Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder lider for utseendet


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Eneste Nuch er ett kvalitetsmerke for er vel at campingvogna er duganes til å reise rundt å samle merittene. Gidder men så få alle før eller siden Nuch. Velger dommere og holder på.

På tide å få hue ut av sanda, slutte bortforklare forholdene her med at alt er så mye bedre enn andre steder, holder jo ikke mål i det hele tatt..

Nei. Det Nuch er et kvalitetsmerke på er at FORELDRENE er gode avlsdyr, som gir god eksteriør kvalitet på avkommet. Det er ikke en helsetest, ei heller en mentaltest, dessverre. Selv om det nå blir både strengere og mer fokus på både helseaspekter og mentalitet enn det har vært.

Å reise land og strand rundt garanterer deg IKKE en Nuch. Har du en ræva dårlig hund uten egenskapene til rasen så vil du få blått, blått og blått, om du er så heldig, og ikke ender med en gul eller tilogmed en grønn. Men det er helt klart forskjell på hva dommerne vektlegger. Noen fokuserer veldig på tenner, og trekker mer ned på min tispe som mangler fire tenner og gir henne blå. Andre ser de gode egenskapene hun har opp mot tannmangelen (som er vanlig på rasen, opp mot 70% har tannmangel/tannfeil, uten at det er noen unnskyldning for å avle på hunder med tannmangel selv og/eller i slekta, selv om ikke alle kan utelukkes), og ser at de egenskapene som er viktige for henne som hund og opprinnelig formål ikke svekkes av at hun mangler de p2-ene, og da får hun en rød, eller tilogmed ck og cert.

Jeg har tilogmed valgt å avle på denne hunden med tannmangel, fordi jeg ser hennes gode egenskaper opp mot det, hennes gode helse, hennes gemytt og væremåte, og at hverken foreldre, heøsøsken eller halvsøsken har tannmangel.

Så mye dårlig avl kommer ikke bare av utstillinger og dommere som setter opp hunder som har trange neseganger eller mye bløtvev i ganen. Det kommer minst like mye av oppdrettere som velger å avle på hunden sin på tross av de feil de vet de har. Noen har mindre alvorlige feil, andre kan ha store feil som svekker hundens helse. Men det er alltid oppdretter og hannhundeiers ansvar hva de bruker i avl. Ikke dommeren som ser hunden i 3-5 minutter i ringen, der den kanskje presenterer seg selv supert, uten plaget eller problemer. Den kan likevel ha problemer med å gå en times tur i skogen hjemme. Eller hate barn. Eller få ekstreme allergiske reaksjoner hvis den spiser fisk. Eller klikke på sykler og biler og være liiiivredd for nyttårsraketter og skudd. Alt dette vet dommer INGENTING om de få minuttene de ser hunden.

Men at de skal slå ned på hunder med trange neseganger, hunder som ikke klarer å løpe to runder i ringen uten å pese som en hvalross og på hunder med dårlig mentalitet i forhold til rasestandard er helt klart.

Men de ALLER fleste dommere VIL at rasene skal være sunne og friske. De har drevet med hund i mange mange år. De har god kjennskap til oppdrett. Det må de for å kunne bli dommere. De må godkjennes av raseklubbene for de rasene de ønsker å bli dommere for, samt av NKK, og dommere som har dem med som aspiranter i ringen. De har et genuint ønske om å gjøre noe bra for rasene. For du tjener ikke mye penger på å reise land og strand rundt for å dømme fra 09.00-14.00 lørdag+søndag, gjerne 80 hunder hver dag, både innenøands og utenlands. Det er en livsstil, noe de brenner for.

Og jo, det ER mye bedre her enn mange andre steder. Her ser jeg som regel alltid tilsynelatende friske, oppegående og trivelige hunder bli satt opp. Jeg kjenner flere dommere (på andre raser enn mine egne), som slår HARDT ned på uønsket mentalitet, som slår ned på overvekt, som slår ned på dårlig kondisjon, og som slår ned på tydelige helseproblemer. Men en dommer er ikke en veterinær. De kan ikke fastslå mengde bløtvev i ganen. De kan høre på når hundene løper, og de kan se an hvor mye de orker å løpe rundt i ringen før de peser. De kan se an trange nesebor, men de kan ikke se om hunden har et problem med det i sommervarmen, eller når den løper løs på tur. De har de 3-5 minuttene i ringen.

