Gå til innhold
Hundesonen.no

Handle i utlandet, lønnsnivå og billige reiser


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg har akkurat vært ute å flydd (med Ryanair faktisk :o ) grunnen til det selskapet var pris, tidspunkt og sted. Men jeg er ikke student og vi er to stk med ok lønn, så vi tells kanskje ikke? Ikke dro vi til en storby heller, Buckingham har bare 11000 innbyggere :P Shoppet litt gjorde vi da, godis og sprit til jula. I Desember skal vi til Stockholm og shoppe litt julegaver + utstilling, men da kjører vi, så tells vel ikke det heller.

Folk får fly og shoppe som dem vil, det bryr meg midt i ræva for å være ærlig.

Som jeg skrev tidligere:

Det handler om hvordan rettighetene er for de som arbeider i bedriftene du velger å reise med. Hadde du syntes det var trivelig om alle på hundesonen begynte å velge en bedrift som var i direkte konkurranse med ditt arbeidssted, fordi den var billigere siden den brukte Thailandske, Polske og Spanske arbeidere på lavere lønn, dårligere arbeidsvilkår og uten rettigheter? :) Og argumenterte valget med "jeg orker bare ikke å bry meg fordi jeg vil oppleve verden". Mens din bedrift blir utkonkurrert, den blir lagt ned, og du sitter igjen med alternativet: enten ta deg jobb til halvparten av lønna mens du må gjøre mer arbeid og til ingen av rettighetene du hadde før (sykeforsikring, pensjonsordning eller rettigheter ved oppsigelse) - eller gå på NAV. Synes du det er trivelig? :)

(jeg får ikke av bold etter kopien, aghhh jeg hater at sonen kun har WYSIWYG-editing nå :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 165
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mine penger, mitt valg. Så enkelt er det faktisk

Jeg synes det er et så dårlig argument i alle slags at vi er så små, det spiller ingen rolle hva vi gjør. For meg handler det om å ta valg som jeg kan stå inne for, og gjøre det lille jeg kan, selv om

Det er ingen tvil om at vi nordmenn generelt er så bortskjemte og rike at det nesten grenser til å bli pinlig. Vi sutrer over at det er så kaldt ute, at vinen er så dyr og at regjeringa - uansett hvil

Guest Kåre Lise

Det handler om hvordan rettighetene er for de som arbeider i bedriftene du velger å reise med.

bla bla

Og argumenterte valget med "jeg orker bare ikke å bry meg fordi jeg vil oppleve verden".

bla bla

Er alltids noen som er verre kanger. Hvis jeg flyr med Norwegian kan jeg jo alltids forsvare det med at Ryan air er verre. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i de to siste avsnittene, men når du skriver : I det store regnskapet er det mer skadelig for miljøet å fly enn å ta tog, og det er mer miljøvennlig å handle lokalt enn i utlandet. Undrer jeg meg litt på hva du mener. I det store regnskapet er totale utslipp fra fly bare 4-5% uansett hvordan du vrir og vender på det :P Det er ikke der vi kommer til å "redde verden", åpenbart :)

Jeg snakker ikke om å redde verden, det har jeg ingen tro på at et enkeltmenneske kan klare alene, men om å ikke f***e den enda mer :) Men når dette er en debatt (slik jeg tolker den) om hvordan nordmenn er tar uetiske valg ved å reise billig og handle i utlandet er det urealistisk å ikke inkludere miljøspørsmål.

Hypotetisk: hvis alle som i dag flyr hadde tatt toget istedenfor hadde summen av utslipp vært lavere. Men flyene er kommet for å bli, og teknologien blir som du sier bedre, så nei det er ikke nødvendigvis krise å velge fly. Det var ikke poenget mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev tidligere:

