Gå til innhold
Hundesonen.no

Adferdskonsultasjon - for noe tull. Bergen


Snickers
 Share

Recommended Posts

Ja, tittelen sier vel sitt.

Vi var på konsultasjon på en anerkjent hundeskole her i Bergen, og FOR noe tull! Hun brukte 30 av våre 90 min på å granske bakgrunnen hans (vel lenge synes nå jeg), så 30 min hans usikkerhet for barn, selv om vi prøvde å si at det er ikke et problem i vår hverdag (det var ikke dette vi kom for å få hjelp med akkurat) og resten om alminnelig passeringstrening, som å begynne langt fra den andre hunden, og nærme seg sakte. Jeg hadde på forhånd informert at jeg har mye kunnskap om hundetrening, men at vi ikke kommer oss framover fra stadiet "sitte med kontakt i grøften mens andre passerer".

Hun ville IKKE se på hvordan hunden ter seg ved passeringer. Grunnen til dette var at da ville han få enda flere negative opplevelser, "Enda mer bagasje å drasse på". Prøvde å si at han gjør jo dette på ukentlig basis, og en gang til vil ikke skade. (Vi ønsket at hun skulle prøve å se om det kunne være fryktaggressivt eller selvboosting...)

Som "oppsummering" hadde hun på forhånd skrevet ut 2 ark med info om passering til oss. Alt det samme kan jeg lese i "100% positiv hundetrening"..

Nei altså, føler meg oppgitt, og lurt.. 1650 kr for 90 minutters alminnelig hundeprat.. :(

Noen ganger får jeg bare lyst å TA han skikkelig hardt når han begynner å tulle, en gang for alle liksom. Men nei, det tør jeg ikke heller, i fare for å ødelegge mer!

Noen som har gode hundeskoler å anbefale i Bergen, eller noen de ikke anbefaler? (Kan taes på PM)

Evt. om noen her med kunnskap om dette problemet vil prøve å se på han, og hjelpe oss mer enn hun gjorde.

Edit: Noe av det første hun sa, var at vi måtte prøve Adaptil halsbånd. Greit det, har bestilit det nå, men å begynne med det? Dårlig stil synes jeg.

Endret av Snickers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå må jeg meddele at jeg har gjort mye "fy-fy" i dag. Jeg tenkte som så, at nå har vi trent med denne passeringen i nesten ett år, og trent med utageringen i et halvår. Han har skjønt at man ikke

I dag passerte vi en gordon setter, rolig og behersket. Vi bare gikk forbi, uten noe mer. Hundene passerte hverandre med 3 meters mellomrom.

Om du ikke føler du fikk det du betalte for, så er jeg litt glad i prinsippet om at du kan informere om dette og få litt refusjon. La de få sjansen til å ordne opp når de først får en misfornøyd kunde

Jeg var hos Maj Brit på Fjellanger for mange år siden med min første hund - "problembarnet", hans største utfordringer var samkjønnsaggresjon og mangel på avreagering. Var veldig fornøyd med timen.

Det kan kanskje være greit å vite at hun kaller en spade for en spade.

Jeg vet ikke om hun fortsatt jobber der, men det kan jo evnt være noe å sjekke opp i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dessverre ikke hvem eg skal anbefale... Men tenkte bare å tipse deg om en ting, sliter litt selv med at dalmatineren kan gjøre utfall mot møtende hunder, og det ble fullstendig stopp på etter at eg begynte å bruke grime på henne. Så nå håper eg på at nok positive opplevelser på sikt skal få henne til å snu, slik at vi kan gå over til vanlig halsbånd igjen på sikt. Kanskje noe å prøve?

Ellers ville eg ha sendt en mail til de du var hos og fortalt at du er misfornøyd.

Jeg var hos Maj Brit på Fjellanger for mange år siden med min første hund - "problembarnet", hans største utfordringer var samkjønnsaggresjon og mangel på avreagering. Var veldig fornøyd med timen.

