Gå til innhold
Hundesonen.no

Mentaltest - ikke egnet for noen raser?


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Jeg har en diskusjon pågående med noen innad rasemijøet om mentaltesting. For å si det kort, så er jeg veldig opptatt av dette med mentaltesting, særlig når det kommer til avel og jeg mener at alle som skal avle bør ta en mentaltest. Men jeg får motstand. Blant annet sies det at en mynde ikke passer til en mentaltest. De har ikke de egenskapene som er "ønsket" på en mentaltest og dermed kan bli feiltolket, de reagerer annerledes, få lavt poengskår, er vanskelig å vurdere rett osv.

Men jeg klarer ikke å se på det på den måten.. En karaktertest, for eksempel, det er jo en kort, enkel test som tester helt basise ting som omgjengelighet, avreagering og skudd. Det passer for alle raser, og i mine øyne en test alle bør bestå (i hvert fall de som skal i avel).

Jeg kan skjønne at en funksjonsanalyse blir mer omfattende, men alikevel syns jeg ikke det er avskrekkende. En mynde eller uansett rase bør vel kunne ta en slik test uten at det skal bli noe forskjell på slutt resultatet? Det er jo enten bestått eller ikke bestått. Og det handler ikke om at de er uinteressert i folk, ikke jager filla, ikke vil leke på testen, men hvordan de AVREAGERER. Er ikke det hele poenget? En pysete hund er en pysete hund uansett rase. Slikt ser det vel på en slik test, uavhengig av rase?

Hvorfor er noen så motstander av dette egentlig?

Hva mener du? Er mentaltester for ALLE raser? Og er det noen "unnskyldning" for å ikke ta noen? Da tenker jeg mest på avelsdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Fordi det sier noe om hundens avreagering, jaktlyst, lek osv. Poengene har jo ikke så mye å si på den måten at f.eks i en rase er jaktlyst tipptopp og ønsket, motsatt på en annen rase. Uansett indikerer grafen hvordan hunden er og evt hvor ifht gj.snittet i rasen.

Det er mye laber avreagering/svak psyke (papillonen min har ganske dårlig avreagering f.eks.) ute å går, en mentaltest er et verktøy som kan hjelpe med i å få bort svake individer i avl i mye større grad.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe så bra. Da kan vi samle argumentasjoner her. (evnt. bare legge hele ideen ifra oss :P Har jo noen gang tenkt tanken: er jeg helt på jordet nå? Overdriver jeg hele mental test- tankene? )
Så det er interessant å høres andre meninger om temaet.

Er vel mange her som avler og ikke tester, så kjekt å høre deres grunn. :) (uten at det skal bli noe slags nedrakking av den grunn)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt på sin plass på alle raser. Feks MH, er det ikke ålreit at man får sjekket hvor hunden ligger an i forhold til sosiale egenskaper, redsler, avreagering, håndtering etc etc? På MH er det ikke noe rett og galt i den forstand heller, det er en beskrivelse, ikke en test :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som er kjekt med MH er jo at det bare er en mental beskrivelse. Man får bare en beskrivelse, ikke noe poeng sammenlagt. Eneste måten man ikke får gjennomført på er vel om dommeren mener det blir en for stor påkjenning for hunden å fullføre. Det er vel svært få hunder som ikke klarer å gjennomføre en MH. Jeg syns alle raser kan gjennomføre MH. Eneste er jo at den lekesaken kanskje er litt stor for de minste rasene har jeg hørt. Men igjen, det er ingenting som er rett eller galt på MH, kanskje utenom avreagering. Det kommer jo helt an på hva man ønsker i en rase og i en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kanskje litt "nedrakking", men jeg tenker som så at alle som setter piggene ut for noe så no-brainer-ish som helsetester (det være mentaltest, gentest osv) - har noe å skjule. Noe negativt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel tre måter en kan få ikke godkjent på, det er visst hunden ikke klarer å avreagere (dommeren kan bryte, eller en kan bryte selv), uakseptabel atferd mot figuranter/beskrivere eller om hunden ikke kommer under kontroll ila 2 minutter etter hvert moment (ellernoe). Kjenner to som ikke har gjennomført pga av de stakk av, og to stk som ikke klarte det pga avreagering på min rase, ellers tror jeg alle har klart det som jeg vet av, så det er ikke en så vanskelig greie syns jeg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kanskje litt "nedrakking", men jeg tenker som så at alle som setter piggene ut for noe så no-brainer-ish som helsetester (det være mentaltest, gentest osv) - har noe å skjule. Noe negativt..

