Gå til innhold
Hundesonen.no

Langtur i Juli - hvor?


pippin
 Share

Recommended Posts

Jeg har da fått ferie i uke 28 og 29 og har hele de to ukene på å gjøre akkurat hva jeg vil.

Jeg har jo veldig lyst til å dra på langtur selvfølgelig. Det blir nok alene eller med noen som vil være med - det er ikke bestemt enda. Har for øyeblikket ingen turkamerater :P

Mål har jeg ikke funnet meg, eller noen rute da jeg akkurat har kommet i planleggingsfasen. Jeg har vært innom tanken på å bare starte her i Oslo og så gå nordover for så å se hvor langt jeg kommer meg. Det hadde vært veldig morro og en biiitteliten smak på det å gå en bit av Norge på langs, som en gang er et mål.

Har og vært innom tanken på å gå i Jotunheimen eller noe liknende. Et sted med storslagen variert natur og der er det jo nydelig. Har vært i Trollheimen, men da vi var der ble turen kortet ned pga dårlige værforhold så vi fikk ikke fullt utbytte av den turen.

Har og lyst til å dra til Preikestolen.

Noen som har idèer eller forslag å komme med? Som helst går med hund såklart, for Mana skal være med. Helst steder med litt variert natur, ikke alt for vanskelig terreng osv. Jeg har aldri vært på fjelltur aleine før så det kan jo bli morro, hehe! Men jeg har planer om å ha med fiskestang så jeg har mulighet for fiske og om noen vet om noen fine områder.

Om jeg skal gå innom turisthytter eller satse på telt og/eller hengekøye vet jeg ikke helt enda.

Hva bør jeg tenke på på en slik lang, strabisiøs tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra Hjerkinn til Otta en gang for mange år siden. Det er en ukestur i veldig flott natur, veldig lett å gå med hund og det er hytter i passe avstander der for dagsturer, om du velger hytter. Og du kan sikkert gå enda lengre sørover, og komme deg tilbake til Oslo til fots. :P Lett å komme seg til med tog også. Og gå fra togstasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra Hjerkinn til Otta en gang for mange år siden. Det er en ukestur i veldig flott natur, veldig lett å gå med hund og det er hytter i passe avstander der for dagsturer, om du velger hytter. Og du kan sikkert gå enda lengre sørover, og komme deg tilbake til Oslo til fots. :P Lett å komme seg til med tog også. Og gå fra togstasjonen.

Hva med moskus da? :shocked::ermm: Heheheh.. Neida men det høres ut som en fin tur egentlig. Fint landskap der! Jeg har litt lyst til å gå litt i høyden med tanke på mygg og andre irriterende susehuer med vinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med moskus da? :shocked::ermm: Heheheh.. Neida men det høres ut som en fin tur egentlig. Fint landskap der! Jeg har litt lyst til å gå litt i høyden med tanke på mygg og andre irriterende susehuer med vinger.

Vi så ikke en eneste moskus. :( Egentlig ganske lite dyreliv der. Og du kommer jo fint i høyden. Lite mygg var det også. Vi regnet vekk et par netter da. Det festlige var jo at jeg måtte ligge som "tetningslist" den natta det regna mest (ytterst i knappetelt), og eneste som var tørr dagen etter, var jeg. :lol:

Det er også mulig å bestige flere topper underveis om du ønsker. Og sikkert mulig å legge en lengre tur der om man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi så ikke en eneste moskus. :( Egentlig ganske lite dyreliv der. Og du kommer jo fint i høyden. Lite mygg var det også. Vi regnet vekk et par netter da. Det festlige var jo at jeg måtte ligge som "tetningslist" den natta det regna mest (ytterst i knappetelt), og eneste som var tørr dagen etter, var jeg. :lol:

Det er også mulig å bestige flere topper underveis om du ønsker. Og sikkert mulig å legge en lengre tur der om man ønsker.