Det handler om hvordan rettighetene er for de som arbeider i bedriftene du velger å reise med. Hadde du syntes det var trivelig om alle på hundesonen begynte å velge en bedrift som var i direkte konkurranse med ditt arbeidssted, fordi den var billigere siden den brukte Thailandske, Polske og Spanske arbeidere på lavere lønn, dårligere arbeidsvilkår og uten rettigheter? :) Og argumenterte valget med "jeg orker bare ikke å bry meg fordi jeg vil oppleve verden". Mens din bedrift blir utkonkurrert, den blir lagt ned, og du sitter igjen med alternativet: enten ta deg jobb til halvparten av lønna mens du må gjøre mer arbeid og til ingen av rettighetene du hadde før (sykeforsikring, pensjonsordning eller rettigheter ved oppsigelse) - eller gå på NAV. Synes du det er trivelig? :)

(jeg får ikke av bold etter kopien, aghhh jeg hater at sonen kun har WYSIWYG-editing nå :P )

Da håper jeg du tenker litt på hva slags transportfirmaer som kjører ut ting du bruker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg du tenker litt på hva slags transportfirmaer som kjører ut ting du bruker ;)

Som nevnt: jeg bryr meg om sosial dumping, noe som er et særdeles aktuelt tema innen alt fra shipping, via luftfart, via anleggsbransjen og tilbake til transportbransjen igjen. Jeg er prinsippfast som f*** (hvorfor skulle jeg ellers gidde å nagge om det i det uendelige her inne) hvilket gjør hverdagslivet preget av å ta et standpunkt mot sosial dumping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt: jeg bryr meg om sosial dumping, noe som er et særdeles aktuelt tema innen alt fra shipping, via luftfart, via anleggsbransjen og tilbake til transportbransjen igjen. Jeg er prinsippfast som f*** (hvorfor skulle jeg ellers gidde å nagge om det i det uendelige her inne) hvilket gjør hverdagslivet preget av å ta et standpunkt mot sosial dumping.

Da lurer jeg egentlig på om du vet veldig mye om sosial dumping innen transport bransjen? Jeg kan love deg at det er ikke like synlig som f.eks innen fly bransjen :) Så jeg tror desverre ikke at noen her inne klarer å være 100% innenfor når det kommer til sosial dumping av arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye å ta av i kommentaren din, for det første er det interessant at du bruker 1500kr for fly og hotell og mener det ville vært så dyrt at du ikke hadde hatt råd til å handle hvis du fløy med SAS eller Star Alliance. Jeg får opp flybilletter fra Oslo-Warszawa til 1000-1500kroner i Desember med både Lufthansa, LOT og Austrian Airlines. SAS flyr ikke til Warszawa, forøvrig. Men du beviser jo det jeg kaller "Kjos-skylapper", nemlig at man blir så hjernevasket av Norwegian at man glemmer å sjekke andre og tror alle andre er forferdelig dyre. Norwegian kan da skru opp prisen litt etter litt og folk tror enda at Norwegian er så innmari billige og flotte. Det er noe med det å ikke se seg blind på *ett* selskap, og sjekke flere :) Jeg flyr ikke *bare* SAS jeg heller, fordi det kan finnes andre som er billigere, både Lufthansa og KLM. Andre ganger er SAS minst like billig og billigere, SAS er billigst Oslo-Berlin for eksempel.

Det er ikke i hovedsak miljø jeg prøver å formidle her, det er påvirkningen man gjør på arbeidsmarkedet. Hvordan rettighetene er for de som arbeider i bedriftene du velger å reise med. Hadde du syntes det var trivelig om alle på hundesonen begynte å velge en bedrift som var i direkte konkurranse med ditt arbeidssted, fordi den var billigere siden den brukte Thailandske, Polske og Spanske arbeidere på lavere lønn, dårligere arbeidsvilkår og uten rettigheter? :) Og argumenterte valget med "jeg orker bare ikke å bry meg fordi jeg vil oppleve verden". Mens din bedrift blir utkonkurrert, den blir lagt ned, og du sitter igjen med alternativet: enten ta deg jobb til halvparten av lønna mens du må gjøre mer arbeid og til ingen av rettighetene du hadde før (sykeforsikring, pensjonsordning eller rettigheter ved oppsigelse) - eller gå på NAV. Synes du det er trivelig? :)

1. Jeg nevnte det ikke, men jeg sjekker så klart flere steder før jeg bestiller fly. Nå tok jeg en rask sjekk for turen jeg skal på og hos Norwegian koster fly t/r 705kr (+ alle gebyrer for å betale kort, koffert etc)

mens på SAS (de flyr til Warszawa by the way) skal ha 4463kr for samme dager.

