Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkallingsord


Guest bikkje1
 Share

Recommended Posts

Når jeg roper de inn når de løper i hagen roper jeg ofte "Koooom kyyyyydna" (gjerne med tullestemme som gauler på kuene) Da kommer de som lyn for da vet de at mamsen er bliiiiid og de får mat eller nam :)

Har jeg "dårlig tid" el likn blir det "Komanigjen!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååh, er så dårlig på å trene innkalling, men bikkja kommer da uansett! "HIT!" har en 85% suksessrate, mens "namnam" har en effekt på 100% :lol:

Unnskyld, men jeg klarer ikke å la være å fnise ved tanken på dette.. Noen står midt på jordet og vræler NAMNAM!!! og en lykkelig labbis kommer styrtende. For meg er dette helt fantastisk herlig.

Og sånn satt på spissen er det jo egentlig det mange av oss "indirekte" roper.. Når jeg roper Floooooooora betyr jo det "Jeg har lomma full av biff - kom og hent!"

:D Takk for en god latter!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hverdags bruker jeg gjerne: Kom hit, 'a. Eventuelt: NÅ KOMMER DU HIT MED EN GANG, FRØKEN SNURP.

Når jeg trener lydighet, bruker jeg "på plass", men er forsiktig med ikke å "bruke det opp". Men det fungerer alltid, så jeg har i et par situasjoner brukt det i hverdagslivet hvis det har vært veldig viktig.

Med tidligere hunder, som ikke hadde visst hva utgangsstilling var om det beit dem i nesa har "hit" vært et fint innkallingsord i litt seriøse situasjoner :)

*knegg* Jeg var på hundekurs med svenske Anders Hallgren, og han snakket om ordet "hit". Han sa at hunden gjerne oppfattet det smådesperate ropet til mennesket som "Hund I Terrenget". Han beskrev på en veldig levende og morsomt måte hvordan hunden så sonderte terrenget etter andre hunder, fant den, varslet for harde livet "Kom a mamma/pappa! VI TAR`N!", hvorpå mennesket setter etter hunden mens h*n skriker "HIT!! HIIIIIIIT!!" mens hunden tenker "Ja jeg veit! Kult at du blir med å ta`n..!" :P

Beklager sidespranget.. Vi bruker mye "kom her" i hverdagen eller "kom`a". Også navnet på bikkja såklart! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere nabo pleide av og til å rope "Kom hit nå, eller så omplasserer jeg deg!" med klingende finsk aksent. (Hunden endte opp med å bli omplassert, men jeg tror kanskje det lå litt mer bak det.)

Jeg bruker "kom", navnet ("Geeeeeo!" med lys stemme) eller plystring. Litt avhengig av hvor mye oppmerksomhet/kontakt jeg har fra før av. Plystring er det som trenger gjennom og fungerer best. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det blitt kombinasjonen "Ozu, kom!" som jeg bruker som innkalling. Han snur seg mot meg om jeg sier bare "Ozu" og vil noen ganger også komme hvis jeg sier "kom", men akkurat den komboen bruker jeg kun som innkallingskommando, og det funker bra.

Trenger jeg noe mer futt og motivasjon - hvis f.eks hunden er løs og det kommer noen gående mot oss - så lager jeg en slags smattelyd i høyt toneleie og gjentatte ganger etter hverandre mens jeg jogger bakover. Funker fjell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
×
×
  • Opprett ny...