Gå til innhold
Hundesonen.no

Hopping ved hilsing - hva tenker du?


laikamor
 Share

Recommended Posts

13ende så heldig du var. Her fant hundene ut at det var da bare å snu seg etter hihi.

Må jo prøve et par ganger i starten, kommer de etter, ta et par skritt bort igjen og prøv på nytt. Det gikk egentlig rimelig fort når jeg sa det til alle hjemme først(alle har de samme reglene og reagerer likt). Er irriterende viss folk kommer bort og ikke hører etter, men viss man har fått det hjemme og med kjente først var det ikke problem hos oss med fremmede lenger.

Med det er sikkert noen raser det er mer utfordrende med enn andre, noen er jo mer "hoppende glad" enn andre, mener jeg :ahappy:

Viktig å starte helt fra når de er helt små, da går det lettere, tror jeg :)

Brukte samme metode når valpen springer etter og biter i (bukse)bena etc, stopper opp med en gang og vender meg vekk. Fungerte for oss, heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg forventer at folk spør før de hilse på hunden, og jeg kan da si fra at hun hopper ved hilsing. Da kan de selv velge om de vil hilse eller ikke. Om folk bare kommer bort for å hilse uten å spørre e

Mine hunder hopper. Jeg liker at de hopper på meg, og jeg bruker det under trening som belønning også. Folk som skal hilse på de får beskjed om at de kan hoppe, og så får de ta et valg om de vil hilse

Jeg elsker at hunder hopper opp på meg når de hilser jeg, tanta fra hel.... som all oppdragelse preller av på Men jeg respekterer eiere som sier hunden deres ikke får lov og jeg holder godt fast i m

Nop det hjalp heller ikke. Fulgte etter rundt i huset til jeg ikke klarte mer og begynte å flire av oppsynet til hunden. :)

Kjedelig:-(

Hva med en et minutts time-out?

Bare stille og rolig gå til neste dør når hunden følger deg, og du går ut igjen og lukker hunden inne/ute et minutt, åpne døren stille og rolig igjen etter et minutt og uten å gi hunden oppmerksomhet bare lukke hunden inn til deg igjen, viss hunden da hilser rolig belønne, fortsett x antall ganger til det lykkes og blir en positiv opplevelse med megafavoritt godbit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

hihi de samme hundene lukte opp dørene. Så her be det sitt på plass og bli der nå vi hilse på folk ute. Morro å se på for den ene hoppet fra sittende stilling hihi. Vanskelig åå dresere ned for det var jo så hyggelig å få dem i fanget når jeg kom hjem. Noe som var med på at dem hoppet opp på andre. Etter som årene går så har jeg konsekvent klappet valpen nede på gulvet med valpens alle føtter i gulvet og det ahr hjulpet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder hopper. Jeg liker at de hopper på meg, og jeg bruker det under trening som belønning også. Folk som skal hilse på de får beskjed om at de kan hoppe, og så får de ta et valg om de vil hilse eller ikke. Vida hopper ikke på alle, og som oftest kun de hun liker.

Om de er uoppdratte i andres øyne, gir jeg litt blaffen i. Det er jeg som skal leve med de. De er lett kontrollerbare, og jeg kan også be de om å ikke hoppe dersom jeg har klær på meg som ikke er hoppevennlige.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltien her hopper opp og hilser på folk som skal hilse stående. Han er så lav selv, og om folk ikke skjønner at han synes det er mye mer koselig å hilse på en litt mer lik høyde, so then be it ;) Skjønner godt at han synes "De-bøyer-seg-ned-og-klapper-på-hodet" ikke er like gøy som hvis de går ned på huk.

Altså, han tar sjeldent initiativ til å hilse på mennesker selv. Det hender bare med mennesker han av en eller annen grunn bare digger med én gang :P Men hvis de roper på han, så kommer han som oftest for å hilse, veldig ivrig! :) Jeg lar han få lov å hilse som han vil, jeg. Liker at han er imøtekommende mot folk!

