Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken liten hund; rase - for jente som drive med freestyle?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hahah, ånei, har jeg virkelig misoppfattet betydningen av reservert så sinnsykt? :shocked::lol: omfg.. :icon_redface: Har alltid tenkt på reservert som "njaaa, skal se det an - okda" og sky slik du beskriver her :lol:

Hehe, det er lett for :) Mange som tar den feilen. En som er sky er redd :) De trenger ikke å være redd selv om de ikke er interessert i å hilse :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da må jeg slå et lite slag for Phalenen. Tinka syntes virkelig det var kjempegøy, som du sikkert ser på filmen under: Det er altså en lettlært rase med mye fart og morro. Veldig passende stø

Pumi?

Stadaren sier ca 28 cm, så ingenting om at de ikke skal være høyere enn 29, bare så lenge de ligger rundt 28 cm i høye. De kan nok fint være 30 cm eks å likevel holde seg innenfor standaren. En an

Det er en del pelsstell på de små spanielene også, mest på amerikansk, litt mindre på engelsk, sånn jevnt over.

Jeg ville jo sett på papillon/phalene eller sheltie. De var under vurdering når datterbarnet skulle ha seg hund, men hun ville ikke ha papillon/phalene, og jeg ville ikke ha sheltie, så da ble det puddel :P I den grad man kan angre når man har fått verdens beste krøllebølle i hus, så tenker jeg at jeg kanskje ikke skulle ha foreslått puddel så ofte, for nettopp pelsstellet er en evig diskusjon her i huset. Jeg prøvde å advare datterbarnet om at det var mye, men jeg tror det er mer enn hun så for seg, og resultatet av det er at vi stadig vekk har en forholdsvis ustelt pelshund i hus, og det irriterer meg mer enn hva godt er. Det er en del ressursforsvar (på den tobeinte, ikke den firbeinte) inne i bildet også, så det er tidvis ganske høyt volum på diskusjonene om stellet på denne hunden.

Bikkja er sannsynligvis den beste jeg har hatt i hus, men om man ikke er interessert i pelsstell i utgangspunktet, ville jeg ikke kjøpt en pelsstellhund. Det har vært en stor frustrasjons-greie for min del ihvertfall.

Ustelt hund er ikke aktuelt! Så av den grunn er det lite aktuelt med pelsrase for Prinsessen her :ahappy:

Phalene, sheltie, heeler er vel de som ifølge det jeg leser passer best av de rasene som er nevnt.

Noen som vet noe om Manchester-terrier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manchesteren er jo nettopp det - en terrier. Så litt mer stri og med litt mer egne meninger enn de andre som er nevnt. Krever litt mer motivasjon fra eier, og kan ha en del jaktinstinkt. Men morsomme og greie hunder da.

Papillon (/Phalene) og sheltie var vel det som umiddelbart slo meg også. Dsg kan kanskje være et alternativ, er et par freestylere som driver med det (et par svenske mestere, bla.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manchesteren er jo nettopp det - en terrier. Så litt mer stri og med litt mer egne meninger enn de andre som er nevnt. Krever litt mer motivasjon fra eier, og kan ha en del jaktinstinkt. Men morsomme og greie hunder da.

Papillon (/Phalene) og sheltie var vel det som umiddelbart slo meg også. Dsg kan kanskje være et alternativ, er et par freestylere som driver med det (et par svenske mestere, bla.).

Har tenkt litt på DSG tidligere, men er nå litt skeptisk fordi rasen har blitt litt for poppis og en del forteller om gemytt som ikke er helt bra og at en del ikke er så dresserbare som de annonseres som. Har en med en dsg i familien, og han er snill og aktiv og grei. Men vet ikke om han er veldig dresservillig akkurat…. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på DSG tidligere, men er nå litt skeptisk fordi rasen har blitt litt for poppis og en del forteller om gemytt som ikke er helt bra og at en del ikke er så dresserbare som de annonseres som. Har en med en dsg i familien, og han er snill og aktiv og grei. Men vet ikke om han er veldig dresservillig akkurat…. :ahappy:

