Gå til innhold
Hundesonen.no

Økologisk mat er en ren bløff


Gjest
 Share

Recommended Posts

What? O.o Restavfall da håper jeg?

Nå ble ikke jeg satt særlig inn i grisevirksomheten der jeg jobbet før, men der gikk det i pellets fra FK. (Oppforing før slakt)

Nei, alt søppel, i første rekke fra butikker, da med emballasjen på, dette smeltes sammen til fôr. Eneste en ikke kan putte i er kjemikalier (vaskemiddel mm.) og jeg mener glass også var fyfy. Men i praksis alt annet - med emballasjen på. Men hvor dette fôret havner og under hvilket merke vet jeg ikke, eller om det bare kjøres ut til lokale grisebønder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere? Jeg hadde sittet her og skrevet et litt lengre innlegg om gårdsdrift, men med tanke på hvilket nivå denne diskusjonen ligger på, fant jeg ut at det er faktisk bedre å bare la være..

Det er helt tydelig at det mangler STORE kunnskaper om generell gårdsdrift.. Hvis dere har så store meninger, gjør meg ei tjeneste: ring på til en bonde og spør om dere kan få lov til å se i fjøset og la han forklare hvordan driften er.. Les litt på google i forhold til krav, retningslinjer og hva som må på plass..

Selvfølgelig finnes det gode og dårlige bønder, men det finnes gode og dårlige lærere også.. Vi sier ikke at skolen er håpløst tema fordi..

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget til Krutsi, og kan ikke nok om økologisk matproduksjon egentlig (annet enn at jeg synes det er håreisende hvor mye faktafeil det er i boka Geelmuyden har skrevet som Amenity linket til), men må bare kommentere det her:

Nei, alt søppel, i første rekke fra butikker, da med emballasjen på, dette smeltes sammen til fôr. Eneste en ikke kan putte i er kjemikalier (vaskemiddel mm.) og jeg mener glass også var fyfy. Men i praksis alt annet - med emballasjen på. Men hvor dette fôret havner og under hvilket merke vet jeg ikke, eller om det bare kjøres ut til lokale grisebønder.

Å påstå så fjerne ting uten å sette seg inn i det er ganske skremmende. Man kan bruke matavfall som varmes opp for å drepe bakterier, men man kan slett ikke gi grisen hva som helst. Emballasje brukes så klart ikke, sier seg da selv at det er like skadelig for grisen som oss.

http://www.dyrevelferd.info/article.aspx?pageId=6&articleId=57&news=1 Les litt her for mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere? Jeg hadde sittet her og skrevet et litt lengre innlegg om gårdsdrift, men med tanke på hvilket nivå denne diskusjonen ligger på, fant jeg ut at det er faktisk bedre å bare la være..

Det er helt tydelig at det mangler STORE kunnskaper om generell gårdsdrift.. Hvis dere har så store meninger, gjør meg ei tjeneste: ring på til en bonde og spør om dere kan få lov til å se i fjøset og la han forklare hvordan driften er.. Les litt på google i forhold til krav, retningslinjer og hva som må på plass..

Selvfølgelig finnes det gode og dårlige bønder, men det finnes gode og dårlige lærere også.. Vi sier ikke at skolen er håpløst tema fordi..

Jeg hadde gledet meg litt til å sette meg ned igjen med denne tråden i kveld, men dette her blir jo bare for dumt. De fleste her vet jo åpenbart ikke hva de snakker om.

Personlig er jeg veldig interresert i gode innlegg om produksjondyr, og det er sikkert flere med meg som gjerne vil bli opplyst :)