Det kan kanskje være greit å vite at hun kaller en spade for en spade.

Jeg vet ikke om hun fortsatt jobber der, men det kan jo evnt være noe å sjekke opp i :)

Maj Britt holder ett og annet helgekurs, men tror ikke hun jobber for Fjellanger lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send meg gjerne PM med hvilket sted dette var hos :)

Ellers så har jeg troen på at de på Sirius hundesenter er flinke. De driver også Sotra brukshundklubb. Jeg gikk valpekurs hos de med Nora, og fikk tilbud om privatetimer med Noraproblemer. Jeg var den tiden helt knust og tok alt hun gjorde personlig, så jeg orka ingen privattime da. Har dermed ingen privattime erfaringer dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos Maj Brit på Fjellanger for mange år siden med min første hund - "problembarnet", hans største utfordringer var samkjønnsaggresjon og mangel på avreagering. Var veldig fornøyd med timen.

Det kan kanskje være greit å vite at hun kaller en spade for en spade.

Jeg vet ikke om hun fortsatt jobber der, men det kan jo evnt være noe å sjekke opp i :)

Det skal jeg gjøre! :)

lol, sier jo litt om markedet med "profesjonelle hundetrenere"... Ikke mye kunnskap som innehas før man har timespris høyere enn offshore-arbeidere. Latterlig...

Føler at de pengene var veldig bortkastet ja.. :(

Vet dessverre ikke hvem eg skal anbefale... Men tenkte bare å tipse deg om en ting, sliter litt selv med at dalmatineren kan gjøre utfall mot møtende hunder, og det ble fullstendig stopp på etter at eg begynte å bruke grime på henne. Så nå håper eg på at nok positive opplevelser på sikt skal få henne til å snu, slik at vi kan gå over til vanlig halsbånd igjen på sikt. Kanskje noe å prøve?

Ellers ville eg ha sendt en mail til de du var hos og fortalt at du er misfornøyd.

Maj Britt holder ett og annet helgekurs, men tror ikke hun jobber for Fjellanger lenger.

Takk for tips :)

Kanskje jeg skal sende de en mail..

Send meg gjerne PM med hvilket sted dette var hos :)

Ellers så har jeg troen på at de på Sirius hundesenter er flinke. De driver også Sotra brukshundklubb. Jeg gikk valpekurs hos de med Nora, og fikk tilbud om privatetimer med Noraproblemer. Jeg var den tiden helt knust og tok alt hun gjorde personlig, så jeg orka ingen privattime da. Har dermed ingen privattime erfaringer dessverre.

Sjekker de opp, tusen takk for tips! :)

Ja, jeg glemte en ting til jeg reagerte på, som jeg også sa direkte til henne. Hunden kan kun samiske kommandoer, og hun mente vi skulle lære han norske kommandoer, det var jo såå lett å lære han, og såå mye bedre.. Frekt, synes nå jeg. De samiske kommando-ordene er jo bedre til og med (synes jeg ihvertfall!), da de alle har to stavelser og har veldig ulike lyder. Hvorfor skal vi på død og liv bytte til norsk, liksom?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg glemte en ting til jeg reagerte på, som jeg også sa direkte til henne. Hunden kan kun samiske kommandoer, og hun mente vi skulle lære han norske kommandoer, det var jo såå lett å lære han, og såå mye bedre.. Frekt, synes nå jeg. De samiske kommando-ordene er jo bedre til og med (synes jeg ihvertfall!), da de alle har to stavelser og har veldig ulike lyder. Hvorfor skal vi på død og liv bytte til norsk, liksom?

Herlighet, hvorfor skal det ha noe å si? Kommandoer er kommandoer.... :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg glemte en ting til jeg reagerte på, som jeg også sa direkte til henne. Hunden kan kun samiske kommandoer, og hun mente vi skulle lære han norske kommandoer, det var jo såå lett å lære han, og såå mye bedre.. Frekt, synes nå jeg. De samiske kommando-ordene er jo bedre til og med (synes jeg ihvertfall!), da de alle har to stavelser og har veldig ulike lyder. Hvorfor skal vi på død og liv bytte til norsk, liksom?