Dresserbare vil jeg absolutt si at de er, men kan jo f.eks. ha en del jaktinstinkt, på godt og vondt. Det var en del ymse gemytt for noen år siden, men jeg har inntrykk av at det har bedret seg nå, uten at jeg er veldig aktiv i rasemiljøet. Men rasen har blitt veldig mye mer populær, og det er klart at det ofte medfører litt ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dsg fortjener en ekstra titt altså :) jeg trener med to stk, og har ei tipse i familien. Veldig treningsvillige alle sammen, lett å motivere, men klart kan det ikke sammenliknes med gjeterhunder. Men er det 4 år til så har dere masse med tid til å kartlegge rasen og finne individer og linjer som passer dere! Ellers trener jeg også med to corgier (husker ikke type med de som kan ha forskjellige farger:p), de er dødskule! Ivrige tipser med mye fart i beina og ivrige på trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått intrykket at det skal være veldig mye bjeffing i de, har lest at de varsler når det kommer folk men det gjør vel de fleste hunder? :) Noen som har erfaring med rasen som vet? :)

Søte ja. Men jeg er generelt skeptisk til spetz…(bjeffing?) .men skal lese om dem. :)

*klipp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått intrykket at det skal være veldig mye bjeffing i de, har lest at de varsler når det kommer folk men det gjør vel de fleste hunder? :) Noen som har erfaring med rasen som vet? :)

Jeg fikk veldig lyst til å treffe den rasen i hvert fall, utfra det jeg leste om den. Også sånn helt uavhengig av Prinsessen min :P:innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie var det første som slo meg, ellers ville jeg sjekket ut heeler og papilion/phalene også, selv om de kanskje er litt mindre enn det du vil ha. Cavalier kanskje også? Boston terrier? Dansk svensk gårdshund? Pincher?

Finnes det cavalierer som ikke får hjertesvikt (eller syringomyeli) innen 5-års alder?? Har hatt en ung hund med hjertesvikt en gang og vil ikke ha reprise om det kan unngås...

Boston terrier liker jeg sett utenfra, men vet nada om dem. Hvor lette er de å trene/dressere? Sykdommer på rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det cavalierer som ikke får hjertesvikt (eller syringomyeli) innen 5-års alder?? Har hatt en ung hund med hjertesvikt en gang og vil ikke ha reprise om det kan unngås...

Boston terrier liker jeg sett utenfra, men vet nada om dem. Hvor lette er de å trene/dressere? Sykdommer på rasen?

Om du tror dsg er for tung å dressere så er ikke bt noe ihvertfall. Det er hund med egne meninger, ihvertfall de jeg kjenner til. Ellers har de vel noe allergi og hd, men friskere enn mange andre kortsnuter?

Er vel minst en oppdretter her på forumet som sikkert kan komme med litt input.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tror dsg er for tung å dressere så er ikke bt noe ihvertfall. Det er hund med egne meninger, ihvertfall de jeg kjenner til. Ellers har de vel noe allergi og hd, men friskere enn mange andre kortsnuter?

Er vel minst en oppdretter her på forumet som sikkert kan komme med litt input.

Jeg TROR ikke så mye. Jeg har ingen erfaring selv med noen av de rasene - så jeg spør. Og gjengir de "inntrykk" jeg har fått via andre, men de trenger jo ikke være riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler også at sheltien kan være et alternativ. Jeg har jo litt erfaring med rasen etter noen måneder med Luna. Vi har faktisk begynt med litt freestyle trening og det virker som om hun liker det veldig godt, ihvertfall mye lettere å motivere der enn i lydighet (dette har dog mye med fører å gjøre altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det cavalierer som ikke får hjertesvikt (eller syringomyeli) innen 5-års alder?? Har hatt en ung hund med hjertesvikt en gang og vil ikke ha reprise om det kan unngås...

Boston terrier liker jeg sett utenfra, men vet nada om dem. Hvor lette er de å trene/dressere? Sykdommer på rasen?

De finnes, men ja det er mange som blir syke så cavalier er nok ikke det sikreste kortet mtp frisk lengelevende hund... Hvor forutsigbart det er og finne friske individer om man bare leter etter riktig oppdretter og linjer aner jeg ikke, så det får evt noen andre svare på.

Boston terrier er en relativt frisk rase så vidt jeg vet iallefall. Kjenner ikke fryktelig mange, men de slår meg som relativt lettrente. Ikke noe bruksemne eller noe som kanskje holder så lenge oppover i klassene i lydighet feks, men på gøyale ting og triks og slikt så virker de mer enn kapable. Små klovner :) fysisk så finnes det jo en del forskjeller fra små spinkle til store klumpette og mye i mellom samt veldig inntrykt til litt lengde på snuten. En nabo her har feks en passe kraftig langbeint sak med litt størrelse på og den er bare nydelig, og sikkert midt i blinken til både kosehund og lange turer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sheltie må jo være det perfekte valget. SPesielt ettersom du har Collie fra før. De rasene fungerer (i alle fall i mitt tilfelle, og de andre jeg har vært borti) utmerket sammen. Samme "språk" og samme aktivitetsnivå. Min erfaring med Sheltien er at den er livlig, morsom (mi har mye mer "humor" enn Collien min har :P ). I tilegg er det en stor hund i lite format. De tåler mye, har stor utholdenhet og elsker å trene å være med der det skjer. Så lenge de får være sammen med deg, er livet stort sett veldig topp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ser flere har nevnt det og jeg tenkte også Sheltie.

