke? Husker jeg kalte belgerfolket for alveaktige før jeg i det hele tatt hadde vært på en utstilling. Enkelte av de som hørte meg si det dør litt hver gang de tenker på det, eller hva @2ne og @Belgerpia *ler*

Nå kjenner jeg ett par som er alvorlig overvektig, og de stiller i hver sin klasse. Den ene bruker MYE tid på å gi brukshunden sin det fysiske den trenger både for å bygge muskulatur og kondisjon, den andre setter opp telt på banen og lar bikkja rundere noen runder... Personen står midt på banen og sender bikkja, eller så står personen utpå ett jordet og kaster ball til bikkjene. Eh nei... slettes ikke bra! Nå vet jeg ikke dritt om bakgrunnen for deres fedme så jeg har ikke lov til å dømme, det kan være alt annet enn å dyppe seg selv i en smultbolle, og det kan være det.

Om tjukke folk kan ha brukshund eller ei? Kommer litt an på om du hvilke av de to motsettingene jeg har beskrevet over det ;) Er du interessert i å gjøre ditt beste for at hunden skal få tilstrekkelig fysisk aktivitet, eller er du den som blåser i det og håper bikkja ikke stryker med under konkurranser og klager over at bikkja ikke presterer maksimalt. Det var ett retorisk spørsmål og trenger ikke svar :)

Nå håper jeg at jeg greide meg bra og at ingen har vonde tær og såra følelser :)

Endret av Margrete
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det er nå ikke tilfellet nei. Det er svært få som er så syke av stoffskifte at de legger på seg til å komme i fedmekategorien. Ved andre lidelser hvor mosjonsnivået settes ned må man redusere hva man inntar av mat. Spiser du mer enn du forbrenner legger du på deg, og dette vet de fleste. Ja, det er flere grupper og som jeg sa tidlig i tråden; nå er det overvektige vi diskuterer så får man ta resten en annen gang.

Spiser en mat en ikke tåler så kan en også legge på seg selv om maten ikke var nok i det heletatt. Da det sto på så trodde ikke legene på meg men. Nå som jeg har funent det ut så ja da tror dem på meg. Jeg spiste som en anorektiker og vektmessig så var jeg overvektig og vell så det. Da jeg endelig fant ut av prolemet så ble jeg normalvektig. Trener gjør jeg og styrken kommer seg men jeg kommer aldri til å se sterk ut fordi jeg binder fortsatt vann i kroppen. Det er helt sikkert flere enn meg som har det san i en eller annen grad. Og dette var ikke stoffskifte men matintolleranse som gjorde utslaget. Det er helt sikkert flere grupper som legger på seg ufrivillig. Vet at noen av tabelettene innenfor psykiatri gjør at folk legger på seg 20 kg pga tabelettene. Altså med et normalt kosthold. Det er forskjellige ting som gjør overvekt. Noen intar for mye mat av alle slag mens andre gjør ikke det. Det er da en grunn til at slanking er blitt en så stor industri den er ikke et ja nei svar på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djeeses..

Noen av de mest viljesterke menneskene jeg vet om ( og med høyest gjennomføringsevne) sliter med overvekt.

Jeg klarer ikke å slutte å røyke, men jeg har en enorm selvdisiplin på andre ting. Hvis ikke hadde jeg slitt maks i jobben..

Jeg har forøvrig hatt flere krevende brukshunder uten å ha hverken evne eller lyst til å jogge 5 kilometer en gang. Jeg er ikke overvektig da... Kan gå i timevis uten problemer også. Til tross for røyking.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke hunder trenger flere timer tur hver dag?

Alle hunder som defineres som høy-energi-krevende; er man i en livssituasjon hvor man ikke evner å tilfredsstille hundens behov eller kan komme til å havne der er det uforsvalig å kjøpe seg slike hunder.