Tja, er nok også endel misforståelser/lite kunnskap og, mange tror at det er noe som må trenes til eller at hunden må score det og det for gjennomføring etc. Er endel av det i mitt rasemiljø ihvertfall, så i fjor arrangerte klubben egen MH og informerte masse rundt det, så da ble interessen større rundt MH også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe så bra. Da kan vi samle argumentasjoner her. (evnt. bare legge hele ideen ifra oss :P Har jo noen gang tenkt tanken: er jeg helt på jordet nå? Overdriver jeg hele mental test- tankene? )

Så det er interessant å høres andre meninger om temaet.

Er vel mange her som avler og ikke tester, så kjekt å høre deres grunn. :) (uten at det skal bli noe slags nedrakking av den grunn)

Ikke sant, hehe :) Jeg tror det mine motstandere etterlyste var dokumentasjon på hvorfor det lønner seg å mentalteste og dokumentasjon på arvbarhet på mentalitet. Skjønner jo det, dette er jo noe som ikke er vanlig i mitt miljø, så folk ser ikke helt poenget når de ikke helt vet hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant, hehe :) Jeg tror det mine motstandere etterlyste var dokumentasjon på hvorfor det lønner seg å mentalteste og dokumentasjon på arvbarhet på mentalitet. Skjønner jo det, dette er jo noe som ikke er vanlig i mitt miljø, så folk ser ikke helt poenget når de ikke helt vet hva det er.

Sett her? http://www.svartbergs.se/lasvart.html :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som tenker hva får man på en MH som man ikke kan få i det daglige? Jeg tenker hvis man konkurrerer, stiller ut og er generelt aktiv og tar med hunden sin på mye forskjellig får man ikke et godt nok bilde selv over hvordan psyken på hunden er? Det kan sikkert være nyttig, men jeg ser ikke på det som nødvendig for å bruke en hund i avl.

Kom gjerne med argumenter som gjør at jeg får en annen oppfatning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chako: Dette tror jeg de fleste som ikke tester, tenker. De føler selv at de kan vurdere dette. Selvfølgelig kan mange det. Men dessverre ser man også alt for mange som tydeligvis ikke klarer å vurdere dette rett, med å bruke nervøse hunder i avel. Da kan man lure på hvorfor de gjør det, men de ser vel på det andre som for eksempel vakkert utseende, trivelig tempremang i familien.

Det er dette som er interessant, å høre meningene til de som ikke ser "poenget" med mentaltester. :)

For meg er den eneste måten å vise valpekjøpere et bevis på bra mentalitet, en bestått test. Jeg står sterkere med dette enn hvis jeg bare sier: hunden har god mentalitet. Jeg som valpekjøper stoler mer på en test enn ordene fra oppdretter så det blir en slags trygghet for meg som kjøper. Det er selvsagt ingen garanti, men en pekepinn på hvor man kan gå for å få det man ønsker. Hvis du skjønner.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig interessert i mentaltester og synes det er et spennende tema.

MH er en test som først og fremst er tatt frem for bruksrasene og er ganske endimensjonal - den tester shyness/boldness dimensjonen innen personlighet. Det problematiske med MH er at en del av testelementene blir litt feil for en del raser feks vil hunder som er reserverte for mennesker ikke bry seg om spøkelsene selv om de tar av seg kostymene for de har ingen behov for kontakt med fremmede osv...
Det positive med MH er at det er så mange som har testet sine hunder og at det er et stort tallmateriale på nettopp denne testen og derfor kan man sammenligne hvordan nettopp din hund er iforhold til resten av rasen - og der ligger jo det interessante.