Min konklusjon: selvsagt skal ikke hunder med pusteproblemer eller andre synlige helseproblemer settes opp i ringen. Ei heller hunder som er mentalt dårlige. Men det er først og fremst en eksteriørbedømming. Og lengden på snuten på en bulldog har IKKE nødvendigvis mye å si for om den har pusteproblemer eller ikke. Det har like mye å gjøre med trange nesebor og mye bløtvev.

Men det største ansvaret har oppdretterne. Vi vet svært godt at vi IKKE tar til oss alt dommerne sier. Vi vurderer hver enkelt kritikk og hver enkelt plassering. Men det er eieren av hunden som kjenner hunden best. Det er vi som vet hvilke helseproblemer, eksteriøre problemer og mentale problemer hunden eventuelt har. Det er vi som vet hvilke positive egenskaper den har. Det er vi som kjenner til foreldre, søsken og annen familie, og helseproblemer der. Det er vi som må ta avgjørelsen. Ikke hva en dommer sier om resultatet av parringen mellom foreldrene til din hund. For det betyr ikke nødvendigvis NOE for om din egen hund er godt avlsmateriale. Det sier derimot, om din hund og alle dens søsken, og andre avkom etter foreldredyrene, blir champions eller får gode resultater, at det ligger gode ting eksteriørmessig i linjene. Noe som kan ha noe å si for om din hund vil gi eksteriørmessig gode valper. Men mentalitet og helse utover det må man ta ansvar for selv.

Og der er det mange feiler. Både privatpersonen "Kari" som har sitt første kull på hunden sin med naboen "Ola"s blanding fordi de er så søte sammen, uten å ane at de burde øyelyse fordi faren OG moren til blandingen hadde katarakt, og også moren til Karis hund hadde dette. Men det vet de ikke fordi det ikke er papirer på blandingen og Kari vet ikke om NKK og Dogweb og sånn. Karis hund har også patellaluksasjon men det vet de ikke om, den bare hopper på tre ben av og til.

Og så har du oppdretterne som ikke tester.. Hvorfor synes jeg er vanskelig å forstå. Når man vet om alle testene som fins. Kanskje de bare tenker at det er ikke så farlig, eller kanskje de tenker at deres hunder har jo ikke sånt. Eller kanskje de bare ikke tenker på det. Kanskje de bare er skikkelig useriøse. Kanskje, når de avler på syke hunder eller hunder med arvelig sykdom i slekten, at de er litt kennelblinde og tenker at hunden har så mange andre gode egenskaper, er ikke såå farlig.

Også har du alle de gode oppdretterne. De som gjør research, planlegger, forkaster hunder pga småting som gjør at det bare ikke føles rett å bruke den hunden i avl. Og så finner de den rette tispa, og den rette hannhunden, med friske linjer, de har helsetestet og mentaltestet i huet og ræva. Og så får de likevel en allergisk valp. Eller en mentalt ustabil valp. Eller en eksteriør feil, som stående ører på whippet. Eller kryptochide valper. Eller patellaluksasjon på en valp etter patellafrie foreldre med ingen patella i nærmeste slekt(foreldre, søsken osv).

Man vet aldri. Man skal ikke dømme for hardt før man vet bakgrunnen. Men at man bør helseteste, diskriminere og være kritisk, er helt klart. Og at man bør være enda nøyere på hva man kjøper. Og ha forståelse for at uventa ting kan dukke opp..

Edit: og dette føler jeg det begynner å bli enda mer fokus på. NKK går strengere ut og lager retningslinjer dommere skal følge ifht helse. I Sverige gjør de det samme. Men kjøperne må også bli mer kritiske, ellers vil det alltid være noen useriøse som bare ser profitt og at "det er ikke så farlig, MIN hund er jo så søt og snill at den må få valper." Og det synes jeg er bra at det blir mer fokus på. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Synes det er veldig bra at det kommer på nyhetene sånn at det kanskje når ut til litt flere.

Vi kan jo håpe at det vil bli bedre i forbindelse med de nye RAS dokumentene, i GD klubben er det allerede advart om at det er endel oppdrettere ikke kommer til å like å høre (jeg tipper det går mest

"– At man har avlet frem det utseendet og de syke rasehundene vi har i dag, er for å tilfredsstille menneskets behov. Det er å gjøre hundens utseende til et middel for oss selv, menneskets estetiske s

Jeg skjønner veldig godt at folk kjøper "dårlige" hunder. Når en er ny til hele hundeverdenen er det ikke lett å vite hvor man skal begynne. En oppdretter som det er linket til hos raseklubbens nettsider tar de fleste som god fisk, så lenge det ser litt seriøst ut. Enda bedre er det jo om oppdretteren bor i nærheten.

