Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte trener du med din hund?


Krilo
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på det jeg rett og slett, hvor ofte trener du med hunden din? Og hvor mye og lenge av gangen? Og gjerne hva :)

I kveld var nemlig planen å trene med Leo her hjemme, men det ble ikke noe av.. Også begynte jeg å tenke litt på dette med hvor ofte det er "vanlig" å trene.

Nå er ikke jeg konkurranse ambisjoner eller noe topp nivå, men vi trener fast i en lp gruppe hver onsdag, ca 2 timer. Vi leker oss også litt med agility. Men jeg pleier å få lagt inn små økter på 10 minutter i løpet av dagen hvor vi trener på det vi holder på med på lp gruppa. Prøver også å sette av en litt skikkelig økt hver kveld.

Er vel ikke ute etter noen fasit, bare nysgjerrig på andres rutiner på dette her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Nå som vi driver og flytter så har jeg ikke tid til å trene med klubben. Men sånn ellers tar vi et par tre økter på 5-15 minutter (avhengig av hva vi jobber med) om dagen. Tiden går fort, men vi prøver å gi oss på topp :)

Edit: Kanskje legge til hvordan det hadde sett ut ellers? :P

Jeg kommer til å melde meg inn i en hundeklubb når vi flytter (selvfølgelig) og da ser det ut som om det bli 2-3 fellestreninger i uken med lp og spor/rundering i tillegg til det som er nevnt over :)

Edit2: Nå jobber vi med å forbedre lp først og fremst, både motivasjon, lek og teknikk derfor korte økter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vært lite en periode, men sånn stort sett så blir det 5-7 dager i uken med 2-3 timer LP/feltsøk/ipo trening (selvfølgelig litt skravling iløpet av de timene også da), nå har det vært lite fellestreninger, men pusler litt på hjemmebane nå og da, 3-4 små økter i uken og en og annen gang på fellestrening, det er litt lite merker jeg, men vi kommer sterkere tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi trener en times tid med lydighet og annen mental aktivisering hver dag, fordelt ut over hele dagen. Og i dag trente vi i hvert fall en halvtimes lydighet på kveldsturen (på en fotballbane).

Ellers er planene å begynne med AG til våren, og melde oss på et nytt hundekurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 klubbtreninger med agility i uka.

Av egentreninger blir vel noen småøkter inne på 5-15 minutter ca 3 ganger i uka tipper jeg.

Om sommeren blir det naturligvis litt flere egentreninger, og da er gjerne øktene litt lenger også, iom at vi kan være ute og det er varmt i været :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LP: 0,25-2 timer 4-5 dager i uka, alt ettersom hva vi trener på den dagen, dagsformen og været. 1-2 faste fellestreninger, resten med venner/familie eller på egenhånd, på litt varierte steder. Inkluderer også å bygge opp lek.

Bruks: Rundering (+ feltsøk) i 4 faste timer på fellestrening, spor (+ feltsøk) 1-2 økter i uka på egenhånd.

Det blir ofte bruks og LP i en og samme trening, gjerne kombinert med tur igjen, og selvfølgelig varier mengde det fra uke til uke, også om begge hundene er med eller bare en, valpis er selvfølgelig i innlæringsfase og får litt mer, er heldig nok til å ha fri på dagtid 5 dager i uka, 4 ettermiddager er jeg assisterende instruktør med LP (nybegynner til konkurranse), AG (nybegynner) og rally (nybegynner til konkurranse) så der sniker jeg ofte med en hund eller trener før/etter kursene, samt at 1 skoledag er til brukstrening. Sånn per idag iallefall, som sagt, det varierer en del :)

Edit: Regnet litt nærmere hva vi egentlig har gjort den siste måneden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri :P Dvs, "trener" jo på tur, men setter ikke av tid til at "nå skal vi trene" eller er med på fellestreninger elns. Skulle gjerne vært fast på fellestreninger et par ganger i uken (og dermed fått opp motivasjon til å trene litt på egenhånd i tillegg), men når man jobber på ettermiddagen blir det vanskelig å være med på fellestreninger, kurs osv :( Men men, fjotten stortrives som turhund, og det var jo egentlig det han var ment som og :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast fellestrening hver tirsdag, skal også forhåpentligvis komme i gang med fellestrening på torsdager, må bare få et spark bak først så jeg kommer meg av gårde.

Ellers har jeg vært for lite flink til å trene hjemme, blir altfor sjelden. Burde hatt ca en økt om dagen som minimum, om så bare noen få minutter. Men vi trener sånn sett på bortimot hver eneste tur. Belønner kontakt, fot, kommanderer litt sitt/dekk, innkalling osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har eg trent nesten kvar dag her heime i rundt 20 minutt. Ellers pleier eg å vere med på mandagstreningane, men hender eg må stå over pga. jobb eller vær.

