Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder lider for utseendet


Ozzy
 Share

Recommended Posts

http://www.nrk.no/norge/_-hunder-lider-for-utseendet-1.11306844

" – De skar ut to trekanter av neseborene hennes, sånn at hun fikk litt bedre pust. Her er et lite sting her og ett på andre siden. Du ser at hun er helt rød inne i nesen. Det var nesten helt tett der før, sier Lars Diseth og peker på nesen til den franske bulldogen han er matfar for, Frida.

Frida er en av stadig flere hunder som kommer til verden med dårlige odds, fordi hun tilhører en hunderase som gjennom årtier er avlet for å få fram et bestemt utseende. Nå går hun lysere tider i møte, etter en operasjon i forrige uke, og kan puste normalt. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Synes det er veldig bra at det kommer på nyhetene sånn at det kanskje når ut til litt flere.

Vi kan jo håpe at det vil bli bedre i forbindelse med de nye RAS dokumentene, i GD klubben er det allerede advart om at det er endel oppdrettere ikke kommer til å like å høre (jeg tipper det går mest

"– At man har avlet frem det utseendet og de syke rasehundene vi har i dag, er for å tilfredsstille menneskets behov. Det er å gjøre hundens utseende til et middel for oss selv, menneskets estetiske s

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke det er INNLYSENDE at man trenger nesebor for å puste? De hundene ser jo etterhvert helt kørka ut også, det er jo ingenting funksjonelt..

Legger ved et bilde av engelsk bulldog skalle fra 1890 - da bulldogen var arbeidshund, og 1939 - utviklingen begynte forholdsvis tidlig?

Destruction-of-English-Bulldog.gif

Håper håper håper at utviklingen snur, og man kan fokusere på helse!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo håpe at det vil bli bedre i forbindelse med de nye RAS dokumentene, i GD klubben er det allerede advart om at det er endel oppdrettere ikke kommer til å like å høre (jeg tipper det går mest på det mentale) og at man må belage seg på strengere avlskriterier enn det det er pr idag ( :banana: ) Det er allerede slått fast at det begynner å nærme seg matadoravl på enkelte hunder (begge kjønn) samt at snittinnavlsgraden sakte men sikkert kryper oppover etter å ha vært grei (under 6,5) i over 20 år.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare sykt. Det skulle seriøst vært følger av og avle frem slike dyr, strengt tatt så går det vell inn under dyrevelferd i loven. Flott at det kommer fokus på det, så håper jeg at vi etterhvert kan se en utvikling hvor hunder beholder rase og særpreg men alikevell ser og er mange hakk friskere enn i dag, gjerne en motsatt av det bilde idastef la ut. Litt neste, mindre rynker, men fortsatt bulldog. Gjelder forsåvidt ikke bare kortnese hunder, håper på det samme med andre ekstremer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var bra at det siste som ble sagt var at man bør gjøre research før man kjøper hund.

Synes ikke det bare gjelder helse, men også mentalitet. Nuch på stamtavla er ikke nødvendigvis et kvalitetsmerke.

Det tenkte jeg også! Research er dritviktig. Men folk vet ikke det! Folk kjøper så mye drit, ikke bare dårlige hunder, men også dårlig mat og dårlig utstyr og dårlig musikk (hehe)! Hvorfor er man ikke mer kvalitetsbevisst? Når man skal bruke mye penger og tid på noe? :no:

Synes det er veldig bra at NRK har fokus på dette for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Eneste Nuch er ett kvalitetsmerke for er vel at campingvogna er duganes til å reise rundt å samle merittene. Gidder men så få alle før eller siden Nuch. Velger dommere og holder på.

På tide å få hue ut av sanda, slutte bortforklare forholdene her med at alt er så mye bedre enn andre steder, holder jo ikke mål i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenkte jeg også! Research er dritviktig. Men folk vet ikke det! Folk kjøper så mye drit, ikke bare dårlige hunder, men også dårlig mat og dårlig utstyr og dårlig musikk (hehe)! Hvorfor er man ikke mer kvalitetsbevisst? Når man skal bruke mye penger og tid på noe? :no:

Synes det er veldig bra at NRK har fokus på dette for tiden.

