Gå til innhold
Hundesonen.no

Tettsøkende fuglehunder?


Kaja
 Share

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Spørs jo litt hva du er å jakt etter. Er flere raser som egner seg godt for skogen, som Breton, Kleine Munsterlender, Gordon Setter etc Men det gjelder å velge riktige linjer. Faren med å velge d

Mange korthår vorstehhunder som gjør det godt på skogsjakt. Vi bruker våre på storfugl. De kontinentale fuglehundene pleier være gode der, og stikker ikke så langt som setterene. Jeg ville sett på de

Leser det som at hun syns det er koselig lesing Ser ingenting om at hun syns det er negativt.

Spørs jo litt hva du er å jakt etter. Er flere raser som egner seg godt for skogen, som Breton, Kleine Munsterlender, Gordon Setter etc

Men det gjelder å velge riktige linjer.

Faren med å velge de litt "ukjente" rasene er at de ofte ikke jakter så bra. Dvs lite jaktlyst, dårlig til å ta stand osv

Personlig ville jeg valgt et etablert rase og trent mye i skogen, slik at en får samarbeid, kontakt og skogssøk på plass. Det burde ikke by på problemer med riktig linjer og trening.

Se litt på resultater på skogsfugl prøver og se hvilke raser som går igjen der.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pointerne til en slektning jobber veldig bra og søker tett i skogen så lenge det ikke er kjempetett granskog (men da er jo forholdene for å skyte rævva uansett), så det er vel godt mulig å trene dem slik tenker jeg :) Han foretrekker å jakte på fjellet, men han er ofte innover skogene her også, og det funker jo så :)

Kleine Münsterländerne sjefen har hatt har vært så som så.. Den han har nå tar såvidt stand, men så løper han etter fuglene. Det samme gjorde den gamle. Nå kan det hende han var ræva til å trene fuglebikkjer, men dog.

Dessverre ingen erfaring med de mer ukjente, og generelt ikke stor erfaring med fuglejakt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av setterne så har jo gordon setter tradisjonelt blitt sett på som den beste på skog, men jeg vil ikke si at jeg synes at de er de mest tettsøkende nødvendigvis, selv om det er en treningssak også. Synes at mange har en tendens til å gå ganske vidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

etter det jeg ahr hørt så er det gordon og korthåret vorsteh som skal være best men ville tatt og sett på slekta hva den kan vise til av jakt og konkuransser på skog. det for å finne de linjene som har størst sjanse for å lykkes med skogsfuggel jakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange korthår vorstehhunder som gjør det godt på skogsjakt. Vi bruker våre på storfugl. De kontinentale fuglehundene pleier være gode der, og stikker ikke så langt som setterene. Jeg ville sett på de ulike vorstehhundene, kleiner og grosser munster blant annet :)

Og vorsteh er jo størrelse på(noen tisper kan være spinkle og små, men går på linjer), som veldig godt kan kløve/trekke. Våre tisper er mellom 59 og 61cm høy, og 20-22kg. Hannhunden vår er 68cm høy, og ca. 35kg. Vår eldste tispe, som nå er 14,5år, var finalist i NM Skog i 2005, 6 år gammel.

Her er hun på skogsfugljakt i Sverige 3 år gammel :)
2qxqc9j.jpg

Ani igjen, 7 år gammel.

6is8au.jpg

I Sverige noen år senere. Tre av KV'ene våre.

no5vs0.jpg

Henni på jakt i Sverige i 2010. To fugl på to timer.

2dhwnxt.jpg

Det er flere som bruker vorstehhunder til hjortejakt også forøvrig. Men selvsagt, er ikke bare KV som fungerer i skog :) Men vi har ihvertfall positive opplevelser med dem der.

http://www.royalura.com/Res%20Skog%2013.htm
Resultater fra skogsfuglprøver 2013. Her ser du at det er en god del KV med 1. AK.