Store hunder som hopper opp og bumper så hardt med forlabbene at man får vondt, er IKKE like greit synes jeg :)

Edit: Hjemme pleier vi å FÅ han til å hoppe opp hvis vi ikke gidder å bøye oss ned, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja mi er fæl til å hoppe. Men hun får ikke lov på fremmende, kun på folk hun kjenner i fra før, og folk som inviterer henne til det. Det er ikke lov å bare hoppe på folk som en selv vil. Jeg vet at hun kan hoppe, så derfor sier jeg til alle som hilser på henne at hun hopper -uansett om hun gjør det eller ikke. Da er folk forbredt. Om noen er 'dumme' nok til å hilse på henne uten å spørre meg først, ja da har de nesten godt av å bli litt hoppa på. Jeg liker ikke å bli hoppa ned av andres bikkjer, og jeg liker ikke små krek som krafser meg på leggen heller. Derfor prøver jeg alltid å komme hunden min i forkant når hun hilser på folk hun ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kelpie. Den hopper. :aww:

Men hvis man setter ut kneet i det den hopper opp slutter den med det. Problemet er at fremmede folk syns det er slemt gjort å sette kneet i en fremmed hund. Så når fremmede folk skal hilse på Geo, setter jeg meg ned på huk og holder ham i halsbåndet så han ikke får til å hoppe opp. Hundefolk derimot får tåle en støyt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi de samme hundene lukte opp dørene. Så her be det sitt på plass og bli der nå vi hilse på folk ute. Morro å se på for den ene hoppet fra sittende stilling hihi. Vanskelig åå dresere ned for det var jo så hyggelig å få dem i fanget når jeg kom hjem. Noe som var med på at dem hoppet opp på andre. Etter som årene går så har jeg konsekvent klappet valpen nede på gulvet med valpens alle føtter i gulvet og det ahr hjulpet

He he, ja viss de åpner dørene også blir det jo vanskelig.

Men at man bruker sitt eller dekk er jo sikkert like virkningsfullt så det er jo bra.

Mine hunder hopper. Jeg liker at de hopper på meg, og jeg bruker det under trening som belønning også. Folk som skal hilse på de får beskjed om at de kan hoppe, og så får de ta et valg om de vil hilse eller ikke. Vida hopper ikke på alle, og som oftest kun de hun liker.

Om de er uoppdratte i andres øyne, gir jeg litt blaffen i. Det er jeg som skal leve med de. De er lett kontrollerbare, og jeg kan også be de om å ikke hoppe dersom jeg har klær på meg som ikke er hoppevennlige.

At jeg anser det som uoppdragent er jo angående min egen hund fordi det er min oppdragelse. Jeg sier ikke nødvendigvis at andre hunder som hopper opp er uoppdrgne netopp fordi det kan være lov hos den vedkommende hundeeieren og det må de jo bestemme selv :ahappy:

Bestekompisen min er nok noe av det mest uoppdragne menneske på noen områder, men jeg elsker jo han for det, og også pga av det. Og det er jo heller ikke sånn at jeg ikke hilser på hoppende hunder, men setter pris på om eieren sier det så er man advart, spesielt om man er på vei til en fest i f.eks. hvit skjorte, men man kommer forbi den fineste hunden på sin vei som man har lyst til å ta en prat med.

Men som oftest viss det er en hoppende hund som jeg fortsatt vil hilse på, :ahappy: når h*n så hopper opp vender jeg alltid siden til og ser en annen vei til hunden har roet seg og så gir jeg oppmerksomheten til h*n og gjerne går ned i huk viss det er en liten hund. Så det er min hilsemetode :) Jeg ser ikke ned på andre mennesker fordi de har andre meninger enn meg :ahappy:

edit; skriveleif

Endret av 13de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe imot hopping med mindre jeg har pynta meg og bikkja er møkkete på beina. Men jeg blir ikke hoppet så mye på. Ingen liker meg så godt :aww:

Grim hopper stort sett kun på meg eller mannfolket. Vi har morgenkos rituale, og da må han opp for å klemme, kose og strekke seg på meg. En sjelden gang kan han finne på å hoppe på andre, men vanligvis ikke under hilsing. Heller sånn, "hallo, ser du meg ikke eller?" Og "NÅ vil jeg ha litt oppmerksomhet/godis.". Det skjer såppas sjelden at jeg blir litt tatt på senga hver gang og er derfor ikke flink nok til å advare folk om det. Er han i bånd derimot holder jeg han jo igjen, men det har vel hendt at han har overraska meg der og. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe imot hopping med mindre jeg har pynta meg og bikkja er møkkete på beina. Men jeg blir ikke hoppet så mye på. Ingen liker meg så godt :aww:

