Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av Amerikansk Shepalute / Alsatian.


gedde570
 Share

Recommended Posts

beklager, det var en alt for kjapp formulering av meg. Det jeg mente er at om du IKKE velger hund fordi du ønsker å bruke den aktivt, så er det ikke lurt å velge en husky. det finnes mange kjempeflotte hunder som passer bra som selskapshunder, og som også er mer "opprinnelige" eller "ulveaktige" i utseende. Selv om noen huskyer klarer seg med lite mosjon, så kan andre bli meget energiske og stressa av det. jeg har ti siberians og bruker dem aktivt til hundekjøring, vi trener 4-5 dager i uka, og kjører nå fra 20-50 km på hver treningstur.

Hvis du fortsatt mener du vil ha en husky, vil jeg anbefale å overta en voksen som man mer vet "aktivitetsbehovet" til. jeg har ei tispe som er meget fornøyd med gåturer, feks. og så har jeg en som blir ganske oppfinnsom om det blir for mange fridager :)

Null stress, det går bra. Har gitt inntrykket for at det er en selskapshund jeg vil ha uansett.

Takk for informasjonen, skal ta den med videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 168
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har lyst til å si litt om det å leve med en veldig selvstendig rase (som du trekker fram som noe positivt) som på individnivå er mer eller mindre domestisert: Det er ikke sånn at når du kommer h

Det virker som at du forsøker å finne minimumskravet en polarhund kan leve med, rent aktivitetsmessig. Da tror ikke du burde kjøpe deg en hund du må "strekke" deg til å kunne aktivisere nok. Kjøp deg

Vel - jeg er alltid skeptisk til en beskrivelse av raser som er så eksepsjonelt fantastiske - og man må huske på at disse rasebeskrivelsene oftest er et ØNSKE om hvordan rasen skal være - ikke en besk

Posted Images

Jeg synes helt ærlig og oppriktig at du skal legge fra deg alle tanker om et visst utseende på hunden. Tenk heller egenskaper, egenskaper og atter egenskaper som passer til det du kan tilby hunden. Jeg tror kanskje at en voksen/eldre hund hadde vært noe? Da vet du som regel mer hva du får i hunden mtp aktivitetsnivå, det gjør du ikke med en liten valp. Hva om du velger en husky valp og den viser seg å være en sinnsyk arbeidsmaskin som helst vil ut å jobbe 24/7?

Jeg er relativt barnslig av meg. Utseendet er ganske viktig! Men forstår godt at det kan virke veldig naivt av meg. Eller, det virker ikke naivt, det er naivt. Egenskaper er noe jeg tar inn i betraktning like mye, det er derfor jeg ser etter en blanding. Det var derfor denne tråden starta med "Alsatianen" som jeg trodde var den perfekte blanding.

"Hva om du velger en husky valp og den viser seg å være en sinnsyk arbeidsmaskin som helst vil ut å jobbe 24/7? "

Ja, det er noe jeg har tatt inn i betraktning. Alle valper er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, voksen hund :) Det er jo stadig voksne hunder til omplassering, uten at de nødvendigvis er problemhunder. Som Meg er inne på, en voksen husky ellernoe som ikke gidder noe annet enn rusleturer? Selv om rasen gjennomsnittlig er løpsmaskiner vil det jo dukke opp individer som ikke er det, som heller vil være sofapotet, og det å kjøpe en valp vil da kunne være et fatalt sjansespill, men en voksen er kanskje noe tryggere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal jo trives med hunden sin, og utseende spiller jo en rolle, men andre egenskaper bør også spille inn. Det er jo dumt å ha verdens vakreste hund, som bare ikke passer inn i hverdagen :) det blir bare stress for hund og eier.

Når det er sagt- det finnes mange fine "selskapshuskyer". Men det kan som sagt være lurt å overta en voksen hund da. Så vet du om den takler et "selskapshund-liv".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ute etter en ulvelignende hund som ikke er altfor vanskelig å oppdra, ikke så altfor krevende og kan brukes til det meste. Enten det er friluft, lek, kos, eller service. Jeg antar at det kan være vanskelig å finne, og det er derfor denne tråden eksisterer.

