Gå til innhold
Hundesonen.no

27 friske hunder går mot avliving


LilleZara
 Share

Recommended Posts

Ett av de nye hjemmene var uheldige, og det gir deg grunn til å antyde både at ingen av hundene var omplasserbare OG ikke minst at de som har gjort dette arbeidet ikke har visst hva de har drevet med.

Hvordan ser du egentlig for deg at dette har foregått? "Ring dette nummeret, førstemann til mølla og er du heldig får du ei livredd bikkje tilsendt på Norwegians regning" eller noe sånt? Glem det. Ha litt tro på at også andre mennesker enn deg kan ta veloverveide beslutninger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har de som ivret så voldsomt for omplassering, tatt i betraktning at disse hundene ikke er egnet for omplassering ? Etter hva jeg har lest, er de ikke sosialisert med mennesker, de har aldri vært inne

Vel, JEG syns det er bra at dette hundeholdet legges ned, for det har vært helt texas der i noen år. Joda, anlegget som ble bygd i vinter/vår er flott, men det er bygd på parvojord... Tre kull gikk iv

Først; SÅ skrekkelig ille som det du beskriver her var det ikke. Noen av dem var lite sosialiserte ja, de fleste har aldri vært innendørs, det er riktig. Livredd fremmede, har det vel aldri vært snakk

Ett av de nye hjemmene var uheldige, og det gir deg grunn til å antyde både at ingen av hundene var omplasserbare OG ikke minst at de som har gjort dette arbeidet ikke har visst hva de har drevet med.

Hvordan ser du egentlig for deg at dette har foregått? "Ring dette nummeret, førstemann til mølla og er du heldig får du ei livredd bikkje tilsendt på Norwegians regning" eller noe sånt? Glem det. Ha litt tro på at også andre mennesker enn deg kan ta veloverveide beslutninger.

Dersom jeg ikke minnes helt feil ble det i en lokalavis referert til at hundene ikke var sosialiserte og vant til mennesker og at de av den grunn ikke var aktuelle for hundekjørermiljøet?

Dersom det er riktig vil de nok være til berikelse for enhver hundeglad familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DERSOM det er riktig ja. Der "dersom" bør være et viktig poeng ;)

Det mer riktige er at noen av hundene var dårlig sosialiserte, ikke at "hundene var ikke sosialiserte eller vant med mennesker". Ting er sjelden så enkelt eller rett fram som media noen ganger framstiller det som..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ett av de nye hjemmene var uheldige, og det gir deg grunn til å antyde både at ingen av hundene var omplasserbare OG ikke minst at de som har gjort dette arbeidet ikke har visst hva de har drevet med.

Hvordan ser du egentlig for deg at dette har foregått? "Ring dette nummeret, førstemann til mølla og er du heldig får du ei livredd bikkje tilsendt på Norwegians regning" eller noe sånt? Glem det. Ha litt tro på at også andre mennesker enn deg kan ta veloverveide beslutninger.

Nei, jeg sier ikke alle - men jeg har INGEN som helst tro på at Mattilsynet velger å avvikle ett hundehold med 27 velfungerende hunder som har det bra - INGEN, det er en grunn til at bikkjene ble fjerna og alle de 27 hundene er neppe omplasserbare - nettopp pga. mentalitet osv.

Og nei, jeg har ikke verdens største tiltro til at mattilsynet er kompetente til å finne adekvate hjem til 27 trekkhunder - hvorfor i all verden skulle de ha kompetanse på det området?

FOD f.eks - som er spesialisert på omplassering av hund og katt er jo totalt ubrukelige når det gjelder vurderingene sine av både hunder og fremtidige eiere - så hvorfor skal man tro at mattilsynet er så bra på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dersom jeg ikke minnes helt feil ble det i en lokalavis referert til at hundene ikke var sosialiserte og vant til mennesker og at de av den grunn ikke var aktuelle for hundekjørermiljøet?

Dersom det er riktig vil de nok være til berikelse for enhver hundeglad familie.

Oooo joy, her er det mange som har gjort ett kupp skjønner jeg.......... Igjen - DISNEY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sier ikke alle - men jeg har INGEN som helst tro på at Mattilsynet velger å avvikle ett hundehold med 27 velfungerende hunder som har det bra - INGEN, det er en grunn til at bikkjene ble fjerna og alle de 27 hundene er neppe omplasserbare - nettopp pga. mentalitet osv.

Og nei, jeg har ikke verdens største tiltro til at mattilsynet er kompetente til å finne adekvate hjem til 27 trekkhunder - hvorfor i all verden skulle de ha kompetanse på det området?