Grim hopper stort sett kun på meg eller mannfolket. Vi har morgenkos rituale, og da må han opp for å klemme, kose og strekke seg på meg. En sjelden gang kan han finne på å hoppe på andre, men vanligvis ikke under hilsing. Heller sånn, "hallo, ser du meg ikke eller?" Og "NÅ vil jeg ha litt oppmerksomhet/godis.". Det skjer såppas sjelden at jeg blir litt tatt på senga hver gang og er derfor ikke flink nok til å advare folk om det. Er han i bånd derimot holder jeg han jo igjen, men det har vel hendt at han har overraska meg der og. :P

Du kan få hilse på Isak :P

Isak har null impulskontroll og tar veldig av når det kommer besøk eller folk vil hilse på han. Han kan også "plutselig" ta av, står rolig og lar de hilse og så er det full fest. Jeg ser det før det skjer, men det gjør jo ikke de som ikke kjenner han. Han hopper aldri på meg (eller, kanskje han prøver, men jeg bare ignorerer han, og da slutter han), men det er et "problem" synes jeg at han gjør det på andre. Derfor ligger han i bur når det kommer folk, og så venter jeg en stund til han får hilse og så må de overse han fullstendig, for om de gir han et lite blikk kommer han i full fart :P

Fant ut her en dag da noen hundevante bare lot han få komme opp, altså hun dyttet han ikke ned, og da ble han så rolig. Det eneste han vil er å komme opp i ansiktet og helst slikke og hilse der. Jeg synes fortsatt at han kunne klart å kontrollere seg, men det er bare sånn han er. Null impulskontroll.

Han får ikke hilse på folk fordi han er så voldsom, og jeg sier klart i fra til folk som veldig gjerne vil hilse at han kan bli veldig mye.

Aldri følt at dette har vært et problem for andre (det er mer at jeg irriterer meg over det), for jeg gjør det jeg kan for å unngå det, og de som absolutt vil hilse til tross for advarslene bryr seg ikke om det.

Jeg liker at hundene kan hilse rolig og heller gire seg opp om jeg girer opp de ved å gjøre litt ut av meg. Jeg liker ikke å hilse på hunder som Isak :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hoppes det. Eller scilos hopper et hopp. Tinka syns det er urettferdig at han skal få kos, så da hopper hun gjerne over ham for å komme nærmest denne festlige kosebestevennen vi ikke kjenner og jumper opp etter beina på vedkommende. Jeg sier også i fra at de hopper og jo mer pipete og babyete folk snakker til dem, jo mer tar de av. Folk som ikke bryr seg om dem, ignorerer de glatt. Jeg kjefter ikke på glade hunder, men slipper dem heller ikke bort til gud og hvermann. De hopper ikke på barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kelpie. Den hopper. :aww:

Men hvis man setter ut kneet i det den hopper opp slutter den med det.

Du skal se meg når jeg lufter Dany i hagen! Vi har en egen dans, den brune berserken og jeg. :lol: Jeg svinger meg vekk fra henne idet hun kommer byksende, og hun sveiper meg såvidt og fortsetter forbi, før hun snur i lufta og seansen gjentar seg.

Mine hunder hopper ikke før de blir invitert til det. Det er ikke alltid mennesker og sirkus-jentene er helt enige om når det er, men sånn er det. :D Jeg avlærte Aiko å hoppe da hun var liten, men jo flere teite og usosiale shibaer jeg traff, jo gladere blei jeg i den imøtekommende og menneskekjære siden hennes, så jeg slutta å være så streng. De menneskene hun virkelig elsker setter seg som oftest ned til henne, og får da en lykkelig og hengiven trollbolle rundt halsen mens hun susser på dem og logrer. Imouto står gjerne oppetter beinet på folk for å komme nærmere kosehånd, og ikke minst for å inspisere. Hun er ikke like ivrig og intens i hilsinga som Aiko, men vil gjerne fortsette å ha kontakt etter at den første hilsinga er over, i motsetning til Aiko som da helst går for å finne på noe annet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hopper på andre enn meg. Det er møkkings irriterende, for JEG vil gjerne bli hoppa på siden jeg synes det er trivelig. Men strenge matmor som et par ganger gjennom tiden har sagt fra at det ikke er kult er åpenbart ikke noe å hoppe på, men alle andre som aldri sier i fra de er driiiitkule. Sukk :lol::P

