Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

Gikk det bra med sprøyter?

Ida har hørt på klagingen min, hun ligger fremdeles ikke på magen, men hun prøver på situps :lol:

Ja, de skrek jo litt når stikket kom, men de roet seg fort igjen :) Nå er de kjempetrøtte og har bikka på sofaen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Vaskemiddel... Man hører jo så mye om at man bare skal bruke sånn-og-sånn vaskemiddel på klærne til småtasser. Er det noe i det, eller bare salgstriks? Bruker dere egne vaskemidler på barneklær, eller går alt sammen? :icon_confused:

Bruker Neutral på alt jeg. Men en periode brukte jeg tøymykner med sånn sommerlukt på :lol: Bare fordi vi hadde en sånn flaske. Husker ikke hva den het! Men var hvertfall ikke noe allergivennlige greier. Kanskje jeg ikke skulle gjort det. Men huden deres er like myk som før :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillinger er så fascinerende!

Legen fant ingenting galt med kneet til A, henviste han til røntgen hvor de heller ikke fant noe og bablet om at han muligens burde ha blodprøve for å utelukke barnerevmatisme. Jeg tror jo fortsatt det bare er voksesmerter og vil ikke gjøre noe ubehagelig hos legen siden han fortsatt forbinner leger litt med svineinfluensa , så jeg sa jeg helst ikke ville. Fortsetter det så skulle jeg komme tilbake. Han klagde selvfølgelig over vondt i kneet rett etterpå, eller han konstaterte at legen ikke hadde klart å reparere kneet hans.

Barnerevmatisme er helt usannsynlig føler jeg. Men legen liker ikke helt at smertene kan komme uten forvarsel under lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillinger er så fascinerende!

Legen fant ingenting galt med kneet til A, henviste han til røntgen hvor de heller ikke fant noe og bablet om at han muligens burde ha blodprøve for å utelukke barnerevmatisme. Jeg tror jo fortsatt det bare er voksesmerter og vil ikke gjøre noe ubehagelig hos legen siden han fortsatt forbinner leger litt med svineinfluensa , så jeg sa jeg helst ikke ville. Fortsetter det så skulle jeg komme tilbake. Han klagde selvfølgelig over vondt i kneet rett etterpå, eller han konstaterte at legen ikke hadde klart å reparere kneet hans.

Barnerevmatisme er helt usannsynlig føler jeg. Men legen liker ikke helt at smertene kan komme uten forvarsel under lek.

Eldstegutten her hadde plager med kneet i lengre tid, riktignok i tenårene, men der fant de heller ikke noe på røntgen. MR viste en liten betennelse bakerst i menisken eller noe og vi fikk beskjed om å fjerne belastningen så gikk det over.... i og med at belastningen var å gå på flat mark, noen få 100m, så skjelte jeg ut legen og fikk en henvisning til spesialist.

Hos han viste det seg at musklene sto i spenn fra lår til kne og fra kne til ankel og at dette slo ut med smerter i kneet. Så det var voksesmerter, kort og godt. Musklene hang ikke med veksten i skjelettet. Løsningen der var mindre sukker i kosten og tøying av muskler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstegutten her hadde plager med kneet i lengre tid, riktignok i tenårene, men der fant de heller ikke noe på røntgen. MR viste en liten betennelse bakerst i menisken eller noe og vi fikk beskjed om å fjerne belastningen så gikk det over.... i og med at belastningen var å gå på flat mark, noen få 100m, så skjelte jeg ut legen og fikk en henvisning til spesialist.

Hos han viste det seg at musklene sto i spenn fra lår til kne og fra kne til ankel og at dette slo ut med smerter i kneet. Så det var voksesmerter, kort og godt. Musklene hang ikke med veksten i skjelettet. Løsningen der var mindre sukker i kosten og tøying av muskler.