Ja høyden der er fin :) Sånn akkurat over tregrensa. Det dumme da er at jeg må ha telt og det har jeg ikke for øyeblikket. Skal såklart kjøpes inn da med mindre jeg får med meg noen som har :P Ellers så går det jo muligens an å henge mellom et par små bjørk et eller annet sted der. Men det er vel ikke vanskelig å vandre ned til tregrensa for det da. Men jeg håper jeg får fine soldager da, haha! Lov å håpe? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja høyden der er fin :) Sånn akkurat over tregrensa. Det dumme da er at jeg må ha telt og det har jeg ikke for øyeblikket. Skal såklart kjøpes inn da med mindre jeg får med meg noen som har :P Ellers så går det jo muligens an å henge mellom et par små bjørk et eller annet sted der. Men det er vel ikke vanskelig å vandre ned til tregrensa for det da. Men jeg håper jeg får fine soldager da, haha! Lov å håpe? :P

Vi hadde det også. Samt fant snø. Og mange steder vi fikk satt opp knappetelt (som er avhengig av trær), siden mye ligger akkurat i tregrensa (du er både over og under den).

Nå solgte jeg jo mitt telt for et par år siden, ellers kunne du jo ha lånt det. :P Men jeg tviler på at du gidder å bære på tunge kuppeltelt akkurat. :P Men poncho med en teltstang og noen stikker funker fett! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det også. Samt fant snø. Og mange steder vi fikk satt opp knappetelt (som er avhengig av trær), siden mye ligger akkurat i tregrensa (du er både over og under den).

Nå solgte jeg jo mitt telt for et par år siden, ellers kunne du jo ha lånt det. :P Men jeg tviler på at du gidder å bære på tunge kuppeltelt akkurat. :P Men poncho med en teltstang og noen stikker funker fett! :D

Heheh ja jeg tenkte jeg skulle bære så lett som mulig, derfor er hengekøye planen. Heldigvis er det tak på enkelte av de man får kjøpt og så da berger jeg mtp regn sånnsett. Værre med Mana :lol: Eventuelt ha med en lett pressening man kan henge over hengekøya så man får et felt som holder seg tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh ja jeg tenkte jeg skulle bære så lett som mulig, derfor er hengekøye planen. Heldigvis er det tak på enkelte av de man får kjøpt og så da berger jeg mtp regn sånnsett. Værre med Mana :lol: Eventuelt ha med en lett pressening man kan henge over hengekøya så man får et felt som holder seg tørt.

Jervenduk? :) De lager også hundehi

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jervenduk? :) De lager også hundehi

Ja har sett litt på de. Fungerer jo knall og så er de ikke så tunge å bære rundt på. Må undersøke littmer på de hengekøyene, hvordan de er og hvordan de fungerer. Kanskje slenge seg med på køyetreff i nordmarka :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått i de store fjellområdene. Hardangervidda, Jotunheimen, Rondane, Skarveheimen eller lignende.

Skal du gå med telt og mat i 2 uker alene? Vær forbredt på at det kan bli veldig tungt. Mana kan ta sin egen mat, men bare det kan fort bli for tungt.

Jeg ville ha sjekka ruta nøye i forhold til hund. Kollektivtransport rundt kan være vanskelig. Personlig ville jeg prøvd å holde meg til tog.

Du har uendelig med muligheter, men Prekestolen ville jeg droppa. Den er for tilrettelagt etter min mening og utrolig mye folk.

Rondanestien eller Jotunheimstien? Da kan du starte i Oslo og gå nordover. Fine turer i variert terreng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gå Hardangervidda på langs, kanskje det hadde vært en idè? Turen tar ca en uke, men du kan garantert ta andre ruter, evt gå tilbake igjen og gjøre turen lengre :)

Det er hytter underveis i fin avstand fra hverandre, men vet ikke hvor hundevennlig alle er, så vi pakker uansett teltet og satser på å tilbringe de fleste nettene i det. Har fått inntrykl av at det er endel fiskevann der oppe også, man må bare kjøpe fiskekort før man starter :)

Ang Prekestolen ville jeg ha tatt i et annet tidsrom enn i Juli, da er det tjukt med folk der og man går omtrent i kø opp. Veldig fint der altså, men ville valgt et annet tidspunkt for den turen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest innleggene i tråden, og Pippin, dropp hengekøye. Det er ikke gjennomførbart i fjellområdene i Norge. For det første må du holde deg nedenfor tregrensa hver kveld. Det er virkelig kjedelig ( og mye innsekter! ). For det andre vil jeg si at det ikke er sikkerhetsmessig uforsvarlig. I fjellnorge endrer været seg fort, og jeg har opplevd minusgrader i fjellet i juli mange ganger. Det er ikke uvanlig på natta. Skal du på tur alene i 2 uker er sikkerhet veldig viktig! Telt, god sovepose, gps (om ikke du er veldig god på kart og kompass), gode klær, mat til deg og bikkja osv. er helt nødvenig. Senst i fjor måtte jeg og samboer bryte oss inn i en nødbu på fjellet i august pga. ekstremt dårlig vær.

