Gå til innhold
Hundesonen.no

Handle i utlandet, lønnsnivå og billige reiser


Gjest
 Share

Recommended Posts

Vet du @2ne, nå skjønner jeg ikke hva du egentlig vil fram til :P Så ærlig skal jeg være. 2 gang har jeg lest det du skriver, men hva du egentlig vil fram til sliter jeg med. Du skriver om ting jeg har skrevet før, men jeg ser ikke hva du vil fram til. Mulig du leser noe ut av det som jeg ikke klarer å tenke meg til.

EDIT: Gah, her var jo en hel side innlegg etter :lol: Damned iPad. Jaja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 165
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mine penger, mitt valg. Så enkelt er det faktisk

Jeg synes det er et så dårlig argument i alle slags at vi er så små, det spiller ingen rolle hva vi gjør. For meg handler det om å ta valg som jeg kan stå inne for, og gjøre det lille jeg kan, selv om

Det er ingen tvil om at vi nordmenn generelt er så bortskjemte og rike at det nesten grenser til å bli pinlig. Vi sutrer over at det er så kaldt ute, at vinen er så dyr og at regjeringa - uansett hvil

Det er vel ingen som har sagt noe om at vi skal slutte å reise og slutte og handle? Det handler vel mer om mengden. F.eks krever vi lave priser, noe som gir dårlige avtaler til land som produserer råvarer (som f.eks bananer og andre råvareprodukter fra Afrika).

Vårt forbruk er heller ikke bærekraftig. Land som f.eks Kina og India begynner nå å få en økende middelklasse som også ønsker å ta del i kjøpefesten. Problemet er at det er ikke nok ressurser på kloden til at de skal ha samme kjøpekraft og forbruksnivå som oss. Skal vi nekte dem den velstand vi selv har? Er vi villige til å gå ned i levestandard slik at de kan gå opp?

Exactly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det som et større miljø problem alle som pendler med fly til og fra jobb og møter. Kontra de flyturene for shopping. Hvor mange fly går ikke mellom byene våre på morgenen liksom.

Det er helt på trynet å utelukke miljøspørsmål fra denne debatten. Fly og shopping påvirker miljøet, enten du vil det eller ei, eller synes det er kjedelig å diskutere, eller har dårlig samvittighet, eller eller eller. Diskuterer vi etikk og moral er miljøet en stor del av dette også.

Miljøspørsmålet synes jeg er underordnet hvis vi snakker om flyreiser. Flytrafikken fører til ca 4-5% av totale globale utslipp over hele verden (tall fra IEA's årlige CO2-rapport). Til sammenlikning står hele transportsektoren på rundt 20-30% av totale utslipp, hvor landeveistransport og skipsfart utgjør majoriteten. Av disse 4-5% utgjør røfft regna: 2% utslipp fra Amerika (nord og sør), 2% fra Eurasia og 1% fra Afrika og Australia. Altså av de totale utslippene fra Europa utgjør flytrafikken 1-2% (avhengig av hvordan vi kutter Asia ut fra beregningen). (Igjen tall fra IEA's årlige CO2-rapport).

Dette er like poengløst som å tro at Norge har noe å si for klimaet globalt. Norge er en liten uviktig sidebekk i ei elv av utslipp. Stopper du den lille bekken så utgjør det ikke-observerbare endringer i de totale utslippene fra Amazonaselva. Flytrafikken er den "enkle" fienden, det er nesten som å spille på at en hund som biter ser ut som en kamphund. Det er ikke helt sant, og det hadde egentlig ikke noe å si i den store helhet. Jeg har hatt et par prosjekter på feltet og jeg kan ikke skjønne hvorfor vi synes det er grusomt å fly når det er en av de minst utslippstunge sektorene av transporten vår (nå finnes jo biogass-busser og elbiler, men det blir en kategori for seg selv). Da bør vi heller tenke på alle plastikk-crap-greiene våre, vi f.eks kjøper til bikkjene våre, som er made in china. Disse er produsert på fabrikker som spyr ut mer CO2 enn alle flyreisene i Norge klarer å gjøre på én måned.

Norges totale utslipp av CO2 - og da snakker vi både fra offshore produksjon og onshore produksjon, fly, skip, bil, fabrikker, ALT - utgjør knappe 0,18% av Kinas totale utslipp alene. Hva flytrafikken fra Norge da utgjør kunne jeg sikkert gjort beregninger på, men det er forsvinnende lite :) (Tall fra teknisk ukeblad og SSB).

DERFOR handler det for meg om holdninger og forventninger, ikke miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke student, så jeg telles sikkert ikke

Jobber fult og har grei inntekt. Jeg sparer litt hver mnd på en "reisekonto" som gjør at jeg kan reise på storbyturer 2 ganger i året.