Hunden min responderer iallefall veldig på at man snur seg unna, sier i fra at NEI, dette vil jeg ikke ha noe av (f.eks med knær eller andre fysiske tiltak). Men det krever at alle folk gjør det, og det er jo ikke naturlig for fremmedfolk å gjøre dette på bikkja, ergo blir det aldri trent på.... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hopper og, og jeg advarer også når folk vil hilse (så får de avgjøre selv om de vil eller ikke). Unntaket er barn, da passer jeg på. Og også i toppen av trapper - der får de høre klart og tydelig at de kan holde seg på alle fire, og det greier de stort sett helt fint å skille fra ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg virkelig prøvde å lære prikken å ikke hoppe ved hilsing, men jeg gidde opp... Han hopper sjeldent på meg eller kjentfolk ved hilsing, og det plager meg rett og slett ikke :-)

Jeg startet når han var valp og skulle trene på å hilse pent. men etter X antall personer som ikke tok instrukser, som ødela treninga osv så gidde jeg opp. Om folk vil hilse nå så sier jeg "han hopper!". Likevell blir folk paff og kan finne på å si "Nei"o.l til min hund når han faktisk hopper... Og det irriterer meg, det er deres valg å hilse og de var advarte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg virkelig prøvde å lære prikken å ikke hoppe ved hilsing, men jeg gidde opp... Han hopper sjeldent på meg eller kjentfolk ved hilsing, og det plager meg rett og slett ikke :-)

Jeg startet når han var valp og skulle trene på å hilse pent. men etter X antall personer som ikke tok instrukser, som ødela treninga osv så gidde jeg opp. Om folk vil hilse nå så sier jeg "han hopper!". Likevell blir folk paff og kan finne på å si "Nei"o.l til min hund når han faktisk hopper... Og det irriterer meg, det er deres valg å hilse og de var advarte!

Men er det alle andre sin feil at hunden din hopper ved hilsing? Dette er vel noe du alene må ta ansvaret for, eller er det noe jeg misforstår?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det alle andre sin feil at hunden din hopper ved hilsing? Dette er vel noe du alene må ta ansvaret for, eller er det noe jeg misforstår?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Sånn jeg leser det advarer hun de som hilser om at hunden hopper, og blir da irritert når folk blir sure på hunden fordi han gjorde akkurat det hun advarte om - hoppet ;)

Ellers, min hopper sjeldent på fremmede, så har ikke trent spesifikt på det. Kun hvis man står og lokker med godbit liksom :) Han har bare alltid vært sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg leser det advarer hun de som hilser om at hunden hopper, og blir da irritert når folk blir sure på hunden fordi han gjorde akkurat det hun advarte om - hoppet ;)

Ellers, min hopper sjeldent på fremmede, så har ikke trent spesifikt på det. Kun hvis man står og lokker med godbit liksom :) Han har bare alltid vært sånn!

Jeg forstår ikke når det skrives at hun ga opp treningen fordi x antall mennesker ikke tok instrukser og ødela alt sammen.

Men dette kan hun jo svare på selv om hun har lyst:)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør meg skjeldent noe at hunder hopper litt, men ikke sånn sprettballhopping hvor man risikerer en knekt nese (Blitt hoppet på av en overlykkelig 18mnd grand danios, ikke fult så kult).

Syntes forøvrig alle hoppe-hunder bør ha en knakende god "Gå-Ned" kommando. Sånn hvis man ikke ønsker å bli hoppet på. :)

(Og Ozzy hopper. Han vil gjerne opp i høyden, han hopper ikke så voldsomt på ukjente men står å lener seg på de så de får kosa. På kjentfolk hopper han som en dust, spesielt på samboeren.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke når det skrives at hun ga opp treningen fordi x antall mennesker ikke tok instrukser og ødela alt sammen.

Men dette kan hun jo svare på selv om hun har lyst:)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Handler ikke om å gi skyld vel? Bare om å forklare hvordan det gikk som det gikk.

Skjønner godt at man gir opp når man ikke klarer å kontrollere miljøet og hunden hele tiden forsterker seg selv.

