Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrert tispe - endret pelskvalitet


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Blondie ble kastrert i Januar i forbindelse med jursvulster. Rundt Mai/Juni klippet jeg henne ned hvor hun hadde lengst hår, som hale, rumpen og fanene på frambeina. Nå som hun har fått pelsen sin tilbake merker jeg at den har en helt annen kvalitet. Den virker tjukkere og hele henne virker mer fluffy på en måte. Jeg har hørt at en del papilloner kan få mer underull etter sterilisering/kastrering. Dette er noe de ikke skal ha i følge rasestandaren. I tillegg til dette får hun utrolig mye lettere floker, og ting fester seg enda lettere i pelsen hennes. Etter en tur i skogen kom hun inn med busker som hang fast og var tullet inn i en floke nesten helt inn til huden.

Er det underullen som gjør at det floker seg mer, eller er det at generelt så har pelsen hennes fått en dårligere kvalitet? Er det noe man kan gjøre som hjelper på? Jeg, som en del av dere vet, hater pelstell, så det at hun får mer floker nå gjør at jeg er fristet til å omgjøre henne til en nakenhund en dag veldig snart :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til papillon, men det er regelen for berner at de får dårligere pels som krever veldig mye mer pelsstell etter at livmora er røsket ut.

De får mer pels, lenger pels, mer underull, og i tillegg har den en mer ullen kvalitet, som gjør at den lettere tover seg og lager floker. Mange må klippe sine kastrerte tisper både for hverdagsfunksjonalitet og for at de ikke skal se ut som en moskus fanget på Dovre i utstillingsringen.

Jeg vet om noen som har kastrert tispa si for at den alltid skal være i utstillingspels, og aldri nedrøytet, men de har angret, for det krever så mye arbeid. Og uansett hvor mye en klipper og grer, vil strukturen fremdeles være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig hos hunder at de får annerledes pelskvalitet etter kastrering. Pelsen blir litt mattere og den begynner gjerne å "krølle seg" litt mer enn vanlig. Hunder som har hatt slett og stri pels før, kan få bølger f.eks. på ryggen. Men mest av alt er det underull... underull i lange baner!

Dette gjelder altså ikke bare papillon, men de fleste raser, iallefall de langhårede der man merker det best. På korthårede hunder ser man det kanskje best på mattheten og manglende glans i pelsen.

Om mattheten kommer av manglende skjell-lukking langs hvert hårstrå (pels-strå) så er det jo naturlig at mer haker seg fast i hårene og henger seg opp, samt at økt mengde underull er med på å "holde fast" rusket.

Det har hendt at jeg har møtt fremmede hunder i skogen på tur, der jeg kan se på pelsen at dyret faktisk er kastrert. Legg til at kastrerte hunder gjerne blir litt ekstra lubne også, så ser man det gjerne fort. Når jeg så har spurt eier, kan de bekrefte at joda, hunden er det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie ble kastrert i Januar i forbindelse med jursvulster. Rundt Mai/Juni klippet jeg henne ned hvor hun hadde lengst hår, som hale, rumpen og fanene på frambeina. Nå som hun har fått pelsen sin tilbake merker jeg at den har en helt annen kvalitet. Den virker tjukkere og hele henne virker mer fluffy på en måte. Jeg har hørt at en del papilloner kan få mer underull etter sterilisering/kastrering. Dette er noe de ikke skal ha i følge rasestandaren. I tillegg til dette får hun utrolig mye lettere floker, og ting fester seg enda lettere i pelsen hennes. Etter en tur i skogen kom hun inn med busker som hang fast og var tullet inn i en floke nesten helt inn til huden.

Er det underullen som gjør at det floker seg mer, eller er det at generelt så har pelsen hennes fått en dårligere kvalitet? Er det noe man kan gjøre som hjelper på? Jeg, som en del av dere vet, hater pelstell, så det at hun får mer floker nå gjør at jeg er fristet til å omgjøre henne til en nakenhund en dag veldig snart :lol:

Show shine fra canter og evt dress :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til papillon, men det er regelen for berner at de får dårligere pels som krever veldig mye mer pelsstell etter at livmora er røsket ut.