Booker billig billett på Norwegian uten å ha dårlig samvittighet eller tenke stort over det.

Hadde jeg hatt mye penger hadde jeg kanskje valgt SAS eller noe, men siden jeg vil ha litt penger å handle/leve for så velger jeg billig flybilletter og booker helt greie hoteller. Bruker ca 1500-3000 på fly og hotell. Og har som regel 3-5.000 å handle for.

Det er penger jeg sparer selv og jeg liker å reise, så da koser jeg meg på tur.

Burde sikkert tenkt på miljø og alt, men det gjør jeg ikke. Har lyst til å reise og oppleve ting.

Om 1,5 uke skal jeg til Warszawa 2 dager, 1530kr for fly og hotell. Veldig billig. Det gjør at man har råd til å reise og oppleve flere byer. Jeg er veldig glad for den muligheten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Miljøspørsmålet synes jeg er underordnet hvis vi snakker om flyreiser. Flytrafikken fører til ca 4-5% av totale globale utslipp over hele verden (tall fra IEA's årlige CO2-rapport). Til sammenlikning står hele transportsektoren på rundt 20-30% av totale utslipp, hvor landeveistransport og skipsfart utgjør majoriteten. Av disse 4-5% utgjør røfft regna: 2% utslipp fra Amerika (nord og sør), 2% fra Eurasia og 1% fra Afrika og Australia. Altså av de totale utslippene fra Europa utgjør flytrafikken 1-2% (avhengig av hvordan vi kutter Asia ut fra beregningen). (Igjen tall fra IEA's årlige CO2-rapport).

Dette er like poengløst som å tro at Norge har noe å si for klimaet globalt. Norge er en liten uviktig sidebekk i ei elv av utslipp. Stopper du den lille bekken så utgjør det ikke-observerbare endringer i de totale utslippene fra Amazonaselva. Flytrafikken er den "enkle" fienden, det er nesten som å spille på at en hund som biter ser ut som en kamphund. Det er ikke helt sant, og det hadde egentlig ikke noe å si i den store helhet. Jeg har hatt et par prosjekter på feltet og jeg kan ikke skjønne hvorfor vi synes det er grusomt å fly når det er en av de minst utslippstunge sektorene av transporten vår (nå finnes jo biogass-busser og elbiler, men det blir en kategori for seg selv). Da bør vi heller tenke på alle plastikk-crap-greiene våre, vi f.eks kjøper til bikkjene våre, som er made in china. Disse er produsert på fabrikker som spyr ut mer CO2 enn alle flyreisene i Norge klarer å gjøre på én måned.

Norges totale utslipp av CO2 - og da snakker vi både fra offshore produksjon og onshore produksjon, fly, skip, bil, fabrikker, ALT - utgjør knappe 0,18% av Kinas totale utslipp alene. Hva flytrafikken fra Norge da utgjør kunne jeg sikkert gjort beregninger på, men det er forsvinnende lite :) (Tall fra teknisk ukeblad og SSB).

DERFOR handler det for meg om holdninger og forventninger, ikke miljø.

Ansvarsfraskrivelse. Det er bare ett argument her og det er at alle andre er så mye verre.

Hvordan mener du Norge skal delta i internasjonale klimaforhandlinger med den holdningen?

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Booker billig billett på Norwegian uten å ha dårlig samvittighet eller tenke stort over det.

Hadde jeg hatt mye penger hadde jeg kanskje valgt SAS eller noe, men siden jeg vil ha litt penger å handle/leve for så velger jeg billig flybilletter og booker helt greie hoteller. Bruker ca 1500-3000 på fly og hotell. Og har som regel 3-5.000 å handle for.

Det er penger jeg sparer selv og jeg liker å reise, så da koser jeg meg på tur.

Burde sikkert tenkt på miljø og alt, men det gjør jeg ikke. Har lyst til å reise og oppleve ting.

Om 1,5 uke skal jeg til Warszawa 2 dager, 1530kr for fly og hotell. Veldig billig. Det gjør at man har råd til å reise og oppleve flere byer. Jeg er veldig glad for den muligheten.

