Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Kaja
 Share

Recommended Posts

Jeg har flydd og tatt mye tog, og de foreldrene som ikke gjør noe når barna er til plage for andre... ja, de finnes :P . Det blir litt som de som har irriterende hunder eller som ikke plukker opp bæsjen. Det er vel svært få som har noe imot en baby som gråter og som foreldrene prøver å trøste? :huh: må jo innrømme at jeg selv er av typen som tenker "håper jeg ikke må sitte i nærheten av babyen/2-åringen/3-åringen" når jeg går inn på flyet, rett og slett fordi NOEN FÅ ikke er spesielt ålreit å sitte i nærheten av.

De foreldrene (med barn) som er forberedt er som regel helt fine å sitte i nærheten av, det gjør ikke noe at man merker at det er et barn der og at det underholdes/trøstes.. ;)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Stakkars lillegutt, han får ikke mye nytt :lol:
Til nå har vi fått en pent brukt lekegrind, samt kjøpt brukt bilstol og trille, kjøpte en stor pose med (meget) pent brukte babyklær og i morgen skal vi og se på en pent brukt Emmaljungavogn :P
Senga er ubrukt da, kjøpte den da vi ventet lillejenta, men hun fikk jo aldri brukt den. Så ikke en gang den er "hans" :P

Men kjøper ny madrass og dyner i det minste :P

Og i går fikk jeg meg en litt ekkel overraskelse. Jeg har et langt operasjonsarr fra skambeinet og hele veien opp langt forbi navlen. Det ser ut til at det holder på å "rakne" nå :| (ikke utvendig, for de som fikk bilder i hodet :lol: )
Men det buler ut en klump fra to steder langs arret nå, så jeg tror rett og slett jeg hår fått brokk langs arret :hmm: Håper det ikke revner ytterligere, ikke heldig dersom det kommer tarmer og ting i klem :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå skulle ønske jeg hadde bildene av ungene mens de koser seg i bassenget om dagen! Vi var tre timer i ettermiddag og koset oss oppi det.

Ehm ungene mine løper rundt nakne nå hele tiden -_- Jeg driver og kler på dem, og med engang de kommer ut i hagen kler de av seg og løper rundt nakne :lol:

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropo viljestyrke og sånn så kjenner jeg meg litt igjen hos deg, @Mud allerede, faktisk. 16 mnd. Vi burde hatt ørepropper på butikken for tida, Tuva er SÅ sint når vi triller forbi frukt og grønt-avdelingen. Hun vil jo ha. Og gud forby om vi tar med oss frukt og grønt og legger det i vogna også. Vi prøvde et par ganger å avlede, det var bare å glemme. Hun skulle jo ha druer. Eller moreller. Eller plomme. Men jeg ser ingen annen løsning enn å lukke ørene? Hun har en helt sinnsyk stemme, hun høres sikkert i hele senteret om vi handler innerst i coop-en. Så jeg tar det med ro, nynner en sang i hodet og går i mine egne tanker mens ungen hyler som en gal.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars lillegutt, han får ikke mye nytt :lol:

Til nå har vi fått en pent brukt lekegrind, samt kjøpt brukt bilstol og trille, kjøpte en stor pose med (meget) pent brukte babyklær og i morgen skal vi og se på en pent brukt Emmaljungavogn :P

Senga er ubrukt da, kjøpte den da vi ventet lillejenta, men hun fikk jo aldri brukt den. Så ikke en gang den er "hans" :P

Men kjøper ny madrass og dyner i det minste :P

Og i går fikk jeg meg en litt ekkel overraskelse. Jeg har et langt operasjonsarr fra skambeinet og hele veien opp langt forbi navlen. Det ser ut til at det holder på å "rakne" nå :| (ikke utvendig, for de som fikk bilder i hodet :lol: )

Men det buler ut en klump fra to steder langs arret nå, så jeg tror rett og slett jeg hår fått brokk langs arret :hmm: Håper det ikke revner ytterligere, ikke heldig dersom det kommer tarmer og ting i klem :hmm:

Oi, ville fått en sjekk på arret... Høres ikke bra ut. :(

Ida fikk heller ikke mye nytt, var ny madrass, bilstol og stellebord som var nytt da hun kom. :lol: Fått litt mer nytt etterhvert da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, ville fått en sjekk på arret... Høres ikke bra ut. :(

Ida fikk heller ikke mye nytt, var ny madrass, bilstol og stellebord som var nytt da hun kom. :lol: Fått litt mer nytt etterhvert da.