Jeg sier ikke at folk som kjøper "dårlige" hunder er dumme, men at de rett og slett ikke vet hva de skal spørre om/se etter. Så lenge oppdretter gir inntrykk av å ha god kunnskap om rasen, så vil jo folk tro på denne personen.

Edit: Og så er man gjerne heldig, og kjøper neste hund på samme måten. Er det en generelt frisk hunderase, er man gjerne heldig hver gang.

Ja, jeg skjønner også at folk kjøper "dårlige" hunder. Man tror at en hund er en hund, og at de skal ha den til tur, men var ikke den der litt søt da? Den med sånn søt nese og store øyne? Har sett så mange av den på gata, virkelig morsom rase. HOI koster de 15 000? Da tar vi heller den søte lille valpen der til 5000, vi skal jo bare ha en kosehund, ikke noen til utstilling og konkurranser.

Jeg tror faktisk ikke folk vet at de kjøper syke hunder (jeg VET jeg drar "alle" over en kam her nå:)), men de vet ikke bedre. Det er vel ikke så mange som ønsker å nøre oppunder slik feilinformasjon og innavl og whatnot - men det skjer jo nettopp på grunn av dårlig kunnskap.

Heia kunnskap :bananas:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nei. Det Nuch er et kvalitetsmerke på er at FORELDRENE er gode avlsdyr, som gir god eksteriør kvalitet på avkommet. .

Så bra, da kan vi jo bare se bort fra artikkelen og denne problematikken da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowisclee: champisforeldre betyr da ikke at de gir gode avkom. Det betyr ikke noe mer enn at de etter all sannsynlighet er rasemessig riktig konstruert. Det er det NUCh betyr.

Var det ikke nøyaktig det jeg prøvde å si? At at DIN hund blir champion, betyr at DIN hunds FORELDRE gir eksteriørmessige gode avkom...? Ikke at din hund gir gode avkom..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke nøyaktig det jeg prøvde å si? At at DIN hund blir champion, betyr at DIN hunds FORELDRE gir eksteriørmessige gode avkom...? Ikke at din hund gir gode avkom..

Synes det var en klønete formulering, men nå skjønte jeg. Uansett, pen hund betyr slett ikke kvalitet hos foreldredyr. Det kan bety det, men det finnes ingen automatikk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var en klønete formulering, men nå skjønte jeg. Uansett, pen hund betyr slett ikke kvalitet hos foreldredyr. Det kan bety det, men det finnes ingen automatikk.

Ja, jeg ser nå at det var en dårlig formulering. Men nå har jeg jo forklaet hva jeg mente. :)

Nei, det betyr ikke nødvendigvis kvalitet hos foreldre. Men det betyr at de har gitt minst ett godt avkom. Om søsken også blir gode, så betyr det at foreldredyrene generelt gir god kvalitet. Om foreldres søsken også er gode/gir gode avkom så betyr det at det ser ut til å ligge gode eksteriøre egenskaper i linjene. Og da kan man anta at ens egen hund kan gi gode eksteriøre avkom. Man vet såklart aldri sikkert. Og som jeg skrev i restem av innlegget, så må man ta hensyn til helse og mentalitet også, som ikke dommerne nødvendigvis ser.

Skumleste ja. :)

Da fikk du kanskje med deg det jeg skrev om at Nuch IKKE er et bevis på at bikkja gir gode avkom? :) Og heller ikke på at den er frisk og rask i dagliglivet. Men at den er eksteriørt riktig bygget, beveger seg godt og ser bra ut i de 3-5 minuttene den er i ringen. Og at dommer ikke vet noe mer om hunden enn det de ser i ringen.