Mye å ta av i kommentaren din, for det første er det interessant at du bruker 1500kr for fly og hotell og mener det ville vært så dyrt at du ikke hadde hatt råd til å handle hvis du fløy med SAS eller Star Alliance. Jeg får opp flybilletter fra Oslo-Warszawa til 1000-1500kroner i Desember med både Lufthansa, LOT og Austrian Airlines. SAS flyr ikke til Warszawa, forøvrig. Men du beviser jo det jeg kaller "Kjos-skylapper", nemlig at man blir så hjernevasket av Norwegian at man glemmer å sjekke andre og tror alle andre er forferdelig dyre. Norwegian kan da skru opp prisen litt etter litt og folk tror enda at Norwegian er så innmari billige og flotte. Det er noe med det å ikke se seg blind på *ett* selskap, og sjekke flere :) Jeg flyr ikke *bare* SAS jeg heller, fordi det kan finnes andre som er billigere, både Lufthansa og KLM. Andre ganger er SAS minst like billig og billigere, SAS er billigst Oslo-Berlin for eksempel.

Det er ikke i hovedsak miljø jeg prøver å formidle her, det er påvirkningen man gjør på arbeidsmarkedet. Hvordan rettighetene er for de som arbeider i bedriftene du velger å reise med. Hadde du syntes det var trivelig om alle på hundesonen begynte å velge en bedrift som var i direkte konkurranse med ditt arbeidssted, fordi den var billigere siden den brukte Thailandske, Polske og Spanske arbeidere på lavere lønn, dårligere arbeidsvilkår og uten rettigheter? :) Og argumenterte valget med "jeg orker bare ikke å bry meg fordi jeg vil oppleve verden". Mens din bedrift blir utkonkurrert, den blir lagt ned, og du sitter igjen med alternativet: enten ta deg jobb til halvparten av lønna mens du må gjøre mer arbeid og til ingen av rettighetene du hadde før (sykeforsikring, pensjonsordning eller rettigheter ved oppsigelse) - eller gå på NAV. Synes du det er trivelig? :)

Ansvarsfraskrivelse. Det er bare ett argument her og det er at alle andre er så mye verre.

Hvordan mener du Norge skal delta i internasjonale klimaforhandlinger med den holdningen?

Norge skal delta med å bruke penger på teknologi som vi sender ut til landene som trenger det. CO2-lagrings-løsninger, solcellepaneler, mer effektive gasskraftverk, mer effektive kullkraftverk, mer effektive vannkraftverk og mer effektiv administrering av produksjonen. Særlig i India, Kina og Afrika. Vi skal bruke penger på å forske og utvikle teknologien, og dele den med hele verden uten å ta stiv pris for det. Det hjelper ikke atmosfæra om vi sitter og kniper igjen alle utslippene våre, men om vi heller bruker tid og energi på å forske og sende resultatene til de store punkt-utslippene vil dette faktisk kunne utgjøre en forskjell globalt.

Jeg mener ikke det er ansvarsfraskrivelse, jeg mener det er norges egosentriske syn som tror at Norge skal være en eller annen klimafrelser. Åh, om bare fantastiske Norge endrer seg, så gjør ALLE i resten av verden det… Ehhh… Dra huet ut av rævva og se at Norge bare er et lite hjørne langt oppi nord. Vi er ikke noe foregangsland, vi er et land på linje med alle andre i verden. Vi må hjelpe andre, og slutte å tro at vi redder verden med å gjøre våre rene og allerede minimale utslipp enda mindre. Vi kan heller bruke penger på å sende teknologi UT AV LANDET. Hjelpe folk der de trenger hjelp. Hjelpe atmosfæren og jorda der den trenger hjelp, der det vil utgjøre en forskjell….

På den andre siden, bruk heller penger på opplevelser enn ting. Slik sett ikke dumt å reise.

Enig i det, spørsmålet blir jo da hvordan man velger å bruke pengene innenfor kategorien opplevelse. Hvilke moralske / etiske valg skal man ta som en aktiv resenär? (svensk ord jeg ikke husker på norsk :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge skal delta med å bruke penger på teknologi som vi sender ut til landene som trenger det. CO2-lagrings-løsninger, solcellepaneler, mer effektive gasskraftverk, mer effektive kullkraftverk, mer effektive vannkraftverk og mer effektiv administrering av produksjonen. Særlig i India, Kina og Afrika. Vi skal bruke penger på å forske og utvikle teknologien, og dele den med hele verden uten å ta stiv pris for det. Det hjelper ikke atmosfæra om vi sitter og kniper igjen alle utslippene våre, men om vi heller bruker tid og energi på å forske og sende resultatene til de store punkt-utslippene vil dette faktisk kunne gjøre en forskjell.

