Gå til innhold
Hundesonen.no

Twix! A tale of a Smooth Collie and her friendbeast.


Jarlsimonsen
 Share

Recommended Posts

Møt Twix!

post-3994-0-58522900-1379320611_thumb.jp

Hun er en Korthåret Collie som er kommet for å bo hos meg på fòr.

Hu er født 20.Mai i Slovakia og kom til Norge den 14.September.

Hun ble hentet 15.September og ble da introdusert for sitt nye hjem i Vestfold.

Twix ble 16uker før hun omsider kom til sitt rette hjem, men det betyr da ikke at det ikke finnes valpebilder :)

Lovende mengde søthet i fjeset.

post-3994-0-22118800-1379321409.jpg

(Bilde er tatt av Oppdretter i Slovakia)

Stolt jente som passer på.

post-3994-0-56450400-1379321430_thumb.jp

(Bilde er tatt av Oppdretter i Slovakia)

Kosebamsen er med.

post-3994-0-42870200-1379321446_thumb.jp

(Bilde er tatt av Oppdretter i Slovakia)

Første Premiering er allerede i hus!

post-3994-0-88708600-1379321475_thumb.jp

(Bilde er tatt av Oppdretter i Slovakia)

Nå kan hun ta livet litt med ro i Norge.

post-3994-0-30835700-1379321535_thumb.jp

Gleder meg masseh til å bli kjent med den lille sjokoladen min og vi skal prøve å holde de som ønsker oppdatert på hva vi driver med :afro:

-Jarl

  • Like 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Møt Twix! Hun er en Korthåret Collie som er kommet for å bo hos meg på fòr. Hu er født 20.Mai i Slovakia og kom til Norge den 14.September. Hun ble hentet 15.September og ble da introdu

HUNDEKAMP! BWÆÆH!WOAAHH! Idag har det vært full hundekamp på gården! Twix måtte utpå plenen og jordet for å forsvare beltene hun har jobbet så hard for denne korte uka. En verdig utfordrer entret

Update?! Daayyum! Huff.... Sliter med ganske dårlig samvittighet her Er jo tross alt ikke mer enn 166! dager siden @Mari gav en oppdatering på hvordan Twix har det Personlig kan jeg skj

Posted Images

Hun er nydelig :wub: Kjempe fine og symetriske tan tegninger! Er de alltid så perfekte? Generelt sett veldig fine tegninger og farger på henne :ahappy:

Gratulerer med en nydelig valp, Jarlemann og Lill :D Jeg er kjempe spent på fremtiden til denne her! Hun ser veldig fin ut i kroppen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Veldig mange har veldig dårlige tantegninger, men hun får nok aldri det.. Faren er 11 år og er enda ikke begynt å bli grå rundt snuten :) Men hun får nok ikke den helt helt sorte fargen før hun er over året og har skiftet fra valpepels da hun er av typen som har mye og tykt underull. (selv om det kanskje ikke ser sånn ut, men føler med Jarlemann under røytingen :lol: )

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde på Bali fant vi en gatehund lokka til oss ved hjelp av Twix, så den blei hetende det. Bitteliten og uten pels. Hun jeg bodde sammen med kjøpte ordentlig mat til den, og etter noen måneder blei det åpenbart at den rare, lille hunden egentlig var en dobermann! Før vi dro hjalp vi til så den blei adoptert av ei dame. Twix-navnet framkaller med andre ord bare gode minner for meg. :)

Hun er helt nydelig. :wub: Når oppdateres hjemmesiden med henne, Lill? :) Jeg merker jeg vender meg mer og mer til disse kileformede hodene...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde på Bali fant vi en gatehund lokka til oss ved hjelp av Twix, så den blei hetende det. Bitteliten og uten pels. Hun jeg bodde sammen med kjøpte ordentlig mat til den, og etter noen måneder blei det åpenbart at den rare, lille hunden egentlig var en dobermann! Før vi dro hjalp vi til så den blei adoptert av ei dame. Twix-navnet framkaller med andre ord bare gode minner for meg. :)

Hun er helt nydelig. :wub: Når oppdateres hjemmesiden med henne, Lill? :) Jeg merker jeg vender meg mer og mer til disse kileformede hodene...

Å så koselig historie :ahappy:

Så fort jeg har ork til å gå inn, for jeg har mye som må gjøres der :lol: Tenkte å ta det imorgen etter at jeg har røntget L.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha alle sammen :ahappy: !