Da sier det seg selv at jeg velger det som er billigst. Nå skal det sies at prisforskjellen var 1000-1500kr på tidspunkt jeg bestilte.

2. Deler av jobben min flytter oppgaver til Polen, så selv om jeg ikke står i fare nå, så mister noen kollegaer på andre avdelinger jobben sin. Og det er ikke noe moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg egentlig på om du vet veldig mye om sosial dumping innen transport bransjen? Jeg kan love deg at det er ikke like synlig som f.eks innen fly bransjen :) Så jeg tror desverre ikke at noen her inne klarer å være 100% innenfor når det kommer til sosial dumping av arbeidsplasser.

Nei, det er allerede diskutert at det er umulig å være 100% på noe. 100% ville vært å leve i skogen på nøtter og bark liksom :P Det er umulig her vi alle sitter i klær fra asia, elektronikk fra asia og på ett eller annet vis er knyttet til sosial dumping (hvem vet, kanskje den billige bjørkeveden du kjøpte på supern er hogget av underbetalte polakker?).

I Nord-Norge er iallefall Nor-Lines et selskap jeg holder meg unna ifht skipsfarten, usikker på hvordan ståa er i vegtransportdelen. Posten Norge holder jeg meg og langt unna, for slik posten norge har solgt ut flytransporten sin til et selskap som er VERRE enn Ryanair (ja, det går faktisk an :lol: ) er under en hver kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg nevnte det ikke, men jeg sjekker så klart flere steder før jeg bestiller fly. Nå tok jeg en rask sjekk for turen jeg skal på og hos Norwegian koster fly t/r 705kr (+ alle gebyrer for å betale kort, koffert etc)

mens på SAS (de flyr til Warszawa by the way) skal ha 4463kr for samme dager.

Da sier det seg selv at jeg velger det som er billigst. Nå skal det sies at prisforskjellen var 1000-1500kr på tidspunkt jeg bestilte.

2. Deler av jobben min flytter oppgaver til Polen, så selv om jeg ikke står i fare nå, så mister noen kollegaer på andre avdelinger jobben sin. Og det er ikke noe moro.

1. Som nevnt: SAS flyr ikke direkte til Warzawa ergo kan vi ikke sammenlikne det. Selvsagt er det dyrere når du må fly OSLO-KØBENHAVN og bytte fly der...

2. Jepp, det er ikke moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er allerede diskutert at det er umulig å være 100% på noe. 100% ville vært å leve i skogen på nøtter og bark liksom :P Det er umulig her vi alle sitter i klær fra asia, elektronikk fra asia og på ett eller annet vis er knyttet til sosial dumping (hvem vet, kanskje den billige bjørkeveden du kjøpte på supern er hogget av underbetalte polakker?).

I Nord-Norge er iallefall Nor-Lines et selskap jeg holder meg unna ifht skipsfarten, usikker på hvordan ståa er i vegtransportdelen. Posten Norge holder jeg meg og langt unna, for slik posten norge har solgt ut flytransporten sin til et selskap som er VERRE enn Ryanair (ja, det går faktisk an :lol: ) er under en hver kritikk.

Kjøper bjørkeveden vår av kjentfolk vi :) Du skal lete langt og lenge for å finne 100% Norske større transportfirmaer nå til dags, og staten må man holde seg langt unna, de er verstingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper bjørkeveden vår av kjentfolk vi :) Du skal lete langt og lenge for å finne 100% Norske større transportfirmaer nå til dags, og staten må man holde seg langt unna, de er verstingene.