Jeg er jo rimelig sikker på at det er voksesmerter, men legen vil være helt sikker på at det ikke er noe mer alvorlig, og det er jeg jo glad for. Men det var visst litt rart at det i hovedsak var det ene kneet som gikk igjen, men det hadde vært rart ved revmatisme også vil jeg tro? Jeg tror de er ekstra oppmerksomme pga alderen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskemiddel... Man hører jo så mye om at man bare skal bruke sånn-og-sånn vaskemiddel på klærne til småtasser. Er det noe i det, eller bare salgstriks? Bruker dere egne vaskemidler på barneklær, eller går alt sammen? :icon_confused:

Vasker alt samlet i fargekoder. Ellers hadde det blitt mange maskiner med veldig lite i :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskemiddel... Man hører jo så mye om at man bare skal bruke sånn-og-sånn vaskemiddel på klærne til småtasser. Er det noe i det, eller bare salgstriks? Bruker dere egne vaskemidler på barneklær, eller går alt sammen? :icon_confused:

Vasker alle maskiner som inneholder barneklær med Blenda sensitiv. Bruker litt mer lugubert vaskemiddel på maskiner med kun våre klær :lol:

Urk, hun hoster og er slapp i dag... Hadde heldigvis rota med dagene, så er onsdag hun skal til HS ikke i morgen. Satser på at hun er bra igjen til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shoot ppl!

De gangene jeg havner på første side i denne tråden har jeg klødd meg så veldig i hodet av "ppl". PrøvePeriode hva da? :lol: Sååå gikk lyset opp for meg :P

Vaskemiddel... Man hører jo så mye om at man bare skal bruke sånn-og-sånn vaskemiddel på klærne til småtasser. Er det noe i det, eller bare salgstriks? Bruker dere egne vaskemidler på barneklær, eller går alt sammen? :icon_confused:

Vi bruker Omo Sensitive på alle vask som inneholder barneklær. Og Milo på ullklær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonenbarna representerer jammen hele spekteret, slik ang soving så bruker vi fremdeles 1,5 til 2 timer på legging hver kveld, hun må ammes i søvn og vi samsover, hun våkner minimum hver 2. time og sover kun to lurer på 30 minutter på dagtid (om vi er heldige). Om helsesøster tar opp å finne søvnen selv en gang til så klikker det for meg. Vi var på kontroll i går..

Hun rører seg fremdeles ikke av flekken, hun snur seg fra rygg til mage og mage til rygg -såvidt, og gidder ikke snurre rundt sin egen akse når hun ligger på magen. Dette var også tydeligvis et problem for helsesøster, hun er jo tross alt 8,5 mnd.

For ikke å snakke om det store hodet hennes, hun har omkrets på 48 cm -dette var tydeligvis altfor masse... Legen på sist kontroll bare fnøs av hs, men hun følte for å kommentere det i dag også. Hodet har alltid vært stort, det er en grunn til at det tok 1 time og 15 minutter å få henne ut liksom.. :sleep: Og hun har en velutdannet, storhodet familie.. :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonenbarna representerer jammen hele spekteret, slik ang soving så bruker vi fremdeles 1,5 til 2 timer på legging hver kveld, hun må ammes i søvn og vi samsover, hun våkner minimum hver 2. time og sover kun to lurer på 30 minutter på dagtid (om vi er heldige). Om helsesøster tar opp å finne søvnen selv en gang til så klikker det for meg. Vi var på kontroll i går..

Hun rører seg fremdeles ikke av flekken, hun snur seg fra rygg til mage og mage til rygg -såvidt, og gidder ikke snurre rundt sin egen akse når hun ligger på magen. Dette var også tydeligvis et problem for helsesøster, hun er jo tross alt 8,5 mnd.