For en oppdretter er det jo interessant å se hvordan avkommet etter en kombinasjon gjør det iforhold til resten av rasen, og de kan få ut statistikk på eget oppdrett iforhold til resten av rasen...

Et MH er ikke bare for eieren, men først og fremst et verktøy for å evaluere oppdrett, dog kan det også brukes for å se hva som bor i hunden.

For mange raser vil den svenske testen BPH være mer relevant og enklere å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder nok de fleste polarhundemiljøer også. Før trodde jeg MH var typisk sånn brukehundsak, men nå syns jeg det er veldig viktig. Jeg har testet min eldste malamute, og kommer til å teste den yngste når hun blir gammel nok. Jeg kommer nok til å teste alle hunder som kommer i hus i fremtiden.

Generelt syns jeg det er supert å få litt info om hvordan hunder er i forhold til håndtering, tilgjengelighet, avreagering osv. Jeg syns også det er fint å få en indikasjon om hunden er skuddredd eller ikke.

Jeg hadde likevel ikke sagt nei til en annen type test med f.eks. mer fokus på håndtering, møte av andre dyr/hunder, en annen type jakttest, fryktresponer, avreagering osv.

Hva er egentlig denne BPH testen i Sverige? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig interessert i mentaltester og synes det er et spennende tema.

MH er en test som først og fremst er tatt frem for bruksrasene og er ganske endimensjonal - den tester shyness/boldness dimensjonen innen personlighet. Det problematiske med MH er at en del av testelementene blir litt feil for en del raser feks vil hunder som er reserverte for mennesker ikke bry seg om spøkelsene selv om de tar av seg kostymene for de har ingen behov for kontakt med fremmede osv...

Det positive med MH er at det er så mange som har testet sine hunder og at det er et stort tallmateriale på nettopp denne testen og derfor kan man sammenligne hvordan nettopp din hund er iforhold til resten av rasen - og der ligger jo det interessante.

For en oppdretter er det jo interessant å se hvordan avkommet etter en kombinasjon gjør det iforhold til resten av rasen, og de kan få ut statistikk på eget oppdrett iforhold til resten av rasen...

Et MH er ikke bare for eieren, men først og fremst et verktøy for å evaluere oppdrett, dog kan det også brukes for å se hva som bor i hunden.

For mange raser vil den svenske testen BPH være mer relevant og enklere å gjennomføre.

Men en MH dommer vil vel ikke ha problemer med å se om hunden ikke går bort fordi den ikke bryr seg om mennesker eller er redd? Det er hvertfall min erfaring.

Så er det jo opp til rasemiljøet/den enkelte å sette hvilke verdier som er ønsket hos rasen. Min erfaring er at MH kan være et godt hjelpemiddel for mange raser hvis man lager en skikkelig raseprofil og ikke er så opptatt av å sammenligne opp mot profilen på bruksraser som det ofte snakkes mye om.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der altså Arkan, at det er viktig at rasemiljøet lager en ordentlig profil for rasen og at det kan være et godt hjelpemiddel for både oppdrettere og avlsråd.

Det jeg ser på som problemet er at man har en veldig liten skala 1-5 som blir gitt for momenter og at feks (og nå overdriver jeg litt for å sette det på spissen) så kan nesten alle innen en rase få en og samme karakter selv om variasjonen er ganske stor... For små skalaer var bla en av de tingene som ble tatt opp når de jobbet med BPH og at de har i evalueringen av BPH har funnet ut at de selv også har endt opp med så det ser ut som om de kommer til å utvide skalaene sine der også...

Men jeg er sterkt for å mental teste - bra for fører, bra for oppdretter og bra for rasen. Også er det gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som tenker hva får man på en MH som man ikke kan få i det daglige? Jeg tenker hvis man konkurrerer, stiller ut og er generelt aktiv og tar med hunden sin på mye forskjellig får man ikke et godt nok bilde selv over hvordan psyken på hunden er? Det kan sikkert være nyttig, men jeg ser ikke på det som nødvendig for å bruke en hund i avl.