Du liker utseende på SH, og jeg ser ikke at det burde være noe problem å ha den i din hverdag. Mange av dem (spesiellt fra utst. linjer) får vel ikke akkurat milevis med trim i uka, men er rolige og avbalanserte hunder for det. Men de røyter jo, da - som alle rasene/blandingene du liker utseendemessig.

Du nevner også rullestol - du vet at du får fin-fine elektriske traller fra hjelpemiddelsentralen? Super redskap for trim av hund :)

Her er en Sibir til fra oppdretteren som ble linket til over i tråden. Superenkel hund på alle måter og lite jaktlyst.

73317_10151323402880764_1423886775_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med omplassering?

Det dukker jo opp Sibber som ikke har de egenskapene og faktisk ER alt for laidback til å være spannhund.

Skaffe noen kontakter rundt om via oppdrettere sibbe forum på FB e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du liker utseende på SH, og jeg ser ikke at det burde være noe problem å ha den i din hverdag. Mange av dem (spesiellt fra utst. linjer) får vel ikke akkurat milevis med trim i uka, men er rolige og avbalanserte hunder for det. Men de røyter jo, da - som alle rasene/blandingene du liker utseendemessig.

Du nevner også rullestol - du vet at du får fin-fine elektriske traller fra hjelpemiddelsentralen? Super redskap for trim av hund :)

Her er en Sibir til fra oppdretteren som ble linket til over i tråden. Superenkel hund på alle måter og lite jaktlyst.

73317_10151323402880764_1423886775_n.jpg

Se på den, ja! Perfekt utseende.

Haha, jeg har alt mulig fra hjelpemiddelsentralen. Det er sånn jeg trener den nåværende hunden min! Har både en "Mini Crosser" og en vanlig rullestol. En husky er jo en trekkhund også, og det høres relativt gøy ut å bli dradd etter en atletisk maskin som har godt av det.

Jeg er klar over at de kommer til å røyte, men det er noe som hundeeier jeg bare må leve med. Rett kosthold og børsting hjelper jo på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du svarte ikke på det første spørsmålet mitt da. (Det var ikke retorisk)

Hva vil DU si er en forsvarlig treningsmengde per dag for en polarhund? :) 7 km hver dag er litt drøyt...

Ah, du siterte ikke meg, så jeg forsto ikke at du ville jeg skulle svare på det. :) Jeg må bare presisere at jeg ikke har polarhund i form av trekkhund, men jeg har ei snuppe som garantert krever like mye aktivitet som en, så jeg kan nok sette meg ganske godt inn i hva en fin hverdag for en ulvelignende trekkhund bør inneholde.

Jeg synes ikke 7 km spasertur hver dag er drøyt i det hele tatt. Det er bare 1 time og 10 minutters tur i mitt tempo. Dessuten er det ikke spesielt utfordrende for en sånn hund å bare spasere litt. Min yngste er en maskin hva gjelder aktivitetsnivå og -behov, så om vi går tur langsmed flate veier (uansett underlag) har hun på tung kløv. Om vi derimot går tur i mer krevende terreng, styrer jeg hvor hun går (hun går også løs, men det må planlegges litt mer mtp ruta vi velger, for hun jakter og kan bli borte en stund, noe jeg ikke ønsker både mtp dyrevelferd og turkos) sånn at jeg er sikker på at hun får brukt de store muskelgruppene skikkelig og ikke "jukser" ved å sprettehoppe eller løpe rundt. Det krever jo naturlig nok at også jeg er med på klatringa. :P

Jeg synes forøvrig Benedicte har et godt poeng i det at en velger en aktiv hunderase fordi det passer inn i det livet en allerede lever, ikke fordi den ser ut på den eller den måten og fordi den kan pasifiseres i større eller mindre grad.

Det finnes ulvelignende hunder som er avla fram for å være selskapshunder, som den stadig nevnte eurasieren. De har et lavere aktivitetsbehov. Har du sett noe på dem?

