Gå til innhold
Hundesonen.no

Glutenfri oppskrifter - pizzabunn og burgerbrød


Nirm
 Share

Recommended Posts

Jeg synes det er klin hakke umulig å få til noe som likner spiselig med KUN glutenfritt mel. Så jeg blander med litt speltmel (som skal ha en "mykere" type gluten - funker fint for meg i hvert fall) Viktig at man baker deigen ganske løs (så løs man kan ha den uten at den klistrer) Blir bra deig til både pizzabunn og burgerbrød/rundstykker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker Jyttemjøl for deg, @Nirm ? Fikk supergode burgerbrød av en venninne som bakte på jyttemjøl. Naturlig fritt for gluten, reklamerer de med. Kan få oppskriften for deg om det er noe vits :)

Jeg har oppdaget at jeg ikke tåler spelt heller, så det å blande speltmel i det glutenfrie melet funker ikke for min del. :getlost: Men DURUMHVETE går fortsatt fint. Herregud. Rare kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke oppskrift på pizzabunner, for lager på "feelingen". Men ønsker man sprø brunn så er tynn bunn som forhåndsstekes det beste tipset mitt. Høy varme og tynn bunn.

Styrer unna toro sine grove poser, de syns jeg får en ekkel bismak på deigen. Og jeg liker ikke konsistensen man får med fibuerhusk, føles som vassen sagflis. Tror jeg liker papp bedre enn gummi :lol:

Hverken speltmel eller durumhvete er glutenfritt, så er glutenfritt målet så styr unna dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenfritt er viktig, så det er ikke aktuelt å blande inn andre meltyper som inneholder gluten (det ligger litt i ordet glutenfritt at det skal være fritt for gluten :P )

Og jeg har vel bevist at jeg ikke kan bake, så jeg er avhengig av oppskrifter. :P

@Tinkie Vil gjerne ha oppskrift på burgerbrød! Jeg har jo akkurat bestilt meg vegansk burgerbok, og da må man jo ha burgerbrød!

@ Og vil ha T sin pizzabunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriften:

333 g (5,3 dl) jyttemjøl

1 ts salt

50 g gjær

1 ts sukker

1,5 dl vann

2 dl melk (eller din favoritterstatning, f.eks. havremelk, siden du spiser vegansk)

Ha det tørre i en bolle. Varm opp det våte til omtrent fingertemp. og bland i gjæren. Hell så det våte oppi det tørre og bland.

Trill ut burgerbrød, og la dem etterheve i 30-60 minutter. Dryss gjerne sesamfrø over!

Siden du ikke spiser sukker, @Nirm , ville jeg tilsatt 2 ss fiberhusk og byttet ut halvparten av vannet med boblevann dersom selv 1 ts sukker er for mye til at du ikke vil ha det i. Gjæren trenger egentlig litt sukker for å heve, men fiberhusk og boblevann gjør også sitt for deigen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du må spørre Tinkie, for jeg kan ikke bake som dere vet. :lol:

Men i følge en av mine bakorakler (som har fått pizzabunnchallenge denne uka), så brukte hun sirup. Og kan jo kanskje bruke agave nektar eller noe? Går jo an å bare teste...

Men takk! Den skal testes ut (med min fantastiske rismelk! :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 Stjerners Italiensk Pizza (linnsglutenfrieverden)
4 Stjerners Italiensk Pizza
906580-7-1283111174939.jpg?resizeSmall&w


Jeg har (Noe som jeg tror de fleste med Cøliaki har) alltid hatt stooore problemer med å lage pizza. Tynn og pistrete bunn, med tonner av kjøttdeig og grønnsaker på - noen som kjenner seg igjen? =)

Helt til jeg fikk en genial oppskrift av en venninne. Den var opprinnelig laget med hvetemel, men jeg byttet bare det ut med Semper sitt lyse mel så ordnet det seg. Dette er ikke pizzabunn av den vanlige typen, men sånn tynn italiensk sprø bunn, som bare smaker kjempegodt. Denne pizzaen har jeg gitt til venner og familie, både folk med og uten Cøliaki, og alle syns den er kjempegod. Dette er noe man trygt kan servere til alle.

Ca en stor (tynn pizza) - Pleier å lage mer enn oppskrift, til to personer bør man iallfall doble den

Deig
4dl mel Semper(Kan bruke lyst, men har også brukt grovt med fiber, og det har gått veldig bra det også)
1ts salt
1,5dl fingervarmt vann
1/2 pk gjær (Jeg er flinkest med tørrgjær, men det er det samme hva man bruker)
1 ts olivnolje

Skal i ovnen på 300 grader, eller maks av ovnens varme.
Bland mel, salt og (tørr)gjær. Ha det sammen med vann, bland godt. Pleier å spørre samboeren min om han orker å røre for meg, slik at det blir ordentlig blandet; nei, har ennå ikke skaffet meg kjøkkenmaskin, men det står høyt på listen min=) Trenger egentlig ikke kjøkkenmaskin når jeg har han, heller! Jeg pleier å la deigen heve under kjøkkenhåndkle over vasken med varmt vann, da er jeg sikker på den får nok varme.

Kjevler den ut til den er så tynn at det ikke går mer, og smører på hvitløk og tomatpurè. Legger så ost over, og setter i ovnen i 7 minutter.
Tar den ut og legger på spansk skinke, cherrytomater og ruccolasalat. Serveres med god rømmedressing og salat ved siden av. Dette er en utrolig enkel oppskrift som tar veldig lite tid=) Og den smaker virkelig som ekte italiensk sprø deilig pizza! =)

Vi pleier å doble den og kjevle den EKSTREMT tynt og blir da til to langpanner. Lag så tynt som fysisk mulig sier T fra kjøkkenet!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dette blir litt på siden av tema uten å være åff tåpik, men mer en fun fact: Jeg lurte på hvorfor de på italienske dagligvaren her importerte italiensk mel og hva i all verden var forskjellen, og damen som jobber der sier det er noe gæli med norsk mel og ikke rart folk har glutenallergier, i italia har visstnok så og si ingen glutenallergi. Melet de bruker der nede er mye lettere enn det norske, flere gluten-allergikere, inklusive hun selv, som fint kunne spise bakverk med italiensk mel, sa hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...