Skal du bære så lite som mulig bør dere gå fra hytte til hytte. Da kan dere droppe teltet og gå med lakenpose i steden for sovepose. I tillegg kan dere kjøpe mat på hyttene. Om du vil holde med ned prisen kan du holde deg til de ubetjente hyttene og de selvbetjente. I enkelte fjellområder er det kun slike hytter. Det er mulig med lav pris på de betjente også. Bare å legge seg inn på en sovesal og ha med deg noen poser med real turmat eller noe annet.

Bestemmer du deg for telt så gå for frysetørka mat. Det er lett å bære og tar lite plass. I så tilfelle må du ha med deg en primus med kjele og gass til å koke vann. Du kan ikke belage deg på bål hver dag. Et annet tips som har kommet tidligere er fjellduk (f.eks. jervenduk). Jerven er veldig dyr, men den er også veldig god! Om du trenger noe til bikkja og har jeg en pose du kan låne til henne. Den er aldri brukt. Det kommer jo ann på pelsen til Mana da. Hun klarer seg nok veldig fint uten :) Til deg er det genialt i nødsituasjoner eller om du bare vil ha en pause underveis når været er surt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff som vurderer å dra alene da, det hadde jeg aldri turt :P Selvom det er fristende !

Hehe en gang må være den første. Det er enda lenge til og jeg har planer om å sove i østmarka eller marka rundt oslo før jeg begir meg ut på langtur :P

Da jeg gikk inn i denne tråden, tenkte jeg Vietnam, India, Sør-Amerika, men så klart Pippin vil bære tungt og gå langt :D

Haha :lol: Hakke råd til å dra såååå langt :P

langtur på hardangervidda, i jotunheimen eller Rondane? Hengekøye er litt risky, da kan du bare overnatte under tregrensa.

Ja det er derfor jeg vurderer å ta med telt, pga mangelen på trær. Men nå vet jeg jo ikke om jeg skal gå i fjellheim eller ikke enda. Alle muligheter er enda åpne.

Nå har jeg lest innleggene i tråden, og Pippin, dropp hengekøye. Det er ikke gjennomførbart i fjellområdene i Norge. For det første må du holde deg nedenfor tregrensa hver kveld. Det er virkelig kjedelig ( og mye innsekter! ). For det andre vil jeg si at det ikke er sikkerhetsmessig uforsvarlig. I fjellnorge endrer været seg fort, og jeg har opplevd minusgrader i fjellet i juli mange ganger. Det er ikke uvanlig på natta. Skal du på tur alene i 2 uker er sikkerhet veldig viktig! Telt, god sovepose, gps (om ikke du er veldig god på kart og kompass), gode klær, mat til deg og bikkja osv. er helt nødvenig. Senst i fjor måtte jeg og samboer bryte oss inn i en nødbu på fjellet i august pga. ekstremt dårlig vær.

Skal du bære så lite som mulig bør dere gå fra hytte til hytte. Da kan dere droppe teltet og gå med lakenpose i steden for sovepose. I tillegg kan dere kjøpe mat på hyttene. Om du vil holde med ned prisen kan du holde deg til de ubetjente hyttene og de selvbetjente. I enkelte fjellområder er det kun slike hytter. Det er mulig med lav pris på de betjente også. Bare å legge seg inn på en sovesal og ha med deg noen poser med real turmat eller noe annet.

Bestemmer du deg for telt så gå for frysetørka mat. Det er lett å bære og tar lite plass. I så tilfelle må du ha med deg en primus med kjele og gass til å koke vann. Du kan ikke belage deg på bål hver dag. Et annet tips som har kommet tidligere er fjellduk (f.eks. jervenduk). Jerven er veldig dyr, men den er også veldig god! Om du trenger noe til bikkja og har jeg en pose du kan låne til henne. Den er aldri brukt. Det kommer jo ann på pelsen til Mana da. Hun klarer seg nok veldig fint uten :) Til deg er det genialt i nødsituasjoner eller om du bare vil ha en pause underveis når været er surt.

