Gå til innhold
Hundesonen.no

Orijen


Brindle11
 Share

Recommended Posts

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ang allergi, så er ikke et fôr renere enn et annet, for det kommer helt an på hva hunden reagerer på. Er det lagermidd, så hjelper det ikke at det er 80% kjøtt, er det mais, kan fôret bestå av 80% ris

Det er frysetørket. http://www.orijen.ca/why-orijen/about-orijen/freeze-dried-pet-food/ Har også veldig god erfaring med Orijen. Lukter lite, fungerte også fint som godbiter da min hund syns det var

For de som vil prøve Acana så er det -20 % på fòret nå i november

Tror Orijen blir litt dyrt i lengden kanskje, vi får se for min del om jeg kan fortsette. Kommer anpå hvor lenge sekken varer. Men utifra beregningen min, så skal den være her i litt over 2mnd. kanskje mindre.

Her kan jeg raportere om litt mindre avføring, men den er fast og fin. Er jo tydelig at maten er god, for den slukes. Skal prøve å bløte den en gang. Henger godt det der med ekstra væske på maten fordi man gjør ofte dette når man gir våtfôr til katt. Så det gjør Keiron også. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en annen tråd om samme emne (husker ikke hvilken) så gjorde jeg en utregning på en dyr fortype uten korn (Carnilove) opp mot en vanligpris fortype med korn (Eukanuba), så kom jeg frem til at siden hunden skal ha mindre mat på de kjøttrike fôrene er dette faktisk billigere å fôre med pr dag (om bare noen få øre) enn et vanlig fôr.

Så ikke la den høye prisen pr sekk skremme dere, regn heller på antall gram hunden skal ha hver dag, se hvor mange dager en sekk varer for dere og del prisen på antall dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var valp stor..

Og ser at jeg skulle hatt bare valp. Men er det farlig?

Nedida. Orijen har dessverre måttet kaste seg på goimmicken med aldersfôr, for det er det kundene vil ha.. Orijen er er ALS (all life stages) fôr, og om du ser på analysene er det minimale forskjeller på typene, i forhold til tradisjonelle fôr detrdet iallefall er snakk om noen % her og der.

Hva er sammenhengen mellom om foret sveller og magedreining?

Er det greit om det ligger i bløt først til det har svellet før hunden får det, eller er det samme greia?

Fôr som sveller danner mer gasser og gjærer mer enn et som ikke sveller, så det kan være en faktor for å utløse magedreining. Så for magedreining sin del bør man bløte opp fôret. Kornfritt sveller omtrent ikke, så det er liten vits å bløte opp.

Er Orijen så mye bedre enn TOTW? Jeg fôrer på TOTW nå og det funker greit men hun driter mye.

Vurderer derfor Orijen neste gang selv om det er litt dyrere. Forresten så kan man kjøpe 18 kilos sekker her til 1100 med gratis frakt. :)

Ja, Orijen er mye bedre. Og de sekkene der kosta 850 i sommer, de har jammen lagt godt på prisen der også! Jeg har kjøpt flere slike sekker til katta jeg, billigere enn kattematvarianten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Orijen så mye bedre enn TOTW? Jeg fôrer på TOTW nå og det funker greit men hun driter mye.

Vurderer derfor Orijen neste gang selv om det er litt dyrere. Forresten så kan man kjøpe 18 kilos sekker her til 1100 med gratis frakt. :)

Kan det være at de har skrevet feil?

Mener at orijen ikke selger større sekker enn 13kg, kan hende jeg tar feil, men ville forhørt meg anng det ;)

Edit, ser på morene at en 13kg sekk koster 798kr, så da har de nok 18kg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at de har skrevet feil?

Mener at orijen ikke selger større sekker enn 13kg, kan hende jeg tar feil, men ville forhørt meg anng det ;)

I Norge finnes det ikke større sekker, men det finnes både 18 kg (før 20 kg) og 25 kilos i andre land :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke peiling på nettbutikk som selger 18kgs sekk med Regional Red? Eller er det kun vanlig adult som finnes i 18kg?

Det er flere, men animail har før vært billigst iallefall, og de leverer jo portofritt og til døra.

Ok, gikk inn på morene og så at prisene var helt forskjellige, så da regnet jeg med at dert også finnes 18kg, editere innlegget mitt ;)

Regional Red er dyrere enn de andre, selv i 13 kg sekk ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Orijen så mye bedre enn TOTW? Jeg fôrer på TOTW nå og det funker greit men hun driter mye.

Vurderer derfor Orijen neste gang selv om det er litt dyrere. Forresten så kan man kjøpe 18 kilos sekker her til 1100 med gratis frakt. :)

Blir det ikke toll på fôret da? :) Den nettbutikken holder jo til i Sverige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere, men animail har før vært billigst iallefall, og de leverer jo portofritt og til døra.