Jobba selv noen måneder på gård, men som nevnt ble jeg ikke satt særlig inn i grise delen av driften da mye av den var automatisert, så ikke mye vi kunne bidra med der. (Sjefene sjøl tok seg av grisehuset) Sauene og gjessene osv derimot fikk vi gjort en del med, så der er jeg mer opplyst. Skulle dog gjerne vist mer om gris.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I økodrift har dyra krav til mer plass, mer utetid/plass, mat som ikke er sprøytet (altså: samme type mat, bare uten sprøytemideler og kunstgjødsel), kalver får ekte melk (syrnet) i steden for melkepulver, høner er frittgående på utearealer, grister skal ha rotemateriale og uteområder osv. Man kan trekke frem masse. Før vi la om til økologisk hjemme hadde dyerene de samme forholdene som idag når vi driver økologisk. Dette fordi vi (som mange andre) ønsket at dyrene skulle ha det så bra som mulig, hvilket gjorde at vi ikke holdt oss til "minimumsreglene". Det finnes selvfølgelig mange bønder som driver konvensjonelt på samme måte idag :) Men REGLENE for økologisk er strengere og gir bedre grunnlag for god dyrevelferd. Det som har med sprøytemiddel og kunstgjødsel har ingen ting med dyrevelferd å gjøre - dyrene vil ikke merke det. Eneste forskjell der er at det er mer mekanisk arbeid for bonden for å få god jord og redusere mengden ugress.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alt søppel, i første rekke fra butikker, da med emballasjen på, dette smeltes sammen til fôr. Eneste en ikke kan putte i er kjemikalier (vaskemiddel mm.) og jeg mener glass også var fyfy. Men i praksis alt annet - med emballasjen på. Men hvor dette fôret havner og under hvilket merke vet jeg ikke, eller om det bare kjøres ut til lokale grisebønder.

Her er du på bærtur! Det er mange bønder som har avtaler med butikker ang tørrmat som er gått ut på dato, likeså brød, og her i TRD har de avtale med Nidar om gammel sjokolade/feilprodukt. Det leveres med/i embalasje til bøndene som da selv må fjerne dette og gi kyr/griser innholdet. Men kom ikke og fortell meg at det finnes fôrfabrikk i Norge som smelter alt sammen i en digle og lager pellets av det før det gies hudyr!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt OT, men jeg lurer på om mye av det med at økologisk mat er så bra stammer fra forholdene i USA?
For mitt inntrykk er at forskjellen mellom økologisk drift i Nord-Europa, ikke er så veldig forskjellig fra vanlig drift. Sauebonden jeg leier hos driver ikke økologisk, men sauene kunne ikke hatt det bedre (og de blir sabla godt pinnekjøtt).

Mens i USA er det, så vidt jeg har forstått, omfattende bruk av veksthormoner i kjøttproduksjon, samt det er ikke krav til merking av genmodifisert mat. Men mat som er merket som 100% økologisk skal ikke inneholde veksthormoner eller komme fra genmodifiserte kilder. I et land hvor de ønsker å tilsette kunstige søtningsmidler i vanlig melk, stoler jeg ikke litt på hva annet de finner på. Når økologisk mat både smakte bedre og var billigere, så var det ikke så vanskelig å velge hvilke butikk man skulle handle i :P

Og et bittelite OT til, som en som er allergisk mot det meste, er jeg veldig glad for at det finnes organiske kremer, tannkrem, såper, ol.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt OT, men jeg lurer på om mye av det med at økologisk mat er så bra stammer fra forholdene i USA?

For mitt inntrykk er at forskjellen mellom økologisk drift i Nord-Europa, ikke er så veldig forskjellig fra vanlig drift. Sauebonden jeg leier hos driver ikke økologisk, men sauene kunne ikke hatt det bedre (og de blir sabla godt pinnekjøtt).

Mens i USA er det, så vidt jeg har forstått, omfattende bruk av veksthormoner i kjøttproduksjon, samt det er ikke krav til merking av genmodifisert mat. Men mat som er merket som 100% økologisk skal ikke inneholde veksthormoner eller komme fra genmodifiserte kilder. I et land hvor de ønsker å tilsette kunstige søtningsmidler i vanlig melk, stoler jeg ikke litt på hva annet de finner på. Når økologisk mat både smakte bedre og var billigere, så var det ikke så vanskelig å velge hvilke butikk man skulle handle i :P

Og et bittelite OT til, som en som er allergisk mot det meste, er jeg veldig glad for at det finnes organiske kremer, tannkrem, såper, ol.