Edit: Ser nå at du kan frese rundt på diverse hjelpemidler om du skulle bli sliten i kroppen. Holder for fortsatt på forslaget mitt om å undersøke mer om sibber. :)

Endret av SandyEyeCandy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er relativt barnslig av meg. Utseendet er ganske viktig! Men forstår godt at det kan virke veldig naivt av meg. Eller, det virker ikke naivt, det er naivt. Egenskaper er noe jeg tar inn i betraktning like mye, det er derfor jeg ser etter en blanding. Det var derfor denne tråden starta med "Alsatianen" som jeg trodde var den perfekte blanding.

"Hva om du velger en husky valp og den viser seg å være en sinnsyk arbeidsmaskin som helst vil ut å jobbe 24/7? "

Ja, det er noe jeg har tatt inn i betraktning. Alle valper er forskjellige.

Er det ikke viktig for deg at hunden din har det bra? Eller er utseendet på hunden viktigere enn at du kan gi hunden det den trenger?

Hunder som er avlet for å ligne på ulver har en tendens til å kreve ganske mye. Kanskje spesielt fysisk, noen også mentalt. Spisshunder, som jo er de som ligner mest jevnt over, er mye jakthunder og hunder som krever en del både fysisk og mentalt i hverdagen. For mange slike hunder er ikke 7 km tur veldig mye.

I tillegg til som jeg jo har nevnt tidligere, at en slik hund virker til å kunne kreve andre ting enn hunden du har fra før, og da må du ut på to turer, en med hver av dem, med ulik lengde eller type aktivisering. Greier du det?

Jeg har selv ME og vet mye om å tilrettelegge hverdagen med hund når man ikke er frisk. Men så har jeg også en mann som går lange turer med hundene når jeg ikke orker, og et godt støtteapparat som hjelper meg når han er på jobbreise.

Anbefaler som flere her å se på eurasier, eventuelt også voksne omplasseringshunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, du siterte ikke meg, så jeg forsto ikke at du ville jeg skulle svare på det. :) Jeg må bare presisere at jeg ikke har polarhund i form av trekkhund, men jeg har ei snuppe som garantert krever like mye aktivitet som en, så jeg kan nok sette meg ganske godt inn i hva en fin hverdag for en ulvelignende trekkhund bør inneholde.

Jeg synes ikke 7 km spasertur hver dag er drøyt i det hele tatt. Det er bare 1 time og 10 minutters tur i mitt tempo. Dessuten er det ikke spesielt utfordrende for en sånn hund å bare spasere litt. Min yngste er en maskin hva gjelder aktivitetsnivå og -behov, så om vi går tur langsmed flate veier (uansett underlag) har hun på tung kløv. Om vi derimot går tur i mer krevende terreng, styrer jeg hvor hun går (hun går også løs, men det må planlegges litt mer mtp ruta vi velger, for hun jakter og kan bli borte en stund, noe jeg ikke ønsker både mtp dyrevelferd og turkos) sånn at jeg er sikker på at hun får brukt de store muskelgruppene skikkelig og ikke "jukser" ved å sprettehoppe eller løpe rundt. Det krever jo naturlig nok at også jeg er med på klatringa. :P

Jeg synes forøvrig Benedicte har et godt poeng i det at en velger en aktiv hunderase fordi det passer inn i det livet en allerede lever, ikke fordi den ser ut på den eller den måten og fordi den kan pasifiseres i større eller mindre grad

Det finnes ulvelignende hunder som er avla fram for å være selskapshunder, som den stadig nevnte eurasieren. De har et lavere aktivitetsbehov. Har du sett noe på dem?

Edit: Ser nå at du kan frese rundt på diverse hjelpemidler om du skulle bli sliten i kroppen. Holder for fortsatt på forslaget mitt om å undersøke mer om sibber. :)

Takk for infoen.

Ja, har sett litt på Eurasieren. En veldig pen hund, men ikke helt min stil. Kanskje den er mer praktisk for meg, derimot?

Undersøke er det jeg gjør mest for tiden, denne tråden er en stor del av det. Hadde jeg ikke hatt hjelpemidlene så tror jeg faktisk at hele temaet om å skaffe seg en hund hadde vært irrelevant.