:bow:

Akkurat hva jeg har tenkt i flere år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du beviser jo det jeg kaller "Kjos-skylapper", nemlig at man blir så hjernevasket av Norwegian at man glemmer å sjekke andre og tror alle andre er forferdelig dyre. Norwegian kan da skru opp prisen litt etter litt og folk tror enda at Norwegian er så innmari billige og flotte. Det er noe med det å ikke se seg blind på *ett* selskap, og sjekke flere :)

Tror du virkelig at folk flest bare sjekker ett flyselskap?? :|

Jeg skjekker alltid flere selskap. Som regel er norwegian billigst. Noen få ganger, ialle fall da jeg kunne benytte meg av sas sin ungdomsbillett, var sas billigst. Regner selvsagt også med bagasjepris, iom at man må betale for bagasje hos norwegian, og ikke hos sas.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at folk flest bare sjekker ett flyselskap?? :|

I dette tilfellet virker det sånn, når man skriver "norwegian er så billig" også gir man et eksempel som jeg allerede så sent som 2 uker før avreise finner akkurat like billige billetter hos flere andre flyselskap innenfor Star Alliance :) Men det kan jo være bare tilfeldig at jeg fant de prisene, brukte 7 sekunder på å trykke OSL og WAW og så SØK hos wf.no :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet virker det sånn, når man skriver "norwegian er så billig" også gir man et eksempel som jeg allerede så sent som 2 uker før avreise finner akkurat like billige billetter hos flere andre flyselskap innenfor Star Alliance.

jeg pleier å sjekke alle jeg. bruker lastminute.com eller andre sider, evnt slår jeg opp hos sas,wideroe,norwegian,lufthans og de jeg vet går til byen jeg skal til.

Og jeg baserer det da på tidspunkt og pris. Kan godt betale mer for å fly til riktigere tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da virkelig ikke inntrykk av at sonisene er de som flyr verden rundt i tide og utide og generelt sløser eller velter seg i overflod..

Heller at de fleste, som meg, sparer til det de ønsker, kan reise en gang i året + -, er relativt bevisste på hva de bruker penger på (med unntak av litt småtteri på ebay), og kjøper helst kvalitet.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Norge skal delta med å bruke penger på teknologi som vi sender ut til landene som trenger det. CO2-lagrings-løsninger, solcellepaneler, mer effektive gasskraftverk, mer effektive kullkraftverk, mer effektive vannkraftverk og mer effektiv administrering av produksjonen.

Vi skal selvfølgelig gjøre det også, Eller burde- :o Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør funker ikke alltid like godt. Dessuten har resten av verden også tilgang på målinger / footprints pr.innbygger. Da er ikke Norge lenger bare hjørnet oppe i nord, da ser det fort ikke fullt så bra ut, overhodet ikke. At vi spyr ut dritten vår i andre's land ser heller ikke så bra ut.

Sorry keitete setninger må løpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri kjøpt en flybillett uten å sjekke minst 3-4 selskaper, evt. en tjeneste á la flyscanner.net. Nå har jeg nettopp flydd for første gang på flere år, og fant billett på denne måten (600,- tur/retur Oslo-Berlin). Pris bestemmer om jeg kan reise eller ikke, og jeg velger svært billig overnatting (her i Berlin har jeg lånt et rom hos noen privatfolk, såkalt "coachsurfing", via airbnb.com, 250 kr natten). Som student reiste vi 1-2 turer til Europa hvert år. Først og fremst for opplevelse, men også som en del av studiene (studenter med stor interesse for kunst og historie, og gjerne ville se ting med "egne øyne"). Pris bestemte naturligvis om dette var noe som lot seg gjøre for oss.

Samtidig er ikke pris det eneste som betyr noe. Både klima og etikk er ting jeg vurdere. For kortere reiser velger jeg tog fremfor fly, selv om tog er litt dyrere og tar lengre tid (f.eks. har jeg ikke flydd Oslo-Bergen på mange år, men reiser denne strekningen ganske ofte - med tog). Sosial dumping er også et svært viktig tema. Jeg har mindre tro på forbrukermakt her, men dette er en stor diskusjon. Jeg tror såkalt forbrukermakt er en del av problemet... mer radikal skyts må til for å få brukt med denne typen urettferdighet, forbrukerne blir kun brikker i systemet, og kan ikke stå til ansvar for de store nasjonale og internasjonale driftsmåter.

i tillegg vil jeg være kritisk til handleturer per se. Vi handler for mye, har et altfor høyt forbruksnivå. Dette gjelder særlig julen, men også ellers i året, hele året. Og det er mange varer som er tilgjengelig til en pris langt under det relle kostnadsnivået... som mat, klær, og ja, flybilletter. Dette på grunn av det økonomiske systemet vi har, i Norge og i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig er ikke pris det eneste som betyr noe. Både klima og etikk er ting jeg vurdere. For kortere reiser velger jeg tog fremfor fly, selv om tog er litt dyrere og tar lengre tid (f.eks. har jeg ikke flydd Oslo-Bergen på mange år, men reiser denne strekningen ganske ofte - med tog). Sosial dumping er også et svært viktig tema. Jeg har mindre tro på forbrukermakt her, men dette er en stor diskusjon. Jeg tror såkalt forbrukermakt er en del av problemet... mer radikal skyts må til for å få brukt med denne typen urettferdighet, forbrukerne blir kun brikker i systemet, og kan ikke stå til ansvar for de store nasjonale og internasjonale driftsmåter.