For ikke å snakke om det store hodet hennes, hun har omkrets på 48 cm -dette var tydeligvis altfor masse... Legen på sist kontroll bare fnøs av hs, men hun følte for å kommentere det i dag også. Hodet har alltid vært stort, det er en grunn til at det tok 1 time og 15 minutter å få henne ut liksom.. :sleep: Og hun har en velutdannet, storhodet familie.. :lol:

Haha, ja de helsesøstrene skal alltid finne noe de ikke er fornøyd med :P

Her funderes det på hvordan man skal klare å sitte alne. Jeg prøver å fortelle henne at hun må bli sterkere og få bedre balanse. Vi øver på å snu fra rygg til mage på den ene siden fordi hun ALDRI gidder å bruke den siden. Så hun er litt skjev :P Uansett så har hun fått det for seg at hun skal sitte. Hun prøver å dra seg opp fra ryggleie via en skikkelig sittups. Det går jo bare om hun har noe å dra seg opp med som feks meg eller en sofapute el. I går kava hun veldig i sofaen for å kunne sitte å se på tv. Hun klarte det til slutt, før hun bikket over! Moro :)

Sånn ser vår lille stae TVslave ut:

dbf7a762-c083-4ce4-9660-eb100e085c43_zps

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonenbarna representerer jammen hele spekteret, slik ang soving så bruker vi fremdeles 1,5 til 2 timer på legging hver kveld, hun må ammes i søvn og vi samsover, hun våkner minimum hver 2. time og sover kun to lurer på 30 minutter på dagtid (om vi er heldige). Om helsesøster tar opp å finne søvnen selv en gang til så klikker det for meg. Vi var på kontroll i går..

Hun rører seg fremdeles ikke av flekken, hun snur seg fra rygg til mage og mage til rygg -såvidt, og gidder ikke snurre rundt sin egen akse når hun ligger på magen. Dette var også tydeligvis et problem for helsesøster, hun er jo tross alt 8,5 mnd.

For ikke å snakke om det store hodet hennes, hun har omkrets på 48 cm -dette var tydeligvis altfor masse... Legen på sist kontroll bare fnøs av hs, men hun følte for å kommentere det i dag også. Hodet har alltid vært stort, det er en grunn til at det tok 1 time og 15 minutter å få henne ut liksom.. :sleep: Og hun har en velutdannet, storhodet familie.. :lol:

Åååh den helsesøstra skulle vært skutt!

Skal slutte å klage på sovingen til Ida hvertfall - for nå sover hun 5 timer ca om natta uten å våkne. Luxus!

Huff hun har blitt tynn, ser litt ribbein på henne. Regner med det går seg til igjen, hun har lagt på seg, men aner ikke hvor mye. Skal til hs i morgen.

Men! Jeg trenger dere litt, lillemor fryser om natta - så vi må ha tykkere dyne. Er det noen grunn til at hun ikke kan få juniordyne nå? 100*140? Den blir jo lang selvsagt, men bortsett fra det?

Har ei 43 år gammel dyndune i babydynestørrelse liggende - men helt ærlig så får jeg litt angst av å tenke på hva som er inni den dyna, og klarer ikke helt å bruke den. Er jeg teit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Åssen går det an å klage på hodestørrelsen? :lol: Hva skal man gjøre med det liksom? :lol:

Åååh den helsesøstra skulle vært skutt!

Skal slutte å klage på sovingen til Ida hvertfall - for nå sover hun 5 timer ca om natta uten å våkne. Luxus!

Huff hun har blitt tynn, ser litt ribbein på henne. Regner med det går seg til igjen, hun har lagt på seg, men aner ikke hvor mye. Skal til hs i morgen.

Men! Jeg trenger dere litt, lillemor fryser om natta - så vi må ha tykkere dyne. Er det noen grunn til at hun ikke kan få juniordyne nå? 100*140? Den blir jo lang selvsagt, men bortsett fra det?

Har ei 43 år gammel dyndune i babydynestørrelse liggende - men helt ærlig så får jeg litt angst av å tenke på hva som er inni den dyna, og klarer ikke helt å bruke den. Er jeg teit?