Det jeg frykter mest er vel egentlig den store mengden oppmerksomhet en "Sibbe" kan trenge, utenom mosjon. Jeg tror jeg skal klare det fint da, har som sagt hund nå også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke viktig for deg at hunden din har det bra? Eller er utseendet på hunden viktigere enn at du kan gi hunden det den trenger?

Hunder som er avlet for å ligne på ulver har en tendens til å kreve ganske mye. Kanskje spesielt fysisk, noen også mentalt. Spisshunder, som jo er de som ligner mest jevnt over, er mye jakthunder og hunder som krever en del både fysisk og mentalt i hverdagen. For mange slike hunder er ikke 7 km tur veldig mye.

I tillegg til som jeg jo har nevnt tidligere, at en slik hund virker til å kunne kreve andre ting enn hunden du har fra før, og da må du ut på to turer, en med hver av dem, med ulik lengde eller type aktivisering. Greier du det?

Jeg har selv ME og vet mye om å tilrettelegge hverdagen med hund når man ikke er frisk. Men så har jeg også en mann som går lange turer med hundene når jeg ikke orker, og et godt støtteapparat som hjelper meg når han er på jobbreise.

Anbefaler som flere her å se på eurasier, eventuelt også voksne omplasseringshunder.

Jo, det er min øverste prioritet. Jeg har ME selv, i tillegg til en muskeldystrofi. Først nå prøver jeg å kartlegge hvordan min personlige hverdag med en slik hund vil være, før jeg ta avgjørelsen om å skaffe meg en i fremtiden. (eller eventuelt en alternativ rase.)

Det virker som de fleste er opptatt av "aktiviseringen", noe jeg kan bruke elektriske hjelpemiddel til for å gjøre det enklere. Det er ikke det som er det største problemet heller, vil jeg tro.

Du har også ME, så jeg vet hvordan du har det. Etter gåturen, føler ikke du deg trøtt, lei og umotivert? Hva er det du må gjøre får å tilfredsstille hunden din sine behov da? Jeg vet ikke hvor mye annet der er etter selve mosjonen. Resten av dagen vil vel bare gå ut på å slappe av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at sibber ikke har jaktlyst, det hadde jeg nok ikke stolt på. :=)

Hvis du siktet til innlegget mitt, så var det en spesifikk hund jeg nevnte. Som er redd for både sauer og rev...

Ellers, TS; skjønner ikke egentlig at du synes 7 km. er mye. En liten time med mini-crosseren, så har bikkja fått jogge en mil ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du siktet til innlegget mitt, så var det en spesifikk hund jeg nevnte. Som er redd for både sauer og rev...

Ellers, TS; skjønner ikke egentlig at du synes 7 km. er mye. En liten time med mini-crosseren, så har bikkja fått jogge en mil ;-)

Tok ikke det skikkelig inn i betraktning, egentlig. Tar det tilbake. 7km høres greit ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke 7 km spasertur hver dag er drøyt i det hele tatt. Det er bare 1 time og 10 minutters tur i mitt tempo. Dessuten er det ikke spesielt utfordrende for en sånn hund å bare spasere litt. Min yngste er en maskin hva gjelder aktivitetsnivå og -behov, så om vi går tur langsmed flate veier (uansett underlag) har hun på tung kløv. Om vi derimot går tur i mer krevende terreng, styrer jeg hvor hun går (hun går også løs, men det må planlegges litt mer mtp ruta vi velger, for hun jakter og kan bli borte en stund, noe jeg ikke ønsker både mtp dyrevelferd og turkos) sånn at jeg er sikker på at hun får brukt de store muskelgruppene skikkelig og ikke "jukser" ved å sprettehoppe eller løpe rundt. Det krever jo naturlig nok at også jeg er med på klatringa. :P

Ikke rettet kun mot deg SEC men 7km er mye om man bare ser på avstanden og ikke tid. Jeg tar aldri km på hvor langt vi går, men tiden.

I går gikk vi 4 km på 56 min. I skogen med tre løse hunder. En må stoppe og vente litt på de og man rusler rolig avgårde.

