Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvektige hundeeiere - uforsvarlig?


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

Det tviler jeg på ;-)

Si meg, hvordan har dere kommet frem til denne konklusjonen?

I alle dager?

1. Søsteren min trener ikke. Det gjør jeg.

2. Hun spiser ikke særlig sunt, det gjør jeg.

Skal jeg virkelig sitte her og forsvare det faktum at jeg faktisk har dårligere forbrenning enn henne til tross for at jeg har en sunnere livsstil? Jeg la om livsstilen min i august/september, fra trimming av hunder som eneste aktivitet og greit nok kosthold men med litt for mange utskeielser, til en generelt aktiv hverdag med trening av både meg selv og hundene og et enda sunnere kosthold med lite utskeielser (nå gjør jeg opp for utskeielsene ved å trene ekstra hardt dagen etter f.eks.), og har gått ned mange kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eg er overvektig og har aktive hundar. Ein periode var eine hunden min veldig tynn, det var fordi eg er ein glupsk tjukkas som åt maten hans, og så gikk me aldri på tur så han hadde verken muskler ell

Nei, det er ikke rettferdig for hundene når eierne ikke klarer å gi dem det de trenger, uansett årsak.

Om det er uforsvarlig at et (sykelig) overvektig menneske eier en brukshund?

Ja; dersom personen ikke klarer å aktivisere hunden sin tilstrekkelig, fysisk og mentalt, og heller ikke får/finner andre til å hjelpe seg med det.

Nei; dersom personen klarer å aktivisere hunden sin tilstrekkelig, fysisk og mentalt, eller får/finner andre til å hjelpe seg med det.

Så "enkelt" kan man si det, for det kommer helt an på den enkelte ([sykelig] overvektige) hundeeier og den enkelte hund.

Syntes dette var det beste jeg har lest på alle 12 sider i denne tråden. <3

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en sykelig overvektig person gi en krevende hund det den trenger? Ja. Er det mange sykelig overvektige personer som ikke gir hunden sin det den trenger? helt sikkert. Er det mange mennesker utenfor denne gruppen som ikke gir hundene sine det de trenger? Definitivt.

Det kommer jo helt an på vilje og interesse.

Det er forsåvidt et interessant spørsmål, for det kan fremstå som at en svært overvektig person ikke er særlig fysisk aktiv, men jeg vet av (og tydeligvis mange her inne også) mennesker med fedme som allikevel er aktive og gir hundene innholdsrike liv. Samtidig vet jeg av et enda større antall normalvektige som ikke gir hundene sine gode nok liv i mine øyne.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager?

1. Søsteren min trener ikke. Det gjør jeg.

2. Hun spiser ikke særlig sunt, det gjør jeg.

Skal jeg virkelig sitte her og forsvare det faktum at jeg faktisk har dårligere forbrenning enn henne til tross for at jeg har en sunnere livsstil? Jeg la om livsstilen min i august/september, fra trimming av hunder som eneste aktivitet og greit nok kosthold men med litt for mange utskeielser, til en generelt aktiv hverdag med trening av både meg selv og hundene og et enda sunnere kosthold med lite utskeielser (nå gjør jeg opp for utskeielsene ved å trene ekstra hardt dagen etter f.eks.), og har gått ned mange kg.

Du trenger ikke å forsvare noen ting, det var du som dro inn dette selv.

Man kan godt være tynn uten å trene nevneverdig, og man kan spise usunt i tillegg. Forskjellen ligger i hvor mye man faktisk spiser.

Ofte tenker man ikke over hvor mange kaffekopper man drikker per dag, kaloriholdig drikke osv. I tillegg er du vil ikke tilgjengelig til å se hva søsteren din spiser døgnet rundt, ei heller hvor mye hun beveger seg. Har hun kjæreste kan det jo hende hun er aktiv halve natten? Alkohol er også en stor bidragsyter til overvekt. At forbrenning har så mye å si er bare tull med mindre du har fått påvist sykdom ift stoffskiftet.

Det som spiller mest inn på forbrenning er tidligere historikk ift mat og mosjon. Det er fullt mulig at hun har et mer normalisert stoffskifte, og at du har ødelagt det litt av ymse årsaker, men det er mange måter du kan rette opp det igjen på. Men dette er helt utenfor trådens tema, så jeg tror vi får gi oss med denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å forsvare noen ting, det var du som dro inn dette selv.

