Gå til innhold
Hundesonen.no

Tradisjoner


Gjest
 Share

Recommended Posts

Eneste tradisjonen jeg klarer å komme på er at vi (jeg og kjæresten) alltid har tacokveld når jeg er hjemme (studerer i en annen by) og kvikklunsj på fjellturer. Da vi begynte å date klarte jeg å lokke han opp på fjellet med argumentet at jeg hadde med kvikklunsj, så har det bare forblitt sånn (jeg går jo på uttallige fjellturer alene UTEN kvikklunsj, men må alltid ha kvikklunsj om han skal være med). :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har søndagsmiddag hos far hver søndag :) Søsken med kjæreste, evt stemors barn og barnebarn innimellom. Har vært viktig for han å opprettholde det selv om barna flytta ut, og det er hyggelig å få samlet "alle" på middag en dag i uken. :)

Har også 1.juledag-frokost med mor sin familie hvert år, og det er stort sett eneste dagen i året alle på mors-siden er samlet. Det er koselig. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ungene var mindre gikk vi lang tur hver søndag, ofte i marka. Etterhvert som ungene ble større tok FOTBALLEN og håndball tildels over helgene (i tillegg til alle jobb-vaktene våre), og i en fase av livet syns unger det IKKE er kult å gå tur med foreldrene sine….

Julen har sine sterke tradisjoner her, spesielt ift mat :ahappy: og måltider.
Og 17.mai er spikra hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og sambo har tradisjonen "fredagspizza". Da lager sambo hjemmelaget pizza og vi koser oss i sofaen mens vi spiser :)

En av de tradisjonene jeg er ekstra glad i er lille julaften hos mine foreldre. Da kommer ene naboparet (bestevennene til mine foreldre + mine "reserveforeldre") og vi spiser god kveldsmat, før vi ser Grevinnen & Hovmesteren, spiser sjokolade, drikker julebrus og baileys og vin :) Ingen jul uten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiiip, så mye!

Julekalender og julestrømpe er en selvfølge! Spiller ingen rolle hvor gammel man blir! :ahappy:

Gullruten på fredager. Denne har sklidd litt bort etter at jeg flyttet hjemmefra, men skal tilbake så fort som mulig!

Mamma's sjokoladekake på bursdagen. Blir ikke det samme uten.

BUNAD. :heart:

Masse mer, men dette er vel de som sitter mest i meg når jeg begynner å bli stor. Jeg er fryktelig glad i tradisjoner. Eller, rutinerte hyggeligheter, hvis man kan si det slik. Bare som at jeg og typen feirer hvert månedsjubileum med en liten oppmerksomhet, og har en enighet om aldri å gå til sengs uten å si natta nå som vi går på folkehøyskole sammen. Ser det som mini-tradisjoner jeg. Og det skal bli så mange fine når jeg blir mamma en dag :ahappy::heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å tenke litt på dette i det siste nå som jeg har fått barn :D Er noen ting fra min egen barndom som jeg vil at mine barn skal ha. For eksempel husker jeg så godt de koselige lørdagskveldene :ahappy: Da hadde vi ekstra god mat, så på tv og spiste godis. Haha, høres så teit og vanlig ut, men de kveldene var viktige fordi alle var samla. Og det er jo en grunn til at det er det første jeg tenker på når jeg tenker på barndommen.

Ellers må vi jo lage noen fine juletradisjoner, tenker jeg. Jeg har ikke feiret jul noe særlig de siste årene, men nå kan det jo bli koselig igjen :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo kan av div grunner ikke fordra jul, men etter A kom til verden har sånt blitt fryktelig viktig for meg. Julestrømpe, julekalender, morgengave og grøt, det MÅ til.

Ellers kommer jeg ikke på så mange som ikke har med høytid å gjøre? Vi hadde alltid lasagne på fredager hjemme husker jeg, men sambo og jeg er for ustrukturerte til å ha tradisjoner på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkegården og tenne lys på grava til folk som har forlatt osd , kl.5 hver julaften.

pakkeutlevering på julaften til alle nære og kjære.

rømmegraut på julaften hjemme hos farmor på morgenen.

julkveldsbesøk hjemme til farmor med godt på fatet og koppen

påskemiddag hos farmor ,med bursdagsfeiring.