Hehe, det var ikke ment personlig ang bjørkeveden, men det er bra å kjøpe fra kjentfolk! :) Du skjønner hvor jeg ville, håper jeg :)

Og ja, NETTOPP det du sier er det jeg frykter skal skje i andre bransjer. Man skal lete langt og lenge etter større transportfirmaer som IKKE driver med sosial dumping. Det begynner i det små og vokser. Det er ingen grunn til at det ikke skal skje i alle bransjer, selv i oljebransjen har de begynt å outsource… Hva skal normale nordmenn som bor og lever i Norge ha for jobb, når vi er for dyre ansatte for alle bedrifter… :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, jeg tror ikke forbrukernes valg vil endre en hel industri. Men om man er flere som ytrer misnøye til slike valg, så hadde det kanskje gitt resultat?

Slik at vi ikke har en runde slik vi nylig har hatt i Norge. Det var trussel om streik i Norwegian nettopp fordi kontraktsansatte er så fordelsaktig for de som driver bedrifta har begynt å se på hvordan de skal fjerne disse ekle faste ansatte de må slite med (koster mye peng vettø…) - hvor alle de faste piloter nå i dag (mandag) ble overført til et datterselskap av Norwegian (Norwegian Air Norway) som er basert i Irland…

Og hva sier den norske befolkning? "Vi bryr oss ikke" : http://www.klassekampen.no/article/20131110/NTBO/1045253887

"888 personer ble av Norstat spurt om å svare på om følgende informasjon påvirker deres valg av flyselskap når de skal ut og reise. Nesten sju av ti lar seg ikke påvirke av disse opplysningene, ifølge undersøkelsen som er gjennomført for NRK."

Hvis man f.eks hadde vist som befolkning at, nei, vi vil faktisk ikke ha slik dårlig behandling av ansatte - så hadde kanskje oddsen vært høyere for endring? :)

Jeg støtter deg fullt ut i å yte misnøye mot all form for sosial dumping, selv om jeg også ser det kan være noe malplassert i enkelte kontekster. Jeg tror det å vise misnøye er viktig, for å skape bevissthet om sosial dumping.

Personlig, og du vet vel godt at jeg står langt til venstre for deg i politikken, så mener jeg problemet her er det økonoiske systemet, et system der kapitalister hele tiden finner nye måter å utbytte arbeidere på, sosial dumping er bare en form dette foregår i. Forbrukermakt vil ikke endre dette, man kan ikke endre noe ved å ty til mer av det samme, forbruk, som til syvende og sist er det som får systemet til å gå rundt. Men det er heller ikke et privat/offentlig-problem, for sosial dumping skjer i offentlig regi hele tiden, og i stadig mer utstrekning (for eksempel når offentlig sektor må ty til vikarbyråer som lønner barnehageassistenter og lærervikarer langt under tariff).

At forbrukere ikke lar seg påvirker er ikke noe nytt. Lar de seg påvirke, er det kun for en kort periode, folk glemmer fort. Men det må mer til enn å fortelle folk at dette ikke er bra...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et så dårlig argument i alle slags at vi er så små, det spiller ingen rolle hva vi gjør. For meg handler det om å ta valg som jeg kan stå inne for, og gjøre det lille jeg kan, selv om det egentlig ikke betyr noe som helst i det store og det hele. Det kan f.eks. være å være vegetarianer (noe jeg ikke er), det hjelper ingenting om en person lar være å spise kjøtt i det store og hele sant? Men det er et etisk og moralsk valg denne personen kan stå inne for. Jeg lot en lang periode være å kjøpe produkter fra Israel, jeg tar tog fremfor fly når jeg kan og støtter kortreist og lokal matproduksjon når det er mulig. I det store og hele hjelper det jo nada nix, men det handler vel om å gjøre det lille man kan selv ...

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et så dårlig argument i alle slags at vi er så små, det spiller ingen rolle hva vi gjør. For meg handler det om å ta valg som jeg kan stå inne for, og gjøre det lille jeg kan, selv om det egentlig ikke betyr noe som helst i det store og det hele. Det kan f.eks. være å være vegetarianer (noe jeg ikke er), det hjelper ingenting om en person lar være å spise kjøtt i det store og hele sant? Men det er et etisk og moralsk valg denne personen kan stå inne for. Jeg lot en lang periode være å kjøpe produkter fra Israel, jeg tar tog fremfor fly når jeg kan og støtter kortreist og lokal matproduksjon når det er mulig. I det store og hele hjelper det jo nada nix, men det handler vel om å gjøre det lille man kan selv ...

