Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det lov å gå på jordene om høsten?


Petra
 Share

Recommended Posts

Her jeg bor er det ikke så mange fine turområder i skogen, men mange jorder. Jeg lurer derfor på om det er lov å gå tur på jordene etter at det som har vært dyrket der er høstet? I så fall, må det være "ren" stubbmark, eller kan det også være ting som blir sådd om høsten, men som visner når vinteren og kulda kommer? (Og nå avslører jeg mine manglende landbrukskunnskaper :P )

Jeg har nemlig alltid trodd at dette var greit, men så så jeg et skilt i skogen hvor reglene for ferdsel i inn- og utmark var listet opp. Jeg husker ikke nøyaktig ordlyd, men mener det sto noe om at det var lov å ferdes på jorder når det var snø. Betyr det at det ikke er lov når det ikke er snø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

IKKE, IKKE, IKKE la hundene hoppe opp på "traktoreggene" (dvs. de hvite rundballene på jordet), ser mange tar bilder av hunder oppå dem, det er IKKE sjarmerende og søtt!!!! Grunnen er at dersom plas

Jeg tror heller ikke folk som lar hundene sine hoppe opp er klar over hvilken skade det kan gjøre, så jeg ville definitivt ikke kjefta om jeg så noen gjøre det Jeg hadde forklart at de ikke bør gjøre

Fordi det er noen som sår vinterkorn, dvs at man tråkker i sund såkornet om man går på stubbmark. Greitt å sjekke med bonden om han har vinter- eller vårkorn

Det skal vell være frost i bakken tror jeg, fordi man ikke skal gjøre skade. Eng blir jo ikke pløyd og sådd på nytt hvert år så da er det dumt og tråkke opp stier og gjørmehøl der. Om det er lov eller ikke vet jeg ikke men jeg bruker iallefall kornåkerne her når kornet er tatt for der gjør vi ingen skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 31.10 eller når det er barfrost kan man gå på beina på alle jorder, med unntak av inngjerdet mark der det er bufé på utegang. God tur!

14. oktober. :) Og etter det kun når det er frosset og/eller snødekket, i henhold til friluftslovens bestemmelser. http://www.lovdata.no/all/tl-19570628-016-001.html#3

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter bånnfrost er det tillatt, slik at marka ikke blir tråkket ned og at dyr og mennesker ikke tilfører sykdommer eller uønskede gresstyper til jordet som får festet seg før frosten.

Generelt er det ikke tillatt å gå på dyrket mark eller husdyrjord mellom 31. mars til 14. oktober, og/eller til frosten er satt i marka, etter friluftsloven. Men, der er unntak for høstkorn.

God tur! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan vi ikke gå på stubbmark? Det var helt nytt for meg,det kan da ikke bli skader på jorden hvis man trår på den?

Og hva betyr det at jorder blir "hevdet"?

Fordi det er noen som sår vinterkorn, dvs at man tråkker i sund såkornet om man går på stubbmark. Greitt å sjekke med bonden om han har vinter- eller vårkorn :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde vi forelesning om i fjor høst :P

Det er TO punkter som må oppfylles:

- etter 14.10

- frost på bakken

Hvis det er etter 14.10 og ikke frost er det ikke lov. Er det frost før 14.10 er det heller ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er noen som sår vinterkorn, dvs at man tråkker i sund såkornet om man går på stubbmark. Greitt å sjekke med bonden om han har vinter- eller vårkorn :)

Ja,det vet jeg :) og det kan jeg se selv,men på vanlig stubbmark? Jeg har nok brutt den loven hele livet jeg :icon_redface: ,uten å ane det :icon_redface: .

Og ferdig slåtte høyland...det er jo som å gå i et slags paradis :cry: .

Og fremmede/farlige frø? Altså jeg bor her med gjerdet mitt,helt inntil gjerdet ligger åkeren,Hva slags farligheter kan jeg ta med under skoene som vind og dyr ikke allerde har lagt igjen?

Skjønner veldig lite :icon_redface::icon_confused:

Endret av Toril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde vi forelesning om i fjor høst :P

Det er TO punkter som må oppfylles:

- etter 14.10

- frost på bakken

Hvis det er etter 14.10 og ikke frost er det ikke lov. Er det frost før 14.10 er det heller ikke lov.

Veldig greit oppsummert! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det vet jeg :) og det kan jeg se selv,men på vanlig stubbmark? Jeg har nok brutt den loven hele livet jeg :icon_redface: ,uten å ane det :icon_redface: .

Og ferdig slåtte høyland...det er jo som å gå i et slags paradis :cry: .

Ja, vinterkorn blir sådd på stubbmark, ikke på pløyd mark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE, IKKE, IKKE la hundene hoppe opp på "traktoreggene" (dvs. de hvite rundballene på jordet), ser mange tar bilder av hunder oppå dem, det er IKKE sjarmerende og søtt!!!! :sint_01:

Grunnen er at dersom plastikken får et lite rift i seg og rundballen får litt luft i seg så har dere ødelagt HELE rundballen, kjempe irriterende for bonden som skal fôre dyrene sine at maten blir ødelagt fordi en hundeeier lar hunden hoppe opp på dem :sint_01:

Jeg bare måtte få med dette fordi det er så kjempe irriterende at folk gjør dette og ikke tar hensyn til andres ting og bare gjør som de vil, tenk om det var maten til din hund :|

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi det viste jeg ikke! Trodde det var fritt frem når jordene ble slått, korn og gress. Jeg som har gledet meg til jordene blir slått, så jeg får gått litt lengre barmarksspor :( Vi har to kjempefine gressjorder rett i nærheten jeg bare gå å sikler på, nå må jeg tørke sikkelet og fortsette å gå på gressplenene til ung.psyk. Jaja, de har nå glede av det de som sitter å ser på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vinterkorn blir sådd på stubbmark, ikke på pløyd mark...