Regional Red er dyrere enn de andre, selv i 13 kg sekk ;)

Ja, det vet jeg, trodde vi snakket om vanlig adult? :)

Regional Red er vel den med ekstra kjøtt? Feks. Bison :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mindre for bruker dere egentlig sammenlignet med andre for? Jeg ser på anbefalt mengde, men det er ikke store forskjellen altså, sånn mtp at man sparer inn fordi sekken holder lengre.. dobbeltsjekka nå, og faktisk mener orijen at jeg skal fore det samme eller mer i gram enn på RC sitt adult for...

Nei, synes det er avskrekkende priser altså(selv om det forsåvidt er forståelig mtp innhold osv).. Spesielt stor blir jo forskjellen da når feks RC (enten adult eller energi) alltid er og få på tilbud med ganske gode rabatter, betaler aldri mer enn 400kr for en sekk. Får glede seg til fryseplass og vom og hund tenker jeg så får varga bare klare seg i mellomtiden :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns 1000 kroner for en pakke hørtes dyrt ut, regner med det er Regional Red som er en gode del dyrere enn de andre? Her i DK ligger de vanlige typene på ca 650 DKK.

Et lite tips, men vet jo ikke om det foregår på samme måte i Norge; jeg har kjøpt Orijen 2 forskjellig steder i København, begge steder spurte jeg om rabatt og begge steder sa de nei, men du kan få et kort som vi stempler hver gang du kjøper en sekk, når jeg hadde kjøpt seks fikk jeg alltid en gratis (da blir jo en sekk ca 100 kroner billigere i gjennomsnitt). Totalt brukte jeg da ca 1000-1100 per måned i for i gjennomsnitt inklusiv den "rabatten" i den verste vekstfasen for en Grand Danois (tispe).

edit: forresten et godt tips av Mari at man kan kjøpe 18 kilos poser viss man har stor hund, har aldri sett den størrelsen i Danmark før, håper det kommer etterhvert her også.

Endret av 13de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hunden min gått på Orijen i to måneder, med litt RC Medium blandet i (det er dette fôret han gikk på før). Har redusert mengden jeg gir (han får nå ca 3 dl om dagen), og nå kan jeg virkelig ikke gi mindre. Han har hatt en svært lite fysisk aktiv periode de siste tre ukene, men har like fullt blitt tynnere etter at jeg reduserte mengden. Det vil vel neppe bli bedre nå som vi skal tilbake til normalt aktivitetsnivå igjen. Og fremdeles er han på jevnlig basis løs i magen. Hvor lenge skal denne innkjøringsperioden vare egentlig? :P

Blir nok ikke Orijen på neste sekk her i huset, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vet jeg, trodde vi snakket om vanlig adult? :)

Regional Red er vel den med ekstra kjøtt? Feks. Bison :)

RR har ikke mer kjøtt, men bison er dyrere/mer ekslusivt enn anna kjøtt, tydeligvis ;)

Hvor mye mindre for bruker dere egentlig sammenlignet med andre for? Jeg ser på anbefalt mengde, men det er ikke store forskjellen altså, sånn mtp at man sparer inn fordi sekken holder lengre.. dobbeltsjekka nå, og faktisk mener orijen at jeg skal fore det samme eller mer i gram enn på RC sitt adult for...

Nei, synes det er avskrekkende priser altså(selv om det forsåvidt er forståelig mtp innhold osv).. Spesielt stor blir jo forskjellen da når feks RC (enten adult eller energi) alltid er og få på tilbud med ganske gode rabatter, betaler aldri mer enn 400kr for en sekk. Får glede seg til fryseplass og vom og hund tenker jeg så får varga bare klare seg i mellomtiden :)

Zugo fikk rundt 650-700g av både Orijen, RC4800 og Canimat. Ingrediens/kalorimessig kan jeg tenke meg at hun måtte hatt minst kiloet på feks adult. Det er iallefall det lignende, mindre aktive tisper jeg kjenner får.

Nå har hunden min gått på Orijen i to måneder, med litt RC Medium blandet i (det er dette fôret han gikk på før). Har redusert mengden jeg gir (han får nå ca 3 dl om dagen), og nå kan jeg virkelig ikke gi mindre. Han har hatt en svært lite fysisk aktiv periode de siste tre ukene, men har like fullt blitt tynnere etter at jeg reduserte mengden. Det vil vel neppe bli bedre nå som vi skal tilbake til normalt aktivitetsnivå igjen. Og fremdeles er han på jevnlig basis løs i magen. Hvor lenge skal denne innkjøringsperioden vare egentlig? :P

Blir nok ikke Orijen på neste sekk her i huset, nei.

Har han mista musklene pga mindre aktivitet, eller fett pga færre kalorier?

Uansett burde han være tilvendt nå, så det nok ikke fôret for han, dessverre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...