Det er sant, jeg tror ikke forbrukernes valg vil endre en hel industri. Men om man er flere som ytrer misnøye til slike valg, så hadde det kanskje gitt resultat?

Slik at vi ikke har en runde slik vi nylig har hatt i Norge. Det var trussel om streik i Norwegian nettopp fordi kontraktsansatte er så fordelsaktig for de som driver bedrifta har begynt å se på hvordan de skal fjerne disse ekle faste ansatte de må slite med (koster mye peng vettø…) - hvor alle de faste piloter nå i dag (mandag) ble overført til et datterselskap av Norwegian (Norwegian Air Norway) som er basert i Irland…

Og hva sier den norske befolkning? "Vi bryr oss ikke" : http://www.klassekampen.no/article/20131110/NTBO/1045253887

"888 personer ble av Norstat spurt om å svare på om følgende informasjon påvirker deres valg av flyselskap når de skal ut og reise. Nesten sju av ti lar seg ikke påvirke av disse opplysningene, ifølge undersøkelsen som er gjennomført for NRK."

Hvis man f.eks hadde vist som befolkning at, nei, vi vil faktisk ikke ha slik dårlig behandling av ansatte - så hadde kanskje oddsen vært høyere for endring? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges totale utslipp av CO2 - og da snakker vi både fra offshore produksjon og onshore produksjon, fly, skip, bil, fabrikker, ALT - utgjør knappe 0,18% av Kinas totale utslipp alene. Hva flytrafikken fra Norge da utgjør kunne jeg sikkert gjort beregninger på, men det er forsvinnende lite :) (Tall fra teknisk ukeblad og SSB).

Men om da hele norge sier yay,vi skal redde kloden så utgjør ikke vi en dritt så hva er det da man skal motivere folk til å gjøre det bedre her med da? :P du sier jo selv at vårt utslipp ikke har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om da hele norge sier yay,vi skal redde kloden så utgjør ikke vi en dritt så hva er det da man skal motivere folk til å gjøre det bedre her med da? :P du sier jo selv at vårt utslipp ikke har noe å si.

Cluet er vel at Norge ofte spiller en viktig diplomatisk rolle i mange situasjoner, i tillegg til at vi er en av verdens rikeste land. Hvis vi ser det fra fattigere lands perspektiv så må vi gå foran med et godt eksempel. Hvorfor i alle dager skal fattigere land jobbe for å redusere sine utslipp hvis ikke en gang verdens rikeste land gidder?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er vel at Norge ofte spiller en viktig diplomatisk rolle i mange situasjoner, i tillegg til at vi er en av verdens rikeste land. Hvis vi ser det fra fattigere lands perspektiv så må vi gå foran med et godt eksempel. Hvorfor i alle dager skal fattigere land jobbe for å redusere sine utslipp hvis ikke en gang verdens rikeste land gidder?

Handler ikke om å gidde, handler bare om at det er "fånøttes". Tid, energi og økonomi kunne heller vært brukt på noe mer endringsfokusert enn å klekke ut flere områder å innføre CO2-avgift på… Jeg sier ikke vi IKKE skal jobbe for å redusere våre egne utslipp, skatt på CO2-utslipp på sokkelen har jo gjort store framskritt og gjort Norge til en verdensener på feltet CO2-lagringsteknologi. Men å begynne med folk flest og tro at fordi du og jeg skrur av lyset så redder vi verden - da har vi gravd oss rimelig langt inn i egoene våre og tror vi er en del mye mer viktig enn vi er. For det er vi ikke, globalt sett :) Jeg synes vi skulle fokusere mye mye mer på å hjelpe andre i sine land, enn å se så mye på oss selv. Vi er faktisk rimelig forbarska rene og pene og har lite utslipp, mens det står skitne urensede piper der ute som tyter ut mer CO2 enn vi kan innbille oss… det er DE vi må gjøre noe med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi skulle fokusere mye mye mer på å hjelpe andre i sine land, enn å se så mye på oss selv. Vi er faktisk rimelig forbarska rene og pene og har lite utslipp, mens det står skitne urensede piper der ute som tyter ut mer CO2 enn vi kan innbille oss… det er DE vi må gjøre noe med :)

Ja takk, begge deler. Hvis jeg var en av dem som hadde makt i fattigere land med urensede piper og store utslipp, og det kom en dresskledd mann fra rike Norge og ba meg innføre dyre tiltak jeg knapt hadde råd til for å redusere mitt utslipp for å være med og redde verden, da hadde min motivasjon for å høre ham dalt dramatisk om jeg fant ut at Norge ikke gjorde sin del også.