Airedale Terrier, American Foxhound, Afghan Hound, Alano Español, Australian Cattle Dog, Australian Kelpie, Australian Shepherd, Belgian Shepherd Groenendael, Belgian Shepherd Laekenois, Belgian Shepherd Malinois, Belgian Shepherd Tervuren, Black and Tan Coonhound, Black Mouth Cur, Bloodhound, Border Collie, Bouvier des Flanders, Boykin Spaniel, Brittany Spaniel, Braque du Bourbonnais, Briard, Cão da Serra de Aires, Caravan Hound, Carolina Dog, Cesky Fousek, Cretan Hound, Czechoslovakian Wolfdog, Dalmatian, Dutch Shepherd Dog, English Foxhound, English Setter, English Shepherd, Estonian Hound, Finnish Hound, French Spaniel, French Brittany Spaniel, German Longhaired Pointer, German Shorthaired Pointer, German Wirehaired Pointer, Giant Schnauzer, Gordon Setter, Great Pyrenees, Greenland Dog, Greyhound, Harrier, Hellenikos Ichnilatis, Ibizan Hound, Irish Setter. Irish Staffordshire Bull Terrier. Karelian Bear Do. Kishu Ken. Komondor. Kooikerhondje. Koolie. Kugsha Dog, Kuvasz. Leonberger. Louisiana Catahoula Leopard Dog, Lurcher, Maremma Sheepdog, Mountain Cur, Mountain View Cur. New Zealand Heading Dog, New Zealand Huntaway, Nova Scotia Duck-Tolling Retriever, Perdiguero de Burgos, Petit Bleu de Gascogne, Pharaoh Hound, Pointer,Redbone Coonhound, Rhodesian Ridgeback, Saluki, Scottish Deerhound, Slovakian Rough Haired Pointer, Slovensky Cuvac, Spanish Water Dog, Stabyhoun, Staghound, Valley Bulldog, Vizmaraner, Vizsla, Weimaraner, Wetterhoun, Wirehaired Pointing Griffon og Wirehaired Vizsla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det andre; hva angår min ordlyd i den første tråden jeg deltok i; jeg ser at den kan ha vært litt brå, men nå lever vi tross alt i informasjonsalderen.

Du mener at når man "lever i informasjonalderen" er man fritatt for alminnelig folkeskikk på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser en mat en ikke tåler så kan en også legge på seg selv om maten ikke var nok i det heletatt. Da det sto på så trodde ikke legene på meg men. Nå som jeg har funent det ut så ja da tror dem på meg. Jeg spiste som en anorektiker og vektmessig så var jeg overvektig og vell så det. Da jeg endelig fant ut av prolemet så ble jeg normalvektig. Trener gjør jeg og styrken kommer seg men jeg kommer aldri til å se sterk ut fordi jeg binder fortsatt vann i kroppen. Det er helt sikkert flere enn meg som har det san i en eller annen grad. Og dette var ikke stoffskifte men matintolleranse som gjorde utslaget. Det er helt sikkert flere grupper som legger på seg ufrivillig. Vet at noen av tabelettene innenfor psykiatri gjør at folk legger på seg 20 kg pga tabelettene. Altså med et normalt kosthold. Det er forskjellige ting som gjør overvekt. Noen intar for mye mat av alle slag mens andre gjør ikke det. Det er da en grunn til at slanking er blitt en så stor industri den er ikke et ja nei svar på

Du spiste som en anorektiker men du ble overvektig? Denne må du nesten forklare. Den eneste måten du kan legge på deg er å innta mer næring enn kroppen klarer å forbruke. Jeg ser helt bortfra kronisk syke med stoffskiftefeil.

Det er ikke tablettene som gjør at man legger på seg, men medikamenter kan gi pasienter større matlyst. Det ligger altså igjen i hodet ;-)

Du mener at når man "lever i informasjonalderen" er man fritatt for alminnelig folkeskikk på nettet?

Mener du slike postinger fører til en god debatt? Som sagt, jeg er ikke her for å diskutere meg selv eller skaffe venner. Hadde jeg hatt kurs hvor deltakere ikke visste det jeg henviste til hadde jeg brukt akkurat samme ordlyd og jeg hadde understreket hvor viktig det er å nettopp oppsøke kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder som defineres som høy-energi-krevende; er man i en livssituasjon hvor man ikke evner å tilfredsstille hundens behov eller kan komme til å havne der er det uforsvalig å kjøpe seg slike hunder.