Man kan godt være tynn uten å trene nevneverdig, og man kan spise usunt i tillegg. Forskjellen ligger i hvor mye man faktisk spiser.

Ofte tenker man ikke over hvor mange kaffekopper man drikker per dag, kaloriholdig drikke osv. I tillegg er du vil ikke tilgjengelig til å se hva søsteren din spiser døgnet rundt, ei heller hvor mye hun beveger seg. Har hun kjæreste kan det jo hende hun er aktiv halve natten? Alkohol er også en stor bidragsyter til overvekt. At forbrenning har så mye å si er bare tull med mindre du har fått påvist sykdom ift stoffskiftet.

Det som spiller mest inn på forbrenning er tidligere historikk ift mat og mosjon. Det er fullt mulig at hun har et mer normalisert stoffskifte, og at du har ødelagt det litt av ymse årsaker, men det er mange måter du kan rette opp det igjen på. Men dette er helt utenfor trådens tema, så jeg tror vi får gi oss med denne diskusjonen.

Er du lege eller? I så fall, er det skremmende med den holdningen du holder gjennom hele tråden. Så jeg håper jeg tar feil :)
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å forsvare noen ting, det var du som dro inn dette selv.

Man kan godt være tynn uten å trene nevneverdig, og man kan spise usunt i tillegg. Forskjellen ligger i hvor mye man faktisk spiser.

Ofte tenker man ikke over hvor mange kaffekopper man drikker per dag, kaloriholdig drikke osv. I tillegg er du vil ikke tilgjengelig til å se hva søsteren din spiser døgnet rundt, ei heller hvor mye hun beveger seg. Har hun kjæreste kan det jo hende hun er aktiv halve natten? Alkohol er også en stor bidragsyter til overvekt. At forbrenning har så mye å si er bare tull med mindre du har fått påvist sykdom ift stoffskiftet.

Det som spiller mest inn på forbrenning er tidligere historikk ift mat og mosjon. Det er fullt mulig at hun har et mer normalisert stoffskifte, og at du har ødelagt det litt av ymse årsaker, men det er mange måter du kan rette opp det igjen på. Men dette er helt utenfor trådens tema, så jeg tror vi får gi oss med denne diskusjonen.

Greit nok, et siste svar bare for å svare på det du tar opp her.

1. Hun spiser masse, veldig mye. Det må hun for å ikke forvitre. Hun har gjennom hele livet prøvd å legge på seg fordi hun har blitt mobbet for å være for tynn, fånyttes.

2. Jeg har veldig god kontroll på kaloriene mine pga livsstilsendringen jeg gjorde. Ikke noe secret eating her i gården, jeg går jo ned i vekt forteller jeg deg jo :) Bare at det ikke går superfort som det f.eks. ville gjort med søsteren min om hun hadde gjort det samme. Men jeg vil heller ikke gå ned superfort, jeg syns den tralten nedgangen min har gått i nå er helt ålreit.

3. Hun har en ganske stillesittende livsstil. Hun går rusleturer med hunden sin, det er stort sett det hele.

4. Hva hun og samboeren gjør om natten legger jeg meg ikke opp i, men at hun fortsatt har hatt superrask forbrenning siden hun var spebarn sier vel sitt om at det ikke er hennes sexliv som utgjør noen forskjell her.

5. På alkohol er vi vel omtrent like, vi drikker vel i gjennomsnitt like sjeldent.

6. Hun har iflg legen sin en unormalt rask forbrenning, så at hun er normal og at jeg er unormal er BS. Vi er nok like unormale både jeg og henne. Det har faktisk litt med gener å gjøre skjønner du vel. Arv og miljø ;) Vi er komplett ulike på alle plan, eneste likheten er vel at vi begge har blå øyne :P

Sånn, da har jeg vel utlevert oss alt for mye her, enig i at vi gir oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 Sider og fortsatt så er det ikke svart på relevante spm og jeg har store problemer med og forstå hva som egentlig diskuteres da det virker som poenget forandrer seg fra innlegg til innlegg..

Så, hva er utgangspunktet for diskusjonen? Hva er det egentlig som er poenget?

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 Sider og fortsatt så er det ikke svart på relevante spm og jeg har store problemer med og forstå hva som egentlig diskuteres da det virker som poenget forandrer seg fra innlegg til innlegg..

Så, hva er utgangspunktet for diskusjonen? Hva er det egentlig som er poenget?