I km var det ikke lange turen, men de fikk løpe løse nesten en time (og de løper 2-3 ganger så mye som oss, så de løp fort 7km)

Så jeg er mer opptatt av tiden og ikke avstanden.

Til TS: vi har fire fuglehunder, så de er ganske aktive. Jeg har stor tro på variasjon, noen dager får de løpe løs rundt en time i skogen, andre dager er det 30-60min i bånd, dressurtrening og ski/sykkel. Våre er i god form og jeg synes de virker fornøyde. Selvsagt vil de alltid ha mer, men ikke alltid tiden strekker til. Vi er aktive med våre hunder på jakt, så de får masse tid til dette i helger/høsten. Thats life. Ofte her inne så får man inntrykk av at man er dårlig hundeeier om man ikke går 2 timers ettermiddagstur.

Lykke til i jakten på ny hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med størrelse? Med tanke på dine helsemessige forhold - hva vil være en praktisk størrelse for deg? Jeg tenker litt på mellomstore spisshunder jeg nå - f.eks svensk lapphund, mittelspits eller islandshund/islandsk fårehund. Vil de være mer hendige for deg, praktisk sett? En Eurasier er jo forholdsvis stor og tung, med mye pels som skal gres gjennom.

Jeg er absolutt for at hunder skal få mye aktivitet og mosjon, men det er da litt drøyt å si at 2 mil i uka er "ingenting"? Nå i vinter har jeg gått gjennomsnittelig litt over 2 mil i uka med pelsen min. Jeg kan selvsagt gi ham mer - og gjør det også i sommerhalvåret - men synes ikke det er å regne som "ingenting".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er min øverste prioritet. Jeg har ME selv, i tillegg til en muskeldystrofi. Først nå prøver jeg å kartlegge hvordan min personlige hverdag med en slik hund vil være, før jeg ta avgjørelsen om å skaffe meg en i fremtiden. (eller eventuelt en alternativ rase.)

Det virker som de fleste er opptatt av "aktiviseringen", noe jeg kan bruke elektriske hjelpemiddel til for å gjøre det enklere. Det er ikke det som er det største problemet heller, vil jeg tro.

Du har også ME, så jeg vet hvordan du har det. Etter gåturen, føler ikke du deg trøtt, lei og umotivert? Hva er det du må gjøre får å tilfredsstille hunden din sine behov da? Jeg vet ikke hvor mye annet der er etter selve mosjonen. Resten av dagen vil vel bare gå ut på å slappe av ?

Jeg kan jo prøve å forklare litt mer, en hund trenger lufteturer på morgenen for å tisse og gjøre sånt, da kan du ta mini crosser og kjøre en tur, så trenger de en lengre tur på dagen, igjen, har du en elektrisk rullestol så har du jo et prima verktøy for å få trimmet hunden i forhold til andre som må sykle, løpe, gå med de ( ;) ), utover det liker mange hunder å trene triks, de liker å bruke hodet litt, kanskje søke litt i naturen, kaste godbiter utover plenen ol , så de bruker hodet, også pleier de fleste å få en kveldslufting igjen. Dette er ca hvordan en a4 hund i Norge har det, også har du varianter oppover og nedover uteover dette.

Grunnen til at kanskje mange har hørtes kritisk ut her er måten det blir lagt frem på, det har hørtes ut som den nesten ikke skulle ut av huset, at den skulle være rolig, lett å trene, ikke kreve noe, og da passer ikke en husky lett inn, men så fort du nevner at hey, du har jo en måte du faktisk kan trimme hunden lett på (og da mener jeg ikke fri slipp for det er ikke "god trim" ) så blir det jo lettere å hjelpe til.

Jeg kjenner til fire stk i rullestol med hund, ene kan gå litt utenom og har flere hunder av aktive raser, og de andre er alltid i rullestol. Disse hundene får prima med trim fordi de kan frese innover skogen med de i elektriske rullestoler, de hundene er nok glatt bedre trent enn min for jeg går bare. Men ingen av de jeg kjenner til har husky, de fleste har labrador/golden og blir også brukt som service hunder til dels.