Haha :D For noe idioti.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg glemte en ting til jeg reagerte på, som jeg også sa direkte til henne. Hunden kan kun samiske kommandoer, og hun mente vi skulle lære han norske kommandoer, det var jo såå lett å lære han, og såå mye bedre.. Frekt, synes nå jeg. De samiske kommando-ordene er jo bedre til og med (synes jeg ihvertfall!), da de alle har to stavelser og har veldig ulike lyder. Hvorfor skal vi på død og liv bytte til norsk, liksom?

Jeg er glad jeg ikke kjenner så godt til instruktører i Bergen, for det der var bare flaut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en pris! Skjønner dere er skuffet, til den prisen hadde jeg ventet mindre undere. :P (med mindre det inkluderer noe annen oppfølging og trening enn selve konsultasjonen).

Har hørt mye bra om Fjellanger jeg også, men kjenner ellers dessverre ikke til så mange i Bergen.

Lykke til!

(og post like gjerne navnet i tråden heller enn å sende pm til alle? En anmeldelse av en salgstjeneste på offentlig forum er ikke noe galt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hat det samme problemet med vår Rottweiler og vi har hatt noen uhell. Grime skal kjøpes inn så vi har bedre kontroll.

Vi stopper opp på akkurat det samme punktet. Hun sitter pent, vi har øyekontakt og jeg står så jeg blikkerer henne. I det møtende hund passerer fyker hun frem og angriper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos Maj Brit på Fjellanger for mange år siden med min første hund - "problembarnet", hans største utfordringer var samkjønnsaggresjon og mangel på avreagering. Var veldig fornøyd med timen.

Det kan kanskje være greit å vite at hun kaller en spade for en spade.

Jeg vet ikke om hun fortsatt jobber der, men det kan jo evnt være noe å sjekke opp i :)

Hun er kjempeflink! Hun jobbet hvertfall der i fjor når jeg jobbet litt der.. Hun hadde hovedsakelig privattimer, tror jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, hvorfor skal det ha noe å si? Kommandoer er kommandoer.... :|

Haha :D For noe idioti.

Jeg er glad jeg ikke kjenner så godt til instruktører i Bergen, for det der var bare flaut...

Enklere for henne vel.. :)

Synes det var helt unødvendig ja. Hun hadde jo absolutt ingen intensjoner om å håndtere/observere hunden, uansett.

Kan du sende navn på denne personen? Gjerne på pm :)

For en pris! Skjønner dere er skuffet, til den prisen hadde jeg ventet mindre undere. :P (med mindre det inkluderer noe annen oppfølging og trening enn selve konsultasjonen).

Har hørt mye bra om Fjellanger jeg også, men kjenner ellers dessverre ikke til så mange i Bergen.

Lykke til!

(og post like gjerne navnet i tråden heller enn å sende pm til alle? En anmeldelse av en salgstjeneste på offentlig forum er ikke noe galt.)

Nei det var kun for konsultasjonen..

Tusen takk! :)

Vi hat det samme problemet med vår Rottweiler og vi har hatt noen uhell. Grime skal kjøpes inn så vi har bedre kontroll.

Vi stopper opp på akkurat det samme punktet. Hun sitter pent, vi har øyekontakt og jeg står så jeg blikkerer henne. I det møtende hund passerer fyker hun frem og angriper.

Grime høres lurt ut ja!

Vår kan fint sitte og ha nogenlunde god kontakt, og la den andre passere. Av og til prøver han å reise seg og knurrer/bjeffer. Men problemet er jo det at vi ikke klarer å få noe mer fremgang enn det. Hvis det kommer noen plutselig, rundt et hjørne feks., da utagerer han, og det er jo vanskelig å unngå på en effektiv måte..