Såklart, jeg kan være enig med deg i at msn har større sjanse til å bli champion om man drar på mange utstillinger langt borte. Rett og slett fordi man da kanskje ikke stiller mot den 1,5 år gamle hunden som tar alle cert på alle utstillinger den er på, så en selv blir stående med ck hver gang. Og stiller man for dommere som foretrekker den typen du har, har man såklart større sjanse. Om jeg stiller min champ hannhund og min champ tispe for en dommer som foretrekker store, muskuløse hunder, så vinner helt klart hannen min. Han er på maksgrense for rasen og en veldig godt musklet hund. Stiller jeg for en dommer som foretrekker den lettere, mindre typen med litt mer slank bygning, så vinner helt klart tispa, for hun er på minimumsgrense for rasen. Og juniortispa jeg har vil kanskje slå champtispa når hun blir eldre, da hun har litt bedre vinkler, men der vil det også gå på type, hun er mer langstrakt i kroppen og hodet. Alle tre er korrekte, gode hunder innenfor rasestandard. Alle tre har definitivt champkvaliteter etter min mening.

Men stiller jeg juniortispa mot sin søster hver gang, så vil hun nok ikke bli champ før etter søsteren har blitt det. For søsteren er bedre, og vil nok slå henne for de fleste dommere, selv om jeg synes min har bedre form på øynene, bedre uttrykk. Men søster er tidligere utviklet og ser definitivt mer korrekt ut i kroppen nå, selv om vi nok tar henne igjen på et tidspunkt. :)

Og dette visste vi når vi valgte valp, at vi ikke valgte den mest lovende tispa i kullet. Vi valgte den som vi falt mest for personligheten på. :ahappy:

Edit: Nå mener jeg også at ja, dommere kan gjøre feil. Dommere har satt opp ræva dårlige hunder iblant. Men, de fleste jeg ser setter generelt opp gode hunder. Selv om de ikke vet om bikkja har allergier, atferdsproblemer osv. Eller pusteproblemer, i alle tilfeller. På enkelte raser har det vært et problem at det har blitt satt opp ekstreme hunder med ekstreme trekk og dårlig helse pga dette. Men jeg synes generelt at det skjer sjeldnere og sjeldnere.

Og jeg mener fortsatt at det er OPPDRETTERES ansvar å ikke bare se på titler og premieringer, men faktisk på helheten på en hund. Og at det er oppdretteres ansvar å avle friske, mentalt gode hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste Nuch er ett kvalitetsmerke for er vel at campingvogna er duganes til å reise rundt å samle merittene. Gidder men så få alle før eller siden Nuch. Velger dommere og holder på.

På tide å få hue ut av sanda, slutte bortforklare forholdene her med at alt er så mye bedre enn andre steder, holder jo ikke mål i det hele tatt..

Vi er enig i noe :hug:

Jeg må jo si - jeg er veldig for velbygde og flotte hunder eksteriørt - men funksjonelle...

Et aber er jo at den høyest utstillingspremierte hunden min (som er eneste nålevende int uch som også er jaktchampion i rasen) er den klart mest ufunksjonellt bygde hunden jeg har/har hatt. At hun fungerer så godt som hun gjør er kun pga. stor jaktlyst, og på tross av eksteriøret (som dommerene digger) Sykt? Ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowisclee: champisforeldre betyr da ikke at de gir gode avkom. Det betyr ikke noe mer enn at de etter all sannsynlighet er rasemessig riktig konstruert. Det er det NUCh betyr.

Det avhenger av hva dommerne anser som championatkvalitet, hvilket jo ofte er raka motsetningen til hva som er livskvalitet for en hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av hva dommerne anser som championatkvalitet, hvilket jo ofte er raka motsetningen til hva som er livskvalitet for en hund...

Nettop ;-) Og da spiller det liten rolle hvor mange utstillinger bikkja må dras rundt på, når det kanskje er blåsløyfebikkja som er funksjonell, mens ck hunden knapt har et verdig liv?

Nei - jeg VET at alle dere med raser som er rimelig funksjonelle okke som, ikke forholder seg helt til dette. Premiering av ekstreme trekk blir litt fjernt fra hva man selv opplever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av hva dommerne anser som championatkvalitet, hvilket jo ofte er raka motsetningen til hva som er livskvalitet for en hund...

Og det er jo mest sannsynlig her problemet ligger. Dommere blir valgt av raseklubber etter at raseklubben har godkjent det. Og hvem sitter i raseklubbene. Er ikke det oppdrettere som igjen avler? Og det blir en evig runddans. Kanskje på tide å innføre obligatoriske helseundersøkelser før hundene entrer ringen, og at operasjoner blir offentliggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med ca 400 raser - hvor mange raser gjelder dette for?