Det blir som om man vil leie inn en hundetrener. Hvis jeg vil ha privattimer med en hundetrener for å hjelpe meg, og jeg ser at vedkommende ikke en gang har minimumskontroll på egne hunder så hadde jeg blitt meget skeptisk. Eller hvis min samboer mente vi burde tenke mer økonomisk og at jeg burde bruke mindre penger på ting vi ikke trenger mens hans selv handlet det han ønsket - da hadde han mistet sin troverdighet.

Det handler om troverdighet, integritet og symbolpolitikk i det internasjonale samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, begge deler. Hvis jeg var en av dem som hadde makt i fattigere land med urensede piper og store utslipp, og det kom en dresskledd mann fra rike Norge og ba meg innføre dyre tiltak jeg knapt hadde råd til for å redusere mitt utslipp for å være med og redde verden, da hadde min motivasjon for å høre ham dalt dramatisk om jeg fant ut at Norge ikke gjorde sin del også.

Det blir som om man vil leie inn en hundetrener. Hvis jeg vil ha privattimer med en hundetrener for å hjelpe meg, og jeg ser at vedkommende ikke en gang har minimumskontroll på egne hunder så hadde jeg blitt meget skeptisk. Eller hvis min samboer mente vi burde tenke mer økonomisk og at jeg burde bruke mindre penger på ting vi ikke trenger mens hans selv handlet det han ønsket - da hadde han mistet sin troverdighet.

Det handler om troverdighet, integritet og symbolpolitikk i det internasjonale samfunnet.

Oi, sånn har jeg ikke opplevd klimaforhandlinger og respons fra bedrifter som besøker forskningsmesser overhodet :P Det handler jo ikke om land og egosentriske mål, men om globale klimautslipp og å gjøre reduseringer i klimautslipp økonomisk fordelsaktige….

Om Norge var en renpusset skinnende mansjettknapp av ren samvittighet og sjelefred på jordas overflate skal du regne med at herr ADM.DIR ruller med øya og driter en ekstremt stor, lang, rykende marsj i det. Har du noen gang hørt en nyhet hvor noen har sagt "siden Sveits er sånn et foregangsland innenfor hundehold, har Norge valgt å følge etter"…… Funker nok dessverre ikke sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøspørsmålet synes jeg er underordnet hvis vi snakker om flyreiser. Flytrafikken fører til ca 4-5% av totale globale utslipp over hele verden (tall fra IEA's årlige CO2-rapport). Til sammenlikning står hele transportsektoren på rundt 20-30% av totale utslipp, hvor landeveistransport og skipsfart utgjør majoriteten. Av disse 4-5% utgjør røfft regna: 2% utslipp fra Amerika (nord og sør), 2% fra Eurasia og 1% fra Afrika og Australia. Altså av de totale utslippene fra Europa utgjør flytrafikken 1-2% (avhengig av hvordan vi kutter Asia ut fra beregningen). (Igjen tall fra IEA's årlige CO2-rapport).

Dette er like poengløst som å tro at Norge har noe å si for klimaet globalt. Norge er en liten uviktig sidebekk i ei elv av utslipp. Stopper du den lille bekken så utgjør det ikke-observerbare endringer i de totale utslippene fra Amazonaselva. Flytrafikken er den "enkle" fienden, det er nesten som å spille på at en hund som biter ser ut som en kamphund. Det er ikke helt sant, og det hadde egentlig ikke noe å si i den store helhet. Jeg har hatt et par prosjekter på feltet og jeg kan ikke skjønne hvorfor vi synes det er grusomt å fly når det er en av de minst utslippstunge sektorene av transporten vår (nå finnes jo biogass-busser og elbiler, men det blir en kategori for seg selv). Da bør vi heller tenke på alle plastikk-crap-greiene våre, vi f.eks kjøper til bikkjene våre, som er made in china. Disse er produsert på fabrikker som spyr ut mer CO2 enn alle flyreisene i Norge klarer å gjøre på én måned.

Norges totale utslipp av CO2 - og da snakker vi både fra offshore produksjon og onshore produksjon, fly, skip, bil, fabrikker, ALT - utgjør knappe 0,18% av Kinas totale utslipp alene. Hva flytrafikken fra Norge da utgjør kunne jeg sikkert gjort beregninger på, men det er forsvinnende lite :) (Tall fra teknisk ukeblad og SSB).

