Gå til innhold
Hundesonen.no

Politikk


Hermes
 Share

Recommended Posts

Olav Thon gir tilbake så det holder. For det første har Olav Thon bestemt at hele hans formue skal gå til samfunnsnyttige formål når han dør. http://www.na24.no/article2194647.ece

"Thon har en gigantformue anslått til å være om lag 21 milliarder kroner, men Thon vil ikke røpe hva pengene konkret skal gå til.

- Pengene vil ikke gå til privatpersoner eller private formål. De vil komme fremtidige generasjoner til gode"

Thon har gitt og gir fra seg penger hele tiden. Et kjapt søk på "olav thon gir bort" gir mange treff. Alt fra 200,000 til Vesterålen Turlag til flere millioner til andre veldedige formål. Det er så innmari smålig å hakke på dem, når de faktisk gir og gir så de kan. Trond Mohn er også et eksempel på en rik bergenser som bl.a har gitt 100 millioner til Universitetet i Tromsø og flere millioner kroner til Tromsø IL (fotballlaget). Men det er vel grusomt at disse menneskene må betale noen få prosenter mindre i skatt, når de uansett gir tilbake til samfunnet…. Igjen, det er noe med å bare fokusere på det negative? :( I stedet for å sitte her, sjalu og surmulende og sutre over at noen som er stinn av penger får marginal reduksjon i skattenivået for at andre mennesker som ikke tjener like mye, men allikevel en slant, skal få litt mindre skatt å betale. For mamma betyr det forskjellen på å kunne ha huslån eller ikke, for Olav Thon er det knapt en rørelse på kontoen.

For det første er det vel rimelig snålt å påsta at 3000 kr i skattelette er forskjellen på hvorvidt moren din kan ha huslån eller ikke...

Hva Olav Thon gjør med sine penger ser jeg ikke helt relevansen av. Skal vi gi skattelette til alle rike av den grunn at de kanskje gir disse pengene tilbake til samfunnet? Olav Thon er en av Norges rikeste, og jeg er enig i at han er flink til å gi. Men hva med alle de andre rike som får skattelette, og som ikke gir? Strengt tatt er det vel mye mer interessant og relevant hva staten IKKE nå gjør, pga. disse millionene i skattelette.

Og ser du virkelig ikke noe som helst problem ved at de rikeste i Norge får prosentvis mer i skattelette enn de fattige? Sier ikke det deg at Høyre/FRP egentlig er partiene for de rike? 3000 kr i skattelette for en gjennomsnittsfamilie, er det noe å rope hurra for?

Og misunnelse. Ja jøss, skal hilse alle studenter og trygdede osv. jeg kjenner som sliter med å få endene til å møtes, som er fortvilet over blåblå politikk og si at vi får jammen slutte og være så negative og misunnelig, for det er jo viktigere at de rike får skattelette. Jeg sitter i studentstyret på skolen, og vi har hatt flere møter i år hvor ledelsen er fortvilet over at alle studenter i dag er i ferd med å bli deltidsstudenter, som jobber så mye at det går utover studiene. Rett og slett for de at det er den eneste måten å overleve på. Flott at regjeringen tar disse problemene på alvor, og satser på kunnskap slik de har lovet da! Jeg vet du er ekstremt opptatt av eldresaken, men det er faktisk ett helhetelig bilde her, og mine hjertesaker føler jeg ikke blir prioritert. Da har jeg like lov til å "sutre" som det du hadde under de rødgrønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 437
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er blodig urettferdig at en mann ikke har noe bestemmelsesrett over sitt ufødte barn, uten tvil. Men sånn må det bare være. Her er det biologien som har bestemt for oss rett og slett, og før en ma

Eller nekte å gi krisehjelp til homofile/muslimer/jøder, tenk om det strider i mot min moralske overbevisning? Nei, helsepersonell kan ikke holde på sånn. Enkelt og greit. Vi har pliktet oss gjenno

#Minkropp Det er godt å se at grasrota engasjeres! Nå er bloggaksjonen #minkropp igang. Oppskriften til å ta kontakt med dine eller alle stortingsrepresentanter er å finne i bla dette bloggin

Nå står det ikke et ord om at det var en venstrevridd artikkel, bare en møle-elendig artikkel, Marjan...

Ja vel... og at "avisene er veldig glad i venstresiden i norsk politikk", som du skrev i setningen før, hadde ingenting med kritikken din å gjøre? Igjen klarer jeg ikke å se noe sammenheng i ting du skriver...