Jeg vet ikke om det stemmer helt men jeg leste en gang at i USA kan man likestille det de kaller økologisk landbruk med vårt konvensjonelle landbruk - altså forskjellene er så store fra deres konvensjonelle til vårt. Som du sier bruker de jo veksthormoner og alt mulig rart :s

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det stemmer helt men jeg leste en gang at i USA kan man likestille det de kaller økologisk landbruk med vårt konvensjonelle landbruk - altså forskjellene er så store fra deres konvensjonelle til vårt. Som du sier bruker de jo veksthormoner og alt mulig rart :s

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, det er også mitt inntrykk, uten at jeg har satt meg helt inn i det.

Jeg fikk bare beskjed om at det var smart å velge økologisk der borte.

Og jeg sammenlignet blant annet økologiske kyllinger med vanlige kyllinger,

så var det omtrent som vanlig norsk kylling vs. en liten norsk kalkun.

Og når man ser hvordan ting spres via for eksempel Facebook, så er det kanskje ikke rart

at mange i Norge tror at alt annet enn økologisk mat er dritt?

En del av problemer der borte er også at matvarene ikke merkes skikkelig. Det er vel bare

noen få steder hvor de har fått gjennom merking av genmodifisert mat.

Her i Norge (og Europa) har vi heldigvis strenge krav til merking.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veksthormoner brukes vel her og? Genmod har vi heldigvis enn så lenge gode regler mot men er vel bare ett spm om tid før vi gir etter der og.

Er usikker altså, mulig man bruker veksthormoner på kylling? Vi driver med sau og kyr og vi har aldri gitt eller hørt om noen andre som gir veksthormoner til sine dyr - tror ikke det kan være veldig utbredt i Norge?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du på bærtur! Det er mange bønder som har avtaler med butikker ang tørrmat som er gått ut på dato, likeså brød, og her i TRD har de avtale med Nidar om gammel sjokolade/feilprodukt. Det leveres med/i embalasje til bøndene som da selv må fjerne dette og gi kyr/griser innholdet. Men kom ikke og fortell meg at det finnes fôrfabrikk i Norge som smelter alt sammen i en digle og lager pellets av det før det gies hudyr!

Da synes jeg det er veldig rart at det er denne informasjonen vi får fra de som henter avfallet, mtp instrukser på hva vi kan kaste nedi der... Innholdet er kun ment til gris, ikke storfe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har alltid kjøpt økologiske egg fordi hønene har det litt bedre enn ved f.eks "frittgående" høner.

Er det bare tøys da eller missforstår jeg noe nå?

De hønene har det jevnt over bedre enn konvensjonell eggdrift. De får litt mer plass og en pinne å vagle seg på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg det er veldig rart at det er denne informasjonen vi får fra de som henter avfallet, mtp instrukser på hva vi kan kaste nedi der... Innholdet er kun ment til gris, ikke storfe.

Og du tror på alt du hører? Og sprer det videre uten å ha sjekket fakta?

Det er faktisk lover om hva man kan fôre dyr med i Norge, og jeg kan garantere deg at plast ikke er på den lista!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veksthormoner brukes vel her og? Genmod har vi heldigvis enn så lenge gode regler mot men er vel bare ett spm om tid før vi gir etter der og.

Nei. Det er helt ulovlig å bruke hormonpreparater i dyr som produserer mat/skal spises.

De hønene har det jevnt over bedre enn konvensjonell eggdrift. De får litt mer plass og en pinne å vagle seg på. :)

Øko-høner får gå ut (altså: utendørs) og inn som de vil. Det er hos høner forskjellen på økologisk og konvensjonelt er størst.

Kort info om ulike hold av høner. …og om andre dyrearter, forskjellen på reglene i øko-drift og konvensjonell drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde gått som øko-gård om vi ikke hadde brukt kunstgjødsel de gangene vi pløyer jorda. Det skal gå så-og-så lang tid fra siste bruk av kunstgjødsel og til det kan gå som øko. Her på fjellet er det vanskelig å få like godt gress hver gang uten kunstgjødsel. Men i all hovedsak er det kumøkk som brukes her, og kunstgjødsel en sjelden gang.

Men ellers har vi altså så godt som øko-gård, og vi er ikke så særlig forskjellige fra landbrukerne ellers i kommunen i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...