Gå til innhold
Hundesonen.no

Jentejulebord - hva servere?


Aya
 Share

Recommended Posts

Har dere noen tips til hva jeg skal servere når jentene kommer til meg på julebord? Vi blir bare fem-seks stykker, så det er ikke noe stress å lage mat, men jeg vet ikke hva jeg skal lage ... Hadde tenkt på rådyrgryte, men det er så mektig, og vi skal feste etterpå :P Kanskje juletapas? Juleskinke? Hva ville dere satt pris på? Skal ha dessert også ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapas er perfekt. Forrige "privatjulebordet" jeg var på tok alle med seg en tapasrett hver, det ble koordinert på Facebook-event, og det ble en stor suksess. Vi var vel 13 stk. om jeg ikke husker feil, og noen tok også med seg kake. Jeg og min daværende roomie var vert, så vi kjøpte inn potetgull og pynt. Også tok alle med seg egen drikke. Fordelen med tapas er at det er kjempelett å "justere hvor mett" man skal bli mtp. drikking etterpå.

Om du vil lage noe selv er reinsdyrskav med potetstappe dritgodt og passelig "julete". Er vel ikke så vanskelig å lage heller, tror jeg. Det trenger jo ikke bli fryktelig mektig heller om folk styrer sine egne porsjoner og man ikke har noen dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg rett og slett lander på det jeg ... Det kan jo bli ganske rimelig også, samtidig som det føles veldig fint og godt! Og så kan jeg lage det meste i stand på forhånd ... Vil ha i alle fall:

- Lefse med røkelaks og snøfrisk

- Lefse med sylte/juleskinke

- Små biter ribbe (kjøper bare i ferskvaredisken :P) med tannpirker og sviske

- Medisterkaker

- Små medisterpølsebiter

- Kanskje noe kalkun i skiver, hvis jeg finner noe ferdig stekt?

- Waldorfsalat

- Saltbakte poteter?

Noe dere ville ønsket/savnet? Og hva slags dessert er godt? Hjemmelaget is? Med mandel i? Alle liker jo is, ikke alle liker riskrem, men jeg MÅ ha mandel i ett eller annet!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen gode middagsforslag. Men har dessertforslag, nemlig fruktspyd med sjokolade. Det er så vanvittig, fantastisk godt og man kan spise maaasse med god samvittighet :Dhttps://www.google.no/search?q=fruktspyd&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=DqCTUt_IBYqEtQbfzoHgBA&sqi=2&ved=0CC0QsAQ&biw=1278&bih=702#q=fruktspyd+med+sjokolade&tbm=isch Når jeg lager sånne til forsjellige tilstelninger lager jeg aldri nok, de blir slukt! :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Kalkun får du ferdig i skiver som pålegg naturelle. Rull sammen en skive på en pirker med en eplebit og stangselleri. Edamer ost er julete, rødbetsalat med sylte i lefse, til dessert så anbefaler jeg multesorbet om dere skal drikke mye etterpå, det er ikke så tungt som multekrem, men veldig godt. Jeg har laget med lakka (multelikør) men kan lages med ren sprit, sitron likør eller hva enn man måtte like- eller ha i barskapet.

Edit: men om du bestemmer deg for noe annet enn tapas, så er det usannsynlig enkelt og veldig godt å lage ribbe...

Endret av Gråtass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juletapas såklart :D

- Kjøttboller med smak av kanel (en slager her i heimen.. Heter kebabspyd på matprat, men smaker deilig og litt julete. Serveres normalt med tzatziki til, men man kan sikkert servere med andre ting også, f.eks. waldorf.)

- Baconsurrede dadler (NAM!!!)

- Spansk tortilla (omelett). Det kan egentlig lages på uendelig mange måter. Ha oppi noe "julete"?

- Ost og kjeks med honning og nøtter

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt rødbeter og sylteagurker i skiver til julemat, da har du litt til garnityr, eller du legger de i egen skål ;)

Du kan også kjøpe edamerost og dele den opp i små biter, ost er alltid godt.

Var på juletapas ifjor og der hadde verten kuttet opp appelsiner, og lagt det på et fat ved siden av og det var skikkelig godt og friskt.

...nå fikk jeg lyst på jule tapas, bra vi er på vei inn i jula.

Lykke til med festen, ta bilder av bordet??? Jeg syntes alltid det er så koselig og se bilder av pyntede bord med god mat (kanskje jeg er litt rar??? :P )

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Håper det er greit at jeg låner tråden din @Aya :)

Innspill til tapasretter trengs! :)

Vi skal ha "januarbord" ed jobben og alle skal ha med 2 stk tapasretter hver. Vi skal først ha fagdag også blir det mat litt senere på kvelden så det må være noe som enten kan lages dagen før og varmes opp, eller noe som kan lages på kort tid.

Jeg ble med i siste liten fordi jeg egentlig skulle jobbe så da er jo alle slagerne tatt.

Lurte på å lage guacamole, men det må jo passe sammen med noe da :P

Evnt lefse med snøfrisk, laks, rødløk og paprika + noe annet?

Dette skal andre ta med:

potetsalat

kyllingvinger

bacondadler

foccacia

iskake

fruktsalat

spekefat

spanske kjøttboller

brød

pastasalat

ris

potetbåter

lefse med spekeskinke

vårruller

aioli

minipizza

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig godt med skiver av tomat (gjerne cherry tomat) frisk basilikum, mozerella, rødløk og litt olivenolje.

Det har jeg ikke tenkt på nei, det tar jeg med! Takk! :ahappy:

Noe med fisk i seg, siden ingen andre har det med. Lakseruller er jo kjempegodt, ellers er jo cabaret veldig lett å lage på forhånd, og trenger heller ikke å varmes opp.

Veldig praktisk med det som ikke trenger varmes ja. Går for lakseruller jeg, så får vi dekket inn litt omega 3 ved siden av vinen :lol:

Saltbakte poteter og empanadas er fantastiske tapasretter i tillegg til lakselefser :)

Empanadas må jeg finne ut hva er for noe! :P

Lefser med kremost og laks? Saltbakte poteter? Fersk asparges surret i spekeskinke?

Lakselefse it is! :ahappy:

Som andre har nevnt - baconsurret dadler. Skikkelig godt!

Veldig godt ja, men det skal en annen ha med :)

_______________

Tusen takk for innspill allle sammen! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...