Da må man vel strengt tatt innføre noe sånn som skattelette opp til…. hvor?

Man innfører progressiv beskatning, i motsetning til å flate den ut, som høyresiden vil.

Da er vi grunnleggende uenig. Hvis jeg arver 1 million er det faktisk min arv. Det er ikke samfunnets penger. Det er mine, fordi et menneske ønsket å gi de til meg. Pengene kommer tidsnok tilbake til samfunnet gjennom f.eks boligkjøp, matkjøp eller kjøp av bil eller andre produkter/tjenester. Men i sin form er det faktisk mine penger. Et samfunn kan ikke basere seg på at alle skal ha det likt, Nord-Korea og Cuba med sine kommuniststyrer er jo ikke akkurat foregangsland i verden ;)

Nei, men sosialdemokratiske Skandinavia er. Likhet i denne sammenheng er ikke identitet. Ingen skal være helt like. Men store forskjeller gagner ikke samfunnet, det finnes er rekke studier de senere årene som viser hvordan store forskjeller slår ut negativt i en befolkning.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel... og at "avisene er veldig glad i venstresiden i norsk politikk", som du skrev i setningen før, hadde ingenting med kritikken din å gjøre? Igjen klarer jeg ikke å se noe sammenheng i ting du skriver...

Man innfører progressiv beskatning, i motsetning til å flate den ut, som høyresiden vil.

Nei, men sosialdemokratiske Skandinavia er. Likhet i denne sammenheng er ikke identitet. Ingen skal være helt like. Men store forskjeller gagner ikke samfunnet, det finnes er rekke studier de senere årene som viser hvordan store forskjeller slår ut negativt i en befolkning.

Fint du vet bedre enn økonomi-utdannede politikere hur det skal gjøres. Heldigvis er det jo ikke du som skal bestemme ting her i landet :)

Det finnes en rekke studier som viser det motsatte også. Forøvrig synes jeg ikke det er store forskjeller det manes opp til i vårt lan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke mr Thon skattelette når han donerer penger til veldedige organisasjoner osv osv? Eller tar jeg helt feil nå?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo. Altså, han gjør det, du har helt rett. Holder fremdeles på at det er totalt irrelevant hva Thon gjør med pengene sine jeg da. Olav Thon skal ikke bestemme hvordan skattepenger forvaltes, det skal regjeringen vår gjøre.

@Kangerlussuaq: Finnes det virkelig studier som viser at økte forskjeller er positivt i et samfunn? Kilder??

Endret av Nemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Altså, han gjør det, du har helt rett. Holder fremdeles på at det er totalt irrelevant hva Thon gjør med pengene sine jeg da. Olav Thon skal ikke bestemme hvordan skattepenger forvaltes, det skal regjeringen vår gjøre.

Gjør han det? kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man får skattefradrag for gaver til veldedige formål? http://www.skatteetaten.no/frivillige

Blant annet donerer han mye penger til DNT, som står på listen der.

EDIT: Røde kors får også penger, de står også på listen.

Du sier det er helt korrekt at Olav Thon får skattefradrag. Hvordan vet vi at han får det? Hvordan vet vi at han ikke sier "nei takk, det går helt fint uten?". Man må vel melde i fra om disse donasjonene selv, enn om han pent lar være? Jeg regnet med du hadde kunnskap om det siden du sa "Altså, han gjør det, du har helt rett".

http://www.nordlys.no/nyheter/article6972473.ece

Her er et eksempel på at vi har en regjering med handlekraft. Uansett hvor trist det er at et OVERBYGG TIL EI GAMMEL HURTIGRUTE mister 40 millioner som har vært bevilget, så kan jeg ikke annet enn å tenke at de 40 millionene i stedet kommer til gode for eldre, de i sykehuskøene og de som trenger det :) 40 millioner er jækla my peng..... Det finnes viktigere ting i livet enn at ei gammel hurtigrute skal bygges inn. Den står helt fint der den står i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det er helt korrekt at Olav Thon får skattefradrag. Hvordan vet vi at han får det? Hvordan vet vi at han ikke sier "nei takk, det går helt fint uten?". Man må vel melde i fra om disse donasjonene selv, enn om han pent lar være? Jeg regnet med du hadde kunnskap om det siden du sa "Altså, han gjør det, du har helt rett".