Jeg er selv syk (dog ikke ME), men for meg er det å komme ut i naturen og gå tur en måte å koble av og få mer energi, å møte andre og trene hund gir meg mer energi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med størrelse? Med tanke på dine helsemessige forhold - hva vil være en praktisk størrelse for deg? Jeg tenker litt på mellomstore spisshunder jeg nå - f.eks svensk lapphund, mittelspits eller islandshund/islandsk fårehund. Vil de være mer hendige for deg, praktisk sett? En Eurasier er jo forholdsvis stor og tung, med mye pels som skal gres gjennom.

Jeg er absolutt for at hunder skal få mye aktivitet og mosjon, men det er da litt drøyt å si at 2 mil i uka er "ingenting"? Nå i vinter har jeg gått gjennomsnittelig litt over 2 mil i uka med pelsen min. Jeg kan selvsagt gi ham mer - og gjør det også i sommerhalvåret - men synes ikke det er å regne som "ingenting".

En med kraftig beinbygning er litt fint da. Om jeg faller så har jeg noe jeg kan støtte meg til når jeg skal reise meg opp, haha :)

Jeg kan jo prøve å forklare litt mer, en hund trenger lufteturer på morgenen for å tisse og gjøre sånt, da kan du ta mini crosser og kjøre en tur, så trenger de en lengre tur på dagen, igjen, har du en elektrisk rullestol så har du jo et prima verktøy for å få trimmet hunden i forhold til andre som må sykle, løpe, gå med de ( ;) ), utover det liker mange hunder å trene triks, de liker å bruke hodet litt, kanskje søke litt i naturen, kaste godbiter utover plenen ol , så de bruker hodet, også pleier de fleste å få en kveldslufting igjen. Dette er ca hvordan en a4 hund i Norge har det, også har du varianter oppover og nedover uteover dette.

Grunnen til at kanskje mange har hørtes kritisk ut her er måten det blir lagt frem på, det har hørtes ut som den nesten ikke skulle ut av huset, at den skulle være rolig, lett å trene, ikke kreve noe, og da passer ikke en husky lett inn, men så fort du nevner at hey, du har jo en måte du faktisk kan trimme hunden lett på (og da mener jeg ikke fri slipp for det er ikke "god trim" ) så blir det jo lettere å hjelpe til.

Jeg kjenner til fire stk i rullestol med hund, ene kan gå litt utenom og har flere hunder av aktive raser, og de andre er alltid i rullestol. Disse hundene får prima med trim fordi de kan frese innover skogen med de i elektriske rullestoler, de hundene er nok glatt bedre trent enn min for jeg går bare. Men ingen av de jeg kjenner til har husky, de fleste har labrador/golden og blir også brukt som service hunder til dels.

Jeg er selv syk (dog ikke ME), men for meg er det å komme ut i naturen og gå tur en måte å koble av og få mer energi, å møte andre og trene hund gir meg mer energi :)

Jeg forstår fult at folk er litt kritiske. Jeg formulerer meg egentlig ikke på en god nok måte, for folk har en tendens til å misforstå intensjonene, selv om de tipsene jeg er får er veldig gode. Mange tror at jeg ignorerer disse og ønsker bare en "ulv" som er enkel å ha med å gjøre :P

Takk for motivasjonen. Jeg er glad for at jeg får støtte og tips!

Ja, hunden jeg har nå er som sagt 50% Golden Retriever. Det er derfor jeg er så nysgjerrig på om at en Husky (for eksempel) er så veldig annerledes å ha med å gjøre. Apples and oranges? Eller clementines and oranges?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for motivasjonen. Jeg er glad for at jeg får støtte og tips!

Ja, hunden jeg har nå er som sagt 50% Golden Retriever. Det er derfor jeg er så nyskjerrig på om at en Husky (for eksempel) er så veldig annerledes å ha med å gjøre. Apples and oranges? Eller clementines and oranges?

Man må også innse sine begrensninger, jeg er kronisk syk selv, og jeg har ikke all verdens kapasitet. Derfor ser jeg etter roligere individer, jeg har også mindre raser. hadde jeg vært frisk hadde jeg nok ville hatt en stor schafer, men nå har jeg en liten corgi frøken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for infoen.