FOD f.eks - som er spesialisert på omplassering av hund og katt er jo totalt ubrukelige når det gjelder vurderingene sine av både hunder og fremtidige eiere - så hvorfor skal man tro at mattilsynet er så bra på det?

Nå prøvde jeg vel å forklare lengre opp her at det hovedsakelig ikke er MT som har stått for å finne nye hjem, men organisasjoner med god erfaring med omplassering av hunder. Jeg kjenner ikke FOD særlig godt, men mener at de uansett ikke har vært innblanda i dette såvidt jeg vet så de kan vi holde utenfor uansett. Flere av Dyrebeskyttelsens avdelinger i nord, samt et par mindre omplasseringssentere for hunder på østlandet, har bistått i å vurdere og formidle kontakt mellom Mattilsynet og de nye hjemmene. Det har vært mange mennesker involvert i dette, og mange av disse har drevet med omplassering av dyr i årevis.

Jeg skal selvfølgelig ikke garantere at alle de nye hjemmene er 110% klare for det de tar på seg, men så er det også som du jo sier snakk om ganske mange hunder. I et såpass stort omfang er det neppe overraskende om ikke absolutt alt gikk knirkefritt. Å tro noe annet ville vært svært urealistisk. Men det alene er langt fra god nok grunn til å påstå at ingen av hundene skulle vært omplassert, eller å være så frekk å antyde at de som har gjort dette ikke har visst hva de har drevet med. Det har de, det lover jeg. Nei, stort sett var ikke dette ferdigdresserte familiehunder, og det er klart det er grunner til at Mattilsynet har tatt over. Men, vi må være åpne for at ikke alt er helt svarthvitt her .. Hundene er vurdert som omplasserbare av ellers dyktige folk, og det er lagt mye jobb i selve omplasseringsjobben. Det gikk riktignok ganske raskt, men allikevel mer enn bare et par dager - og kanskje viktigst; det er ikke kun Martilsynets folk alene som har gjort dette. De ba om assistanse i denne saken, og det fikk de. Synes det skulle stå litt respekt av det heller.

Det har skjedd mye i denne saken, mye har foregått litt i stillhet også - ikke alt har vært å lese om i media. Jeg har ingen problemer med at folk er skeptiske, det er bare sunt og riktig, men det er et stykke fra sunn skepsis til bastante og tildels frekke uttalelser om ting man åpenbart ikke har oversikt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DERSOM det er riktig ja. Der "dersom" bør være et viktig poeng ;)

Det mer riktige er at noen av hundene var dårlig sosialiserte, ikke at "hundene var ikke sosialiserte eller vant med mennesker". Ting er sjelden så enkelt eller rett fram som media noen ganger framstiller det som..

Det er nok riktig at media sjelden fremstiller hele bildet, men om jeg (fortsatt) ikke minns feil kom påstanden om ikke sosialiserte og menneskevante hunder fra intervju med hundekjørermiljøet i Finnmark. Hadde hundene vært egnet ville de muligens endt opp akkurat der og ikke sendt rundt land og strand til velmenende hundeelskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok riktig at media sjelden fremstiller hele bildet, men om jeg (fortsatt) ikke minns feil kom påstanden om ikke sosialiserte og menneskevante hunder fra intervju med hundekjørermiljøet i Finnmark. Hadde hundene vært egnet ville de muligens endt opp akkurat der og ikke sendt rundt land og strand til velmenende hundeelskere?

Hvis og om og atte.. Hva om Mattilsynet satte som et vilkår på egen hånd at hundene ikke skulle til dette miljøet? Helt uavhengig av om de var egnet eller ikke? Det preikes mye rundt om .. Og hva er "hundekjørermiljøet"? En tilfeldig kar de fikk til å uttale seg, muligens synse litt? Hvem vet .. Mye kanskje og hvis og usikkert. Poenget mitt er uansett at jeg tror de færreste av oss har et særlig godt grunnlag for å påstå at disse bikkjene ikke skulle vært omplassert, og heller avliva.

Det er forøvrig også et lite stykke fra "ikke sosialisert" til "dårlig sosialisert". Nyanser, som kan utgjøre en stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er uansett at jeg tror de færreste av oss har et særlig godt grunnlag for å påstå at disse bikkjene ikke skulle vært omplassert, og heller avliva.

Har du noe "særlig godt grunnlag", eller gjetter du som resten av oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis og om og atte.. Hva om Mattilsynet satte som et vilkår på egen hånd at hundene ikke skulle til dette miljøet? Helt uavhengig av om de var egnet eller ikke? Det preikes mye rundt om ..

