Gå til innhold
Hundesonen.no

Adferdskonsultasjon - for noe tull. Bergen


Snickers
 Share

Recommended Posts

En treningsmetode, kan ikke det jeg, men du kan jo søke på det :P

--

Oppdatering, for de som er interessert: Vi har gått turer i nabolaget i går og i dag, og Timmi har utagert på 2 av 8 hunder :D Den ene var goldenen som står ute i et gjerde rett ved veien, som angriper gjerdet(!) aggressivt når vi går forbi. Da sa jeg ifra til Timmi, og deretter gikk vi fram og tilbake foran gjerdet. Ingen utagering lenger, kun knurring, samtidig som han prøvde å distrahere/dempe (snuste i bakken, se en annen vei). Vi ga oss der gitt, syntes det var kjempebra mtp. den andre hunden.

Nr 2 han utagerte på var en hund han absolutt ikke liker, og som han pleide å være veldig ille på å skulle angripe (Bykset så kraftig at han nesten slo kollbøtte, mens han flekket tenner og "klapret" med dem). Altså veldig aggressivt, helt fra han så den, til den var langt bak. Denne gangen klarte han å holde seg til den andre hunden utagerte mot han. Da svarte han, men veldig avmålt, ikke bananas, liksom. Han tenkte seg faktisk om... Neste gang vi møter den, skal jeg rope til mannen og be han holde hunden sin fast, mens vi passerer.

De andre har vi bare gått forbi, enkelt og greit! Wihuu!

Sonen, altså! :flowers:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå må jeg meddele at jeg har gjort mye "fy-fy" i dag. Jeg tenkte som så, at nå har vi trent med denne passeringen i nesten ett år, og trent med utageringen i et halvår. Han har skjønt at man ikke

I dag passerte vi en gordon setter, rolig og behersket. Vi bare gikk forbi, uten noe mer. Hundene passerte hverandre med 3 meters mellomrom.

Om du ikke føler du fikk det du betalte for, så er jeg litt glad i prinsippet om at du kan informere om dette og få litt refusjon. La de få sjansen til å ordne opp når de først får en misfornøyd kunde

Så bra det ordner seg - tross alt!

Men - er det ikke på tide å få litt fokus på disse såkalte adferdsterapeutene.. Jeg synes det går litt inflasjon i unge jenter (dvs under 30 år) som har hatt en eller to hunder og da gjerne med problemadferd.. Disse unge jentene går en haug med teoretiske kurs og lærer seg - teoretisk adferd. Den praktiske erfaringen begrenser seg til arbeid med egne hunder og et par venninner sine..OG - de har lest masse på nettet må vite. En annen fellesnevner er at de kun driver med positiv trening. Okke som! Uansett problem, type hund eller hva - så skal problemene overses og rett adferd belønnes. Og alle raser og hundeindivider behandes likt, for adferd og læremåte er visstnok det samme uansett. Hund er Hund liksom...

Det aller første de gjør er å sende problemhunden til veterinæren for full sjekk. Såååå forteller de at de fleste hundeproblem løses ved gradvis tilvenning. For eksempel - utagering skal behandles på avstand. Belønn når hunden er stille evt trekk den lengre unna den skumle hunden. (Vil ikke bikkja kjapt forstå at om den utagerer på en hund den ser så slipper den å passere den?)

Jeg har enda ikke hørt om en eneste av 'disse' som virker.

Kun sett innlegg som disse over her.

Skal man få hjelp med alvorlige ting som biting av folk og andre dyr så kreves det da noen med tung kompetanse og erfaring fra et langt liv med hund - ikke en som har lest og lest og nesten ikke prøvd. Og det burde jo ringe noen bjeller når terapeuten har hatt store problemer med egen hund...