Jeg hadde heller ikke klart å bruke en 43 år gammel dundyne. Tenk på alt støv, midd og alskens :| Men det er godt mulig jeg er teit og da :P

Guttene her har dyner som er aaaaaltfor store for dem. Husker ikke mål. Bare bretter dem litt jeg :)

Nå har vi bestilt barneforsikring. Full dekning :aww: Tenkte det kom til å bli spinndyrt, men det kom bare på en hundrelapp mer i måneden enn jeg betaler for hundene, så da er det greit :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Åssen går det an å klage på hodestørrelsen? :lol: Hva skal man gjøre med det liksom? :lol:

Jeg hadde heller ikke klart å bruke en 43 år gammel dundyne. Tenk på alt støv, midd og alskens :| Men det er godt mulig jeg er teit og da :P

Guttene her har dyner som er aaaaaltfor store for dem. Husker ikke mål. Bare bretter dem litt jeg :)

Nå har vi bestilt barneforsikring. Full dekning :aww: Tenkte det kom til å bli spinndyrt, men det kom bare på en hundrelapp mer i måneden enn jeg betaler for hundene, så da er det greit :)

Er nøyaktig det jeg tenker og. *grøsse litt* Sikkert bare å få den rensa men likevel. Er en helt annen standard på dyner i dag enn det var for 40 år siden, med tanke på helseskadelige stoffer og alt. Den er sikkert ikke farlig, men jeg får meg ikke til å bruke den. :aww:

Ja, tenker å brette jeg og... så om ingen har noen kanongod grunn til at 100*140 blir for stort, så går vi for det.

Åh det var det vi skulle ja. Snupp er 3 mnd i dag. (hipp hurra) og fått fødselsattesten i posten og greier. :ahappy:

Edit: Der var hun forsikra: :aww: Tok gjensidige siden det er der vi har alt annet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Åssen går det an å klage på hodestørrelsen? :lol: Hva skal man gjøre med det liksom? :lol:

Man får bekymra seg enda litt mer. Jeg tror det går sport på helsestasjonen med heftige veddemål. Sikker på at mange satte penger på at vi kom til å bli bekymra når de maste om at hun ikke kunne krabbe i 6-7mnd-alderen feks. :ahappy:

Raksha: Jeg hadde bytta dyne. Men jeg hadde nok kjøpt en ny. Brett den dobbelt feks, fungerer finfint :) Alternativt om du er veldig redd hun får den over seg så kan du jo bare feste den på et vis i bunn av sengen siden den uansett er så svær. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får bekymra seg enda litt mer. Jeg tror det går sport på helsestasjonen med heftige veddemål. Sikker på at mange satte penger på at vi kom til å bli bekymra når de maste om at hun ikke kunne krabbe i 6-7mnd-alderen feks. :ahappy:

Raksha: Jeg hadde bytta dyne. Men jeg hadde nok kjøpt en ny. Brett den dobbelt feks, fungerer finfint :) Alternativt om du er veldig redd hun får den over seg så kan du jo bare feste den på et vis i bunn av sengen siden den uansett er så svær. :)

:lol: Tro om disse helsesøstrene kjeder seg litt - og derfor må lage litt drama? :lol:

Flott - ja, er ikke problem å feste den og brette den. Hun ligger stort sett rolig, enn så lenge. Bonden skjønte "problemet" med gammel dyne, men jeg sa at han får ikke si noe til sin mor om det, for hun vil såååå gjerne at vi skal bruke ting hun har spart på. Jeg er IKKE tilgitt for at jeg kjøpte vogn og sprinkelseng :lol: Syns det er litt søtt, så lenge jeg får gjort som jeg vil uansett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh den helsesøstra skulle vært skutt!

Skal slutte å klage på sovingen til Ida hvertfall - for nå sover hun 5 timer ca om natta uten å våkne. Luxus!

Huff hun har blitt tynn, ser litt ribbein på henne. Regner med det går seg til igjen, hun har lagt på seg, men aner ikke hvor mye. Skal til hs i morgen.

Men! Jeg trenger dere litt, lillemor fryser om natta - så vi må ha tykkere dyne. Er det noen grunn til at hun ikke kan få juniordyne nå? 100*140? Den blir jo lang selvsagt, men bortsett fra det?

