Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Recommended Posts

Skrevet

Er snart 6 mnd på vei og det er så koselig å kjenne spark fra vesla :wub:

Har ikke handlet inn noe utstyr enda, men nå vet vi hva vi skal ha ihvertfall. Det er da et skritt i riktig retning. Og så må vi snart se på permsjonspapirene og finne ut hvordan vi skal løse det. Ser ut som det blir noen ekstra mnd med permisjon uten lønn pga barnehage og tidspunkt.

Tenk, bare drøye 3 mnd igjen ...

• Like 11
  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Skrevet

Skulle ønske jeg hadde fått Jaran til å smakt på hva som helst her i verden ved 6 mnd for å få smaksopplevelse :P Men nå per dags dato spiser han alt han får inn i munnen, så lenge det er most :)

Sophia fikk spise alt hun ville og grise og fikse helt selv, men hun har sterke meninger om hva hun liker og ikke liker, og det er mye av grønnsaker hun faktisk brekker seg av om hun spiser det, til tross for at hun spiste det masse når hun var liten. Så hun slipper å smake på det jeg vet hun blir fysisk dårlig av, og jeg vet hun ikke bare spiller seg selv opp fordi jeg var sånn selv når jeg var liten og er sånn enda. Masse grønnsaker jeg brekker meg av om jeg får i munn, grøss :P

Ask liker IKKE tomat. Ikke pokker. Så det slipper han å smake på, jeg plukker det ut. Ellers spiser han alt unntatt sånn ca alt av godteri. Han smaker og spytter det ut.

Han vil jo så gjerne like det.

Han hadde en periode hvor han ikke spiste grønn mat da. Men jeg fortsatte bare å servere broccoli, salat etc og maste ikke på han, og plutselig en dag var tallerken tom :|

Skrevet

Lurte på om noen har erfaringer med å kjøpe barnevogn i Sverige.

Ser at vi kan spare 1.600kr på å svippe over til Arvika

Fordeler/ulemper

Bare fordeler her, det meste av barneutstyr til begge ungene er kjøpt i sverige :P De tar inn vognen til service uansett der de fører merkene.

Skrevet

Hvor lenge kan et barn skrike i raseri? 45 min, and still going strong.

Etter å ha prøvd å forklare og avlede de første 20 kjører jeg nå full ignorering. Ting var så mye lettere før man måtte oppdra. *sukk*

Det er forøvrig rimelig pinlig å bære et barn som skriker HØYT til bilen i bare bukse, genser og sokkelesten. Han så sikkert kidnappet ut :|

Skrevet

Hvor lenge kan et barn skrike i raseri? 45 min, and still going strong.

Etter å ha prøvd å forklare og avlede de første 20 kjører jeg nå full ignorering. Ting var så mye lettere før man måtte oppdra. *sukk*

Det er forøvrig rimelig pinlig å bære et barn som skriker HØYT til bilen i bare bukse, genser og sokkelesten. Han så sikkert kidnappet ut :|

Jeg holdt på ca en time hver dag etter barnehagen:p
Skrevet

Jeg holdt på ca en time hver dag etter barnehagen:p

det varte i ganske nøyaktig en time ja :P

Så ble han brått veldig blid, helt av seg selv, og veldig veldig hes...

• Like 2
Skrevet

det varte i ganske nøyaktig en time ja :P

Så ble han brått veldig blid, helt av seg selv, og veldig veldig hes...

Jeg også ble helt meg selv.

Nå gjorde jo jeg dette nesten hver dag, det var fordi jeg klødde i huden. Var vist vanlig for atopiske barn vistnok.

Skrevet

Lurte på om noen har erfaringer med å kjøpe barnevogn i Sverige.

Ser at vi kan spare 1.600kr på å svippe over til Arvika

Fordeler/ulemper

Hva slags vogn vurderer dere?

Skrevet

Er det OK å ta med ettåringen på tivoli? Noen som spør om vi vil være med. Er det lavere musikk på ettermiddagen feks? Hun har vel ikke så mye glede av ting der, men tenker hun synes at farger og lys og sånn er spennende. Jeg har bare vært på tivoli på kveldstid på sånn ungdomsgreier og da husker jeg det var forferdelig høy musikk.

Skrevet

Jeg også ble helt meg selv.

Nå gjorde jo jeg dette nesten hver dag, det var fordi jeg klødde i huden. Var vist vanlig for atopiske barn vistnok.

det er heldigvis ikke så ofte med A, og har neppe noe med atopisk eksem å gjøre. Han trodde bare han kunne oppføre seg som han ville og slippe unna med det.

