Gå til innhold
Hundesonen.no

Sheltie/Collie og sammenpresset hjerne


Recommended Posts

I går snakket jeg med en mann som sa at de engelske linjene med sheltie og collie har så små smale skaller at hjernen får et unaturlig trykk, som presser hjernen på plasser som får de til å bli bråkete, lage grevlinglyder, bli ulydige, få problemer med andre hunder og bli "dritthunder".

Han sa også at hundene fra amerikanske linjer har en annerledes hodeform som gjør at mentaliteten deres er veldig mye bedre.

Dette sa han etter at jeg sa at jeg hadde sheltie. Selv hadde han en staffe, som var perfekt :sleep: Han sa at han hadde studert mentalitet og avl i mange år... Jeg synes hele greien virket merkelig, jeg. Noen med info om dette? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd med både en saluki og en borzoi med mye smalere skalle enn colliene mine her hjemme har :aww: Kanskje det forklarer litt!

Forøvrig fikk jeg høre her om dagen at øynene til Chihuahuaen kan poppe ut fordi hjerneskallen presser hjernen til å bli rund så den prøver å trykke seg ut der øynene er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to sheltier og er godt bevandret i sheltieverdenen, og det der har jeg aldri hørt om. Og smale skaller? I forhold til str synes jeg ikke at de har unormalt smale skaller... de har smale neser, men skallen syns jeg er passe.

Collie skal jeg ikke uttale meg om, for der har jeg null kunnskap.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to sheltier og er godt bevandret i sheltieverdenen, og det der har jeg aldri hørt om. Og smale skaller? I forhold til str synes jeg ikke at de har unormalt smale skaller... de har smale neser, men skallen syns jeg er passe.

Collie skal jeg ikke uttale meg om, for der har jeg null kunnskap.

Tenkte det samme :-) At skallen ikke er så smal, men nesa er det... Kanskje de er unike og har hjernen plassert i nesa?? :-P

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig fikk jeg høre her om dagen at øynene til Chihuahuaen kan poppe ut fordi hjerneskallen presser hjernen til å bli rund så den prøver å trykke seg ut der øynene er...

Det er jo sant da. I hvert fall at på små raser med runde skaller er øynene mer utsatte for å komme ut av skallen ved et eventuelt uhell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd med både en saluki og en borzoi med mye smalere skalle enn colliene mine her hjemme har :aww: Kanskje det forklarer litt!

Forøvrig fikk jeg høre her om dagen at øynene til Chihuahuaen kan poppe ut fordi hjerneskallen presser hjernen til å bli rund så den prøver å trykke seg ut der øynene er...

Det for chihuahuaer stemmer jo da, jeg lærte bla på førstehjelpskurs for hund hva man skal gjøre om uhellet er ute.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sant da. I hvert fall at på små raser med runde skaller er øynene mer utsatte for å komme ut av skallen ved et eventuelt uhell..

Men det har vel neppe noe med at hjernen har for liten plass. :P Men tragisk er det at hodeformen på enkelte raser er så defekt at kropsdelene ikke passer inn, men at hjernen til collien er for stor eller skallen for trang er nok gamle "myter" som henger igjen i fra den tiden hvor det lå mer skaprhet i rasen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt det om sheltier, men det gjelder jo faktisk for kc cavalier at de har for liten skalle for hjernen :no: At mentaliteten blir påvirket er vel kanskje pga smertene som kommer med problemet? De får jo smertenanfall hvor de bare ligger og hyler og vrir seg i smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med øynene stemmer i hvertfall på enkelte raser/individer!-- jeg kjente en lhasa apso som mistet ene øyet på den måten :(

Fordi øyehulene er grunne og ansikts-skjelettet er flatt.

Men ikke fordi hjernen er rund og derfor prøver å presse seg ut der øynene er... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi øyehulene er grunne og ansikts-skjelettet er flatt.

Men ikke fordi hjernen er rund og derfor prøver å presse seg ut der øynene er... :ahappy:

har jeg vel ikke påstått heller ;)

det er jo vanligst hos kort nesede (brachycephalic) raser.

uansett ikke akkurat trivelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt det om sheltier, men det gjelder jo faktisk for kc cavalier at de har for liten skalle for hjernen :no: At mentaliteten blir påvirket er vel kanskje pga smertene som kommer med problemet? De får jo smertenanfall hvor de bare ligger og hyler og vrir seg i smerte.

Det er ikke helt riktig, skallen er ikke for liten i utgangspunktet, men pga for dårlig flyt i spinalvæsken (pga konstruksjon (!) hoper det seg opp væske i ventrikkelkammerene som gjør at det blir hevelser og press, og man risikerer vermis brokk (brokk i lillehjernen). Så i utgangspunktet har hjernen nok plass i skallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste jeg har hørt. Hvorfor er det så mange sheltier som når langt i lydighet og agility da? Samme med collien..

En gang vi var på boxerspesialen, da eksen hadde boxer, kom en dust bort til meg og at sa collien min var dum, fordi hodet var så lite at det ikke var plass til noen hjerne.. Hadde ikke falt dusten inn at collien min er en aussie da men...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste jeg har hørt. Hvorfor er det så mange sheltier som når langt i lydighet og agility da? Samme med collien..

En gang vi var på boxerspesialen, da eksen hadde boxer, kom en dust bort til meg og at sa collien min var dum, fordi hodet var så lite at det ikke var plass til noen hjerne.. Hadde ikke falt dusten inn at collien min er en aussie da men...

Du skulle ha svart at med den lange nesen fikk den ihvertfall puste bra :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Chihuahuaer har så tynne bein og er ikke ment for å gå, for da brekker beina. Derfor må man bære de. :aww: Uttalt av en ansatt i en dyrebutikk...

Ei jeg kjenner fikk denne slengt etter seg (+ at det at hun var en dyreplager) når hun var ute å gikk tur med chihuahuaen sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...