DERFOR handler det for meg om holdninger og forventninger, ikke miljø.

Poenget mitt er at det ikke er mulig å trekke miljødebatten ut av alt som handler om globalisering (hvilket både reise og shopping gjør). I det store regnskapet er det mer skadelig for miljøet å fly enn å ta tog, og det er mer miljøvennlig å handle lokalt enn i utlandet. Så å si alt vi gjør (om det er oss selv eller samfunnet vi er en del av) etterlater seg såkalte karbonspor, som igjen er med på å endre miljøet.

Og ikke bare reise, men også all mulig dritt vi synes det er gøy å handle på e-bay, på julemarked, på HM, eller andre steder - det er ikke uproblematisk, som flere inkludert TS har vært inne på flere ganger.

Miljø er en del av alt! Det er svært vanskelig å leve 100 % etisk riktig og miljøvennlig, så det handler vel om å være bevisst og ta gode valg, unngå verstingene og prøv å påvirke samfunnet positivt der man kan.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at det ikke er mulig å trekke miljødebatten ut av alt som handler om globalisering (hvilket både reise og shopping gjør). I det store regnskapet er det mer skadelig for miljøet å fly enn å ta tog, og det er mer miljøvennlig å handle lokalt enn i utlandet. Så å si alt vi gjør (om det er oss selv eller samfunnet vi er en del av) etterlater seg såkalte karbonspor, som igjen er med på å endre miljøet.

Og ikke bare reise, men også all mulig dritt vi synes det er gøy å handle på e-bay, på julemarked, på HM, eller andre steder - det er ikke uproblematisk, som flere inkludert TS har vært inne på flere ganger.

Miljø er en del av alt! Det er svært vanskelig å leve 100 % etisk riktig og miljøvennlig, så det handler vel om å være bevisst og ta gode valg, unngå verstingene og prøv å påvirke samfunnet positivt der man kan.

Er enig i de to siste avsnittene, men når du skriver : I det store regnskapet er det mer skadelig for miljøet å fly enn å ta tog, og det er mer miljøvennlig å handle lokalt enn i utlandet. Undrer jeg meg litt på hva du mener. I det store regnskapet er totale utslipp fra fly bare 4-5% uansett hvordan du vrir og vender på det :P Dette inkluderer utslipp fra fraktfly som er særdeles mye mindre miljøvennlig enn passasjerfly, fordi man tjener mer penger på å fly frakt og post, enn man gjør å frakte mennesker som på død og liv skal fly europa rundt til under tusenlappen. Du kan regne med at oppmot 2-3% av utslippsprosenten stammer utelukkende fra cargo-flyvninger. Det er ikke ved å slutte å fly hit og dit at vi kommer til å "redde verden", åpenbart :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Er enig i de to siste avsnittene, men når du skriver : I det store regnskapet er det mer skadelig for miljøet å fly enn å ta tog, og det er mer miljøvennlig å handle lokalt enn i utlandet. Undrer jeg meg litt på hva du mener.

Er det noe lure på?

Se du har redigert, igjen så argumenter du bare med at noe er verre, i dette tilfelle cargo. Det forandrer ikke noe ved at fly krever mer energi enn tog og vil alltid være mer skadelig enn å ta tog. Det har også noe med hvor utslippene skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat vært ute å flydd (med Ryanair faktisk :o ) grunnen til det selskapet var pris, tidspunkt og sted. Men jeg er ikke student og vi er to stk med ok lønn, så vi tells kanskje ikke? Ikke dro vi til en storby heller, Buckingham har bare 11000 innbyggere :P Shoppet litt gjorde vi da, godis og sprit til jula. I Desember skal vi til Stockholm og shoppe litt julegaver + utstilling, men da kjører vi, så tells vel ikke det heller.

