Gå til innhold
Hundesonen.no

27 friske hunder går mot avliving


LilleZara
 Share

Recommended Posts

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har de som ivret så voldsomt for omplassering, tatt i betraktning at disse hundene ikke er egnet for omplassering ? Etter hva jeg har lest, er de ikke sosialisert med mennesker, de har aldri vært inne

Vel, JEG syns det er bra at dette hundeholdet legges ned, for det har vært helt texas der i noen år. Joda, anlegget som ble bygd i vinter/vår er flott, men det er bygd på parvojord... Tre kull gikk iv

Først; SÅ skrekkelig ille som det du beskriver her var det ikke. Noen av dem var lite sosialiserte ja, de fleste har aldri vært innendørs, det er riktig. Livredd fremmede, har det vel aldri vært snakk

Det vil ikke bli offentliggjort på lang tid, da Janos er på leit etter hundene.

Hva legger du i "på leit" - driver han og aktivt prøver å spore dem opp?

Ser han samler penger til advokat og rettssak, men jeg skulle bli svært forundra om det var rettslig mulig å få hundene tilbake nå. I "beste" fall kan han få ordna solid refs til MT, men selve omplasseringa av hundene har han jo såvidt jeg skjønner samtykket til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ellers en tur innom Facebookprofilen til hundeeieren selv. Den som leter finner. Der er mye fine bilder av flotte hunder som ser alt annet enn livredde ut. Jeg er nok en av de som tror det ligger ganske mye mer i denne saken enn bl.a. Mattilsynet vil vi skal vite. Men det blir bare spekulasjoner, selvfølgelig.

Jeg har ikke lest hele tråden, men er det noen som har skrevet at hundene har vært livredde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har ikke lest hele tråden, men er det noen som har skrevet at hundene har vært livredde?

Jeg skrev pissredd, men nei - jeg skrev ikke alle - men når den ene hunden nå har klart å rømme og det i etterlysningen står at hunden er redd folk så antar jeg at det ikke er den eneste.

OG det er vel poengtert også andre steder at de er dårlig sosialisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harstad og Trøndelag + Finnmark er da kommer ut allerede, hva stopper resten fra å komme ut?

At folk sjøl sier at de har hund derfra, eller har kjentfolk som sier det er en ting, men MT og de som har omplassert kommer ikke offentliggjøre navn og steder. Om man bare graver lenge og dypt nok, kommer det meste fram, men det kan ikke bevises uten MT/de som omplasserte.

jklm, Janos og venner prøver å finne ut hvor hver enkelt hund har havnet ja. Hvorfor kan jeg ikke si noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dem er dårlig sosialiserte ja. Men igjen er det et stykke fra det til "ikke sosialisert og livredd folk"...

Jeg har selv en dårlig sosialisert hund i hus. Han har sine utfordringer, men med tålmodig og målretta arbeid vil han få det helt knallfint. Finnes ingen grunn overhodet til å tenke at han skulle vært avliva istedenfor omplassert. Ikke trekkhund dog, men SÅ spesielle er ikke disse huskyene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jklm, Janos og venner prøver å finne ut hvor hver enkelt hund har havnet ja. Hvorfor kan jeg ikke si noe om.