Tja, nå er jo Olav Thon stadig ute i media og klager på hvor mye skatt han betaler, så det ville vel overrasket meg stort om han ikke utnytter de muligheter som er til å betale mindre skatt. Han er jo ikke dum, men svært oppegående med utmerket økonomisk sans.

EDIT: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10106533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå er jo Olav Thon stadig ute i media og klager på hvor mye skatt han betaler, så det ville vel overrasket meg stort om han ikke utnytter de muligheter som er til å betale mindre skatt. Han er jo ikke dum, men svært oppegående med utmerket økonomisk sans.

EDIT: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10106533

Tja, nå må jeg si som dere bruker å gneldre om til meg : her har dere lest på feil måte :) Thon kommenterer absurditeden som har vært i skattenivået i norge. Han bryr seg neppe om små fradrag... ;) Artikkelen er enk ommentar om skatt generelt, ikke at olav thon er en stakkar som må betale mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå må jeg si som dere bruker å gneldre om til meg : her har dere lest på feil måte :) Thon kommenterer absurditeden som har vært i skattenivået i norge. Han bryr seg neppe om små fradrag... ;) Artikkelen er enk ommentar om skatt generelt, ikke at olav thon er en stakkar som må betale mye.

Ja, da er det jo fantastisk at den nye regjeringa kutter i skatten til disse stakkars rikingene som må betale så mye, mens gjennomsnittsfamilien får skattelette på noen små tusen lapper. Det er jo virkelig måten å få bukt med "problemet" med skattenivået i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltposter:

Den norske veterinærforening (DNV) er svært bekymret for dyrevelferden og folke- og dyrehelsen som følge av de kuttene som er gjort i Solberg-regjeringens reviderte statsbudsjett.

Kutt i veterinærvaktmidler vil bety kraftig redusert tilbud til syke familiedyr i folketette områder.

Direkte kutt i Mattilsynets budsjett, samt kutt i bevilgningene til forskningsmidler for Veterinærinstituttet og reduksjon i bevilgningene til NORECOPA vil virke negativt på både dyrehelse og den totale dyrevelferden.

http://www.vetnett.no/revidert-feil-a-kutte-i-dyrevelferd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kangerlussuaq og SV bryr seg…. Nordmenn flest bryr seg ikke, særlig de på vestlandet gir en lang fäen i arbeidernes rettigheter i følge NRK. De fortsetter å fly til små hundrelapper og har ingen samvittighet.

http://www.nrk.no/norge/norwegian-braket_-nesten-ingen-bryr-1.11343552

"Det er beklageleg at folk i liten grad bryr seg om anstendige arbeidsvilkår. Problemet er at vi lever i eit samfunn er det først og fremst skal vere billig, så kjem kvalitet og standard etter, seier Gulbrandsen."

Han Gulbrandsen har et enormt poeng.

Forøvrig synes jeg det er beklagelig at NORECOPA ikke får støtte, men det er slik at i politikken får man ikke i pose og sekk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du vet bedre enn økonomi-utdannede politikere hur det skal gjøres. Heldigvis er det jo ikke du som skal bestemme ting her i landet :)

Det finnes en rekke studier som viser det motsatte også. Forøvrig synes jeg ikke det er store forskjeller det manes opp til i vårt lan.

Økonomi-utdannede politikere finnes på venstresiden også, og de er uenige med politikerne på høyresiden. Dette vet du godt. Å redusere politikken til et spørsmål om fag blir bare dumt, særlig når det gjelder økonomifaget, som knapt er noen autoritet når det gjelder å forstå samfunnet... med de siste årenes erfaringer i bakhodet.

EDIT: Litt redigering frem og tilbake her, leser og skriver i bakrus, ikke alltid alt henger sammen da :D

Endret av Marjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv ganske tungt involvert i studentpolitikk, og selv om mitt engasjement foreløpig har vært hovedsaklig innad på studiet, prøver jeg nå å engasjere meg litt utenfor høgskolens grenser. Men jeg synes denne kommentaren http://universitas.no/kommentar/58941/taus-om-det-tunge setter lys på hvor tafatte og slappe dagens studenter er. Vi får knapt studentene til å bry seg om saker som direkte angår dem, og det er lite vilje til å engasjere seg for andre. Man skulle jo tro veterinærhøgskolen var flust av studenter som brydde seg om dyrevelferd, men gruppa som driver med dyrevelferd ble nedlagt i fjor fordi vi ikke klarte å få nok studenter til å engasjere seg. Derimot ser vi at festkomitteen og andre grupper som driver med sosiale arrangementer har null problemer med å rekruttere studenter. Ja, jeg synes studenter i dag er fryktelig "tause om det tunge."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Oljeborten har fått seg ny jobb..