Biff-laudag andre helga i måneden

julekalender!

Julestrømpe!

Påskeegg!

Den årlige turen på transportmessa med alle søskenbarna og alle onkler og tanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg jobber turnus, er tradisjoner litt vanskelig å ha. Har ikke tradisjon lengre å feire julaften den 24. desember noe mer heller, den flyttes ofte til en bedre dag om jeg ikke jobber alt for mange dager av romjula. Om ikke, så brytes den opp i deler, så vi har julemiddagen en dag, dessert en annen og pakkeåpning en tredje. Vi er ikke så mange til julaften at det er noe problem å flytte på den sånn sett.

Ikke har jeg noen om at visse retter skal spises visse dager. Så nærmeste tradisjon da er vel at vi spiser taco nesten hver gang jeg er hos AnetteH. Men det handler jo mye om enkelhet. Men så er det kanskje anderledes med tradisjoner når man er fler, enn når man er alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke ha tradisjoner om man har turnus? :o I didn't know.. Why?

Tradisjonene her, om vi skal ta høytider først, at ungene feirer halve jula her og halve jula hos faren (skilsmissebarn har turnus :P ). Dvs at når de er hos meg på julaften, så er de hos han på nyttårsaften og omvendt. I år skal de være hos meg på nyttårsaften. De julekveldene de feirer hos meg, da er vi hos min mamma og pappa sammen med lillebror. Da er de hos faren sin på lille julaften og pynter til jul, før de kommer hjem hit og hjelper til å pynte til jul her :ahappy: Så drar de til faren sin 3. juledag og kommer hjem 1. eller 2. nyttårsdag.

De nyttårsaftene de hos meg (i år altså), så lager vi kalkun, dytter i oss masse godteri og ser på tv helt til rakettene skal skytes opp, da er jeg inne med hundene, mens datterbarnet pleier å gå ut for å se på rakettene :) Da pleier vi også å ha risengrynsgrøt på lille julaften, siden de feirer julaften hos faren.

Vi prøver å ha taco på fredager de helgene de er hos meg (vel, guttebarnet er ikke så ofte hos faren sin i helgene lenger, han er 19 år og har dame, så de pleier å gjemme seg på rommet hans :P ).

Det er ikke så mange tradisjoner nå som ungene begynner å bli såpass store, kjenner jeg. Det savner jeg litt. Vi pleide å se på tv sammen etter tacomiddagen på fredager før, men nå er de ikke så interessert i å leke med mammaen sin lenger :P På lørdagene pleide vi å kjøpe lørdagsgodter, en 3pk med kinderegg, en 3pk med smurfepastiller og tre eventyrsjokolade - for jeg fikk også lørdagsgodt selvfølgelig :aww: Vi pleide også å poppe popkorn og se en film.

Den gangen jeg jobbet i kiosk, jobbet jeg alltid på julaften, btw. Da pleide min pappa å ta med seg mine barn på julegavelevering mens min mamma og jeg jobbet. Når jeg var ferdig, spiste vi godteri og så på tegnefilmer til sølvguttene sang jula inn, da var det middag og åpning av pakker etterpå. Man kan vel kalle ting en tradisjon selv om man ikke får gjort ting helt likt hver eneste år? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke noe problem med tradisjoner og turnurs/skift/offshore. Kommer helt an på hva man gjør det til. Jeg kan enda ikke spise pannekaker uten å tenke på det settet med tallerker vi hadde, som av en eller annen grunn var pannekaketallerker. :aww::lol:

Og så husker jeg at vi alltid spiste på dolly dimples på 17, mai. Helt til bror ble stor og ville gjøre andre ting og lillesøster ble kjempelei seg da det ble slutt på dollybesøk. :aww:

Ellers hadde vi vanlig med julestrømpe og påskeegg. Men husker ikke så mye av sånt. Men vil gjerne lage noen koselige tradisjoner selv, sette ut julegrøtt på lemmen til fjøsnissen foreksempel - det gjorde bonden da de var små. :ahappy: Og den tidligere nevnte lørdagsgrøten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min mor har vi fortsatt juletradisjoner, selvom jeg nå feirer jul annet hvert år i Haugesund og Bergen.

