Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Kaja
 Share

Recommended Posts

• Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Å herregud!! Man MÅ jo liksom, på en måte, man vil jo liksom være et sosialt utskudd i frykt for at det smitter over på avkommet, men når det kommer til dameprat ER jeg et sosialt utskudd :(

Det er det som er greia. Man "må" jo, fordi alle andre er der. Men disse aktivitetene som innbefattet alle, kunne jo være morsomme og hyggelige også da. Da var det jo ofte som noe som foregikk utendørs.

Men disse mammakveldene var en lidelse. Heldigvis avtok hyppigheten etterhvert som de kom oppover i klassetrinnene.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stellebord hvor jeg står på kortsiden. Synes det er kjempetungt å skifte på henne fra siden!

Ang smukker som faller ut om natten, så synes jeg også at det er litt enklere når det er flere i senga. Jeg har uansett alltid en reserve på mitt nattbord så jeg slipper å måtte lete etter smukker. Dessuten er de som lyser i mørket helt geniale!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stellebord hvor jeg står på kortsiden. Synes det er kjempetungt å skifte på henne fra siden!

Ang smukker som faller ut om natten, så synes jeg også at det er litt enklere når det er flere i senga. Jeg har uansett alltid en reserve på mitt nattbord så jeg slipper å måtte lete etter smukker. Dessuten er de som lyser i mørket helt geniale!

Er Mam sine som lyser i mørket? Snuppa her skal bare ha avent sine :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er virkelig kleine greier det der.

Sist bursdag var jeg i bakrus og tapte stein - saks - papir med mannen. Han måtte rydde og vaske huset, men jeg hadde glatt gjort det foran påtvungen smalltalk og ooh'ing og aah'ing over noens medbragte nyfødte. Nedtelling startet på 120 min for å si det sånn... Blergh...

Mammakvelder? Tja, det har jeg vel med mine venninner. Det foregår ofte på cafe og vi snakker vel minst mulig om ungene tror jeg. I can dig it. :lol:

herregud. Jeg tror det er sånn ca 3 stk som har nyfødte på avdelingen og jeg synes ikke babyer er så veldig spennende :|

Xn kan dessverre ikke.

Ja, jeg spurte selv om det er mamma-helg. Jeg har mer lyst til å henge opp sokker...

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var gjennomsnittelig så brukte man vistnok 7 min kortere tid

Hun sa at de ikke har sidesyn så derfor vil de kun høre oss og se hendene når de kommer i synsrekkevidde

Jeg hakke peil jeg altså

Men det er veldig morsomt sagt når det alltid tar mye kortere tid enn 7 minutter å skifte bleie. :lol:

Men ellers er jeg enig, det er en fin situasjon å snakke og pludre og kose med barnet i. :wub: Har aldri prøvd å skifte fra siden.

@Mud

(primuser, puppies? Hva har det med gjørme å gjøre? :P )

Uff da. Dette kan bli hardt etterhvert. 2 timer av lørdager (!) hos (hvor mange?) barnehagebarn? Skriver det på "ikke gjennomtenkt nok kontoen." Så kommer vi til de stakkarne som står ute og fryser i vind og nedbør i flere timer, mens de er parkeringsvakter på et eller annet idrettsarrangement. Foreldre altså. Respekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da. Dette kan bli hardt etterhvert. 2 timer av lørdager (!) hos (hvor mange?) barnehagebarn? Skriver det på "ikke gjennomtenkt nok kontoen." Så kommer vi til de stakkarne som står ute og fryser i vind og nedbør, mens de er parkeringsvakter på et eller annet idrettsarrangement. Foreldre altså. Respekt!