Ok, skjønner. Jeg har inntrykk av at her er ting i saken her som ikke nødvendigvis tåler dagens lys med det første. La meg bare ha det sagt at jeg håper at HVIS Mattilsynet faktisk har begått et overtramp her, så vil det komme fram til slutt og de ansvarlige får ta ansvaret for det. Allikevel håper jeg ikke dette går ut over de uskyldige som nå har adoptert hunder derfra, at de ikke ender med å måtte levere dem tilbake.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i særlig grad, nei. Men jeg har vært heldig og kunnet følge det litt tettere enn kun gjennom media.
Du prøver ikke å hentyde at du har mer info om saken enn du har? Kjenner du mannen? Hvor mye vet du om hundene? Er det bare det at MT spurte om dere kunne omplassere noe hunder som gjør at du føler deg involvert? Om du hevder at du vet ting, og med sikkerhet kan si det ene eller det andre, så lurer jeg på hvor fakta kommer fra? Eller har du bare samme info som meg, som "har hørt ting via noen som kjenner noe som bor der mannen bor"?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du prøver ikke å hentyde at du har mer info om saken enn du har?Kjenner du mannen? Hvor mye vet du om hundene? Er det bare det at MT spurte om dere kunne omplassere noe hunder som gjør at du føler deg involvert?Om du hevder at du vet ting, og med sikkerhet kan si det ene eller det andre, så lurer jeg på hvor fakta kommer fra?Eller har du bare samme info som meg, som "har hørt ting via noen som kjenner noe som bor der mannen bor"?

Jeg har den infoen jeg har, og jeg har prøvd å være tydelig på hva jeg vet og hva jeg spekulerer om. Litt fra her og litt fra der. Vet ikke om jeg ser poenget med ei veldig detaljert utgreiing om min rolle i dette - som forøvrig ikke er særlig stor.

Hvor vil du med dette nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du hevder at andre ikke vet, men det du skriver er sant, så er det interessant å vite hvor infoen kommer fra. Kan du ikke si det, bør du ikke komme med påstandene heller.

Sånn sett kan jeg også si at mine påstander er fra sikre kilder, og da blir det plutselig også fakta i saken, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du hevder at andre ikke vet, men det du skriver er sant, så er det interessant å vite hvor infoen kommer fra. Kan du ikke si det, bør du ikke komme med påstandene heller.

Sånn sett kan jeg også si at mine påstander er fra sikre kilder, og da blir det plutselig også fakta i saken, eller?

Nei, men kjære vene.. Har du i det hele tatt sett hva jeg har prøvd å få fram her? Det ble servert en del påstander rundt den jobben som er gjort ift omplassering av hundene, som jeg har prøvd å nyansere. Gjennom mitt engasjement i Dyrebeskyttelsen har jeg vært perifert involvert i den jobben som er gjort der, og jeg vet dette er gjort av flinke og erfarne mennesker som har gjort grundige og gode vurderinger underveis. Jeg kan eller ønsker ikke å "bevise" dette ytterligere, ser ikke helt poenget med det. Du velger sjøl om du vil tro meg, men prøv å stole litt på folk da..

Red;

Der jeg kanskje var mest bastant, var ift dette med hvilken kompetanse Dyrebeskyttelsens folk har. Det ble antydet at den er nærmest ikkeeksisterende. Det er litt leit når man selv sitter med høy formell utdannelse. Hvordan kan jeg "bevise" noe her, uten å måtte legge fram dokumentasjon, utskrifter fra Brønnøysund og egne vitnemål? Jeg er ærlig talt ikke veldig interessert i det, så folk for velge selv å enten tro meg eller ikke. Noe mer om og men enn det blir det ikke for min del. Det er grenser for hva man skal måtte stå rett for i en synsetråd som denne ;p

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men kjære vene.. Har du i det hele tatt sett hva jeg har prøvd å få fram her? Det ble servert en del påstander rundt den jobben som er gjort ift omplassering av hundene, som jeg har prøvd å nyansere. Gjennom mitt engasjement i Dyrebeskyttelsen har jeg vært perifert involvert i den jobben som er gjort der, og jeg vet dette er gjort av flinke og erfarne mennesker som har gjort grundige og gode vurderinger underveis. Jeg kan eller ønsker ikke å "bevise" dette ytterligere, ser ikke helt poenget med det. Du velger sjøl om du vil tro meg, men prøv å stole litt på folk da..

Du hevder at hundene ikke er så usosialisert som hundekjørermiljøet i området hevder de er. Hvem har rett?

Du som "vet ting" uten at vi vet hva det vil si, eller hundekjørere som kjenner miljøet og denne personen med hans hunder?