De får mer pels, lenger pels, mer underull, og i tillegg har den en mer ullen kvalitet, som gjør at den lettere tover seg og lager floker. Mange må klippe sine kastrerte tisper både for hverdagsfunksjonalitet og for at de ikke skal se ut som en moskus fanget på Dovre i utstillingsringen.

Jeg vet om noen som har kastrert tispa si for at den alltid skal være i utstillingspels, og aldri nedrøytet, men de har angret, for det krever så mye arbeid. Og uansett hvor mye en klipper og grer, vil strukturen fremdeles være feil.

Helt ot, men jeg viste ikke at man fikk stille kastrerte/steriliserte hunder? Har det alltid vært sånn? Var sikker på at det ikke kunne gjøres.

Ellers har jeg ikke så mye å si annet enn at de tispene jeg kjenner til som er blitt kastrert har fått mye dårligere pelskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ot, men jeg viste ikke at man fikk stille kastrerte/steriliserte hunder? Har det alltid vært sånn? Var sikker på at det ikke kunne gjøres.

Ellers har jeg ikke så mye å si annet enn at de tispene jeg kjenner til som er blitt kastrert har fått mye dårligere pelskvalitet.

Tisper har alltid hatt generell dispensjon fra det punktet, og får stille uavhengig av livmor eller ei. Det er jo ikke alltid så lett å vite om tispa er kastrert, spesielt om det er en glatthåret rase eller eier er meget god med pelsstellet. Det står jo heller ikke noe i rasestandard om at tisper skal ha velutviklet livmor, mens det står at hannhunder skal ha to velutviklede testikler.

Hannhunder fikk før ikke stille i det hele tatt, men for en håndfull år siden ble det endret, mot at en søkte NKK om utstillingstillatelse. En må da legge ved bekreftelse på at begge testiklene var nede på et eller annet tidspunkt (husker ikke alderen), og at de ikke er fjernet på grunn av gemyttet.

En hannhund som derimot er kjemisk kastrert, har ikke lov til å stille, da dette er å anse som dopet hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisper har alltid hatt generell dispensjon fra det punktet, og får stille uavhengig av livmor eller ei. Det er jo ikke alltid så lett å vite om tispa er kastrert, spesielt om det er en glatthåret rase eller eier er meget god med pelsstellet. Det står jo heller ikke noe i rasestandard om at tisper skal ha velutviklet livmor, mens det står at hannhunder skal ha to velutviklede testikler.

Hannhunder fikk før ikke stille i det hele tatt, men for en håndfull år siden ble det endret, mot at en søkte NKK om utstillingstillatelse. En må da legge ved bekreftelse på at begge testiklene var nede på et eller annet tidspunkt (husker ikke alderen), og at de ikke er fjernet på grunn av gemyttet.

En hannhund som derimot er kjemisk kastrert, har ikke lov til å stille, da dette er å anse som dopet hund.

Takk for svar! Da var det dette med kastrert hannhund jeg hadde fått med meg for flere år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hannhund som derimot er kjemisk kastrert, har ikke lov til å stille, da dette er å anse som dopet hund.

Hvor lang karens tid er det etter kjemisk kastrering, vet du?

Men ja, pelsendringer er vanlig både på hanner og tisper. Merka det lite på collien min, men salukien som bare ble kjemisk kastrert fikk fjonepels med en gang. Riesendyret fikk også mykere og dårligere pels, hun hadde aldri noen god pels - og kombinasjonen kastrering og barbering ble fæl :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang karens tid er det etter kjemisk kastrering, vet du?

Jeg klarer ikke å huske det, dessverre. Jeg innbiller meg at det er seks måneder, men tør ikke si det sikkert. Jeg ville dobbeltsjekket med NKK om det er en reell situasjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Er det mulig å ha med veterinærattest på utstilling for at hunden er kastrert og at de dermed vil forstå hvorfor hun har så dårlig pelskvalitet? De vil vel nesten uansett dømme hunden utifra dagen, så det spiller vel kanskje ingen rolle? Dommeren vet jo ikke om hun hadde dårlig pels før kastrering også.