Folk får fly og shoppe som dem vil, det bryr meg midt i ræva for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
    • Jeg ville ikke vært redd for mellompuddel. Ta dere en tur på puddeltreff og møt noen i ulike størrelser! Puddel er høyst undervurdert og jeg tenker det kan passe bra til kriteriene. Hundene krysses jo dessuten mellom størrelsene, og det er en del variasjon. Jeg har møtt mange fine mellompuddel de siste årene, siden jeg har veldig lyst på en selv. Det er også stor forskjell inad i kategoriene, jeg ser på mellom, men en liten storpuddel er et alternativ. Personlig har jeg dårlig erfaring med wheaten terrier. De kan være supre hunder, men de er terriere og har sterke, egne meninger, og jeg er usikker på om jeg har vært på et problemhund/passeringskurs uten en wheaten... Toller mener jeg bør brukes aktivt og det er litt mentalt rusk på dem, da ville jeg heller gått for golden eller labrador. Korthåret collie - passer kriteriene men røyter en del. Langhåret collie - må børstes. For førerorientert og samarbeidsvillig tenker jeg retriever, gjeterhund og noen typer jakthunder. Hvis det er mye unger og styr så kan gjeterhunder blir stresset. Jeg tenker litt på lagotto eller spansk vannhund - men sjekk veldig nøye gemyttet! Da jeg var aktivt var det ganske mye dårlig på dem, så mye at en aktiv lagottoeier med tre hunder advarte meg mot å vurdere det. 
    • Hei, Etter noen år uten egen hund begynner vi å kjenne på savnet etter et firbeint familiemedlem. Det er noe opp og fram enda, men vi prøver å bestemme oss for hvilken rase vi skal velge neste gang og det hadde vært veldig hjelpsomt å få litt innspill til rasene vi tenker på og kanskje noen vi ikke har hatt på radaren enda? Vi er en familie på 4 med barn i barneskolealder. Vi har god erfaring med hund, men har aldri drevet med noen form for hundesport eller jakt osv, og kommer sannsynligvis ikke til å starte med det heller, så vi ser først og fremst etter et familiemedlem.   Hva vi ser etter: * Vi foretrekker begge hunder med tæl, men akkurat i den livsfasen vi er i nå lener vi mer mot et mildere gemytt. Veldig usikker på dette punktet * Førerorientert og samarbeidsvillig * Lite jakt - ønsker muligheten til å slippe hunden løs og oppnå stødig innkalling * Ingen vokt * Lett å motivere og lærevillig (husk: dette er en ønskeliste 😇) * Så lite sikling som mulig * Minst mulig hundelukt (sorry goldens 🫠) * Må tåle at det er mye som skjer hjemme hos oss. Barna leker, har med seg venner, vi får besøk, ungene kan bråke osv. Må tåle fremmede i eget hus uten at det er krise eller blir skummelt. Dette er selvfølgelig noe vi vil legge til rette for at hunden takler fra dag 1, men det er et så viktig punkt at vi ønsker best mulig utgangspunkt * Går greit overens med andre hunder * Minst mulig røyting - har ikke helt bestemt meg for hvor viktig dette punktet er for meg, men det ser så deilig ut å ha en røytefri rase. Kan gjerne stelle pels hver dag, men ikke mer enn 10-20 min i det daglige * Jeg ønsker meg en stor hund, samboer har mest lyst på en liten hund, så jeg tenker en plass midt i mellom.    Vi kan tilby: * Ca 1,5 time tur hver dag. Noen dager mer, noen dager mindre, men jeg tenker gjennomsnittet vil ligge rundt der * Hundevante eiere som liker å trene lydighet og legge til rette for et ukomplisert hundehold * Masse kjærlighet og oppmerksomhet   Raser vi har tenkt på: * Puddel - Jeg føler egentlig at jeg beskriver en puddel, men... Samboer syns storpuddel blir for stort, mens jeg syns de minste variantene blir for små. Har inntrykk av at mellompuddel har en del rusk på linjene? At hunden er mentalt stødig er pri 1 * Wheaton Terrier - Virker som veldig kule hunder, men litt redd for at terrier-gemyttet kan bli litt mye? Har veldig lite erfaring med rasen bortsett fra det jeg har lest meg til * Toller - virker som veldig trivelige hunder som har mange av de kvalitetene vi ser etter, men har inntrykk av at de kan være litt nervøse? * Schipperke - denne rasen har vi hatt før og det er veldig kule hunder. Men kunne tenkt meg en litt større hund i neste omgang   Så, har dere noen tanker eller forslag til oss?    Disclaimer: Ja, jeg vet at jeg har skrevet en smørbrødliste over ønsker og at selv om en rase på papiret kan huke av på alle boksene, kan individet vi får i hus være helt annerledes. Vi er ikke ute etter en robot, men vi er fortsatt i drømmefasen og ønsker best mulig utgangspunkt for vårt neste hundehold.  
    • Stoffbur var jo en idé! Det tror jeg ikke hun har noe forhold til fra før, så da er det kanskje mulig å begynne helt fra start med positive assosiasjoner. Det skal jeg prøve!
    • Det høres jo ut som du må jobbe med å gjøre bil til noe mer positivt som et separat prosjekt. Det fikser du! Kan du ha med bur på trening og sette ut et annet sted for pause/hvile? Eller teppe et sted du kan binde henne? Vil et stoffbur funke og være annerledes nok til å senke terskelen litt? Kompostgrinder?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...