Enig i dette. Det har med tankegang å gjøre. Hvis alle tenker "det nytter ikke hva lille jeg gjør", så ender vi jo opp med at ingen gjør noe. Det er det samme med valget - "min stemme betyr ikke noe, èn stemme fra eller til har ingenting å si". Men vi ser jo hvilken makt det ligger i summen av enkeltstemmene likevel.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med miljø og sosial dumping går egentlig på akkurat det samme, det er bare at vi bryr om mest om ulike ting. Begge deler er en dråpe i havet - det enkelt personer gjør får liten effekt, men det er da noe. For meg personlig er det miljø som betyr mest for meg i hele verden og jeg er ganske så prinsippfast der når det kommer til mat, transport, produksjon og levemåte. Å ta gode valg ift sosial dumping er også viktig, men for meg er miljø så ubeskrivelig mye viktigere. BEGGE deler er en dråpe i havet, men viktig for enkeltmennesket.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter deg fullt ut i å yte misnøye mot all form for sosial dumping, selv om jeg også ser det kan være noe malplassert i enkelte kontekster. Jeg tror det å vise misnøye er viktig, for å skape bevissthet om sosial dumping.

Personlig, og du vet vel godt at jeg står langt til venstre for deg i politikken, så mener jeg problemet her er det økonoiske systemet, et system der kapitalister hele tiden finner nye måter å utbytte arbeidere på, sosial dumping er bare en form dette foregår i. Forbrukermakt vil ikke endre dette, man kan ikke endre noe ved å ty til mer av det samme, forbruk, som til syvende og sist er det som får systemet til å gå rundt. Men det er heller ikke et privat/offentlig-problem, for sosial dumping skjer i offentlig regi hele tiden, og i stadig mer utstrekning (for eksempel når offentlig sektor må ty til vikarbyråer som lønner barnehageassistenter og lærervikarer langt under tariff).

At forbrukere ikke lar seg påvirker er ikke noe nytt. Lar de seg påvirke, er det kun for en kort periode, folk glemmer fort. Men det må mer til enn å fortelle folk at dette ikke er bra...

Er enig i alt - selv om vi står langt fra hverandre står vi nok ekstremt nært her. Eneste forskjellen på oss er kanskje at jeg har troa at med nok regulering kan privatisering være en bra ting :)

Enig i dette. Det har med tankegang å gjøre. Hvis alle tenker "det nytter ikke hva lille jeg gjør", så ender vi jo opp med at ingen gjør noe. Det er det samme med valget - "min stemme betyr ikke noe, èn stemme fra eller til har ingenting å si". Men vi ser jo hvilken makt det ligger i summen av enkeltstemmene likevel.

Dette med miljø og sosial dumping går egentlig på akkurat det samme, det er bare at vi bryr om mest om ulike ting. Begge deler er en dråpe i havet - det enkelt personer gjør får liten effekt, men det er da noe. For meg personlig er det miljø som betyr mest for meg i hele verden og jeg er ganske så prinsippfast der når det kommer til mat, transport, produksjon og levemåte. Å ta gode valg ift sosial dumping er også viktig, men for meg er miljø så ubeskrivelig mye viktigere. BEGGE deler er en dråpe i havet, men viktig for enkeltmennesket.

Dere misforstår egentlig hva jeg vil fram til.