Vi storkoser oss her hjemme på gården. Hun får foreløpig lov til å løpe løs på korte tisseturer men har akkurat vært å kjøpt ett halsbånd til henne så nå skal vi ut på langtur i regnet :hmm: ... Men litt får vi vel tåle :lol:

Første natten gikk utrolig bra! Hun sov hele natten med unntak av to ganger da hun tok en runde rundt i rommet og passet på at ingenting hadde flyttet på seg så la hun seg tilbake og sov i sengen sin :) Hun sa ifra at klokka sju var det på tide å ta en rask tissetur (noe som hun gjorde med en gang hun kom ut døra, for etter det var det bare å komme seg inn fra regnet :frantics: )

Deretter sov vi begge til klokka 09:45!

Nå er det på tide å prøve en langtur i Vestfoldskogen før vi tar turen ut til tønsberg for å hilse på liksommamma.

Updates to come..

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update! :frantics:

Nå nærmer det seg en uke siden Twix og jeg ble budds. Og det har vist seg å være en ytterst behaglig situasjon :)

Hun har tydeligvis fått mye oppmerksomhet og opplæring hos oppdretter i Slovakia, hun er fantastisk rolig inne men kan slå seg løs ute :ahappy:

Jeg har bare opplevd at hun tisser småskvetter inne når det blir litt mye fart rundt henne, som for eksempel når beistet av en katt som også bor her ypper til lek :P Men utenom det kan hun fint gå hele natten i mange timer uten å gi tegn til tissetrengthet (jeg mener tissetrengthet er ett ord.... Om det ikke er det, så har jeg nå laget det. *One Oxford Point earned).

Hun er virkelig lærevillig og vil gjøre alt i sin makt for å fortjene en godbit. Men ting virker til å sitte i en begrenset periode da hun lett lar lærdommen vike for andre MYE viktigere aktiviteter.... Som for eksempel katten, da er alle regler ute av spill.

Men hun er snill med katta da, det skal hun ha. Og katta har gitt uttrykk for at det finnes metoder (les: skarpe klør) som kan sette grenser for hva han godtar.

Trapper..Er kjipt...

Men det kan man vel egentlig bare forvente av en snart 18uker gammel valp. Hun klarer fint å gå opp og ned korte trapper og har ikke noe imot å hoppe ut av buret i bilen men lange trapper hun ikke kan se toppen av, det er no-no for Twix :P

Kloklipping er en uting :hmm:

Hun virker veldig redd for at noen rører bena hennes. Dette på tross av at hun får ett tørket griseøre å tygge på, noe hun setter møe pris på :ahappy:

Etter en rådføring med Lill så ble jeg rådet til å prøve å klippe klør når hun står oppreist. *Test not conclusive, Further testing needed*

Øreknekken...Er dritt!

Det venstre øret hennes virker til å ha fått for mye møllers tran. Det vil rett og slett ikke henge riktig! Jeg bretter, masserer, gnir og klemmer i eningen. Det resulterer i at øret får en fin knekk/heng og ser virkelig flott ut, i ca 1,34 sekunder, da hun rister på hodet. Da reiser det venstre øret seg som en Phoenix fra asken. Det er ett øre med hodet hevet kan du si :hmm:

Lill skal sende noe guggemeie som skal klines på øret og jeg regner med at dette skal ordne alt av problemene (Beat that ear into submission!) :P

Det vi i hovedsak driver med nå er sosialisering med uteareal, skogturer og forskjellige innearealer samt bilkjøring.

Hun tar alt dette med knusende ro, dersom hun skal sove i ett nytt rom, etasje eller sted så trenger hun bare sengen sin (biltema seng forøvrig, kan jo kjøpe tre-fire slike senger for samme prisen som en "tilsvarende" i dyrebutikken :shocked: ).

Første nettene sov hun sammen med meg på ett soverom i hovedhuset med sengen rett ved hodeenden av sengen slik at hun hele tiden kunne høre meg (om dette egentlig er ønskelig for Twix sin del vites ikke. Jeg har en stygg tendens til å snorke litt :P Men har ikke fått noe klager fra henne enda så tar det som ett positivt tegn :)).

I natt har vi begge sovet i etasjen over verkstedet der hun fikk sengen sin to-tre meter fra sengen jeg sover i. Det gikk overraskende bra, og hun brydde seg fint lite om å sjekke ut hele etasjen før hun la seg til å sove.

Neste steg her er å prøve at hun sover alene på ett rom. Hun klarer helt fint å ligge alene i vindfanget etter lange turer (i enorme mengder regn!) slik at hun tørker. Vanligvis blir hun liggende da i 30-45minutter. Hører ikke noe sutring eller klaging på noen måte. Hun holder seg til og med unna kattematen! :|

I dag har vi gått første lange tur uten monsunregn og det likte hun virker det som. Det har vært litt sutring når turen har strekt ut for lenge i kaldt regn og vind, men det kan hun vel ikke belastes for. Sutret en del selv faktisk :P

Om jeg har tatt bilder? Jah, noe ihvertfall. Men hun har en tendens til å gå viklet inn i bena mine så fort det er terreng til det. Om ikke terrenget tillater det så rusler hun max 2meter fra meg. Bildene som er verdt noe er av de ytterst sjeldne gangene hun forviller seg ut på "Eventyr".