Så håpar eg vi kjem oss med på onsdagstreningane når øvelsane sitter, for og trene litt med LP gjengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig varierende, slik som med Ingvild. Det kommer an på så mye! Men sånn ca

Agility annen hver uke, da er vi på trening i 2 timer, men er kanskje bare ute å faktisk trener i 2x15 min.

Lydighet kanskje 1 gang i måneden. Sjeldent at det blir fellestrening, men det blir gjerne til at vi trener hjemme/på tur. Da i kanskje 10-20 min.

Bruks trener vi kanskje 1-2 ganger i måneden. Foreløpig bare for oss selv i kanskje 5 min.

Ellers hender det at jeg trener småting innimellom hver dag :)

Dette har mye med jobben min å gjøre, da jeg jobber skift. Jobber jeg sent, så har jeg ikke mulighet for å bli med på trening. Jobber jeg tidlig må jeg veie for og i mot lite søvn før jobb, da treningen ofte blir seint på kvelden. I tillegg går jeg på dansekurs den dagen klubben har fellestrening i lydighet, ellers hadde jeg nok dratt på dette oftere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her siktes det åpenbart til lydighetstrening, noe jeg overhodet ikke driver med når det gjelder Imouto, og i særdeleshet sporadisk med Aiko. Vi gikk feks gjennom hele lp1-programmet på tur for noen dager siden (uten fellesdekk og hinder, naturlig nok), men da hadde vi til gjengjeld ikke trent noenting siden juni (trur jeg).

Fysisk, målretta trening driver vi derimot hele tida, hele året. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sommerhalvåret blir det masse trening, når det er fri tilgang til baner, så da trener vi vell "organisert" rundt 5 dager i uka (mest agility). På vinteren blir mulighetene noe begrenset, men det blir ca 2 dager agility og kanskje en dag lydighetstrening.

Hver trening varer et par timer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her siktes det åpenbart til lydighetstrening, noe jeg overhodet ikke driver med når det gjelder Imouto, og i særdeleshet sporadisk med Aiko. Vi gikk feks gjennom hele lp1-programmet på tur for noen dager siden (uten fellesdekk og hinder, naturlig nok), men da hadde vi til gjengjeld ikke trent noenting siden juni (trur jeg).

Fysisk, målretta trening driver vi derimot hele tida, hele året. :)

Må ikke være lydighetstrening, kan like gjerne være agility, spor, rundering, eller trekk, eller hva enn man måtte drive på utenom vanlig tur med hunden sin :) jeg er bare nysgjerrig på hvor mye folk setter av til trening av hva det måtte være de trener på :)

Moro å lese hvordan folk har det og gjør dette :)

Skulle ønske det var flere fellestreninger jeg fikk vært med på egentlig. Hjemmetreningene blir liksom ikke helt det samme som fellesene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å trene dressur 1 gang i uka. Hender jeg hopper over noen ganger.

Har alltids en plan om å trene hjemme, men det skjer aldri. Prøver å trene litt utstilling med valpen, siden han skal stilles til helga. Han kan i grunn ganske lite, så må bli flinkere til å trene han.

Vi går tur hver dag, men det regner jeg ikke som trening, men som mosjon/fysisk aktivitet.

Vi jakter en del, deriblandt jakttrening og apport. Men i hverdagen er det lite trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det jeg rett og slett, hvor ofte trener du med hunden din? Og hvor mye og lenge av gangen? Og gjerne hva :)

Jeg trener hundene 6 dager i uka. De får ti min økter x 2 i lydighet. I spor får gjerne Asti spor på rundt 50 - 100 meter, Nix får to spor der vi har fokusert på overgang fra mange godbiter til færre godbiter, og likevel gå dypt og kosentrert, så hun får 2-4 korte spor 10 til 30 meter. Lørdager det lydighet og skydds. Lydigheten der er fokusert rundt spesialøvelsene, som møne, apport og hinder. Dette er ting vi ikke får gjort ellers i uka. Dette er to runder, her er Helle med så hun tar A på lørdager. Skydds x to økter. Disse er korte for det er utrolig slitsomt tro det eller ei, så 5 min max. Utstillingstrening spor/lp på søndager. Uff når jeg leser her blir de jo nesten overtrente stakkars! Jaja slik er det å være wanne be bruks schæfere :aww:

Det skal være sagt at dette er ikke ett rigid regime, jeg er litt allergisk mot trening i regn :P Lørdager er bankers uansett vær og føreforhold pga hall.

Utenom dette er det kondisjonstrening, skritt og trav, og rusletulleløpeturer.

Edit: Jeg trener spor og lydighet annenhver dag. Ikke begge deler på samme dag, det får da være grenser

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...