Jeg tror jeg allerede har skrevet det - men jeg kan godt gjenta det. Det er kjempeflott at folk gjør det som gir dem mening i livet. Hvis det er å reise til Japan og demonstrere mot delfinfangst, skru av lyset når du har vært på toa'n eller lar være å spise kjøtt er det som gir god følelse i livet så er jo det 100% korrekt å gjøre. Ingen ting vondt sagt om det å gjøre så man selv får god selvfølelse :) Jeg redder mark fra asfalten når det regner (ja, jeg er over 20 år… :lol: ) og jeg skyller koppene mine 3 gang før jeg kan drikke av de. Det er personlige behov jeg ikke klarer å la være å gjøre, men de har jo strengt tatt ingen betydning i det store og hele. Enkeltmennesket gjør som det vil, og motiverer seg som det vil. Jeg redder mark fra bakken og det gir meg god selvfølelse så jeg kan dra på jobb og studere CO2-utslipp, så satt litt på hendelsessammenhengs-spissen gjør min mark-redning til mulige forbedringer for klimaet :P

Men når folk begynner å snakke om klima i forbindelse med flyreiser, forsøker jeg å forklare hvilken posisjon flyreiser har på utslippsbudsjettet til jorda. Det er jo kanskje greit å få en følelse av hva slags størrelse det er snakk om, og at man forstår at flyreisene utgjør prisen på plastikkposen du handlet, mens Kina og Indias samfunn på bedringens veg (fabrikker, kraftverk og eget forbruk til varme og matlaging) utgjør prisen av indrefileten du kjøpte til hele familien på 5…. Kutter du den indrefileten gjør det MYE for matbudsjettet den uka. Kutter du plastikkposen har du egentlig ikke kutta en skjit... Når man snakker om miljø synes jeg det er særdeles viktig å ha forståelse for størrelser. Klimaendringene skjer AS WE SPEAKS, og skal vi gjøre noe må vi faktisk stoppe de store utslippene.

Vi kan selvfølgelig sitte i skjorta med snipp og drikke te med en lillefinger pekende ut, mens vi snakker om hvor fortreffelige vi er som har kutta 10% på utslippene fra aluminiumsproduksjonen vår, og at alle i oslo kjører elbil. Den eneste differansen dette gjør er på lokalmiljøet rundt Oslo, at det blir mindre smog på kalde vinterdager. For klimaet, for jorda, merkes ikke dette. Jorda hyler til oss at vi må slutte å sløse med verdifull tid på småtteri, når det er andre mer pressende saker som skjer. Skal vi stoppe isbreene fra å smelte, isbjørnene fra å sulte og små babyseler fra å dø så må vi faktisk ut og plugge noen zatans store fabrikkpiper der ute i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, men jeg er bare uenig i en del av det. Jeg synes noen få % av klimautslippene er en svært betydelig størrelse. Jeg synes hver enkelt kjøretur til butikken er av stor betydning og tenker meg alltid om en ekstra gang før jeg vrir om nøkkelen eller sier jatakk til bærepose. Tilsammen er det mye og min del teller. Akkurat som at hver reise som støtter sosial dumping teller. Og akkurat som at å spre informasjon om hvordan arbeidsforhold er viktig fordi det får flere mennesker til å tenke seg om en ekstra gang og antagelig vil få noen til å endre valg og spre effekten videre.

Ja, jeg er en optimitisk pesimist.

Jeg synes vi skal gjøre noe med både de store og små utslippene. Jeg synes også vi skal gjøre noe med sosial dumping i det store bildet, men også i det små - som å undersøke under hvilke forhold produkter eller tjenester er produsert.

Teknologi kommer ikke og redder verden ass. Sorry.

Endret av borderen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanger - hvorfor er du opptatt av at vi ikke skal fly Norwegian pga social dumping når enkeltmenneskers innsats betyr så lite? For faktum er jo at min ene billett fra eller til betyr jo faktisk **** all for verken Norwegian eller SAS, så hvorfor skal jeg bry meg?

See?

Edit: Visste ikke at sonen hadde innebygget sensurfilter. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanger - hvorfor er du opptatt av at vi ikke skal fly Norwegian pga social dumping når enkeltmenneskers innsats betyr så lite? For faktum er jo at min ene billett fra eller til betyr jo faktisk **** all for verken Norwegian eller SAS, så hvorfor skal jeg bry meg?

See?