Men for all del, jeg er veldig glad for at hun holder seg nærme meg, ønsket mitt er jo å ha en hund som er trygg nok til å gå løs i skog og mark, samt kanskje til og med være løs hjemme på gården når vi er ute. Men trening på innkalling blir ganske vanskelig når man må "rope" på henne fra tre meter...

Kodak moments of discussable worth :P :

Første turen i Re skogen og nøye på å følge med på at the friendbeast er med.

post-3994-0-70367800-1379587145_thumb.jp

"You have candy? Give! Give it here!"

post-3994-0-22439100-1379587227_thumb.jp

Hvis jeg sitter pent så skal vel godbitene regne over meg? Let it rain Cheapo!

post-3994-0-01937100-1379587308_thumb.jp

Chiller hos Tante Helene. Mye bilstøy og rabalder i Tønsberg så senga er nok det tryggeste valget. Mmmhhmm...Senga.... :baby:

post-3994-0-72100100-1379587382_thumb.jp

Mye fuglekvitter og lyder i skogen som må høres på.

post-3994-0-85819800-1379586900_thumb.jp

RUN! Fly like a Motherflyer!

post-3994-0-56535300-1379587551_thumb.jp

Prøver å få oversikten over Re. -Første to km: Check

post-3994-0-28050200-1379587634_thumb.jp

På jordet hjemme.

post-3994-0-59818900-1379587712_thumb.jp

Og selvfølgelig The PooPooPicture. Som bevis på at enhver elegant og verdig rase ser awkward ut når de driter :P

post-3994-0-02758000-1379587467_thumb.jp

Dette ble langt, det beklager jeg. Skulle gjerne ha rablet enda mer greier. Men tenker det holder for denne gang. Jeg må passe på å skrive en del når jeg fortsatt har ferie, for om to uker er det i full sving igjen på jobb og da vil nok updatene bli færre og kortere :icon_redface:

Till next time, adios fra Twix og Jarl

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå så herlig med oppdateringer fra dere! Hun høres ut til å virkelig ha det helt tipp topp der! Håper kloklippingen blir bedre, er sur på meg selv for å ikke ha prøvd å klippe henne før vi drar, og enda mer sur på meg selv for å ha gitt instrukser til oppdretteren om å gjøre det OFTE. Jaja, ikke gråte over spilt melk og det der :P Dere finner nok ut av det der :) ! Ellers så får hun senere etterhvert komme en helg for å lære seg å klippe klør, alle lærer veldig fort det med klør her hjemme :aww:

Gugge er sendt i posten, håper du har det imorgen!

Kjempefine bilder. Er så glad hun kom til deg altså :) Og for en bolefront hun har på det bilde der hun står på det grønne jordet :lol:

Edit; Ang innkalling så er nok det beste måten å gjøre det innimellom når man har noen flere hjemme som kan holde henne igjen, du går unna og gjør deg selv dritkul så rope henne inn til deg, og gjenta det den måten. Ingen av gjeterhundene mine har hatt store behovet for å være mer enn 2-3 meter borte fra meg med mindre de har med seg lekekamerat på tur :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren min hata å bli tatt på beina som valp. 5,5 år senere er kloklipp like jallagrusomt, hilsen luna the lab. Just to put the spirits out :P

Neida, men noen er bare sånn tror jeg. Det beste er å klippe stående, kjapt og konsist. Hvis man diller blir det pes (=stress).

Virkelig billedskjønn nydelig collie!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, glede! Hun er lekker altså, med all den awkwardness en kortcollie automatisk har bare fordi den er en kortcollie. :P

Hun virker som en enkel og behagelig valp å ha, og det er sånn en skal starte hunderiet tenker jeg. :)

Det høres jo ut som dere har det helt fortreffelig, og jeg lengtet tilbake til jorder og den skogen man alltid er alene i når jeg ser bildene. Heldige Twix som skal vokse opp der.

Lille sier helt rett om innkalling. Og en annen ting er at du kan rygge bakoverog legge på innkallingsordet når hun følger etter deg og så belønne når hun kommer helt inntil. Hvis det var forståelig?

Og så må du få orden på det øret ja, ellers kommer Lill til å krekes når hun ser henne. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...