Skal ringe fastlegen i morgen og be om hastetime, vil ha det avklart hvor "krise" det er så fort som mulig. Trenger vel ikke nevne at gubben er "bittelitt" bekymret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ringe fastlegen i morgen og be om hastetime, vil ha det avklart hvor "krise" det er så fort som mulig. Trenger vel ikke nevne at gubben er "bittelitt" bekymret :P

Flink! :) Skjønner han godt jeg. Bekymra jeg og, og jeg sitter langt unna og har aldri møtt deg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid jeg klarer å avlede E selv på bussen hvis hun har hengt seg opp i noe. Trenger ikke å være noe hun vil ha, men kanskje hun ville gjøre noe spesielt. Hun er utrolig viljesterk, og når hun først har bestemt seg for noe så nytter det ikke å avlede. Det betyr heller ikke at jeg ikke bryr meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropo viljestyrke og sånn så kjenner jeg meg litt igjen hos deg, @Mud allerede, faktisk. 16 mnd. Vi burde hatt ørepropper på butikken for tida, Tuva er SÅ sint når vi triller forbi frukt og grønt-avdelingen. Hun vil jo ha. Og gud forby om vi tar med oss frukt og grønt og legger det i vogna også. Vi prøvde et par ganger å avlede, det var bare å glemme. Hun skulle jo ha druer. Eller moreller. Eller plomme. Men jeg ser ingen annen løsning enn å lukke ørene? Hun har en helt sinnsyk stemme, hun høres sikkert i hele senteret om vi handler innerst i coop-en. Så jeg tar det med ro, nynner en sang i hodet og går i mine egne tanker mens ungen hyler som en gal.

Du får trøste deg med det samme som meg : det viktigste her i livet er å ikke gi seg så lett :lol: Tenk så mye de vil få til! Det er jo en fantastisk egenskap! *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye enklere med barn før jeg fikk noen selv. Da først skjønte jeg at de hadde egen vilje som ikke alltid var ens med foreldrenes.

Jeg trodde man kunne forme barna sine før jeg fikk barn jeg *ler så jeg hikster*

Jeg var herlig naiv...

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får trøste deg med det samme som meg : det viktigste her i livet er å ikke gi seg så lett :lol: Tenk så mye de vil få til! Det er jo en fantastisk egenskap! *flir*

Yeah.. Altså, for meg går det fint foreløpig. Verre for all de andre på butikken. Og jeg er HELT sikker på at mange synes jeg er en fæl mamma og at jeg blir oppfattet som en som ikke bryr seg om at babyen gråter og er lei seg. Det KAN bli bedre når man kan forklare dem mer, ikke sant? :lol:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah.. Altså, for meg går det fint foreløpig. Verre for all de andre på butikken. Og jeg er HELT sikker på at mange synes jeg er en fæl mamma og at jeg blir oppfattet som en som ikke bryr seg om at babyen gråter og er lei seg. Det KAN bli bedre når man kan forklare dem mer, ikke sant? :lol:

Ikke her ihvertfall :lol: Men hold fast på KAN :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, så klart, hvis de kjøper argumentene dine sikkert. Det gjør ikke min :lol:

Når jeg forklarte han at vi ikke kunne kjøpe alt mulig for da fikk vi ikke penger til mat var svaret : ' jeg kan jobbe jeg, jeg kommer til å tjene mye mer penger enn dere, for jeg er raskere ' :lol:

Noen ganger ( relativt ofte ) ender vi til slutt på 'fordi mamma sier det, og jeg bestemmer'.

Ikke at det hjelper heller...

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke her ihvertfall :lol: Men hold fast på KAN :lol:

Ja, det er nettopp det. KAN :D

Nå sitter jeg og ser på Tuva som, for tredje dag på rad, rusler ut på rommet sitt og leker der. Litt rart og litt godt. Sitter og kikker i en bok.

@Mud Hahaha! Han er nå herlig søt, da. Tenker at Tuva skal bli smart og en luring, men hun trenger ikke bli det helt enda :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men dere. Det er jo grader av ting her da. Alle bør tåle en unge som skriker på butikken. Gjør man ikke det, så kan man bare gå unna. Enkelt og greit. På buss kan være irriterende, men det er ikke så lenge. Reiser man med mange rundt seg må man tåle litt. Man forbyr ikke gamle ustelte gubber heller, selv om de kan lukte ubehagelig. Eller fjonge damer med for mye parfyme eller fjortiser som hører på høy musikk. At en unge skriker på flyet når man tar av og letter er også veldig forståelig og lite å gjøre med.