Når han først kommer bort til hunden så vil han på en måte hilse, så det er ikke farlig i den forstand, men veldig slitsomt.

Irriterer meg grønn og blå for at hun ikke ville se han/oss i aksjon. Er det normalt at man i en atferdskonsultasjon "bare snakker hund"?

Endret av AnetteH
Fjernet navn på instruktøren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg grønn og blå for at hun ikke ville se han/oss i aksjon. Er det normalt at man i en atferdskonsultasjon "bare snakker hund"?

Kan bare snakke for hun jeg kjenner, men har ei venninne som driver endel med dette, i tillegg til kursing. Og jeg var med henne som statist på en konsultasjon som faktisk var om passering av andre hunder, og det var absolutt praktisk retta. Eieren fikk på forhånd tilsendt papirer med teorien, som da min venninne gikk igjennom sammen med hele familien når vi kom dit, før vi gikk ut og hadde praksis resten av tida. Dessverre hadde ikke min hund ønsket effekt på hunden (eller, jo, det gjorde at den aktuelle hunden fikk en rekke positive erfaringer i å passere ålreit hund, men de trengte å trene på hakket skumlere hunder i tillegg), så vår innsats ble kortvarig, men jeg satte så min i bilen også øvde de heller på tilfeldige møter resten av tida :)

Edit: kan også legge til at min venninne kjente hunden, familien og bakgrunnshistorien fra før av, så akkurat den biten ble jo kort her, men vi brukte mye tid på hendelsen som de opplevde at utløste atferden og måter en kunne unngå dette i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening skal en god adferdskonsulent se litt på bakgrunnen til hunden, adferden til hunden vanligvis og i den problematiske settingen, og deretter kunne komme med et konstruktivt treningsopplegg. I et sånt tilfelle vil dere fort kunne få ting dere har gjort før dersom dere har prøvd mye, men kanskje i en ny sammenheng eller for å bygge opp til noe mer helt fra grunnen av.

Vi gikk på passeringskurs med Kovu og betalte vel ca. det dobbelte av hva du betalte der. Det inkluderte da en privatkonsultasjon som var sikkert på et par timer minst, først med en times samtale og litt gunnleggende prinsipper og trening (som vi hadde gjort noe av før, men under veiledning av trener for å legge grunnlaget for teknikkene på kurset), og etterpå fikk vi en e-post med individuelt treningsopplegg, generell forberedelse for alle kursdeltakerene, og et par generelle treningsprogram for kontakt og innkalling som alle ble anbefalt å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke for hun jeg kjenner, men har ei venninne som driver endel med dette, i tillegg til kursing. Og jeg var med henne som statist på en konsultasjon som faktisk var om passering av andre hunder, og det var absolutt praktisk retta. Eieren fikk på forhånd tilsendt papirer med teorien, som da min venninne gikk igjennom sammen med hele familien når vi kom dit, før vi gikk ut og hadde praksis resten av tida. Dessverre hadde ikke min hund ønsket effekt på hunden (eller, jo, det gjorde at den aktuelle hunden fikk en rekke positive erfaringer i å passere ålreit hund, men de trengte å trene på hakket skumlere hunder i tillegg), så vår innsats ble kortvarig, men jeg satte så min i bilen også øvde de heller på tilfeldige møter resten av tida :)

Edit: kan også legge til at min venninne kjente hunden, familien og bakgrunnshistorien fra før av, så akkurat den biten ble jo kort her, men vi brukte mye tid på hendelsen som de opplevde at utløste atferden og måter en kunne unngå dette i fremtiden.

Det var akkurat noe sånt som dette vi hadde tenkt oss! :)

Hørtes veldig bra ut.