DSG opplever jeg som fullt trenbar, men kanskje litt for mye for en 9 åring. De trenger litt fastere hånd de jeg har møtt på min vei som instruktør. Men hun har jo en famillie rundt som kan hjelpe :) Men mye hund, som vil MEGET mye av de jeg har hatt på kurs iallefall. Jeg har syntes de var dritkule små hunder etter "min" smak og det jeg liker av galskap :P

Norsk Buhund tispe? Men da er du på lyd igjen, og litt mer jaktlyst enn Sheltiene. Kanskje litt større enn hun/dere vil ha? Men samtidig en hund som kan trekke på ski/bære kløv o.l.

Ellers de gruppe 9 rasene som alt er nevnt: puddel, phalene, Papillon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår også et slag for sheltie her :) Høres ut som at den hadde passet perfekt!

Papillon er også et godt valg, men de skal ikke overstige 5 kg, og da må man jo vurdere hvorvidt en papillon på alt fra 1,5-5 kg er "stor nok". Jeg personlig tror sheltien er hakket mer robust og dermed ennå bedre egnet til en som ikke er voksen. Flere av de papillons jeg kjenner etterhvert er veldig snille, gode hunder. MEN de er litt "pysete". For å forklare det: min f.eks. hyler fort om noen får litt av tåen hennes i klem eller om jeg grer så det lugger bittelitt. :P Alle er nok ikke sånn, men det kan jo være en sånn forsvaremekanisme nettopp pga størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det cavalierer som ikke får hjertesvikt (eller syringomyeli) innen 5-års alder?? Har hatt en ung hund med hjertesvikt en gang og vil ikke ha reprise om det kan unngås...

Uten hjertesvikt, ja - der følges avlsanbefalingene relativt greit. Litt ekstra nøye på langtlevende linjer og kjøpe etter voksne foreldre, gjerne eldre hanhunder og tispe på minst 4 år, så er man forholdsvistrygg på hjertebiten. Syringomyelia - not so much. Dvs det er en drøss med friske cavalierer som ikke har, eller ikke påvirkes av syringomyelia, men det tas for lite hensyn til, det mriscannes ikke nok, det er ikke kartlagt nok til at man engang kan snakke om "syringomyeliafrie linjer". Desverre.

Pelsstell var uaktuelt? Jeg har nemlig virkelig fått øya opp for løwchen etter å ha møtt noen regelmessig. Herlige små sjarmtroll som virker relativt enkle å trene med. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsstell var uaktuelt? Jeg har nemlig virkelig fått øya opp for løwchen etter å ha møtt noen regelmessig. Herlige små sjarmtroll som virker relativt enkle å trene med. :wub:

Signerer denne! Elsker rasen og kunne godt tenke meg å ha en slik. Mange med portis har löwchen som "mawskothund". MEN en löwchen er gjerne litt mer "stri" enn f.eks. en sheltie slik jeg opplever dem. De har litt terrieraktig gemytt til tider synes jeg. Eller - de er ofte steintøffe og uredde. Men skikkelig morsomme, klovnete hunder med masse fart, energi og læringsvilje. Og klart - det er pelsstell med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere har nevnt det og jeg tenkte også Sheltie.

DSG opplever jeg som fullt trenbar, men kanskje litt for mye for en 9 åring. De trenger litt fastere hånd de jeg har møtt på min vei som instruktør. Men hun har jo en famillie rundt som kan hjelpe :) Men mye hund, som vil MEGET mye av de jeg har hatt på kurs iallefall. Jeg har syntes de var dritkule små hunder etter "min" smak og det jeg liker av galskap :P

Norsk Buhund tispe? Men da er du på lyd igjen, og litt mer jaktlyst enn Sheltiene. Kanskje litt større enn hun/dere vil ha? Men samtidig en hund som kan trekke på ski/bære kløv o.l.

Ellers de gruppe 9 rasene som alt er nevnt: puddel, phalene, Papillon.

DSG har jeg slått helt fra meg.

Buhund blir litt mer lyd og størrelse enn det vi ser etter. Vi har jo store hunder i huset, så denne gangen er størrelsen en viktig del av valget.