Airedale Terrier, American Foxhound, Afghan Hound, Alano Español, Australian Cattle Dog, Australian Kelpie, Australian Shepherd, Belgian Shepherd Groenendael, Belgian Shepherd Laekenois, Belgian Shepherd Malinois, Belgian Shepherd Tervuren, Black and Tan Coonhound, Black Mouth Cur, Bloodhound, Border Collie, Bouvier des Flanders, Boykin Spaniel, Brittany Spaniel, Braque du Bourbonnais, Briard, Cão da Serra de Aires, Caravan Hound, Carolina Dog, Cesky Fousek, Cretan Hound, Czechoslovakian Wolfdog, Dalmatian, Dutch Shepherd Dog, English Foxhound, English Setter, English Shepherd, Estonian Hound, Finnish Hound, French Spaniel, French Brittany Spaniel, German Longhaired Pointer, German Shorthaired Pointer, German Wirehaired Pointer, Giant Schnauzer, Gordon Setter, Great Pyrenees, Greenland Dog, Greyhound, Harrier, Hellenikos Ichnilatis, Ibizan Hound, Irish Setter. Irish Staffordshire Bull Terrier. Karelian Bear Do. Kishu Ken. Komondor. Kooikerhondje. Koolie. Kugsha Dog, Kuvasz. Leonberger. Louisiana Catahoula Leopard Dog, Lurcher, Maremma Sheepdog, Mountain Cur, Mountain View Cur. New Zealand Heading Dog, New Zealand Huntaway, Nova Scotia Duck-Tolling Retriever, Perdiguero de Burgos, Petit Bleu de Gascogne, Pharaoh Hound, Pointer,Redbone Coonhound, Rhodesian Ridgeback, Saluki, Scottish Deerhound, Slovakian Rough Haired Pointer, Slovensky Cuvac, Spanish Water Dog, Stabyhoun, Staghound, Valley Bulldog, Vizmaraner, Vizsla, Weimaraner, Wetterhoun, Wirehaired Pointing Griffon og Wirehaired Vizsla

Ser at jeg med god samvittighet kan legge meg på sofaen med OL og sjokolade i dag :D Takk Bølla, det var fint!

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du Ingen grenser tv programmet som gikk på NRK. Skulle de menneskene nekstes hunder. JA dem er sterkt funksjonshemmet men dem klaarte da å gjennomføre noe mange andre ikke ville klart.

Nei det å være et godt hjem for de forskjellige hunder og hunderaser er vaskelig fordi vi er ikke ensartet selv om noen har store eller små handicap

Selvfølgelig skulle de ikke det, men de får gjerne ikke gjeterhunder eller jakthunder heller? De får pudler, labrador eller goldenretriver avlet opp gjennom flere år for å tilfredstille nettopp dette behovet, og hvor alle jaktinstinkt dempes så godt det lar seg gjøre. I tillegg så har mange et kontaktnett rundt seg, jeg har selv tatt med hunder fra blinde for å få dem luftet skikkelig.

Mitt ønske er at man skal være litt mer restriktik ift hvilken hund man skaffer utifra eget aktivitetsnivå. Folk flest går bare etter eksteriør og hva de finner "søtt" og tiltalende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Du spiste som en anorektiker men du ble overvektig? Denne må du nesten forklare. Den eneste måten du kan legge på deg er å innta mer næring enn kroppen klarer å forbruke. Jeg ser helt bortfra kronisk syke med stoffskiftefeil.

Det er ikke tablettene som gjør at man legger på seg, men medikamenter kan gi pasienter større matlyst. Det ligger altså igjen i hodet ;-)

Den kar jeg forklart mange ganger MATINTOLLERANSE heter den grunnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder som defineres som høy-energi-krevende; er man i en livssituasjon hvor man ikke evner å tilfredsstille hundens behov eller kan komme til å havne der er det uforsvalig å kjøpe seg slike hunder.