Edit: Visste ikke at sonen hadde innebygget sensurfilter. :P

Siden når var klimaendringer og sosial dumping det samme? Mener du alvorlig talt at atmosfæren til jorda og arbeidsmarkedet for europeere er sammenliknbart? What? :P

Jeg fronter saken mot sosial dumping, og som jeg allerede har nevnt til Marjan så tror jeg ikke forbrukere alene kan endre noe for arbeidsforholdene til europeere. Du kan sidestille det med å informere om at klimaendringer skjer pga utslipp til atmosfæren. Det er uenigheter om hva som er virkelig ille og hva som ikke er så ille, det er uenigheter om hvor store konsekvenser det kan ha - og det er stor forskjell i nivået av informasjon folk har. Med kunnskap kan man gjøre valg. Man kan gjøre seg ett bilde av hvilken posisjon man vil ha i "den store sammenhengen".

Luftfarten er et område hvor jeg vet - og jo har sett også her inne - det er mye misinformasjon og manglende kunnskap ute og går. Derfor har jeg forsøkt å informere om hvordan ting faktisk er. Når til og med ting som er veldig basic begreper, f.eks codeshare, kan misforstås veldig - så viser det bare behovet for å bli informert. Jeg kunne f.eks gjerne blitt mer informert om importører, det er et felt jeg vet jeg mangler kunnskap om for å kunne være etisk forbruker. Det er mange importører som ikke har rent mel i posen, men det er en beskyttet bransje som eksisterer bak store "brands" og er vanskelig å fordype seg i.

Som jeg sier bør vi gjøre noe med de store utslippene. Er det Ryanair som kanskje er analogien til store utslipp? Eller? :P Jeg sliter litt med denne sammenlikninga.

Jeg har gjennom hele flata forsøkt å formidle kunnskap, trodde jeg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår du ikke hva jeg vil frem til?

Hvis enkeltindividets innsats ikke betyr noe, hvorfor skal vi da gidde bry oss om sosial dumping? Hvorvidt jeg kjøper min ene billett i Norwegian eller i SAS betyr i det store og hele ingenting. På samme måte som Norges flyutslipp i det store og hele betyr veldig lite.

Men hvis mange nok boikotter Norwegian, så gir det en signaleffekt. På samme måte, hvis Norge tar sin del av utslippene og gjør noe med det - uansett hvor lite de utstlippene er i det store bildet - så sender det en signaleffekt. Du tror ikke den er viktig - det tror jeg at den er.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår du ikke hva jeg vil frem til?

Hvis enkeltindividets innsats ikke betyr noe, hvorfor skal vi da gidde bry oss om sosial dumping? Hvorvidt jeg kjøper min ene billett i Norwegian eller i SAS betyr i det store og hele ingenting. På samme måte som Norges flyutslipp i det store og hele betyr veldig lite.

Men hvis mange nok boikotter Norwegian, så gir det en signaleffekt. På samme måte, hvis Norge tar sin del av utslippene og gjør noe med det - uansett hvor lite de utstlippene er i det store bildet - så sender det en signaleffekt. Du tror ikke den er viktig - det tror jeg at den er.

Jo, jeg ser hva du mener med siste innlegget.

Forskjellen for meg er at om folk boikotter Norwegian, Ryanair, Vueling eller Wizzair - så kjenner direktørene det stramme seg i mellom beina rimelig fort.

Om Norge kutter i klimautslipp … hvem er det som kjenner det? Det er ingen bedriftseier som får kutt i sine inntekter. Tvert i mot ser man at det koster masse penger å effektivisere og sette opp renere forbrenningsannlegg.

Å kutte i klimautslipp gir ikke press på pungen hos noen. Å kutte i salgsinntektene til en bedrift smekker pungen til en hver bedriftsleder på kort tid.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du ser ikke hvor mye mer effektiv en signaleffekt er når en boikott fører til nedgang i inntektene?

Mens kutt i utslipp er en idealistisk signaleffekt som ikke skaper press på noe annet enn en eventuell samvittighet?

Penger har mer kraft enn samvittighet, ellers hadde vi neppe hatt hverken pelsdyr eller foie gras...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...