Det kunne han ikke, og det var visst veldig krise å måtte dra hjem. Det kjipe med toseter er at han klarer å slå meg i mens jeg kjører, men jeg ble god på å kjøre bil med krakilsk unge det første leveåret hans :lol:

• Like 2
Skrevet

Er det OK å ta med ettåringen på tivoli? Noen som spør om vi vil være med. Er det lavere musikk på ettermiddagen feks? Hun har vel ikke så mye glede av ting der, men tenker hun synes at farger og lys og sånn er spennende. Jeg har bare vært på tivoli på kveldstid på sånn ungdomsgreier og da husker jeg det var forferdelig høy musikk.

Prøv? :) Merker jo fort om hun ikke synes det er noe kjekt :)

Skrevet

Vi har bestemt oss for Emmaljunga Edge Duo :)

Jeg driver allerede og planlegger hva jeg skal ha av utstyr, men blir nok ikke noe handling før etter ultralyd om 6 uker. Men uansett, har også tenkt å gå for enten Edge Duo eller Mondial De Luxe, og det er såpass mye å spare på å kjøpe i Sverige at jeg tror vi skal gjøre det. Forhåpentligvis er alt annet litt billigere der også :)

Skrevet

Jeg driver allerede og planlegger hva jeg skal ha av utstyr, men blir nok ikke noe handling før etter ultralyd om 6 uker. Men uansett, har også tenkt å gå for enten Edge Duo eller Mondial De Luxe, og det er såpass mye å spare på å kjøpe i Sverige at jeg tror vi skal gjøre det. Forhåpentligvis er alt annet litt billigere der også :)

Veldig moro å se på utstyr. På Edge Duo sparer man ca 1600kr ved kjøp i Sverige, så det er litt penger

Jeg fant ingen store forskjeller på Mondial De Luxe bortsett fra farger og at den koster noen tusenlapper mer.

Hører mange skryter av Emmaljunga, så jeg gleder meg til å teste den selv. De ser veldig fine ut :)

Vi har ventet lenge med handling, men vi er litt trege av oss. Har handlet litt klær, men det er først nå vi har startet på utstyr. Og jeg er 6 mnd i neste uke.

• Like 1
Skrevet

Prøv? :) Merker jo fort om hun ikke synes det er noe kjekt :)

Ja, men er redd hun blir så gira at hun synes det er kjekt selv om det er høy lyd? Hun har en tendens til å bli litt... gira :lol:

Skrevet

Ja, men er redd hun blir så gira at hun synes det er kjekt selv om det er høy lyd? Hun har en tendens til å bli litt... gira :lol:

Jeg har sett unger med svære hørselsvern på festival. Men det er kanskje litt overkill for én ettermiddag :lol:

Skrevet

Jeg har sett unger med svære hørselsvern på festival. Men det er kanskje litt overkill for én ettermiddag :lol:

Det er sant, det har jeg også sett :P Kanskje vi skal ta turen, er bare fem minutter å trille bort. :)

• Like 1
Skrevet

Fia var med på tivoli veldig liten, tenkte aldri på det med lyd :icon_redface: Hun var generelt veldig glad i lyd og veldig lite lettskremt, så hun digget det, og sov godt der.

Jaran har fått barnehageplass i barnehagen hennes :D

• Like 5
Skrevet

Jeg har en diskusjon med min kjære om dagen angående barnehageplass. Hun mener ungene godt kan sendes i bhg fra de er 10 mnd imens jeg ønsker å vente til de er 18 mnd, eller i det minste til de er mer mobile enn de er ved 10 mnd alder. Hva synes dere/hva har dere gjort?

Skrevet

Jeg har en diskusjon med min kjære om dagen angående barnehageplass. Hun mener ungene godt kan sendes i bhg fra de er 10 mnd imens jeg ønsker å vente til de er 18 mnd, eller i det minste til de er mer mobile enn de er ved 10 mnd alder. Hva synes dere/hva har dere gjort?

Her har vi ikke noe valg. Barnehageopptaket er i august. Det er alt for få barnehageplasser så vi må bare ta den plassen man er heldig å få i det året man har krav på plass. Jeg synes vi har hatt flaks fordi hun er født sånn at hun er 15 måned ved barnehage start.

Naboen min har barn født i september og vil være 23 måneder når hun har krav på barnehageplass. Det ideelle ville selvsagt å starte i barnehage når barnet er klar for det uavhengig av alder, men verden er ikke sånn.

• Like 1
Skrevet

Min begynte i barnehagen 10 mnd gammel på grunn av tidspunkt, studier og annet moro (samlivsbrudd) som skjedde på den tiden.

Han reiste seg og gikk rundt med støtte på den tiden, men lærte seg raskt å gå da.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...