Men som småbarnforeldre har man faktisk ett ansvar for at ungen ikke skal plage andre. Å sitte mange timer på fly med en unge som sparker deg i seteryggen er irriterende. Små unger som kommer og skal ha oppmerksomhet hele flyturen er heller ikke moro om man ikke er i humør til det. De små skjønner ikke at du vil ha fred når man sier det, det er foreldrenes ansvar. Det er en del sånne erfaringer som gjør at jeg kvier meg når jeg ser jeg skal sitte nær halvsmå unger. Om du ikke klarer å hindre at ungen din plager medpassasjerer i flere timer, så må man faktisk vurdere om man heller skal reise på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde man kunne forme barna sine før jeg fikk barn jeg *ler så jeg hikster*

Jeg var herlig naiv...

Haha! Jeg skulle få så snille og lykkelige barn jeg, for jeg var jo så alternativ! Det var nesten bare meg i hele verden som visste hvordan man skulle få helt harmoniske barn.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Jeg skulle få så snille og lykkelige barn jeg, for jeg var jo så alternativ! Det var nesten bare meg i hele verden som visste hvordan man skulle få helt harmoniske barn.

*flir* jeg tror de fleste foreldre er best før de får barn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere. Det er jo grader av ting her da. Alle bør tåle en unge som skriker på butikken. Gjør man ikke det, så kan man bare gå unna. Enkelt og greit. På buss kan være irriterende, men det er ikke så lenge. Reiser man med mange rundt seg må man tåle litt. Man forbyr ikke gamle ustelte gubber heller, selv om de kan lukte ubehagelig. Eller fjonge damer med for mye parfyme eller fjortiser som hører på høy musikk. At en unge skriker på flyet når man tar av og letter er også veldig forståelig og lite å gjøre med.

Men som småbarnforeldre har man faktisk ett ansvar for at ungen ikke skal plage andre. Å sitte mange timer på fly med en unge som sparker deg i seteryggen er irriterende. Små unger som kommer og skal ha oppmerksomhet hele flyturen er heller ikke moro om man ikke er i humør til det. De små skjønner ikke at du vil ha fred når man sier det, det er foreldrenes ansvar. Det er en del sånne erfaringer som gjør at jeg kvier meg når jeg ser jeg skal sitte nær halvsmå unger. Om du ikke klarer å hindre at ungen din plager medpassasjerer i flere timer, så må man faktisk vurdere om man heller skal reise på andre måter.

HELT enig. Det er liksom to helt forskjellige ting.

Når jeg tenker på barn i familie og venne-krets så er det en ting som slår meg. De som har passe antall (varierer litt, men noen har tydelig tatt seg vann over hodet) barn og tid til barna sine har faktisk utrolig mye mer harmoniske barn. Altså, alt varierer, alle har trassaldere, kan slå seg vrange, etc. Men jevnt over så opplever jeg det sånn at de foreldrene som prioriterer ungene masse og velger bort internett, tv, og lignende har unger som i mye mindre grad utagerer, går bananas eller gjør alle mulige ting for å få oppmerksomhet. Jeg prøver å tenke litt på det hver dag :lol: Selv om det neppe er så lett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klissklass, men det tåler dere:

Jeg er så heldig som har en så søt niese som Pernille :wub: Hun var med i hundegården for å mate og gi vann til hundene, og i mens fortalte hun hele Askepotthistorien til meg og hundene, nå leser hun i en vulkanbok, men siden hun ikke kan å lese ordentlig ennå så er det en prinsessehistorie hvor handlingen skjer oppå en vulkan. Unger har så mye fantasi :heart:

Sier det igjen, hadde jeg vært garantert ei jente som Pernille så hadde jeg ønska meg kid også :ahappy:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste avledningen på Ida er foreløpig å henge henne opp ned. Da ler hun så hun hikster. Adrenalinjunkie to be dette. :lol:

:lol: dette gjør jeg også hvis tuppa er grinete og trenger avledning.. Enten det eller så finner vi oss et speil :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ad støy på fly, buss, tog osv.

Jeg tåler MYE støy fra barn dersom foreldrene ser ut til å i det minste forsøke å holde galskapen under kontroll. Da er jeg forståelsesfull og medfølende.... Meeeen, om ungene er utidige UTEN at foreldrene bryr seg så blir jeg sur og lite hyggelig.

Hadde en slik liten skit i setet bak meg på toget for en stund siden. Ungen herja villmann, hyla, hoppa i setet, sparka i mitt sete og forsøkte å sparke Noah i huet under setet. Mora snakket i telefonen. Jeg spurte pent om hun kunne få kontroll på ungen hvorpå hun freste at hun satt i telefonen. Da snudde jeg meg mot ungen og bad han på en mindre pedagogisk måte om å sette seg ned å vøre stille ellers kom jeg til å slippe hunden løs. Han satt rolig resten av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...