Ja, har sett litt på Eurasieren. En veldig pen hund, men ikke helt min stil. Kanskje den er mer praktisk for meg, derimot?

Ja, det er jo nettopp det. Av og til må man kompromisse litt. Du skal ha hunden i 10-15 år, så da er det veldig greit å ha en hund som passer til din livvstil :)

Min søster og dem har eurasier, og deres individ ville i alle fall passet deg godt turmessig.

Når det er sakt, om du likevel bestemmer deg for SH, så er det mange måter å trimme hunden på, slik at den får brukt seg, og blir litt mer sliten enn om den bare skal tusle avgårde på tur. Den kan trekke kjetting eller dekk. Den kan bære kløv. Den kan trekke deg, osv. Jeg tror det vil gå helt fint, så lenge du er forberedt på å planlegge luftingene litt mer enn du kanskje gjør nå.

Men det er kanskje lurt å se etter voksne rolige individer, som andre har nevnt :)

Har du sett denne tråden? Her er det en som lurer på hvor mye det kreves for å ha en SH:

http://hundesonen.no/forum/topic/69977-hva-kreves-for-aa-eie-en-husky/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hunden jeg har nå er som sagt 50% Golden Retriever. Det er derfor jeg er så nysgjerrig på om at en Husky (for eksempel) er så veldig annerledes å ha med å gjøre. Apples and oranges? Eller clementines and oranges?

Uten å kjenne så godt til akkurat SH, så vil jeg si at det å gå fra retriever/gjeter til spisshund så absolutt er apples and oranges! Har selv gått fra bc til eurasier, og det er to forskjellige verdener, virkelig :P Om du vil vite mer om eurasier, må du bare spørre :)

Langt ifra like ulvete som andre raser som er nevnt her, men fin lell ;)

post-5705-0-04709600-1389276674_thumb.jp

post-5705-0-53832900-1389276681.jpg

post-5705-0-58997500-1389276727.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hunden jeg har nå er som sagt 50% Golden Retriever. Det er derfor jeg er så nysgjerrig på om at en Husky (for eksempel) er så veldig annerledes å ha med å gjøre. Apples and oranges? Eller clementines and oranges?

Jeg vil tru jeg har beskrevet forskjellen på en hund avla for tett samarbeid med mennesket sitt (som jeg vil hevde en retriever er, sjøl om folk med gjeterhunder ofte synes retrievere ofte er sta og vrange :P ) og en hund som klarer seg sjøl helt fint på egenhånd og henter det meste av sin stimuli og skaper en livsverden uavhengig av deg, ganske godt i det første innlegget mitt. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt TS sin lyst på en ulveliknende hund. De ser så anatomisk riktige ut og veldig funksjonelle. :) Ulvefargen er kanskje bare en "fetish" som egentlig ikke er så viktig, men et pluss.

Har du sett på lapsk vallhund? Krever endel den også, men er en gjeterhund og dermed lettere å trene enn en trekkhund. De finnes også i grå farge. Se her: http://tjakkes.se/Bilder.htm og så på Tjakkes Ceska.

Eller lundehund. De er små, men om du ser godt etter ser de ut som en liten ulv i litt andre farger. De har et rimelig lavt aktivitetsbehov og hadde nok passet deg ypperlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt TS sin lyst på en ulveliknende hund. De ser så anatomisk riktige ut og veldig funksjonelle. :) Ulvefargen er kanskje bare en "fetish" som egentlig ikke er så viktig, men et pluss.

Har du sett på lapsk vallhund? Krever endel den også, men er en gjeterhund og dermed lettere å trene enn en trekkhund. De finnes også i grå farge. Se her: http://tjakkes.se/Bilder.htm og så på Tjakkes Ceska.

Eller lundehund. De er små, men om du ser godt etter ser de ut som en liten ulv i litt andre farger. De har et rimelig lavt aktivitetsbehov og hadde nok passet deg ypperlig.

Er det ikke ekstremt mye lyd i dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...