Kom gjerne med argumenter som gjør at jeg får en annen oppfatning :)

Kennelblindhet er ikke noe som rammer bare oppdrettere, det er minst like utbredt blant valpekjøpere, og bare det er grunn nok til at folk burde gå en MH med hunden sin.

Eller, sagt på en annen måte. Jeg ser hver dag hvordan hunden min funker fysisk, så hvorfor røntge for HD og AA? Hun er ikke halt, ergo er hun fri.

Er veldig interessert i mentaltester og synes det er et spennende tema.

MH er en test som først og fremst er tatt frem for bruksrasene og er ganske endimensjonal - den tester shyness/boldness dimensjonen innen personlighet. Det problematiske med MH er at en del av testelementene blir litt feil for en del raser feks vil hunder som er reserverte for mennesker ikke bry seg om spøkelsene selv om de tar av seg kostymene for de har ingen behov for kontakt med fremmede osv...

Det positive med MH er at det er så mange som har testet sine hunder og at det er et stort tallmateriale på nettopp denne testen og derfor kan man sammenligne hvordan nettopp din hund er iforhold til resten av rasen - og der ligger jo det interessante.

For en oppdretter er det jo interessant å se hvordan avkommet etter en kombinasjon gjør det iforhold til resten av rasen, og de kan få ut statistikk på eget oppdrett iforhold til resten av rasen...

Et MH er ikke bare for eieren, men først og fremst et verktøy for å evaluere oppdrett, dog kan det også brukes for å se hva som bor i hunden.

For mange raser vil den svenske testen BPH være mer relevant og enklere å gjennomføre.

Sorry, men jeg er skikkelig uenig med deg. Det er opp til raseklubbene å lage en ønskeprofil på en MH, man må ikke ha den samme ønskeprofilen på alle raser. Hva jeg ser på som en dårlig belger-MH f.eks er ikke nødvendigvis det samme som jeg syns er en dårlig puddel-MH, og jeg syns, helt uavhengig av hva slags rase det er, at den bør finne seg i å bli håndtert av fremmede, den bør klare å avreagere, den burde ikke bite noen, og den burde være forholdsvis uberørt av lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelblindhet er ikke noe som rammer bare oppdrettere, det er minst like utbredt blant valpekjøpere, og bare det er grunn nok til at folk burde gå en MH med hunden sin.

Eller, sagt på en annen måte. Jeg ser hver dag hvordan hunden min funker fysisk, så hvorfor røntge for HD og AA? Hun er ikke halt, ergo er hun fri.

Sorry, men jeg er skikkelig uenig med deg. Det er opp til raseklubbene å lage en ønskeprofil på en MH, man må ikke ha den samme ønskeprofilen på alle raser. Hva jeg ser på som en dårlig belger-MH f.eks er ikke nødvendigvis det samme som jeg syns er en dårlig puddel-MH, og jeg syns, helt uavhengig av hva slags rase det er, at den bør finne seg i å bli håndtert av fremmede, den bør klare å avreagere, den burde ikke bite noen, og den burde være forholdsvis uberørt av lyd.

Men hvordan kan du være skikkelig uenig med meg, for jeg er ikke skikkelig uenig med deg... Da må jeg iallefall ha ordlagt meg klønete ;)

Ja det er opp til raseklubben å lage en ønskeprofil og det er så klart ikke ønskelig/mulig å ha samme profil for alle raser. Og så klart alle hunder bør klare du nevner, jeg ser ikke at det er å være skikkelig uenig med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan du være skikkelig uenig med meg, for jeg er ikke skikkelig uenig med deg... Da må jeg iallefall ha ordlagt meg klønete ;)

Ja det er opp til raseklubben å lage en ønskeprofil og det er så klart ikke ønskelig/mulig å ha samme profil for alle raser. Og så klart alle hunder bør klare du nevner, jeg ser ikke at det er å være skikkelig uenig med meg...

Jeg er uenig i det jeg fremhever her:

Er veldig interessert i mentaltester og synes det er et spennende tema.