Huff jeg kunne skrevet metervis, men avslutter med å håpe at dere som går til sånne og betaler haugevis med penger har litt sunn skepsis. Det har man ofte ikke når man har store problemer med hunden sin. Og - hva med å spørre etter resultater med andre hunder? Fornøyde kunder? Det er en ubeskyttet bransje, en ubeskyttet tittel og hvem som helst kan kalle seg hundeterapeut og kaste seg over komplekse problemer og i værste fall ødelegge hunden totalt. Trist :(

Dette er veldig godt skrevet! Snakket forleden med en kollega som sa at hun vurderte å ta seg permisjon fra jobben sin for å starte opp med proff hundetrening, og da særlig ang problemhunder. Jeg sa HÆÆ ??? Og gjorde henne oppmerksom på at hun er førstegangshundeeier........ Videre sa jeg at det kan du begynne å vurdere om 10 - 15 - 20 år, når du har hatt mange hunder av flere forskjellige raser, mange hunder samtidig, og resultater å vise til osv. Hun er sur enda.... Forøvrig er hun en høyst oppegående person ellers. Jeg vet ikke hva som er grunnen til at en del med hund tror at de kan dette med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått svar av de, og de vil ikke gi noe refusjon. :(

Nå vet ikke jeg om det er lov å poste en "privat" e-post?

Men jeg er fristet til å kontakte media, gitt..

Så lenge du gjør mailen anonym skulle det ikke være noe i veien for det? Kanskje du burde tatt en telefon til forbrukerrådet?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du gjør mailen anonym skulle det ikke være noe i veien for det? Kanskje du burde tatt en telefon til forbrukerrådet?

Det hadde nok ikke vært så dumt. Men på en måte føles det ut som mye arbeid for de evt 800 kr jeg får tilbake. Jeg skulle gjerne fått det ut til folket, så ikke flere gjør det samme som meg.. For den timen var svindel, i mine øyne!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde nok ikke vært så dumt. Men på en måte føles det ut som mye arbeid for de evt 800 kr jeg får tilbake. Jeg skulle gjerne fått det ut til folket, så ikke flere gjør det samme som meg.. For den timen var svindel, i mine øyne!

Skader ikke å ta en telefon, du trenger jo ikke lage noen sak av det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått svar av de, og de vil ikke gi noe refusjon. :(

Nå vet ikke jeg om det er lov å poste en "privat" e-post?

Men jeg er fristet til å kontakte media, gitt..

Du kan jo klage på tjenester, så hvis du har ork til det så kan du vel klage det videre?

Jeg har selv klaget inn en instruktør etter å ha betalt 2600 for et hundekurs med den mest ufyselige oppførselen hos hundeinstruktøren. Jeg valgte å ikke komme tilbake etter første kurskvelden. Å klage til hundeskolen var som å klaske hodet i veggen, men jeg fikk til slutt refundert halve prisen. Helt ærlig så burde de ha gitt meg hver eneste krone tilbake, men til gjengjeld fikk de skapt en misfornøyd kunde (til). Ikke høre på kunden er et dårlig valg for bedriften, for dårlige opplevelser ryktes jo videre.

Og ja, legg gjerne ut mailen, men fjern navn. Send forresten gjerne melding til meg også slik at jeg får vite hvem dette er *nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo klage på tjenester, så hvis du har ork til det så kan du vel klage det videre?

Jeg har selv klaget inn en instruktør etter å ha betalt 2600 for et hundekurs med den mest ufyselige oppførselen hos hundeinstruktøren. Jeg valgte å ikke komme tilbake etter første kurskvelden. Å klage til hundeskolen var som å klaske hodet i veggen, men jeg fikk til slutt refundert halve prisen. Helt ærlig så burde de ha gitt meg hver eneste krone tilbake, men til gjengjeld fikk de skapt en misfornøyd kunde (til). Ikke høre på kunden er et dårlig valg for bedriften, for dårlige opplevelser ryktes jo videre.

Og ja, legg gjerne ut mailen, men fjern navn. Send forresten gjerne melding til meg også slik at jeg får vite hvem dette er *nysgjerrig*

De skrev:

Hei!

Atferdskonsultasjoner ved --- hundeskole inneholder

kartlegging, observasjon og eventuelt praktiske øvelser. Når du

bestiller time hos hundeskolen, ber du samtidig om vår tilnærming til

utfordringer vedrørende hund.

I den grad det kommer fram opplysninger som omhandler

frykt/usikkerhet i forhold til relasjoner vedrørende barn, informerer

alltid hundeskolen om eventuelle risikofaktorer og gjeldende lovverk,

med tanke på å forhindre uønskede situasjoner.

Med denne bakgrunnen kan vi ikke finne grunnlag for refusjon på timeprisen.