Hva med lundehund? Så slår du et slag for en utrydningstruet rase også.

De jeg har møtt har vært veldig trivelige individer, med futt og fart og humor.

Nei - det rapporteres om altfor mye sykdom nå, og de jeg har truffet har ikke "gått hjem" hos meg. Skal jeg ha en norsk rase blir det i så fall buhund. En gang i verden.

Jeg slår også et slag for sheltie her :) Høres ut som at den hadde passet perfekt!

Papillon er også et godt valg, men de skal ikke overstige 5 kg, og da må man jo vurdere hvorvidt en papillon på alt fra 1,5-5 kg er "stor nok". Jeg personlig tror sheltien er hakket mer robust og dermed ennå bedre egnet til en som ikke er voksen. Flere av de papillons jeg kjenner etterhvert er veldig snille, gode hunder. MEN de er litt "pysete". For å forklare det: min f.eks. hyler fort om noen får litt av tåen hennes i klem eller om jeg grer så det lugger bittelitt. :P Alle er nok ikke sånn, men det kan jo være en sånn forsvaremekanisme nettopp pga størrelsen.

Ja størrelsen er en sak…og den må ikke blir for liten. Ikke minst fordi vi er en ganske "røff" familie motorisk, så en hund må tåle litt.

Uten hjertesvikt, ja - der følges avlsanbefalingene relativt greit. Litt ekstra nøye på langtlevende linjer og kjøpe etter voksne foreldre, gjerne eldre hanhunder og tispe på minst 4 år, så er man forholdsvistrygg på hjertebiten. Syringomyelia - not so much. Dvs det er en drøss med friske cavalierer som ikke har, eller ikke påvirkes av syringomyelia, men det tas for lite hensyn til, det mriscannes ikke nok, det er ikke kartlagt nok til at man engang kan snakke om "syringomyeliafrie linjer". Desverre.

Pelsstell var uaktuelt? Jeg har nemlig virkelig fått øya opp for løwchen etter å ha møtt noen regelmessig. Herlige små sjarmtroll som virker relativt enkle å trene med. :wub:

Har aldri møtt løwchen noen gang :icon_redface: Så vet nada om dem.

Men pelsstel må være av begrenset art. Litt napping og børsting fikser jeg lett på en liten hund, men klipping og føning osv er ikke aktuelt. Ikke minst fordi hunden skal brukes av datterbarn og ikke av meg selv primært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet noe om Manchester-terrier?

Venninna mi har en. Dritkul bikkje som trikser som fyyyyyyy. Er så lett og spensig at den klarer alt mulig, hoppe på rygg, gjennom armer etc. Høyt aktivitetsnivå uten at den blir ubehagelig som en BC / større hund, mao en god av/påknapp. Krever en del arbeid ifht passering av andre hunder og å få den til en bra hund ila unghundstiden - men ikke noe veldig mye mer enn en vanlig hund slik jeg ser det. Man må bare vite hvilke felter det er snakk om. Utrolig knyttet til eiern sin, men elsker fremmede. Har en del jakt i seg så må trenes nøye på innkalling for å kunne være båndfri. Mynde-tempo når den først løper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri møtt løwchen noen gang :icon_redface: Så vet nada om dem.

Men pelsstel må være av begrenset art. Litt napping og børsting fikser jeg lett på en liten hund, men klipping og føning osv er ikke aktuelt. Ikke minst fordi hunden skal brukes av datterbarn og ikke av meg selv primært.

Har ikke satt meg noe særlig inn i pelsstellet, men børsting blir det jo, samt barbering av bakparten om den skal holdes rasetypisk. De jeg har vært borti bor sammen med dobberman og har ingen problemer med å være med på samme turer og sånt. Jeg ser for meg at pelsen kan være slitsom i mildvær på vinterstid med tanke på snøballer, men eiern sier det ikke er noe problem, bruker showshine i pelsen så er det visst greit.

Kan jo være en rase å titte på hvertfall? Blide små sprettballer, noe lyd i noen, men veldig menneskekjære og søte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om lundehund nevnes, så bør vel shibaen nevnes også? :P Ei i Sverige har konkurrert freestyle og heelwork to music med sin, men har vel kommet like langt med sin yngre Heeler, både fordi det gjerne er lettere med hund nr 2 og fordi den nok er lettere å trene med. :) Om dere vil ha en morsom utfordring, kjøp shiba! :D

Jeg syns Cairn Terriere er råkule og fryktelig søte, men de er jo terriere.. Schipperkene er det vel en del lyd i? Jeg tenkte sheltie med en gang i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...