Men nå er dette en tråd om ekstreme og syke hunder er det ikke? Hunder som ofte er og se på utstilling og like ofte har vinner foreldre, gjerne med flere titler. Og spør du meg så er det mange raser som har og har hatt en negativ utvikling om enn ikke alle så ekstrem, men likefullt en negativ utvikling ifht funksjonalitet. (Sch, malamute, dachs(spes korthår), golden, labrador, rottweiler, staff and so on)

Selvfølgelig er dette en oppdretter feil, som oppdretter har man et ansvar, synes ihvertfall jeg, både for rasen og for velferd hos det man produserer. Dessverre så er mennesker syke og egoistiske skapninger, og i hundeverdenen så har det ført til at noen liker ekstreme hunder og noen liker og vinne, ergo avler man det som vinner, og når da det som vinner er ekstremt og sykt, ja da går utviklingen bare en vei da. Og det vises jo i dag, selv om utviklingen har gått alt for langt så settes det fortsatt opp både nuch og intuch i hytt og pine, selv på de mest ekstreme, og man trenger jo strengt tatt ikke være veterinær for og forstå at det er en viss sammenheng mellom manglende snute og dårlig pust, så hvor er kvaliteten da?

Oppdrettere har som sagt et klart ansvar for de liv de lager og for utvikling av rasen, for det styrer jo de i stor grad. Men jeg synes ikke NKK (eller tilsvarende klubber andre plasser) eller FCI er noe bedre. De lar det skje, vi lar det skje, raseklubbene lar det skje. Så det går ikke og skylde bare på oppdretterne heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av hva dommerne anser som championatkvalitet, hvilket jo ofte er raka motsetningen til hva som er livskvalitet for en hund...

"Ofte" er vel kanskje å ta i, vel? På de aller, aller, aller fleste hundene vil faktisk dommere verdisette funksjonelt sunde hunder og disse vil vinne over de som ikke er like sundt bygget.

Det er vel kanskje bare et 5-10-talls raser som faktisk premieres for bygning som som neppe kalles særlig funksjonell eller sund..

Men jeg synes det er supert at den normale valpekjøperen blir gjort oppmerksom på slike ting! Dog selges det smuglervalper fra varebiler nede på Oslo S sikkert daglig - da valper fulle av skitt og møkk. Idiotkjøpere skjønner ikke engang DA at de kanskje ikke har vært spesielt fornuftige i valpekjøpet.

Så ja, det er oppdretterne og dommerne som må skjønne forskjell på sundt og søtt... Selv om jeg jo egentlig ikke kan tenke meg en eneste dommer som premierer hunder som ikke kan puste ordentlig, liksom. (Dog må de jo finnes siden vi faktisk har slike hunder i ringen i dag!)

Susanne

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mange, tipper jeg? De fleste er jo bygget over en "normal" mal ;-)

Nettopp. Er det ikke da litt feil å legge all skyld for slike problemer på utstilling?

Ta f eks min rase - den er sunt konstruert i utgangspunktet, og det er også dette som premieres. Vi har også oppdrettere som prøver å gå i mer ekstreme retninger som f eks ekstremt overdrevne vinkler bak, men disse når sjelden opp. Hvorfor det? Endel kan jo forklares ved at raseklubbene har dommerseminar - raseklubbene er oppdretterne og andre raseentusiaster som er aktive. Slik kan vi være med å bestemme hva som skal premieres på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Er det ikke da litt feil å legge all skyld for slike problemer på utstilling?

Ta f eks min rase - den er sunt konstruert i utgangspunktet, og det er også dette som premieres. Vi har også oppdrettere som prøver å gå i mer ekstreme retninger som f eks ekstremt overdrevne vinkler bak, men disse når sjelden opp. Hvorfor det? Endel kan jo forklares ved at raseklubbene har dommerseminar - raseklubbene er oppdretterne og andre raseentusiaster som er aktive. Slik kan vi være med å bestemme hva som skal premieres på utstilling.

Jeg ser poenget ditt. Og det er flott at utstilling fungerer som det verktøy det er ment for hos 90% av rasene (av den enkle grunn at de ikke HAR ekstreme trekk) Men hos de resterende 10% (tall sånn ut av det blå) ER utstilling dessverre med på å blåse opp uheldige trekk. Like it or not :icon_confused: Ta en titt på BIS 3 på Bjerke i år.... :hmm: Bare et eksempel på avl på ville veier - og dommerene premier det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...