Det får være Lars sin jobb siden jeg ofrer meg til barnehagebursdager :lol:

Men, jeg har vært med to ganger i barnebursdager og dt er verdt det når du ser ungen din koser seg skikkelig :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får være Lars sin jobb siden jeg ofrer meg til barnehagebursdager :lol:

Men, jeg har vært med to ganger i barnebursdager og dt er verdt det når du ser ungen din koser seg skikkelig :)

Det har jeg tenkt når jeg leser diskusjonen. At til en viss grad må det vel være verdt det siden ungene har det så gøy. Blir litt trist når jeg ser enkelte skilte foreldre krangle om hvem som må ta barnebursdagen... Jeg forstår at det er stress, slitsomt, koster pengr, etc, men det må jo være kjekt å se barnet sitt feire bursdagen og kose seg sånn (ja, vet det var snakk om andre sine her) :)

Tqkk for god bedring ønsker! :)

Hundene har fått medisin, matvrak som de er spiste de det som godbit. :lol:

Feil tråd? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg tenkt når jeg leser diskusjonen. At til en viss grad må det vel være verdt det siden ungene har det så gøy. Blir litt trist når jeg ser enkelte skilte foreldre krangle om hvem som må ta barnebursdagen... Jeg forstår at det er stress, slitsomt, koster pengr, etc, men det må jo være kjekt å se barnet sitt feire bursdagen og kose seg sånn (ja, vet det var snakk om andre sine her) :)

Feil tråd? :P

jepp :lol:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er veldig morsomt sagt når det alltid tar mye kortere tid enn 7 minutter å skifte bleie. :lol:

Men ellers er jeg enig, det er en fin situasjon å snakke og pludre og kose med barnet i. :wub: Har aldri prøvd å skifte fra siden.

@Mud

(primuser, puppies? Hva har det med gjørme å gjøre? :P )

Uff da. Dette kan bli hardt etterhvert. 2 timer av lørdager (!) hos (hvor mange?) barnehagebarn? Skriver det på "ikke gjennomtenkt nok kontoen." Så kommer vi til de stakkarne som står ute og fryser i vind og nedbør i flere timer, mens de er parkeringsvakter på et eller annet idrettsarrangement. Foreldre altså. Respekt!

Primus = høngammelt band .

Mud -= en av de mest kjente låtene heter My name is Mud

Too many puppies er en annen kjent låt :P

Hele morsrollen min er lite gjennomtenkt. Det var svært få - inkl meg - som så for seg meg som mamma.

Jeg sliter enda :lol:

I takt med stigende trivsel i barnehagen har A blitt mer guttete. Han tilpasser seg altså. Litt trist faktisk, samtidig godt for hans del.

Rosa neglelakk er hans varemerke ( man forlater ikke huset uten), men ellers er rosa plutselig UT!

Før han sovnet fortalte han meg at ingen jenter fikk komme i bursdagen hans for han liker ikke jenter :|

"Hvorfor ikke? "

"De skriker! "

"Hvorfor skriker de?"

"De skriker når vi gutta prøver å få tak i de"

"Hvorfor gjør dere det? "

"Fordi de skriker! "

"Men hvis dere ikke jager de, så skriker de jo ikke? Kan dere ikke bare la være å jage de?"

*stille*

"DUMME mamma!"

:lol: :lol:

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jada, ungen har det artig, og det er selvsagt verdt det. Bla bla bla. :P

Men jeg blir drittklam av sånne ting og jeg påberoper meg friheten til å synes det er fint for H og sucky for meg.

Selv om H & M ble observert slik under et av bursdagsfesten og det er så søtt så søtt.

Det er godt å ha venner. :)

12326532765_57a4153258_c.jpg

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jada, ungen har det artig, og det er selvsagt verdt det. Bla bla bla. :P

Men jeg blir drittklam av sånne ting og jeg påberoper meg friheten til å synes det er fint for H og sucky for meg.

Selv om H & M ble observert slik under et av bursdagsfesten og det er så søtt så søtt.

Det er godt å ha venner. :)

12326532765_57a4153258_c.jpg

*signerer*

Det er mye A elsker, men jeg lider meg i mellom. Kaptein Sabeltann feks :aww:

Jeg gruer meg helt oppriktig til å holde barnebursdager..

Jeg tror ikke jeg er alene om det. Men man gjør det jo.

Som man gjør veldig mye annet når man er mor.

Helt ærlig synes jeg Legolek på gulvet med bekkenløsning er drepen også jeg. Den eneste grunnen til at jeg gjør det er fordi A koser seg.