Den tidligere Senterparti-statsråden Ola Borten Moe er tilsatt som direktør i det statlige foretaket Siva.

Borten Moe skal lede avdelingen for innovasjon.

Innovasjon, forskning og kunnskap

Siva skal utvikle og bygge infrastruktur for innovasjon og næringsutvikling i Norge.

Borten Moe vil få ansvar for foretakets eierskap i innovasjonsselskap, forsknings- og kunnskapsparker, ifølge en pressemelding.

– Borten Moes kompetanse og erfaring vil komme til stor nytte i dette viktige arbeidet, sier styreleder Kristin Reitan Husebø.

:cry:

http://www.tu.no/industri/2013/11/14/dette-er-borten-moes-nye-jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv ganske tungt involvert i studentpolitikk, og selv om mitt engasjement foreløpig har vært hovedsaklig innad på studiet, prøver jeg nå å engasjere meg litt utenfor høgskolens grenser. Men jeg synes denne kommentaren http://universitas.no/kommentar/58941/taus-om-det-tunge setter lys på hvor tafatte og slappe dagens studenter er. Vi får knapt studentene til å bry seg om saker som direkte angår dem, og det er lite vilje til å engasjere seg for andre. Man skulle jo tro veterinærhøgskolen var flust av studenter som brydde seg om dyrevelferd, men gruppa som driver med dyrevelferd ble nedlagt i fjor fordi vi ikke klarte å få nok studenter til å engasjere seg. Derimot ser vi at festkomitteen og andre grupper som driver med sosiale arrangementer har null problemer med å rekruttere studenter. Ja, jeg synes studenter i dag er fryktelig "tause om det tunge."

Høres merkelig ut at veterinærstudenter ikke er interessert i dyrevelferd, en skulle tro det var minst halvparten av motivasjonen til noen som vil hjelpe dyr å bli frisk - at man vil de skal ha det bra, liksom :P

I Tromsø har en gruppe studenter laget en egen miljøvernsgruppe; https://www.facebook.com/davvinmiljo - så det finnes jo NOEN studenter i Norges land som gidder. Tror det beror på å ha ankerpersoner som gidder å ta på seg arbeidet med å samle og skape engasjement. Har du ikke de personene, så skjer ikke en skjit :(

Oljeborten har fått seg ny jobb..

Den tidligere Senterparti-statsråden Ola Borten Moe er tilsatt som direktør i det statlige foretaket Siva.

Borten Moe skal lede avdelingen for innovasjon.

Innovasjon, forskning og kunnskap

Siva skal utvikle og bygge infrastruktur for innovasjon og næringsutvikling i Norge.

Borten Moe vil få ansvar for foretakets eierskap i innovasjonsselskap, forsknings- og kunnskapsparker, ifølge en pressemelding.

– Borten Moes kompetanse og erfaring vil komme til stor nytte i dette viktige arbeidet, sier styreleder Kristin Reitan Husebø.

:cry:

http://www.tu.no/industri/2013/11/14/dette-er-borten-moes-nye-jobb

Jau jau, om det er noe trøst sier det jo seg selv at dette er papirflytter-jobber… "utvikle innovasjon og bygge utvikling"… zzzzzzzzzzzz…… :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut at veterinærstudenter ikke er interessert i dyrevelferd, en skulle tro det var minst halvparten av motivasjonen til noen som vil hjelpe dyr å bli frisk - at man vil de skal ha det bra, liksom :P

I Tromsø har en gruppe studenter laget en egen miljøvernsgruppe; https://www.facebook.com/davvinmiljo - så det finnes jo NOEN studenter i Norges land som gidder. Tror det beror på å ha ankerpersoner som gidder å ta på seg arbeidet med å samle og skape engasjement. Har du ikke de personene, så skjer ikke en skjit :(

Ja, jeg synes også at manglende engasjement er trist. Jeg tror folk blir veldig fanget i sin egen boble med studering, og så gir de litt blaffen i alt annet. Som du sier er man avhengig av ankerpersoner som drar i gang, men bare veldig trist at det ofte er langt mellom disse ankerpersonene. Får se om jeg orker å dra i gang dyrevelferdsgruppa igjen etter jul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...