..jaha? Er dette helt vilkårlig "hvis om atte" fra deg nå, eller mener du å insinuere at dette ble aktivt bestemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe "særlig godt grunnlag", eller gjetter du som resten av oss?

Jeg har et visst grunnlag, og en del mer og annen info enn det som er kommet fram i media ja - blant annet igjennom styreverv i ei av Dyrebeskyttelsens lokalavdelinger. Vi var blant de som ble kontaktet og bedt om hjelp, fra Mattilsynet. Lite gjetting nei, forholder meg til helt konkret informasjon fra MT og flere av de som har jobba med denne saken utenom MTs egne ansatte. Har ikke lyst til å gjøre et altfor stort poeng ut av det, men merker i alle fall et visst behov for å nyansere noen av påstandene som er servert her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..jaha? Er dette helt vilkårlig "hvis om atte" fra deg nå, eller mener du å insinuere at dette ble aktivt bestemt?

Nei, jeg skal ikke være veldig bastant der. Men ja, det ble preika om det på et tidspunkt, uten at jeg skal garantere for troverdigheten i akkurat den påstanden. Poenget er uansett at mye også har unngått media-radaren, og at media alene ikke er et godt grunnlag for å mene at dette skulle vært håndtert annerledes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et visst grunnlag, og en del mer og annen info enn det som er kommet fram i media ja - blant annet igjennom styreverv i ei av Dyrebeskyttelsens lokalavdelinger. Vi var blant de som ble kontaktet og bedt om hjelp, fra Mattilsynet. Lite gjetting nei, forholder meg til helt konkret informasjon fra MT og flere av de som har jobba med denne saken utenom MTs egne ansatte. Har ikke lyst til å gjøre et altfor stort poeng ut av det, men merker i alle fall et visst behov for å nyansere noen av påstandene som er servert her.

Ærlig talt, hviken kompetanse har Dyrebeskyttelsen m h t trekkhunder, og hvilken vurdering ble gjort m h t omplassering av trekkhunder som ikke egnet seg m h t bruk for og håndtering av vante trekkhundfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, hviken kompetanse har Dyrebeskyttelsen m h t trekkhunder, og hvilken vurdering ble gjort m h t omplassering av trekkhunder som ikke egnet seg m h t bruk for og håndtering av vante trekkhundfolk?

Hvorfor skulle de ikke ha kompetanse på dette? Merk at lokalavdelingene opererer svært selvstendig og sitter på mye forskjellig folk og kompetanse. Noen har ikke med hunder å gjøre i det hele tatt, andre igjen omplasserer drøssevis med hunder årlig.

Og hvem sier disse ikke egnet seg for håndtering av vante trekkhundfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle de ikke ha kompetanse på dette? Merk at lokalavdelingene opererer svært selvstendig og sitter på mye forskjellig folk og kompetanse. Noen har ikke med hunder å gjøre i det hele tatt, andre igjen omplasserer drøssevis med hunder årlig.

Og hvem sier disse ikke egnet seg for håndtering av vante trekkhundfolk?

Stort sett består vel dyrebeskyttelsen lokalt av ildsjeler uten den helt store kompetansen på hundeatferd? At den "omplasserer drøssevis med hunder årlig" forteller ingen ting om hundefaglig kompetanse, men at de formidler hunder fra A til B.

Hadde trekkkhundfolk vært interessert i disse hundene ville de sansynligvis meldt sin interesse på et tidlig tidspunkt. At de lot være forteller vel litt om hundenes tilstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor informert og hvor godt forberedt de nye familiene er til å ta inn en sånn hund. Flere jeg kjenner til har fått tilbudet om å overta en av disse hundene, og ingen av disse har sagt ja. Det er aktive folk som er godt kjent med trekkhundrasene og vet hva som kreves. Grunnen til at disse sier nei er fordi de nettopp vet hva som kan ligge i en lite håndtert og sky trekkhund som kun har stått i hundegård med lite menneskelig kontakt. I tillegg vil ofte folk som vil ha en slik brukshund gjerne kjøpe noe som er litt tryggere valg.

Dette er nok mye av grunnen til at ikke hundekjører hiver seg over disse hundene.

Jeg sier ikke med dette at alle familiene som har fått seg en trekkhund herfra ikke vil bruke den og veit hva de gjør, men det er fort gjort å ta til seg en mishandlet hund man syns synd på. Flere av disse får nok et godt hjem, vi får bare håpe t det gjelder de aller fleste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett består vel dyrebeskyttelsen lokalt av ildsjeler uten den helt store kompetansen på hundeatferd? At den "omplasserer drøssevis med hunder årlig" forteller ingen ting om hundefaglig kompetanse, men at de formidler hunder fra A til B.