Etter min mening skal en god adferdskonsulent se litt på bakgrunnen til hunden, adferden til hunden vanligvis og i den problematiske settingen, og deretter kunne komme med et konstruktivt treningsopplegg. I et sånt tilfelle vil dere fort kunne få ting dere har gjort før dersom dere har prøvd mye, men kanskje i en ny sammenheng eller for å bygge opp til noe mer helt fra grunnen av.

Vi gikk på passeringskurs med Kovu og betalte vel ca. det dobbelte av hva du betalte der. Det inkluderte da en privatkonsultasjon som var sikkert på et par timer minst, først med en times samtale og litt gunnleggende prinsipper og trening (som vi hadde gjort noe av før, men under veiledning av trener for å legge grunnlaget for teknikkene på kurset), og etterpå fikk vi en e-post med individuelt treningsopplegg, generell forberedelse for alle kursdeltakerene, og et par generelle treningsprogram for kontakt og innkalling som alle ble anbefalt å følge.

Dette hørtes jo fantastisk ut :) Hvilken hundeskole var dette på?

Har dere fått noe fremgang etter kurset?

Nesten så man vurderer å ta seg en tur til Oslo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat noe sånt som dette vi hadde tenkt oss! :)

Hørtes veldig bra ut.

Dette hørtes jo fantastisk ut :) Hvilken hundeskole var dette på?

Har dere fått noe fremgang etter kurset?

Nesten så man vurderer å ta seg en tur til Oslo!

Hund i Fokus, det er vel det beste passeringskurset jeg har gått, og vi har vært hos en del ulike instruktører og et par adferdseksperter etter to hunder med passeringsproblematikk... For vår del ble det ikke helt suksess, egentlig. Vi ble veldig flinke til å håndtere passeringssituasjoner, men fordi vi har en hund som ikke er noe særlig interessert i belønning (hverken godbit eller lek, snusing, oss, whatever) så ble det veldig tungt å trene. Men hadde jeg gått der med Odin med en gang han ble fryktaggressiv så er jeg ikke i tvil om at han ville blitt veldig bra på kort tid.

Treningsopplegget på kurset er i hovedsak basert på BAT, så du kan jo prøve å finne noen i Bergen som kan litt om og bruker det. Grisha Stewart var i Norge både i fjor og i år, så det må da være noen fra Bergen som har hørt på henne også. Anbefaler uansett å lese BAT-boken, det er mye nyttig der.

Har fjernet navnet på instruktøren.

Admin Anette

Hm, er det ikke lov å oppgi navn på bedrifter ift service og sånt? Var ikke meningen og oppfordre til regelbrudd, men synes det er nok av omtale av instruktører her ellers? (noe som er bra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg på noen måte påstå å være hundetrener (spesielt ikke uten å ha sett dere i aksjon), men manges erfaring med de fleste av disse utageringsbikkjene er at det er litt mer effektivt å nøkke tak i dem og si at det holder nå, fordi du ordner opp, enn å stå og vente med godbit i hånda på at den skal slutte å fiksere på møtende hund, eller alternativt stå på to og brøle... (Dette uavhengig av om hunden er "fryktaggressiv" eller bare har mye den vil formidle). :whistle:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette på fjellanger? Jeg har desverre samme oppfatning. Den første flatten vår var veldig aggressiv mot andre hunder, og da vi var på kurs der virket det som om det var noe de ikke hadde vært borti før. Vi fikk god hjelp på tunge hundepensjonat, men det er gjerne litt langt å reise. Det er kanskje feil av meg, men jeg er litt skeptisk til passeringskurs med pølser og klikker. Hvorfor ikke gjøre det "enkelt" å fortelle hunden at det ikke er lov..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig bakgrunnsinfo noe å si for hvordan man legger opp trening for en hund? En atferdskonsulent burde jo kunne se hva som er problemet om den faktisk får se problemet, tenker jeg, så det burde jo være det viktigste elementet i en atferdskonsultasjon?

Kjipt at dere ikke fikk den hjelpen dere søkte, håper dere finner hjelp et annet sted. Forhåpentligvis til en litt billigere penge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...