At tjukke folk ikke kan eie brukshunder :ike: Også klarer vi å rote inn litt andre ting underveis, som at schæferen ikke er en brukshund og de tjukke og late kan fint eie en slik :ahappy:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste svaret kom @ingvildoline med, men TS har oversett hennes korte og konsise svar glatt som brylkrem. Hva TS vil frem til har jeg enda ikke helt skjønt selv.

@Khela - mot det bastante sinn kjemper de fleste forgjeves. :D

Haha, I know. Klarer ikke å la være heller da :lol: Jeg syns det er litt morsomt også jeg da :innocent::fear::teehe:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med å legge på meg hele livet pga medfødt høy forbrenning.

Sorry, men ts har åpenbart ikke peil. Jeg gjør "alt" feil og burde hatt lav forbrenning ( spiser 2 måltider per dag og da overspiser jeg) , men jeg har høy forbrenning okke som. Nå er jeg normalvektig, før jeg fikk A var jeg tidvis direkte undervektig.

Forbrenning kan selvfølgelig påvirkes, men den er også medfødt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, schæferen hører hjemme i sofakroken den. En sykelig overvektig kan fint eie den. My bad!

Ikke fortell til lup og hottie at de skal være mer krevende enn nix og asti. Det får være en hemmelighet altså!
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at TS ikke mener schæfer er en krevende rase tar litt kaka for meg, en av de ultimate brukshundene :lol:

Ikke vits å diskutere med sånt.

Hvordan er det mulig få en saklig diskusjon når debattanter som deg skal legge ord i munnen på meg?

Jeg har ikke sagt at schæferen ikke er krevende, det er forskjeller avhengig av hvilken blodlinje det er snakk om. Har du en renraset brukshundscæfer fra Øst-Europa er det absolutt en høy-energi hund, men du kan også finne bedagelige familiehunder med flere linjer fra vesten og utstillingsdelen.

Det er vel ingen tvil om at schæferen uansett ikke befinner seg på lav-energiskalaen?

Enkelte av innleggene her har jeg svart på før, og det får være begrenset hvor mange ganger jeg skal gidde å gjenta meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig få en saklig diskusjon når debattanter som deg skal legge ord i munnen på meg?

Jeg har ikke sagt at schæferen ikke er krevende, det er forskjeller avhengig av hvilken blodlinje det er snakk om. Har du en renraset brukshundscæfer fra Øst-Europa er det absolutt en høy-energi hund, men du kan også finne bedagelige familiehunder med flere linjer fra vesten og utstillingsdelen.

Det er vel ingen tvil om at schæferen uansett ikke befinner seg på lav-energiskalaen?

De var ikke på listen din, derfor vi ble litt satt ut.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var ikke på listen din, derfor vi ble litt satt ut.

Snakker om å ta ting bokstavelig da. Grunnen til at schæferen ikke er med beror nok på det jeg har forklart; det er såpass store forskjeller innad i rasen ift blodlinje. Dette er en generalisert liste, ikke en personlig bibel jeg har kokt opp. Men som jeg har forklart tidligere er det en stor andel jakt og gjetehunder her.

PS; Kanskje moderator kan rydde opp i tråden litt nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at schæferen ikke er krevende, det er forskjeller avhengig av hvilken blodlinje det er snakk om. Har du en renraset brukshundscæfer fra Øst-Europa er det absolutt en høy-energi hund, men du kan også finne bedagelige familiehunder med flere linjer fra vesten og utstillingsdelen.

Det er vel ingen tvil om at schæferen uansett ikke befinner seg på lav-energiskalaen?

Sånn helt off tåpik - hvor godt kjenner du sjæfer'n og linjene dens ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig få en saklig diskusjon når debattanter som deg skal legge ord i munnen på meg?

Jeg har ikke sagt at schæferen ikke er krevende, det er forskjeller avhengig av hvilken blodlinje det er snakk om. Har du en renraset brukshundscæfer fra Øst-Europa er det absolutt en høy-energi hund, men du kan også finne bedagelige familiehunder med flere linjer fra vesten og utstillingsdelen.

Det er vel ingen tvil om at schæferen uansett ikke befinner seg på lav-energiskalaen?

Enkelte av innleggene her har jeg svart på før, og det får være begrenset hvor mange ganger jeg skal gidde å gjenta meg selv.