Hvis jeg drar i fjellheimen dropper jeg såklart hengekøye ;) Og jeg tror ikke turen blir så lang som 2 uker. Nærmere 1 tenker jeg iom at dette er første turen. Men det er ikke bestemt enda siden jeg ikke har fått planlegge så mye enda. Har såklart vurdert hytte til hytte - det er jo en fin ordning, og det er noe jeg har gjort før. Ang vekt på sekken så vil jeg bære lett, men jeg har ikke noe imot å måtte bære mye og tungt, så lenge jeg får trent meg opp før turen.

Men det blir spennende å se hvor jeg ender opp og om det blir noe av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil skrive under på det Heidihj skriver. Mye klokt.

Heheh ja jeg tenkte jeg skulle bære så lett som mulig, derfor er hengekøye planen. Heldigvis er det tak på enkelte av de man får kjøpt og så da berger jeg mtp regn sånnsett. Værre med Mana :lol: Eventuelt ha med en lett pressening man kan henge over hengekøya så man får et felt som holder seg tørt.

Tarp/presenning er finfint, men du er igjen litt avhengig av trær hvis du ikke skal bære med deg noen stenger. Jeg tror tarpen til Helsport (og helt sikkert andre) har med noen slags stenger, men jeg vet ikke om jeg ville tatt risken med å sette opp en slags gapahuk i den norske fjellheimen, du risikerer å blåse bort i løpet av natten.

Hvis jeg drar i fjellheimen dropper jeg såklart hengekøye ;) Og jeg tror ikke turen blir så lang som 2 uker. Nærmere 1 tenker jeg iom at dette er første turen. Men det er ikke bestemt enda siden jeg ikke har fått planlegge så mye enda. Har såklart vurdert hytte til hytte - det er jo en fin ordning, og det er noe jeg har gjort før. Ang vekt på sekken så vil jeg bære lett, men jeg har ikke noe imot å måtte bære mye og tungt, så lenge jeg får trent meg opp før turen.

Men det blir spennende å se hvor jeg ender opp og om det blir noe av :D

Du kan bruke hyttene selv om du ikke sover der. For eksempel kan du plukke opp litt proviant på hyttene, slik at du kan bære med deg litt mindre mat. Da blir du avhengig av å legge opp ruter i nærheten av hyttene. Jeg kommer selv til å basere meg litt på det og litt på fisk, i tillegg til det jeg bærer med meg, på min 10-12 dagers tur på sensommeren.

Er du ikke vant til å bære tungt, så ville jeg ikke gått på lengre tur enn 3-4 dager først, for å teste litt hvordan det er. Eventuelt gå korte turer hver dag, ikke mer enn 7-8 km, selv om det høres lite ut. Er turen mer enn 5-6 dager, så legg inn en hviledag også.

Jeg har ikke noe tips om hvor å gå. Jeg har gått veldig lite på "denne" siden av fjellet, gått mye i Bergsdalen, på fjellene rundt Hardangerfjorden, osv. Litt mindre dramatisk enn Hardangervidda, Jotunheimen, osv. men fortsatt veldig flotte turområder. Kanskje det finnes lignende i randsonen rundt Hardangervidda og Jotunheimen, på østsiden. Jeg planlegger jo selv å begynne min tur i Huldreheimen, altså litt i lavlandet, når jeg skal over Jotunheimen i august/september en gang. Jeg kommer til å bære telt, så skal kjøpe meg nytt i sommer (det blir mest sannsynlig Helsport sitt Ringstind Light 2, slik at min samboer også får plass i teltet om det blir noen turer på oss, men teltet samtidig er lett nok til å bære alene på lengre turer). På fjellene kommer jeg til å holde meg litt i nærheten av "folk", da det er min første tur alene i fjellheimen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som tenkte på deg da jeg bedtemte meg for å dra på hytta ved Femund i sommer. Jeg skal gå mange turer og bla bedtige Sølens høyeste topp igjen. Selv om jeg i utgangspunktet er med på tur over alt! Men jeg skal på Sølenkurs uke 28 og Hemsedal uke 29.

Typisk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en tur til Troms? Dividalen og Altevann er fine områder! For Nord-Norge inspirasjon anbefaler jeg denne bloggen med bilder.