Airedale Terrier, American Foxhound, Afghan Hound, Alano Español, Australian Cattle Dog, Australian Kelpie, Australian Shepherd, Belgian Shepherd Groenendael, Belgian Shepherd Laekenois, Belgian Shepherd Malinois, Belgian Shepherd Tervuren, Black and Tan Coonhound, Black Mouth Cur, Bloodhound, Border Collie, Bouvier des Flanders, Boykin Spaniel, Brittany Spaniel, Braque du Bourbonnais, Briard, Cão da Serra de Aires, Caravan Hound, Carolina Dog, Cesky Fousek, Cretan Hound, Czechoslovakian Wolfdog, Dalmatian, Dutch Shepherd Dog, English Foxhound, English Setter, English Shepherd, Estonian Hound, Finnish Hound, French Spaniel, French Brittany Spaniel, German Longhaired Pointer, German Shorthaired Pointer, German Wirehaired Pointer, Giant Schnauzer, Gordon Setter, Great Pyrenees, Greenland Dog, Greyhound, Harrier, Hellenikos Ichnilatis, Ibizan Hound, Irish Setter. Irish Staffordshire Bull Terrier. Karelian Bear Do. Kishu Ken. Komondor. Kooikerhondje. Koolie. Kugsha Dog, Kuvasz. Leonberger. Louisiana Catahoula Leopard Dog, Lurcher, Maremma Sheepdog, Mountain Cur, Mountain View Cur. New Zealand Heading Dog, New Zealand Huntaway, Nova Scotia Duck-Tolling Retriever, Perdiguero de Burgos, Petit Bleu de Gascogne, Pharaoh Hound, Pointer,Redbone Coonhound, Rhodesian Ridgeback, Saluki, Scottish Deerhound, Slovakian Rough Haired Pointer, Slovensky Cuvac, Spanish Water Dog, Stabyhoun, Staghound, Valley Bulldog, Vizmaraner, Vizsla, Weimaraner, Wetterhoun, Wirehaired Pointing Griffon og Wirehaired Vizsla

Jaha, og nøyaktig hvor mange timer tur krever disse hundene pr dag da? :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Formen i graviditeten speiler hvordan du var før du ble gravid. 

 

Jeg har vært delvis tilgjengelig på tlf og har hatt vanskeligheter med å svare på alt, men jeg skal forsøke å komme meg igjennom det i dag. 

Du har aldri vært gravid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander meg inn på en forhåpentligvis saklig måte :PEr det virkelig ikke flere av dere som har sett rundt utstillingsringen f.eks og sett på folk? Det er ikke bare bikkjene som er dårlig form der altså. Ikke? Husker jeg kalte belgerfolket for alveaktige før jeg i det hele tatt hadde vært på en utstilling. Enkelte av de som hørte meg si det dør litt hver gang de tenker på det, eller hva @2ne og @Belgerpia *ler*

Nå kjenner jeg ett par som er alvorlig overvektig, og de stiller i hver sin klasse. Den ene bruker MYE tid på å gi brukshunden sin det fysiske den trenger både for å bygge muskulatur og kondisjon, den andre setter opp telt på banen og lar bikkja rundere noen runder... Personen står midt på banen og sender bikkja, eller så står personen utpå ett jordet og kaster ball til bikkjene. Eh nei... slettes ikke bra! Nå vet jeg ikke dritt om bakgrunnen for deres fedme så jeg har ikke lov til å dømme, det kan være alt annet enn å dyppe seg selv i en smultbolle, og det kan være det.

Om tjukke folk kan ha brukshund eller ei? Kommer litt an på om du hvilke av de to motsettingene jeg har beskrevet over det ;) Er du interessert i å gjøre ditt beste for at hunden skal få tilstrekkelig fysisk aktivitet, eller er du den som blåser i det og håper bikkja ikke stryker med under konkurranser og klager over at bikkja ikke presterer maksimalt. Det var ett retorisk spørsmål og trenger ikke svar :)

Nå håper jeg at jeg greide meg bra og at ingen har vonde tær og såra følelser :)

Det har jeg også observert, det gjelder spesielt handlerne på eksteriørutstillinger. Det er vel ikke til å legge under en stol at det er en overvekt av kvinner som lever sine liv gjennom disse hundene der.

De tenker sjelden på hva som hadde skjedd om eieren/handler også skulle bli stilt opp, kjent på og vurdert på samme måte.