Det henvises til mannens facebookside? Den siden vil aldri inneholde fakta, kun mannens oppfatning og hva han ønsker å fremstille.

Om det er slik at MT han vært der før, gitt han pålegg over flere år, ja så foregår det ting der som tilsier at det er nødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men kjære vene.. Har du i det hele tatt sett hva jeg har prøvd å få fram her? Det ble servert en del påstander rundt den jobben som er gjort ift omplassering av hundene, som jeg har prøvd å nyansere. Gjennom mitt engasjement i Dyrebeskyttelsen har jeg vært perifert involvert i den jobben som er gjort der, og jeg vet dette er gjort av flinke og erfarne mennesker som har gjort grundige og gode vurderinger underveis. Jeg kan eller ønsker ikke å "bevise" dette ytterligere, ser ikke helt poenget med det. Du velger sjøl om du vil tro meg, men prøv å stole litt på folk da..

Red;

Der jeg kanskje var mest bastant, var ift dette med hvilken kompetanse Dyrebeskyttelsens folk har. Det ble antydet at den er nærmest ikkeeksisterende. Det er litt leit når man selv sitter med høy formell utdannelse. Hvordan kan jeg "bevise" noe her, uten å måtte legge fram dokumentasjon, utskrifter fra Brønnøysund og egne vitnemål? Jeg er ærlig talt ikke veldig interessert i det, så folk for velge selv å enten tro meg eller ikke. Noe mer om og men enn det blir det ikke for min del. Det er grenser for hva man skal måtte stå rett for i en synsetråd som denne ;p

Blir ikke dette litt dumt, jlkm? Er det noe jeg har lært, så er det å ta påstander fra folk jeg ikke kjenner med en klype salt. Kanskje spesielt på et nettforum :)

Jeg mener forsatt å ha dekning for at folk i Dyrebeskyttelsen lokalt har liten faglig kompetanse på hund. Det må du gjerne være uenig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hevder at hundene ikke er så usosialisert som hundekjørermiljøet i området hevder de er. Hvem har rett?

Du som "vet ting" uten at vi vet hva det vil si, eller hundekjørere som kjenner miljøet og denne personen med hans hunder?

Det henvises til mannens facebookside? Den siden vil aldri inneholde fakta, kun mannens oppfatning og hva han ønsker å fremstille.

Om det er slik at MT han vært der før, gitt han pålegg over flere år, ja så foregår det ting der som tilsier at det er nødvendig

Nei, du har misforstått meg. Det ble sagt her at hundene var IKKE sosialiserte og at de var livredde folk og egentlig ikke omplasserbare. Det er ikke riktig, og jeg tror ikke noen fra trekkhundmiljøet har påstått det heller. Noen av dem var dårlig sosialiserte ja, og følgelig skeptiske overfor fremmede, men samtlige var omplasserbare - ellers hadde de ikke blitt omplassert.

Dette "miljøet" som hevder hundene er ubrukelige, hvor er det? Jeg spurte etter noe mer utfyllende på det tidligere, men det er det ingen som har?

Jeg har ikke henvist til mannens Facebookside som noe sannhetsdokument, snarere som et litt interessant sted å følge med. Der foregår temmelig åpne og interessant diskusjoner.

Vil oppfordre deg til å begynne forfra, og lese gjennom hva jeg har forsøkt å få til her, men denne gangen uten den fiendtlige innstillinga.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke dette litt dumt, jlkm? Er det noe jeg har lært, så er det å ta påstander fra folk jeg ikke kjenner med en klype salt. Kanskje spesielt på et nettforum :)

Jeg mener forsatt å ha dekning for at folk i Dyrebeskyttelsen lokalt har liten faglig kompetanse på hund. Det må du gjerne være uenig i.