Når jeg feirer jul i Haugesund så tar jeg med min kjære, og da hadde min mor fikset julestrømpet med hans navn brodert på også. Så nå har jeg, alle mine søsken og min kjære egen julestrømpe i Haugesund. Spiser alltid fellesmiddag om morningen, morgengave, ser på tre nøtter til askepott og reisen til julestjernen før det er middag og så pakke opp gaver :D

Ellers har vi ikke så mange tradisjoner egentlig ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjoner er koslige, og vi har mange av de. Hos oss får alle barn julestrømpe, inkl meg, da jeg ikke har partner eller barn pr nu.

Har prøvd meg med at bikkja skal få julestrømpe, men ble nedstemt :P

Siden jeg er alene er det litt vanskelig med tradisjoner. Men skogstur på 17 mai er fast rutine :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får skikkelig julestemning og savner familien min litt når jeg leser i denne tråden. :)

Jeg har bare to juletradisjoner, og det er at jula feires sammen med mamma (uansett hvor vi befinner oss), sjøl om også denne tradisjonen ser ut til å ryke i år, og at jentene og jeg går en skikkelig lang Indiana Janzsó-tur på dagen, bare oss tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan garantert skape tradisjoner med turnus, det handler jo om hvor viktig tradisjoner er. Jeg synes turnus vanskeliggjør tradisjoner, fordi det betyr lite for meg. Betyr tradisjoner mer, så går man også mer inn for å skape tradisjoner.

Tradisjoner trenger jo ikke være knyttet til faste årstider/dager - det kan være som hos oss, vi hadde et bestemt tallerkensett til pannekaker. Men ja, har jo med hvor viktig det er for en, jeg har aldri brydd meg om å ha tradisjoner "bare for meg" liksom, heller ikke brydd meg noe hardt om det med kun kjæreste. Men er nok ikke den eneste som syns tradisjoner var oppskrytt frem til det kom barn inn i bildet. Jeg har hvertfall brått lyst til å gjøre litt mer ting utav det, sånn at Ida opplever det gode med koseligetradisjoner, det magiske ved jula, nyttår, 17mai. bursdager and so on. :ahappy:

Dog er jeg veldig oppsatt på at tradisjonene ikke skal være tradisjon fordi de er tradisjon, men fordi vi vil det, og det skal være kos - ikke en belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tja tradisjoner må bli

Nyttåraften på et utkikspunkt her i bygda og se på rakektter med hunder. Langt til rakettene men ser hele bygda og litt til når det er godvær-

17 mai tur på skauen med god mat og kanskje god drikke.

Sommeren er ikke kommet før jeg får kald makrell til middag

Høsten så må det være i helkokt fårikål

Julaften må jeg ha pinnekjøtt

og sikkert fle men nå kommer jeg ikke på dem, som dere ser så er barn blitt voksent og det ahr ikke komemt barnebarn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke all verdens tradisjoner akkurat nå (minus juletradisjoner, de er viktige for meg! Kalender, kakebaking, reisen til julestjernen og askepott osv), men når vi får barn skal jeg ha de tradisjonene jeg er vokst opp med. Det betyr:

- Grøt lørdag formiddag

- Kosekveld på lørdager med enten pizza eller taco, lørdagsgodt og samvær

- Søndagstur med familien, etterfulgt av en litt bedre søndagsmiddag

- Påskeeggjakt på morgenen påskeaften

Vi har også noen tradisjoner knyttet til jakten, første lørdagen i elgjakten er familiedag, da er alle som kan med og jager, og så er det mye bålkos underveis. Med små barn kan man ikke være med på jagingen, men man kan være med på bålkosen allikevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...