Edit: for ikke å snakke om baking *grøsse*

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud, så bitchy jeg så ut i forrige innlegg. :lol: Sorry, det var ikke meningen altså! :D

Ang barnebursdag så kommer vi til å løse det enkelt. Ha det ute.
Sette opp et provisorisk telt. Bake en billion boller. Blande ut hundreogørti liter saft, koke like mye kaffe. Mannen baker kake. Lage ei hinderløype eller rebusløype og la det stå til.

Hele borettslagets unger kommer jo til å dukke opp tipper jeg - i tillegg til de inviterte - det er et sånt type borettslag, og da tror jeg egentlig at det går av seg selv uten så mye innblanding fra oss. Det er lov å krysse fingrene?

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg jeg, til barnebursdager :D Har ponnien stående klar, kalver som kan klappes, kaniner som kan sees på - hundene ryddes nok bort, ingen av dem som kommer til å synes det er noe stas med barnebursdager, annet enn å rydde opp matrestene. Partytelt og grill, og full rulle. :wub: Praktisk med bursdag i august.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raksha - du har det sikkert kanskje, men tipser om det likevel. Mam har geniale smokker fra 6 mnd som lyser i mørket - det har vært min redning når jeg sitter barnevakt for ene lille gullet :)

Er feil type :(

Mener det bare er mam som har dem, snuppa her sverger til avent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ask skal i barnebursdag. Til en i barnehage :|

Vi har kjøpt inn gave og kort, men så lurer vi litt : skal jeg være der? Det varer i to timer på lørdag.

Et annet spørsmål med samme tema; når begynner man å feire barnebursdag egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus = høngammelt band .

Mud -= en av de mest kjente låtene heter My name is Mud

Too many puppies er en annen kjent låt :P

Hele morsrollen min er lite gjennomtenkt. Det var svært få - inkl meg - som så for seg meg som mamma.

Jeg sliter enda :lol:

I takt med stigende trivsel i barnehagen har A blitt mer guttete. Han tilpasser seg altså. Litt trist faktisk, samtidig godt for hans del.

Rosa neglelakk er hans varemerke ( man forlater ikke huset uten), men ellers er rosa plutselig UT!

Før han sovnet fortalte han meg at ingen jenter fikk komme i bursdagen hans for han liker ikke jenter :|

"Hvorfor ikke? "

"De skriker! "

"Hvorfor skriker de?"

"De skriker når vi gutta prøver å få tak i de"

"Hvorfor gjør dere det? "

"Fordi de skriker! "

"Men hvis dere ikke jager de, så skriker de jo ikke? Kan dere ikke bare la være å jage de?"

*stille*

"DUMME mamma!"

:lol: :lol:

Han liker ikke blåfarger. Men svart og grønt. Uten å nevne verken gutter eller jenter. ;)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål med samme tema; når begynner man å feire barnebursdag egentlig?

tror normalen er 4 år? Det ble i hvertfall sagt på foreldremøtet i høst.

I A sin barnehage er normalen å invitere barna i samme årskullet, så han var "for ung" før nyttår. Man kan også velge etter kjønn, men med en stor overvekt av gutter har alle valgt årstall enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var yngre ville jeg alltid ha hagebursdag som mange av de andre vennene mine hadde. Egg-på-skje-løp, hoppetau, grilling i fjæra, klatring i trær, potetsekkløp, ballspill, frisbeekasting og en is i gresset. Slike ting.

Jeg har bursdag i desember.

(Hadde utebursdag én gang da, med basing i snøen først, og inn for å få boller og kakao etterpå, men det var liksom ikke helt det samme som hagebursdagene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han liker ikke blåfarger. Men svart og grønt. Uten å nevne verken gutter eller jenter. ;)

fortalte han deg det i går? Jeg fikk beskjed om det mandag tror jeg :lol:

Før det hatet han grønt, noe som plaget vettet av meg pga hårfargen hans :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortalte han deg det i går? Jeg fikk beskjed om det mandag tror jeg :lol:

Før det hatet han grønt, noe som plaget vettet av meg pga hårfargen hans :P

Jepp. Vi fikk jo prata litt. Jeg prøøøvde jo å underholde han, men han syns det var kjeeeedelig å vente på deg. :P

Edit: Har han lik seng som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...