Noen puttet vist på noen kroner! haha :P

Pointerne til en slektning jobber veldig bra og søker tett i skogen så lenge det ikke er kjempetett granskog (men da er jo forholdene for å skyte rævva uansett), så det er vel godt mulig å trene dem slik tenker jeg :) Han foretrekker å jakte på fjellet, men han er ofte innover skogene her også, og det funker jo så :)

Kleine Münsterländerne sjefen har hatt har vært så som så.. Den han har nå tar såvidt stand, men så løper han etter fuglene. Det samme gjorde den gamle. Nå kan det hende han var ræva til å trene fuglebikkjer, men dog.

Dessverre ingen erfaring med de mer ukjente, og generelt ikke stor erfaring med fuglejakt :P

Det har alt med trening å gjøre. Ikke rasen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder trekkegenskaper så synes jeg generelt at fuglehunder er flotte trekkhunder. Nå vet jeg ikke hvilket kjønn du ønsker, men velger du hannhund så pleier de i alle fall å være større enn tispene. Men hvis du er ute etter litt størrelse så vil jo f.eks. vorsteh være et mer naturlig valg enn breton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo en del raser som oftest søker noe trangere enn de mer tradisjonelle rasene. F eks Vizla, Gammel Dansk Hønsehund, Italensk Spinone, Weimaraner m.fl. Problemet med disse rasene er ofte at det skorter mye på jaktlysta. Dette er hunder som er avlet for jakt på kontinentet hvor vilttettheten er langt høyere enn det vi vanligvis er vant med her.

Derfor; gå for det sikre, og legg ned ned my jobb i hunden din så vil du mest sannsynlig lykkes. Men som også andre her har skrevet, så er det store forskjeller på blodslinjer innen de ulike rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har alt med trening å gjøre. Ikke rasen.

Er det jeg tenker også, derfor jeg la på at det kunne hende han var en ræva trener. Eller det kan være en kombinasjon av linjer og trening, osvosv. Jeg har ikke sagt at KM er dårlige fuglehunder - sa at HANS var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg tenker også, derfor jeg la på at det kunne hende han var en ræva trener. Eller det kan være en kombinasjon av linjer og trening, osvosv. Jeg har ikke sagt at KM er dårlige fuglehunder - sa at HANS var det.

Jeg har ikke sagt du sa det heller, hehe. Jeg sa bare, for TS skyld, at det er trening, ikke rasen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg tenker også, derfor jeg la på at det kunne hende han var en ræva trener. Eller det kan være en kombinasjon av linjer og trening, osvosv. Jeg har ikke sagt at KM er dårlige fuglehunder - sa at HANS var det.

Det er jo for så vidt riktig, men det er nok større sjanse for å få en god fuglehund hvis man velger en setter, pointer eller en vorsther kontra en Munsterlander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ane skjønner ikke hvorfor du ikke har kjøpt deg vorsteh san du skryter av dem :)

Ikke jeg heller! Men ikke missforstå meg, det er ikke meningen at jeg skal si at det bare er dem som fungerer, håper ikke det kom slik frem? Men siden det er de jeg kjenner til, så måtte jeg bare skrive "litt" :P Lett å la seg rive med! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Først og fremst vil jeg ha hannhund, uansett rase, da jeg foretrekker hannhunder langt framfor tisper! Jeg syns snørekjøring og sykling er veldig morsomt, så en hund som trekker i tillegg er jo gull, for det første er det jo da også lettere å holde den i form resten av året, også er jeg, og det innrømmer jeg glatt, så lat at jeg ikke gidder å gå på ski eller sykle uten litt drahjelp :P

Jaktmessig har jeg falt helt for skogsfugljakt, med hund. Jeg syns jakt generelt er kjedelig uten hund.
Hvordan er fuglehundene å spore annet vilt med? Ta tenker jeg på blodspor/viltspor som evnt ettersøkshund, og båndhund på hjort .Vil det bli "for mye" for hunden? Vil den da når den jakter fugl slå lett over på viltspor? Jeg vet at det er en treningssak på hva den skal jakte, men noen hunder skiller lettere enn andre og "gir seg" fortere på spor den ikke får følge.