For det første. Slik du fremstiller schæferen får deg jo til å fremstå som direkte kunnskapsløs. Det er ikke usaklig. Det er et faktum. Det er helt klart forskjell på østtyske og vesttyske linjer når det kommer til schæferhunder, men det går IKKE på aktivitetsnivå. Så den påstanden er jo direkte feil. Det gir deg jo ikke så mye troverdighet når du forsøker å spille på feilinformasjon.

For det andre, jeg har nå svart deg etter beste evne tidligere i tråden, men det har du galant oversett, sammen med en rekke andre saklige, oppriktige innlegg. Men du spinner bare videre og kaller folk for selvmedlidende, samtidig som du jamrer over "personangrep" og at andre legger ord i munnen din. What a hypocrite.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om å ta ting bokstavelig da. Grunnen til at schæferen ikke er med beror nok på det jeg har forklart; det er såpass store forskjeller innad i rasen ift blodlinje. Dette er en generalisert liste, ikke en personlig bibel jeg har kokt opp. Men som jeg har forklart tidligere er det en stor andel jakt og gjetehunder her.

PS; Kanskje moderator kan rydde opp i tråden litt nå?

Du må nesten rapportere inn innlegg fordi vi er ikke tankelesere og vet ikke hva du mener med å rydde opp :)

Admin Anette

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt off tåpik - hvor godt kjenner du sjæfer'n ?

Jeg har en "jævel" i hus og jobber med flere hver eneste uke. Erfaringsmessig har jeg hatt med dem å gjøre i ca 20 år. Elsker rasen, men som så mange andre gråter hjertet mitt litt for hva som har blitt gjort med dem pga menneskers trang til å fremelske enkelte eksteriørmessige trekk. Her er det kun brukshunder som er høye i stussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å forsvare noen ting, det var du som dro inn dette selv.

Man kan godt være tynn uten å trene nevneverdig, og man kan spise usunt i tillegg. Forskjellen ligger i hvor mye man faktisk spiser.

Dette stemmer ikke helt ift de siste årenes forskning innenfor fedme og genetikk. Det er mye mer nyansert enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt off tåpik - hvor godt kjenner du sjæfer'n og linjene dens ?

For det første. Slik du fremstiller schæferen får deg jo til å fremstå som direkte kunnskapsløs. Det er ikke usaklig. Det er et faktum. Det er helt klart forskjell på østtyske og vesttyske linjer når det kommer til schæferhunder, men det går IKKE på aktivitetsnivå. Så den påstanden er jo direkte feil. Det gir deg jo ikke så mye troverdighet når du forsøker å spille på feilinformasjon.

Jeg har en "jævel" i hus og jobber med flere hver eneste uke. Erfaringsmessig har jeg hatt med dem å gjøre i ca 20 år. Elsker rasen, men som så mange andre gråter hjertet mitt litt for hva som har blitt gjort med dem pga menneskers trang til å fremelske enkelte eksteriørmessige trekk. Her er det kun brukshunder som er høye i stussen.

Da lurer jeg egentlig litt på hvor mye og hvilken erfaring du faktisk har.

Det er ikke alltid jeg er enig med Emilie, men m h t sitatet hennes ovenfor er jeg på linje med henne og lurer på det samme som hun gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første. Slik du fremstiller schæferen får deg jo til å fremstå som direkte kunnskapsløs. Det er ikke usaklig. Det er et faktum. Det er helt klart forskjell på østtyske og vesttyske linjer når det kommer til schæferhunder, men det går IKKE på aktivitetsnivå. Så den påstanden er jo direkte feil. Det gir deg jo ikke så mye troverdighet når du forsøker å spille på feilinformasjon.

For det andre, jeg har nå svart deg etter beste evne tidligere i tråden, men det har du galant oversett, sammen med en rekke andre saklige, oppriktige innlegg. Men du spinner bare videre og kaller folk for selvmedlidende, samtidig som du jamrer over "personangrep" og at andre legger ord i munnen din. What a hypocrite.

Nei, og jeg har helt andre erfaringer enn deg. Jeg ser tydelig forskjell i adferd på en rendyrket bruksschæfer og en utstillingshund. Evnen til å lære, angripe og gjete er to vidt forskjellige ting i disse linjene. Som sådan krever det en mye sterketr og mer kyndig eier for å holde hunden i sjakk og de er vesentlig mer utfordrende (les; mye mer gøy å jobbe med) enn de andre.

Du kommer med gjentakende personangrep, avsporinger og spørsmål på ting jeg har svart på før. Ergo gidder jeg ikke å bruke energi på å svare deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...