Med vennlig hilsen

-- & ---

___

Vi fikk hverken observasjon eller praktiske øvelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som instruktøren trenger enten; vaske ørene sine, mer trening i å arbeide med forskjellige hundeeiere og/eller mer kunnskap om temaet du kom for. Slik du beskriver i åpningsinnlegget var du tydelig på hva behovet for timen var, samt deres utgangspunkt - og de klarte ikke å levere tjenesten du da hadde forventninger om. Jeg ville spurt de hva de mener de kan gjøre med det, og hva de har tenkt å gjøre for å unngå slike misforståelser i fremtiden.

Etter å ha betalt 1650 kroner for den tjenesten du beskriver, så har du tydeligvis fått minimalt tilbake ut fra at du allerede hadde en del kunnskap (og dette var allerede avklart). Om ikke annet, burde du etter en slik time sittet igjen med nytent treningslyst og motivasjon for mer trening med bikkja, mener jeg :) Når jeg har vært på en god alenetime med instruktør, da har jeg blitt "gransket" utenfra, rettledet med ideer og fått massevis av ny motivasjon - og da tripper jeg nesten mens jeg venter på at bikkja er uthvilt og klar for ny økt ;) Forstår godt at du mener du har kastet penger ut av vinduet når du har fått nada utav en steindyr time..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant Monstergutten, jeg fikk nada ut av timen. Hadde jeg ikke fått hjelp her fra sonen og problemet på magisk vis løste seg, hadde jeg nok sloss for å få pengene tilbake. Men nå føler jeg meg bare oppgitt - håper andre ikke går i samme felle.

--

I dag har samboer gått tur med Timmi i nabolaget, de passerte 3 hunder med 3 m avstand, og NULL reaksjon fra Timmi. Han så på de, men reagerte ikke. Ikke et knurr.

Fantastisk :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har samme problem med min BC-hanne på 11år.

Jeg har gitt opp.. Enkelt og greit!

Prøvd ut alt mulig,men ingenting funker. Han er helt bananas idiot i hodet når vi treffer andre hunder på tur.

Uten bånd derimot,så er han en engel! Ingen byksing,lyd eller noe!

Han er en god håndfull,og har masse stress,desverre...så ja..

Når han SER en hund, om den går foran,kommer i møte,står i en hage,eller whatsoever.. Så får jeg ingen kontakt.

Kommer det mot all formodning en hund BAK oss,så legger han seg ned,og nekter å gå..når hunden da kommer nært nok,så klikker han mongo! (har dratt bikkja etter meg, mer enn 1gang,men d er liksom ikke SÅ hyggelig!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem med min BC-hanne på 11år.

Jeg har gitt opp.. Enkelt og greit!

Prøvd ut alt mulig,men ingenting funker. Han er helt bananas idiot i hodet når vi treffer andre hunder på tur.

Uten bånd derimot,så er han en engel! Ingen byksing,lyd eller noe!

Han er en god håndfull,og har masse stress,desverre...så ja..

Når han SER en hund, om den går foran,kommer i møte,står i en hage,eller whatsoever.. Så får jeg ingen kontakt.

Kommer det mot all formodning en hund BAK oss,så legger han seg ned,og nekter å gå..når hunden da kommer nært nok,så klikker han mongo! (har dratt bikkja etter meg, mer enn 1gang,men d er liksom ikke SÅ hyggelig!)

Hva har du prøvd/gjort? Har du vært på kurs eller fått hjelp av trenere, konsulenter eller eksperter av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinderegg metoden for å få inn kontakt, har hatt hjelp fra andre som har sett på han,det er prøvd å gå, snu,og gå, men igjen da..så må jeg dra han etter meg, favorittleken fungerer nesten, bortsett fra at han da blir helt kokt i topplokket og glefser etter bånd/hånd..

Det har han og begynt med da jeg trekker han helt inntil meg når vi går tur og jeg ser evt hund før han...da hiver han seg rundt i frustrasjon og prøver å nappe i båndet,,det har resultert i et jafs i flere fingre,og en gang i låret.

Å gå tur med han er mer stress enn noe annet,så kjører på mental trening,søk,og turer om natten istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var også medlem i hundeklubben her,hvor vi var,men svært lite hjelp å få,og han pesa som en tulling hele tiden,umulig å roe han ned.

Følte meg bare i veien for di andre som trente.

Måtte avtales på forhånd og,om han skulle være med dit,pga andre hunder,og det ble for dumt i mine øyne,når jeg trossalt betalte for å være medlem der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...