Troms blir litt vel langt nord, men det er flott natur der uten tvil, og fine områder å gå tur i. Men jeg tenkte mer på midtnorge et sted :)

Vil skrive under på det Heidihj skriver. Mye klokt.

Tarp/presenning er finfint, men du er igjen litt avhengig av trær hvis du ikke skal bære med deg noen stenger. Jeg tror tarpen til Helsport (og helt sikkert andre) har med noen slags stenger, men jeg vet ikke om jeg ville tatt risken med å sette opp en slags gapahuk i den norske fjellheimen, du risikerer å blåse bort i løpet av natten.

Du kan bruke hyttene selv om du ikke sover der. For eksempel kan du plukke opp litt proviant på hyttene, slik at du kan bære med deg litt mindre mat. Da blir du avhengig av å legge opp ruter i nærheten av hyttene. Jeg kommer selv til å basere meg litt på det og litt på fisk, i tillegg til det jeg bærer med meg, på min 10-12 dagers tur på sensommeren.

Er du ikke vant til å bære tungt, så ville jeg ikke gått på lengre tur enn 3-4 dager først, for å teste litt hvordan det er. Eventuelt gå korte turer hver dag, ikke mer enn 7-8 km, selv om det høres lite ut. Er turen mer enn 5-6 dager, så legg inn en hviledag også.

Jeg har ikke noe tips om hvor å gå. Jeg har gått veldig lite på "denne" siden av fjellet, gått mye i Bergsdalen, på fjellene rundt Hardangerfjorden, osv. Litt mindre dramatisk enn Hardangervidda, Jotunheimen, osv. men fortsatt veldig flotte turområder. Kanskje det finnes lignende i randsonen rundt Hardangervidda og Jotunheimen, på østsiden. Jeg planlegger jo selv å begynne min tur i Huldreheimen, altså litt i lavlandet, når jeg skal over Jotunheimen i august/september en gang. Jeg kommer til å bære telt, så skal kjøpe meg nytt i sommer (det blir mest sannsynlig Helsport sitt Ringstind Light 2, slik at min samboer også får plass i teltet om det blir noen turer på oss, men teltet samtidig er lett nok til å bære alene på lengre turer). På fjellene kommer jeg til å holde meg litt i nærheten av "folk", da det er min første tur alene i fjellheimen.

Har planer om å trene meg opp ved å gå med sekk og kortere turer som du sier på 2-4 dager. Så mye jeg klarer mens jeg har fri ihvertfall (helger osv). Og jeg satser nok heller på telt en gapahuk oppi fjellene. Men det er som du sier lurt å ikke gå heeelt ut i ødemarken fordi dette er min første tur. Greit å ha mulighet til hjelp om det skulle skje noe. Forhåpentligvis får jeg feriepenger jeg kan handle litt for, fordi jeg mangler telt, GPS, og primus og diverse. Uten det kommer jeg meg ikke noe sted. Selv om jeg er overrskende god på kartlesing :P

Hardanger er fint det og forsåvidt.

Jeg som tenkte på deg da jeg bedtemte meg for å dra på hytta ved Femund i sommer. Jeg skal gå mange turer og bla bedtige Sølens høyeste topp igjen. Selv om jeg i utgangspunktet er med på tur over alt! Men jeg skal på Sølenkurs uke 28 og Hemsedal uke 29.

Typisk :(

Aw :) Heldivis tror jeg at jeg får med meg fattern på en ukestur i femundmarka tidlig i høst. Menblir gjerne md en annen gang! Har jo sett bilder fra turene deres der og det er jo sååå fint!

Ikke bestemt meg for sted enda, og muligens så får jeg med meg ei venninne. Hovedsakelig i midtnorge et sted er vel det jeg er ute etter.

EDIT: Noen som har vært på Trolltunga? Vet at det er krevende terreng der osv, men det hadde jo vært fint å kunne lagt inn det på turen.. Så Hardanger er kanskje et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med trekanten i Trollheimen? Aldri gått den selv(enda), men hørt det skal være en fin tur.

http://ut.no/tur/trekanten-en-klassiker-i-trollheimen

Det var den vi gikk sist gang. Dog kom vi bare halvveis pga dårlig vær. Men det kan vurderes. Lett å komme seg til og fra uten eget kjøretøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...