Showshine skal testes! Også må jeg finne en dress :P Men om hun gjør det dårlig på utstilling som veteran så er det mulig hun blir klippet skikkelig ned :lol: Jeg må tenke på om det er bra for henne. Det blir jo gjerne litt kaldere for henne. Noe som er bra på sommeren, men dårlig ellers. Pelsen tørker ihvertfall fortere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering er drepen for pels altså!

Poppit (aussie med moderat pels) hadde glatt, skinnende flott pels som var funksjonell både sommer og vinter. Nå er hun barbert ned fordi hun røytet konstant, underull i massevis, laaaange dekkhår. Hun fikk til og med megalange hår på sidene. Og snøballer tilogmed på ryggen!!

Hun ble barbert ned i sensommer, og det var DEILIG!! Jeg slapp å løpe etter henne med støvsugeren og hun slapp å ta med halve skogen inn. Nå som det har vokst ut endel, så er jeg spent på hva som skjer i snøen... Ett byks i kram snø og hunden er snømannen Kalle?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Er det mulig å ha med veterinærattest på utstilling for at hunden er kastrert og at de dermed vil forstå hvorfor hun har så dårlig pelskvalitet? De vil vel nesten uansett dømme hunden utifra dagen, så det spiller vel kanskje ingen rolle? Dommeren vet jo ikke om hun hadde dårlig pels før kastrering også.

Jeg har enda til gode å se at noen kommer med veterinærattest på noe sånt i ringen. Jeg tror det egentlig ikke har noen hensikt - det står vel ikke noe i attesten om hva slags pels hun hadde før, og dommer dømmer det den ser i ringen.

Men de er jo ofte noe mildere med veteraner, noen får jo dårligere pels på grunn av alderdom også.

Det står vel "normalt utviklede", mener jeg ...

Ja, beklager den grove bommerten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke sikker på om Blaze har endret pelskvalitet eller ikke etter kastrering. Hun har alltid hatt mye pels, men røytet jo ned 2-3 ganger i året. Nå går det 1-1,5 mellom hvergang hun tilsynelatene røyter ned.

Men jeg ser også på rasen min at ukastrerte tisper får mer underpels med alderen og blir "dotter". Men de røyter jo igjen da :)

Bruker forresten tynnekniv på Blaze når hun er på det værste og det tar jo bort masse av ullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiko har ikke fått endra pelskvalitet, den er like fin som alltid, men hun får mer underull, og røyter aldri ned sånn hun gjorde før. Noen shibatisper som slipper alt ser jo helt skrekkelige ut, så jeg er ganske fornøyd med at hun alltid er vakker og i full pels, sjøl om hun ser ganske tjukk ut midt på vinteren. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda til gode å se at noen kommer med veterinærattest på noe sånt i ringen. Jeg tror det egentlig ikke har noen hensikt - det står vel ikke noe i attesten om hva slags pels hun hadde før, og dommer dømmer det den ser i ringen.

Men de er jo ofte noe mildere med veteraner, noen får jo dårligere pels på grunn av alderdom også.

Ja, beklager den grove bommerten.

Ja, det var det jeg tenkte. Men da satser vi på at de er mildere med veteraner ;)

Jeg er faktisk ikke sikker på om Blaze har endret pelskvalitet eller ikke etter kastrering. Hun har alltid hatt mye pels, men røytet jo ned 2-3 ganger i året. Nå går det 1-1,5 mellom hvergang hun tilsynelatene røyter ned.

Men jeg ser også på rasen min at ukastrerte tisper får mer underpels med alderen og blir "dotter". Men de røyter jo igjen da :)

Bruker forresten tynnekniv på Blaze når hun er på det værste og det tar jo bort masse av ullen.