Du har selvfølgelig rett. Jeg sier bare det er grenser for hva jeg skal gidde å bruke tid på å forsvare meg for. Men si meg, er det kun fordi jeg gikk imot hylekoret på de første ørten sidene her at jeg brått må stå rett og gjøre grundig regnskap for meg selv? Jeg så ikke så mye kritiske røster der, hvor var de da - og hva gjorde jeg annerledes? Dette er interessant, synes jeg.

Jeg mener forøvrig fortsatt du er på bærtur når det gjelder kompetansen til db. Men vær gjerne uenig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som skrev at hundene (flere av dem ) er livredd fremmede . Dette har jeg fra folk i hundekjørermiljøet, som har vært og sett på hundene. Jeg stoler faktisk på hva de sier.

Så har vi det gående igjen da..

Velvel, dette med hund blir vel aldri enkelt. Subjektive oppfatninger, tvilsom kompetanse, forskjellige interesser, rykter, preik og pjatt. Ei fjær kan bli både høns og kyr. Sånn er det vel over hele fjøla ..

La oss nå i alle fall være enige om at vi håper hundene får det godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan jo være flere grunner til at ingen/få (?) fra trekkhundmiljøet var intr i disse hundene. Som regel er folk opptatt av stamtavlen til hundene, og hva slags meritter foreldrene har, om de kjøper seg hund for bruk til løpskjøring. Jeg vet ikke hvor godt man kjenner stamtavlen til disse AH-ene, om de har blitt brukt til annet enn turkjøring, osv osv. I tillegg var vel flere av dem "godt voksne", og da er de ikke så aktuelle for dem som kjører aktivt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan jo være flere grunner til at ingen/få (?) fra trekkhundmiljøet var intr i disse hundene. Som regel er folk opptatt av stamtavlen til hundene, og hva slags meritter foreldrene har, om de kjøper seg hund for bruk til løpskjøring. Jeg vet ikke hvor godt man kjenner stamtavlen til disse AH-ene, om de har blitt brukt til annet enn turkjøring, osv osv. I tillegg var vel flere av dem "godt voksne", og da er de ikke så aktuelle for dem som kjører aktivt.

Dette :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Belgerpia, både basert på hva jeg vet om saken fra innvolverte og hva de som har vært innvolvert nå etter at hundene ble hentet hos eier.

Dette skriver ensom har hatt med disse hundene å gjøre fra de ble hentet til de ble omplassert:

"De fleste av disse hundene er svært traumatiserte og behøver strengt tatt omsorgsfull lang behandling av en dyrepsykolog. De er så heldige at de nå har kommet til tålmodige nye eiere. Graden av traumatisering og HVOR mishandlet de ble tidligere, kommer nå altfor tydelig frem."

Dyrebeskyttelsen har også gitt beskjed til de som har overtatt hundene at de må være veldig obs og følge godt med da de kommende ukene vil være kritiske. De har også gitt beskjed om at selv om hunden er rolig i nytt hjem og takler husets medlemmer bra, så skal man ikke være sikker på at de takler fremmede.

MT ville helst ikke omplassere disse hundene, men DB ville redde dem, og de har fått hjelp til omplasseringen av bl.annet Solplassen. Og deres evne til å avgjøre om en hund er egnet for omplassering eller ikke er vel dårligere enn FOD som ble nevnt et sted her i debatten.

Noen av hundene var så der sosialiserte og ok. Dette var hundene som eieren brukte å kjøre med. Disse ble omplassert først, og til folk som kjente eier og kjente til hundene.

Hundenes stamtavle kjente nok ingen til, da tisper og hanner har gått sammen og det har vært null kontroll på hvem som parret seg med hvem. Dette var vel noe av det MT gav beskjed om første gang de var hos eierene for kontroll, at dette måtte de ordne opp i. Det skjedde ikke. Seriøse innen trekk vil ikke ta i disse hundene med ildtang en gang. Selv ikke de som gikk ut og forsvarte eierene og påstod at alt var så bra der og hundene var så fine og greie, ønsket ta i mot en eller flere hunder. Det burde i grunnen si sitt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...