Den kar jeg forklart mange ganger MATINTOLLERANSE heter den grunnen

Jeg vet veldig god hva matintoleranse er, men da må du forklare meg hvordan en diett som ikke dekker det daglige næringsbehovet gjør at du legger på deg om man ikke har stoffskiftefeil? En anorektiker (klinisk syk) spiser i snitt 5-600 kcal om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder som defineres som høy-energi-krevende; er man i en livssituasjon hvor man ikke evner å tilfredsstille hundens behov eller kan komme til å havne der er det uforsvalig å kjøpe seg slike hunder.

Men du er jo voldsomt fordomsfull når du kategorisk mener at alle som er overvektige ikke makter å trene hunden sin. Skal jeg fortsette i samme fordomsfulle baner og spille på stereotypier, så kan man jo si at barnefamilier burde jo ikke ha hund, for de er alltid superopptatte, sover aldri og har ikke overskudd til å gå tur Kronisk syke kan jo i hvert fall ikke ha hund, for de ligger jo alltid på sofaen, folk som har en eller annen fancy tittel på jobben sin kan ikke ha hund, for de jobber hele tida og gamle mennesker klarer knapt å gå med en rullator så hvordan skal de kunne ha hund? For ikke å snakke om funksjonshemmede! De sitter jo alltid i rullestol, uansett, så hvordan skal de få trent en hund?

Og når du da i tillegg drar inn at de som kan komme til å havne i en slik situasjon heller ikke kan skaffe seg en aktiv hund, så kan vi vel gå over til ikea-hunder alle mann. Deg inkludert, du har jo en familie, og "alle familiemennsker jeg kjenner til er alltid så travle, så de kan jo ikke ha en aktiv hund, ergo kan ingen familiemennesker ha det", skal man følge din retorikk...

I min verden er ikke ting så svart/hvitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, og nøyaktig hvor mange timer tur krever disse hundene pr dag da? :D

Vesentlig mer enn en mops. Det må man se an, langtur på søndag gjør at man kan ta kortere turer og mindre trening andre dager. En god venn av meg har en rhodesian ridgeback, og de bruker hver lørdag og søndag i skogen. I ukedagene får han vel 30 min løpetur om morgenen, 1 time gåtur på kvelden og kort luftetur før natten. Men hunder er som sagt individer med forskjellige behov de også, jeg svarte bare på hvilke raser som defineres som høy-energi.

Faktum er at man bør vite hva man anskaffer seg og hvor mye det faktisk krever, sett fra en lykkelig hunds ståsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ønske er at man skal være litt mer restriktik ift hvilken hund man skaffer utifra eget aktivitetsnivå. Folk flest går bare etter eksteriør og hva de finner "søtt" og tiltalende.

Det kan jo virke som om det faktisk er dette som er problemstillingen du egentlig vil diskutere.... Folk som velger feil hund utifra hva de kan tilby den og dermed ender med en understimulert hund. Hvorfor ikke starte debatten med dette og innse at dette problemet finner man blant alle typer hundeeiere? Både tynne, tjukke, spreke og late, friske, sjuke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er jo voldsomt fordomsfull når du kategorisk mener at alle som er overvektige ikke makter å trene hunden sin. Skal jeg fortsette i samme fordomsfulle baner og spille på stereotypier, så kan man jo si at barnefamilier burde jo ikke ha hund, for de er alltid superopptatte, sover aldri og har ikke overskudd til å gå tur Kronisk syke kan jo i hvert fall ikke ha hund, for de ligger jo alltid på sofaen, folk som har en eller annen fancy tittel på jobben sin kan ikke ha hund, for de jobber hele tida og gamle mennesker klarer knapt å gå med en rullator så hvordan skal de kunne ha hund? For ikke å snakke om funksjonshemmede! De sitter jo alltid i rullestol, uansett, så hvordan skal de få trent en hund?

Og når du da i tillegg drar inn at de som kan komme til å havne i en slik situasjon heller ikke kan skaffe seg en aktiv hund, så kan vi vel gå over til ikea-hunder alle mann. Deg inkludert, du har jo en familie, og "alle familiemennsker jeg kjenner til er alltid så travle, så de kan jo ikke ha en aktiv hund, ergo kan ingen familiemennesker ha det", skal man følge din retorikk...

I min verden er ikke ting så svart/hvitt...