Ang raser så liker jeg ikke settere, jeg vet ikke hvorfor men jeg føler ikke at det er hunderaser for meg. De er søte, jeg liker at andre har settere, men jeg kunne aldri sett for meg en setter hjemme.

Etter alt dere har skrevet har jeg lest en god del om korthåret vorsteh og munsterlenderne, pointer og breton, og har vel kommet fram til at vorsteh er den jeg virkelig har falt for. Ikke bare fordi den er vakker! men fordi det virker som en "enkel" rase og finne gode individer i, og den har en fin størrelse.

Er det noen som har noen gode oppdrettere og anbefale? Finnes det oppdrettere med hunder som er gode på jakt, har et bra gemytt og god trekkvilje? Jeg reiser gjerne til utlandet og henter. Jeg har heller ikke dårlig tid, men ser for meg jakthund innen 2015 :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Først og fremst vil jeg ha hannhund, uansett rase, da jeg foretrekker hannhunder langt framfor tisper! Jeg syns snørekjøring og sykling er veldig morsomt, så en hund som trekker i tillegg er jo gull, for det første er det jo da også lettere å holde den i form resten av året, også er jeg, og det innrømmer jeg glatt, så lat at jeg ikke gidder å gå på ski eller sykle uten litt drahjelp :P

Jaktmessig har jeg falt helt for skogsfugljakt, med hund. Jeg syns jakt generelt er kjedelig uten hund.

Hvordan er fuglehundene å spore annet vilt med? Ta tenker jeg på blodspor/viltspor som evnt ettersøkshund, og båndhund på hjort .Vil det bli "for mye" for hunden? Vil den da når den jakter fugl slå lett over på viltspor? Jeg vet at det er en treningssak på hva den skal jakte, men noen hunder skiller lettere enn andre og "gir seg" fortere på spor den ikke får følge.

Ang raser så liker jeg ikke settere, jeg vet ikke hvorfor men jeg føler ikke at det er hunderaser for meg. De er søte, jeg liker at andre har settere, men jeg kunne aldri sett for meg en setter hjemme.

Etter alt dere har skrevet har jeg lest en god del om korthåret vorsteh og munsterlenderne, pointer og breton, og har vel kommet fram til at vorsteh er den jeg virkelig har falt for. Ikke bare fordi den er vakker! men fordi det virker som en "enkel" rase og finne gode individer i, og den har en fin størrelse.

Er det noen som har noen gode oppdrettere og anbefale? Finnes det oppdrettere med hunder som er gode på jakt, har et bra gemytt og god trekkvilje? Jeg reiser gjerne til utlandet og henter. Jeg har heller ikke dårlig tid, men ser for meg jakthund innen 2015 :)

Hvis du skal ha vorstehvalp er det mulig du får besøk. Mye besøk. Av meg. Jeg dåner av vorstehvalper. Mer enn det jeg gjør av gårdshundvalper.

Tanten til mannen har strihåret og har hatt noen kull på henne. Fantastisk jakt- og familiehund. På ute, av inne :) Jeg kan høre med henne om hun vet om noen korthårsoppdrettere som er gode.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha vorstehvalp er det mulig du får besøk. Mye besøk. Av meg. Jeg dåner av vorstehvalper. Mer enn det jeg gjør av gårdshundvalper.

Tanten til mannen har strihåret og har hatt noen kull på henne. Fantastisk jakt- og familiehund. På ute, av inne :) Jeg kan høre med henne om hun vet om noen korthårsoppdrettere som er gode.

Kom gjerne på besøk, og hør gjerne med tanten til mannen! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vorsteh venner er det en gruppe som heter på facebook, der kan du jo melde deg inn og følge med litt :) Har ikke så mye peiling på linjer og oppdrett hos vorsteh, men vet at kennel absolute action planlegger kull etterhvert nå da hun skal ha seg ny jakthund selv pga at den hun har nå begynner og komme litt opp i årene. Vet at det er gode jakthunder i slekta der også på skogsfugl og tom noe annet vilt (rev, mår osv). Ikke kommet på hjemmesiden enda, men det kommer vell etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...