Tror du en slik tynnekniv kan funke på papillon pels? Kutter den av dekkhårene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du en slik tynnekniv kan funke på papillon pels? Kutter den av dekkhårene også?

Vanskelig å svare på egentlig. Merker ikke stort på Blaze der, men kniv er kniv liksom. Og Blaze har jo helt annen pels og pelslengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har hatt et par kastrerte papillontisper, og de fikk begge helt ustellelig pels etterpå. Den ble tynn og myk og filtret seg hele tiden. Det ble mye mer av den og, men det ekstra vokste aldri ut til full lengde og stakk ut overalt. Veldig pistrete. Jeg tror at om du kastrerer så mister du muligheten til å stille ut. Faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hannhund som derimot er kjemisk kastrert, har ikke lov til å stille, da dette er å anse som dopet hund.

Wow, dette visste jeg ikke. Hvor står dette?? Dette er jo faktisk noe som kan være viktig for oss på klinikken å vite.

Tror da noen av våre kunder har stilt ut hunden, og eneste problemet som kan ha vært da, er at testiklene ofte krymper og i noen tilfeller nesten forsvinner. Og at det da kan stilles spørsmål om de faktisk har vært normale noen gang.

Men interessant tema! Fortell mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, dette visste jeg ikke. Hvor står dette?? Dette er jo faktisk noe som kan være viktig for oss på klinikken å vite.

Tror da noen av våre kunder har stilt ut hunden, og eneste problemet som kan ha vært da, er at testiklene ofte krymper og i noen tilfeller nesten forsvinner. Og at det da kan stilles spørsmål om de faktisk har vært normale noen gang.

Men interessant tema! Fortell mer!

Jeg har ikke noen skriftlig kilde på det, men det ble sagt på dommerkonferansen som raseklubben arrangerte, med over tyve dommere til stede, inkludert tidligere administrerende direktør i NKK. Og dommerutdannelseskomiteen sa det på dommerkurset jeg gikk på, at kjemisk kastrering går innunder dop-reglementet.

Jeg vet om en kjemisk kastrert champion som ble stilt fordi eier ikke visste om dette, og den ble nullet fordi testiklene var skrumpet inn, og ikke oppfylte beskrivelsen i rasestandarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjelder jo dette hannhund, men kan like godt ta det i denne tråden.
Gjelder kastrering = dårlig pels også ved kjemisk kastrering?
Vi kjemisk kastrerte hannhunden ved 12 mnd og har ikke merket noe som helst annet en at jeg kan kontrollere han rundt løpetisper hvor han tidligere var en "fare" og at testiklene har krympet. Han har ikke økt matlyst og pelsen er glinsende svart.

Planen er å kastrere han på ordentlig hvis kjemisk kastrering gikk fint, men vil han da ved fysisk fjerning reagere med pels og slikt hvis han ikke gjorde det på kjemisk? Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Show shine fra canter og evt dress :P

Nå har jeg kjøpt Show Shine, Men jeg kjøpte merket Veredus. Kan det funke fordi om? Sprayet den full fart på før vi stakk på tur i skogen. Hun fikk bittelitt i pelsen sin, men ikke absolutt ikke like mye som hun pleier. Er det noe spesiell måte jeg skal påføre den? Bare sprayer jeg i pelsen, eller skal jeg børste og spraye eller? @ har du noen gode tips? Hun lukter godt ihvertfall :D

Mamma har hatt et par kastrerte papillontisper, og de fikk begge helt ustellelig pels etterpå. Den ble tynn og myk og filtret seg hele tiden. Det ble mye mer av den og, men det ekstra vokste aldri ut til full lengde og stakk ut overalt. Veldig pistrete. Jeg tror at om du kastrerer så mister du muligheten til å stille ut. Faktisk.

Æsj da. Hva gjorde din mor med sine? Har de pelsen sin? Jeg er ufattelig lei at det omtrent hver uke er masse floker og tover i pelsen hennes, og bare etter en tur i en park, som vanligvis før hadde gått helt fint, så ender hun opp som en busk... Vi får prøve å stille og se hva som skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...