Hadde trekkkhundfolk vært interessert i disse hundene ville de sansynligvis meldt sin interesse på et tidlig tidspunkt. At de lot være forteller vel litt om hundenes tilstand?

Så tør jeg påstå at du snakker mot bedre vitende ang kompetansen rundt om i avdelingene ;)

Trekkhundfolk ja.. Har du full oversikt over hvor hundene er havna? Og - hvordan vet du at de ikke har meldt sin interesse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tør jeg påstå at du snakker mot bedre vitende ang kompetansen rundt om i avdelingene ;)

Trekkhundfolk ja.. Har du full oversikt over hvor hundene er havna? Og - hvordan vet du at de ikke har meldt sin interesse?

Nei jeg tror ikke at jeg er ukjent med hvilken hundefaglig kompetanse som Dyrebeskyttelsen lokalt besitter. Selvfølgelig finns det variasjoner, men i det store og hele tror jeg at faglig kompetanse er mangelvare :)

Jeg aner ikke hvor disse hundene havnet, men neppe hos hundekjørerfolk i Finnmark skal man tro hva hundekjørerfolket der mente om hundene. Ikke har jeg særlig tro på at de havnet hos hundekjørerfolk ellers i landet heller. Hundekjørere snakker sammen, vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tror ikke at jeg er ukjent med hvilken hundefaglig kompetanse som Dyrebeskyttelsen lokalt besitter. Selvfølgelig finns det variasjoner, men i det store og hele tror jeg at faglig kompetanse er mangelvare :)

Jeg aner ikke hvor disse hundene havnet, men neppe hos hundekjørerfolk i Finnmark skal man tro hva hundekjørerfolket der mente om hundene. Ikke har jeg særlig tro på at de havnet hos hundekjørerfolk ellers i landet heller. Hundekjørere snakker sammen, vet du :)

Ja, som jeg også prøvde å si, der er variasjon og tildels stor variasjon, det skal jeg medgi. Men derfra til å antyde at Dyrebeskyttelsen generelt ikke er kapabel til en slik jobb er langt og drøyt og kan kun basere seg på manglende kunnskap.

I "min" avdeling har 2 av 6 styremedlemmer formell utdannelse på området, ytterligere to har bøttevis med erfaring og er godt kjent i det lokale hundemiljøet. Bekymre deg ikke, her er det ingen hunder som havner på feil sted ;)

Ellers noterer jeg meg at du synser i vei som et fordømt ekspresstog. Hvilket forsåvidt er greit, men kall en spade for en spade - du _tror_ og _antar_, men du _vet_ ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers noterer jeg meg at du synser i vei som et fordømt ekspresstog. Hvilket forsåvidt er greit, men kall en spade for en spade - du _tror_ og _antar_, men du _vet_ ikke.

Selvfølgelig antar jeg :) Når trekkhundfolket i Finnmark i en avisartikkel forteller at de ikke har vurdert disse hundene som egnet i sitt hundehold, vil jeg tro at det ikke er mange - om noen - av hundene som har havnet i noe spann der? Og dersom de ikke er egnet i Finnmark hvorfor skulle de være bedre egnet i spann ellers i landet?

Red: Har undersøkt litt. De ble omplassert til "aktive turfolk", noen til erfarne hundekjørere.

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg egentlig bryr meg fryktelig, men det skulle være interessant å se den artikkelen.

Forøvrig - OM det nå mot formodning skulle være slik at ingen av disse hundene skulle være brukendes som trekkhunder. Er det da nødvendigvis slik at ingen andre kan klare å gi dem gode liv da?

Jeg har ellers info fra Mattilsynet som påstår at flere av hundene var innkjørte og "klar til bruk" om en kan si det sånn. Litt underlig da, om absolutt ingen i "miljøet" mente de var brukendes.

Anbefaler ellers en tur innom Facebookprofilen til hundeeieren selv. Den som leter finner. Der er mye fine bilder av flotte hunder som ser alt annet enn livredde ut. Jeg er nok en av de som tror det ligger ganske mye mer i denne saken enn bl.a. Mattilsynet vil vi skal vite. Men det blir bare spekulasjoner, selvfølgelig.

Vel, dere får misforstå meg rett. Jeg så en del ugreie påstander her som jeg ønsket å nyansere litt. Forhåpentligvis har jeg greid det, i alle fall delvis. Forstår argumentene og skepsisen godt, men det er som nevnt et stykke fra sunn skepsis til regelrett uriktige påstander. Det første er greit, det andre ikke så greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...