Siter meg gjerne på hvor jeg har sagt at alle som er overvektige ikke makter å gå tur med hunden sin.

Jeg snakker om de som er svært overvektig - sykelig fete som skaffer seg hunder med et svært høyt aktivitetsnivå. Selvfølgelig må mennesker få lov til å ha kjæledyr. Poenget er at ikke alle hunder passer alle mennesker.

Jeg synes det er ansvarfullt å tenke 5-10-15 år frem i tid når man har dyr og/eller barn. Hva om jeg får kreft eller kommer ut for en ulykke? Selvfølgelig må jeg ha et sikkerhetsnett for både dyr og barn. Det har jeg også. Våre hunder er ikke av de mest krevende på aktivitetsfronten (middels), og dette var også et mål og krav da vi stiftet familie - som hundene er en selvfølgelig del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesentlig mer enn en mops. Det må man se an, langtur på søndag gjør at man kan ta kortere turer og mindre trening andre dager. En god venn av meg har en rhodesian ridgeback, og de bruker hver lørdag og søndag i skogen. I ukedagene får han vel 30 min løpetur om morgenen, 1 time gåtur på kvelden og kort luftetur før natten. Men hunder er som sagt individer med forskjellige behov de også, jeg svarte bare på hvilke raser som defineres som høy-energi.

Faktum er at man bør vite hva man anskaffer seg og hvor mye det faktisk krever, sett fra en lykkelig hunds ståsted.

Selvfølgelig, men det er mange veier til Rom. Flere timers gåtur er ikke nødvendigvis det eneste som gjør en hund lykkelig, og eiers evne til å gå er ikke det eneste kriteriet for om man klarer å gi hunden det den trenger for å bli lykkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du slike postinger fører til en god debatt? Som sagt, jeg er ikke her for å diskutere meg selv eller skaffe venner. Hadde jeg hatt kurs hvor deltakere ikke visste det jeg henviste til hadde jeg brukt akkurat samme ordlyd og jeg hadde understreket hvor viktig det er å nettopp oppsøke kunnskap.

Lista for debatten la du vel allerede i første innlegget i denne tråden? Det du mener er at deltakerne på dette forumet er kunnskapsløse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siter meg gjerne på hvor jeg har sagt at alle som er overvektige ikke makter å gå tur med hunden sin.

Jeg snakker om de som er svært overvektig - sykelig fete som skaffer seg hunder med et svært høyt aktivitetsnivå. Selvfølgelig må mennesker få lov til å ha kjæledyr. Poenget er at ikke alle hunder passer alle mennesker.

Jeg synes det er ansvarfullt å tenke 5-10-15 år frem i tid når man har dyr og/eller barn. Hva om jeg får kreft eller kommer ut for en ulykke? Selvfølgelig må jeg ha et sikkerhetsnett for både dyr og barn. Det har jeg også. Våre hunder er ikke av de mest krevende på aktivitetsfronten (middels), og dette var også et mål og krav da vi stiftet familie - som hundene er en selvfølgelig del av.

Fra første innlegg: "Jeg møter til stadighet svært overvektige hundeiere som åpenbart ikke er i stand til å ta vare på sin egen helse og kroppsform. Til min store forbaulse velger mange av dem å skaffe seg brukshunder, gjeterhunder - generelt hunder med et høyt aktivitetsnivå.

Min første tanke er at det er særdeles egoistisk og grensende til ansvarsløst å skaffe så krevende kjæledyr før man har fått skikk på egen kropp og helse."

Jeg leste dette slik at du mente at overvektige ikke var i stand til å ta vare på sin egen helse, ergo var de heller ikke i stand til å ta vare på en aktiv hund. Nå har du jo moderert deg til at du mener svært overvektige, men jeg er fortsatt uenig.

De svært overvektige jeg kjenner med hund er veldig godt skikket til å ta vare på sine aktive hunder, går masse lange turer og trener aktivt innen LP. Folk som ikke evner å ta vare på hunden sin finner man blant alle mennesker.

Og selvfølgelig tenker man framover i tid når man skaffer seg hund, men hva vet du om hva andre har for slags ordninger? Den overvektige eieren du ser ruslende i gata, kan da ha en nabo som løper flere mil med bikkja hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...