Jeg skjønner veldig godt at folk kjøper "dårlige" hunder. Når en er ny til hele hundeverdenen er det ikke lett å vite hvor man skal begynne. En oppdretter som det er linket til hos raseklubbens nettsider tar de fleste som god fisk, så lenge det ser litt seriøst ut. Enda bedre er det jo om oppdretteren bor i nærheten.

Jeg sier ikke at folk som kjøper "dårlige" hunder er dumme, men at de rett og slett ikke vet hva de skal spørre om/se etter. Så lenge oppdretter gir inntrykk av å ha god kunnskap om rasen, så vil jo folk tro på denne personen.

Edit: Og så er man gjerne heldig, og kjøper neste hund på samme måten. Er det en generelt frisk hunderase, er man gjerne heldig hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste Nuch er ett kvalitetsmerke for er vel at campingvogna er duganes til å reise rundt å samle merittene. Gidder men så få alle før eller siden Nuch. Velger dommere og holder på.

På tide å få hue ut av sanda, slutte bortforklare forholdene her med at alt er så mye bedre enn andre steder, holder jo ikke mål i det hele tatt..

Jeg ser stadig folk påstå det, men jeg får det ikke helt til å stemme da jeg ser de som reiser land og strand og stiller ut bikkjene uten noen gang å få det championatet. Men hva vet vel jeg :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg ser stadig folk påstå det, men jeg får det ikke helt til å stemme da jeg ser de som reiser land og strand og stiller ut bikkjene uten noen gang å få det championatet. Men hva vet vel jeg :)

Nei ikke vet jeg eller hvor de får dem fra da jeg ikke frekventerer denslags. Men jeg tipper da på utstillinger?

Fra artikkelen:

Problemet er at det er de hundene med mest ekstremt utseende som ofte vinner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste Nuch er ett kvalitetsmerke for er vel at campingvogna er duganes til å reise rundt å samle merittene. Gidder men så få alle før eller siden Nuch. Velger dommere og holder på.

På tide å få hue ut av sanda, slutte bortforklare forholdene her med at alt er så mye bedre enn andre steder, holder jo ikke mål i det hele tatt..

Det ække bare bare når hver eneste NKK utstilling har 50 + hunder påmeldt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke vet jeg eller hvor de får dem fra da jeg ikke frekventerer denslags. Men jeg tipper da på utstillinger?

Fra artikkelen:

Så du uttaler deg egentlig om noe du ikke har greie på? ;)

Ellers - ja, i noen tilfeller på noen raser så kan nok det stemme. Men heldigvis ikke for det store flertallet. Men det er vel mindretallet som er avgjørende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så du uttaler deg egentlig om noe du ikke har greie på? ;)

Må jeg ha campingvogn å delta på alle stevnene for å uttale meg? Beklager det visste jeg ikke, så ikke noe om det i tråden.

PS: Det var med en viss ironi jeg tippet på utstillinger. Selvfølgelig vet jeg da det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg ha campingvogn å delta på alle stevnene for å uttale meg? Beklager det visste jeg ikke, så ikke noe om det i tråden.

PS: Det var med en viss ironi jeg tippet på utstillinger. Selvfølgelig vet jeg da det.

Må bestemme deg da - frekventerer du utstillinger eller ikke?

For hvis ikke - hvordan kan du da uttale deg om at "Gidder men så få alle før eller siden Nuch"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Må bestemme deg da - frekventerer du utstillinger eller ikke?

For hvis ikke - hvordan kan du da uttale deg om at "Gidder men så få alle før eller siden Nuch"?

Gidd å ta med sitatet fra artikkelen jeg siterte i dine konklusjoner.

Potensielle vinnere får før da før eller siden cert. Hvem ellers får dem?

Det skjønner da jeg også uten at jeg må ha campingvogn å pendle fra stevne til stevne.

Som sagt - hvis man ikke frekventerer utstillinger, hvordan kan man da uttale seg om at alle blir Nuch bare man stiller nok?

Bruker huet? Som sagt over så utelater du jo halvparten av påstandene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...