Ja,det var det jeg var klar over.Og det kan jeg se liksom,men gjelder det bare der da? Ikke på jorder som skal såes til våren?

Spør ikke for å være vrang,men for å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er noen som sår vinterkorn, dvs at man tråkker i sund såkornet om man går på stubbmark. Greitt å sjekke med bonden om han har vinter- eller vårkorn :)

Jeg syntes det kan være greit å spørre bonden om å gå på jordet h*ns samme hva, det er høflig og viser at man ikke bare tar seg til rette på andres eiendom :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det vet jeg :) og det kan jeg se selv,men på vanlig stubbmark? Jeg har nok brutt den loven hele livet jeg :icon_redface: ,uten å ane det :icon_redface: .

Og ferdig slåtte høyland...det er jo som å gå i et slags paradis :cry: .

Og fremmede/farlige frø? Altså jeg bor her med gjerdet mitt,helt inntil gjerdet ligger åkeren,Hva slags farligheter kan jeg ta med under skoene som vind og dyr ikke allerde har lagt igjen?

Skjønner veldig lite :icon_redface::icon_confused:

Nesten all rug, og opptil 20% av hveten i Norge er vinterkorn, så det er greitt å sjekke med bonden :) Og selv om ikke DU har med deg fremmede arter, så er det endel som reiser et stykke for å la hundene løpe på jorder, og DE kan ha med seg ymse. Derfor er loven lik for alle. Men som sagt, sjekk med bonden som eier jordene. Mange er kjempegreie og lar deg gå der rett etter onna, mens andre igjen er mindre greie (og det har de jo all rett til). Det eneste jeg virkelig kommer til å savne fra Lundamo er de endeløse åkrene :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det kan være greit å spørre bonden om å gå på jordet h*ns samme hva, det er høflig og viser at man ikke bare tar seg til rette på andres eiendom :)

Eh, jah? Selvfølgelig spør man om lov i samme slengen, man buser da bare ikke

på døra til fremmedfolk og spør om de har vinter-eller vårkorn? Joda, folk er frekkere enn flatlusa, men de hadde vel fått rimelig klart svar fra bonden, tenker jeg..

EDIT: Toril, loven gjelder for alle jorder, men vinterkornmarka er mer sårbarn enn vårkornmarka, iom at det faktisk ligger korn og spirer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt hørt med bonden. Og som Renate sier, hold dere i tøylene når dere ser rundballer. Da jeg var liten syns jeg det var uhyre morsomt å klatre på rundballer og gjemme seg i blant dem, kan tro jeg fikk høre det når skoene mine hadde lagd en rift i plastikken :icon_redface:

Vi sår bare om våren, og det er ikke hvert år vi sår heller, så her er det fritt frem etter at siste slåtten er tatt. Kuene som går på jordene gjør mer skade enn oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jah? Selvfølgelig spør man om lov i samme slengen, man buser da bare ikke

på døra til fremmedfolk og spør om de har vinter-eller vårkorn? Joda, folk er frekkere enn flatlusa, men de hadde vel fått rimelig klart svar fra bonden, tenker jeg..

EDIT: Toril, loven gjelder for alle jorder, men vinterkornmarka er mer sårbarn enn vårkornmarka, iom at det faktisk ligger korn og spirer.

Tror du misforstod meg litt, jeg tenkte at man bør spørre først samme hvordan jorde man skal gå på ;)

Det er utrolig mange som bare går på jordene som om det er en selvfølge at de kan gå der på høsten, det er andres eiendom, og da syntes jeg man skal spørre før man tar seg inn på andres eiendom.

Vi har hatt utrolig mange frekke folk på jordene våre opp igjennom årene, og det som er gjenganger er at hundene ofte stikker av fra eieren og opp på gården, i verste fall så begynner de å jage hestene :icon_redface:

En katt ble drep en gang pga løshund som stakk fra eieren på jordet nedenfor gården, katten var på tunet, så kom hunden og fikk tak i katten og drepte den.... :cry:

Jeg hadde Chicka mye ute på gården da jeg bodde der og det var ikke alltid like festlig å få besøk av løsbikkjer, da fikk eierene faktisk beskjed med STORE bokstaver om å holde seg borte fra gården OG jordene hvis de ikke klarte å ha kontroll på hundekreket ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

holde seg borte fra gården OG jordene hvis de ikke klarte å ha kontroll på hundekreket ;)

Veldig viktig poeng! For når båndtvangen er over er det jo bare å slippe den svært lite lydige bikkja si overalt :rolleyes:

Det handler jo ikke bare om å ikke ødelegge marka, men storparten av en bondes jorder ligger som regel rundt/i nærheten av gården, hvor det ofte er bikkjer, katter og unger ute på tunet, og da er det greit å ikke måtte bekymre seg for et firbeint beist som kan komme når som helst. Eller som hos oss, nå som høsten er så varm står gjerne fjøsdøra oppe innimellom, jeg vil ikke ha en ukjent bikkje inn der i alle fall :|

Dette går jo mer på at jeg ikke syns folk bør slippe hundene sine noe sted uansett om de ikke klarer å kontrollere bikkja...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...