MH er en test som først og fremst er tatt frem for bruksrasene og er ganske endimensjonal - den tester shyness/boldness dimensjonen innen personlighet. Det problematiske med MH er at en del av testelementene blir litt feil for en del raser feks vil hunder som er reserverte for mennesker ikke bry seg om spøkelsene selv om de tar av seg kostymene for de har ingen behov for kontakt med fremmede osv...

Det positive med MH er at det er så mange som har testet sine hunder og at det er et stort tallmateriale på nettopp denne testen og derfor kan man sammenligne hvordan nettopp din hund er iforhold til resten av rasen - og der ligger jo det interessante.

For en oppdretter er det jo interessant å se hvordan avkommet etter en kombinasjon gjør det iforhold til resten av rasen, og de kan få ut statistikk på eget oppdrett iforhold til resten av rasen...

Et MH er ikke bare for eieren, men først og fremst et verktøy for å evaluere oppdrett, dog kan det også brukes for å se hva som bor i hunden.

For mange raser vil den svenske testen BPH være mer relevant og enklere å gjennomføre.

Det første går innunder det jeg sa om at det er opp til raseklubbene å lage ønskeprofiler for sin rase. Det er heller ikke problematisk at reserverte hunder ikke bryr seg om spøkelsene selv om de tar av seg kostymene, det er problematisk at folk leser enkelt-momenter av en MH fremfor hele MH'en under ett. Reserverte hunder vil vise det på første momentet i en MH. Da er det bare å ha det i tankene når man ser spøkelsesmomentet på MH'en. Hvis hunden ligger på 4 og 5 på kontaktmomentene, men 1 på hilse på spøkelsesmomentet, så er den ikke reservert, den er belastet av MH'n, ikke sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan for lite om mentaltesting slik at jeg synser nok mest. Jeg har vært tilskuer på K-test og FA flere ganger og har også testet egne hunder så helt blank er jeg ikke.

Jeg er overveiende positiv til mentaltester og ønsker at flest mulig boxereiere tester hundene sine.

Jeg er derimot litt mer skeptisk til testing av alle raser uansett særpreg. Jeg har observert uvanlige raser på FA som har bestått, men som har oppført seg annerledes enn de typiske bruksrasene. Annerledes på den måten at de har vært vanskelig å lese, eller har oppført seg merkelig (i mitt hode). Jeg satt igjen med en følelse av at selv om disse hundene bestod så ga ikke testen et riktig bilde av de. Den ene jeg observerte reagerte omtrent ikke i det hele tatt, verken på den ene eller annen måte, helt rart å se på.

Men jeg tror egentlig ikke at jeg får til å forklare hva jeg mener. Jeg tror ikke det er tvil om at testledere og dommere har mest erfaring og kjennskap til brukshunder og bedømmer deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som tenker hva får man på en MH som man ikke kan få i det daglige? Jeg tenker hvis man konkurrerer, stiller ut og er generelt aktiv og tar med hunden sin på mye forskjellig får man ikke et godt nok bilde selv over hvordan psyken på hunden er? Det kan sikkert være nyttig, men jeg ser ikke på det som nødvendig for å bruke en hund i avl.

Kom gjerne med argumenter som gjør at jeg får en annen oppfatning :)

Noe av poenget med en organisert mentaltest er at alle hunder testes under så like vilkår som mulig. Testleder, hundefører og figuranter har ganske nøye instruksjoner for hvordan de skal forholde seg til det som skjer. Det gir et bra grunnlag for å sammenligne tester da hundene har de samme miljømessige forutsetningene (så langt det fornuftig lar seg gjøre, såklart).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo tro folk fulgte nøye med da jeg kom på MH med min lille frynsemus på 2,5 kg :P Eneste jeg merket meg at var vanskelig ift at dette var en standardisert MH og at jeg hadde liten hund, var at leken de brukte veide mer enn bikkja mi. Hun ville ikke leke med den digre tingen der. Da vi fikk bruke egen leke under skuddet hang hun som en dregg i leka.

Jeg er veldig for MH etter å ha prøvd det selv. Men var imot før jeg visste hva det gikk ut på. Jeg vil forsøke å teste mine hunder i fremtiden i alle fall :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...