Putle hopper ikke, hun klatrer rolig opp på deg og kikker på deg med sørgelig øyne og ber etter kos. Skjønner godt at folk gjør det vanskelig for meg jeg. Herregud, JEG kommer til å gjøre det vanskelig for meg. :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en som kan finne på å hoppe, og en som ikke gjør det. Belgeren hopper dersom folk er ivrige på å hilse på han. Og har han fått lov av de en gang, gjør han det garantert igjen :P Eg er ikke så begeistra for det, så styrer han med stemmen eller båndet. Er han løs kan han finne på å løpe mot de han vil hilse på, og plante forbena i magen til vedkommende... Så prøver å unngå det :) Han har etterhvert begynt å bli flink. Unger hopper han ikke på.

Dalmatineren hopper ikke, men kneker seg inntil alle, og kan velte folk på den måten. Prøver å unngå det også. Er ikke så delikat å bli full i hvite hår i grunnen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har bare gitt opp å tro jeg kan basere meg på andre menneskers hjelp til å avlære ting som hopping. Det er jeg som snakker til hunden, og der kjører jeg glatt over hva de få som syns det er koslig med hoppende valp måtte mene. Jeg sier rett og slett nei og tar ned hunden selv hver gang den hopper på noen. Jeg går inn og gjør det selv, for å tro at alle du møter skal enten klare å si nei, snu seg, ta opp et kne eller hva for teknikk man bruker er veldig optimistisk. Mange gidde ikke følge instruksen og mener at dem selv er så spesielle at valpen bør få hoppe, mange gjør det helt feil, mange vil da bruke en helt annen metode enn du ønsker, noen snakker dullete til hunden og noen er så harde at det ikke er noe jeg ønsker å utsette valpen for. Og noen er så uvandte med hunder at de ikke forstår hva jeg mener når jeg sier hva de skal gjøre. Så jeg gjør det selv jeg :) Jeg styrer også hvordan folk oppfører seg når de hilser på hundene mine. Hundene får ikke lov å hoppe, men menneskene får ikke lov til å herje og oppmuntre til det heller. Japp. Jeg sier det til både kjente og fremmede, og alle er greie og gjør som jeg ber dem om når jeg sier de ikke får oppmuntre til hopping :) Kanskje jeg virker veldig streng :lol: men jeg har aldri problemer med at folk med vilje motarbeider meg når det kommer til hundeoppdragelse. Store hoppende hunder blir fort vondt og neseblod, og det forstår folk helt fint når jeg sier det :)

Jeg har en voksen hund som har lært å ikke hoppe, og valpen er godt på vei til å forstå han og (hehe eller det er vel ikke forståelsen det skorter på, men noen ganger blir man så glad at det er vanskelig å huske).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokeliten var et hoppedyr når han kom og etter litt jobbing fikk jeg han til å moderere seg til å dulte skuldrene inn i beina på folk. Heldigvis var han stor og svart, så jeg ble ikke fryktelig motarbeidet av fremmede. ..

Mozza hoppet, men ikke ekstremt. .Jonas hopper hvis han blir invitert, eller mener seg invitert.

Jeg har ikke noe mot hopping egentlig, men jeg fikser ikke "harde" hunder som hopper. Jeg liker ikke å risikere nesebrudd bare fordi en hund er glad.

På feks en boxer eller rottis hadde jeg personlig vært helt nazi på hoppingen. De kan faktisk skade folk, ikke bare møkke til klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke når det skrives at hun ga opp treningen fordi x antall mennesker ikke tok instrukser og ødela alt sammen.

Men dette kan hun jo svare på selv om hun har lyst:)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Det har jo noe å si hvis venner og familie saboterer treningen:-)

Jeg mener, det er en ting å ha hunden i bånd og stoppe alle tilløp til hopping når man går tur/er på trening og møter folk - noe helt annet hvis man f.eks. er på hyttetur eller treff sammen med venner/familie. I det siste tilfellet føler ihvertfall ikke jeg at det er naturlig å fotfølge hunden min dagen lang, og da har det blitt til at hun får lov til /er blitt oppfordret til å hoppe.

(i begynnelsen ville jeg stoppe hoppingen hennes, men venner og familie syntes det var så gøy og koselig at hun hoppet opp på dem, så jeg ga opp.... Ikke noe problem å unngå at hun hopper på fremmede, da, men jeg gjør som enkelte andre her - hvis fremmede gjerne vil hilse og kose med henne, sier jeg i fra om at hun kan hoppe opp og lene seg på dem hvis de girer henne veldig opp/gjør henne veldig glad. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...