Har ei 43 år gammel dyndune i babydynestørrelse liggende - men helt ærlig så får jeg litt angst av å tenke på hva som er inni den dyna, og klarer ikke helt å bruke den. Er jeg teit?

Jeg hadde iallefall prøvd å vaske og tromle dyna først. Kjenner at jeg ikke ville ha brukt en 43 år gammel dyne til meg selv, så da ville jeg nok ikke ha gitt den til ungen min heller :P Vi har byttet til en dyne som er ca dobbel så stor som en babydyne og det funket kjempebra for den blir litt for stor til at hun greier å parke den av seg. Hun sover på saueskinn, men jeg tror jeg må kjøpe større for det begynner å bli litt lite. Hun vokser så sinnsykt fort :o

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde iallefall prøvd å vaske og tromle dyna først. Kjenner at jeg ikke ville ha brukt en 43 år gammel dyne til meg selv, så da ville jeg nok ikke ha gitt den til ungen min heller :P Vi har byttet til en dyne som er ca dobbel så stor som en babydyne og det funket kjempebra for den blir litt for stor til at hun greier å parke den av seg. Hun sover på saueskinn, men jeg tror jeg må kjøpe større for det begynner å bli litt lite. Hun vokser så sinnsykt fort :o

Grøss ja nei, ville ikke hatt den til meg, og da skal hvertfall ikke ungen min ha. *grøsse* Men bra det funker hos dere med stor dyne. :D Hvor lang er Isa nå egentlig?

Og @Marie : hvordan går det? har dere fått time til utrening og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raksha Isa var 65cm på 5 måneders kontrollen

Stooor jente! :wub:

Dere - jeg orker ikke solotur til sivilisasjonen denne uka, og mååå ha tak i noe kos til farsdagen. Tips? Må finnes på nett og kort leveringstid, helst noe som kan komme fra Ida. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg prøver på ingen måte å harselere helsesøstres jobb. Deres jobb er jo å fange opp barn (og mødre) som kanskje trenger litt ekstra utredning/hjelp, og vi skal være veldig glad for at noen gjør den jobben. Jeg blir bare litt oppgitt over at så fort man er 4 uker sen med noe så blir det gjort et nummer ut av.. "Nå" skal hun klare ditt og datt... At hun har pinsettgrep som en ettåring og spiser selv ble ikke tatt notis av.

(Og ang hodestørelse er de vel redde for vannhode kan jeg tenke meg, men siden fontanellen er åpen og legen fniste av ho så tenker jeg at hun ikke akkurat er i kikkerten for den diagnosen.. )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg prøver på ingen måte å harselere helsesøstres jobb. Deres jobb er jo å fange opp barn (og mødre) som kanskje trenger litt ekstra utredning/hjelp, og vi skal være veldig glad for at noen gjør den jobben. Jeg blir bare litt oppgitt over at så fort man er 4 uker sen med noe så blir det gjort et nummer ut av.. "Nå" skal hun klare ditt og datt... At hun har pinsettgrep som en ettåring og spiser selv ble ikke tatt notis av.

(Og ang hodestørelse er de vel redde for vannhode kan jeg tenke meg, men siden fontanellen er åpen og legen fniste av ho så tenker jeg at hun ikke akkurat er i kikkerten for den diagnosen.. )

Skjønte det altså. HS er gode å ha, og de skal jo selvsagt fange opp ting, men er noe med å bli hysterisk liksom, som du sier - 4 uker er ikke lang tid egentlig, spesielt ikke om hun er godt utviklet på andre områder.

Gruer meg fremdeles til i morgen *sukk* Selv om jeg føler ting går bedre - hun lå faktisk på magen i hele 15 sek i dag. HS her har vært veldig fin hele veien, men tenk om hun plutselig blir hysterisk fordi Ida er tynn og ikke ligger på magen? *bite negler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...