Emilie Skrevet 11. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 11. Oktober 2013 Sånn apropos stell av pelshunder, og hvor mye enklere det er å bare kjøpe en doodle.. Dette utgjør kanskje en tredjedel av oppdragene mine. Men hadde klart meg helt fint uten disse. Pleier å vise frem alt kammeutstyret som skal til for å holde pelsen på et akseptabelt nivå. I tillegg pleier jeg å vise frem den tovete fellen til skrekk og advarsel. Siter
xxx12345 Skrevet 11. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 11. Oktober 2013 Jeg har bare en ting å utsette på den bloggen - hunder med skjegg har ikke nødvendigvis lettere for å få tannstein, og hunder med hår i øra har ikke nødvendigvis lettere for å få ørebetennelse. Siter
Siri Skrevet 11. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 11. Oktober 2013 Jeg har bare en ting å utsette på den bloggen - hunder med skjegg har ikke nødvendigvis lettere for å få tannstein, og hunder med hår i øra har ikke nødvendigvis lettere for å få ørebetennelse. Ja, det der hengte jeg meg opp i også - mine briarder har aldri hatt noe særlig til tannstein, chihuahua'ene derimot.... Det samme med ørebetennelse - jeg har svært sjelden behandlet mine briarder for ørebetennelse - mens chihuahua'ene - igjen... uten hår i øra til og med . 1 Siter
Guest 2ne Skrevet 11. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 11. Oktober 2013 Ja nei, jeg la merke til bikkja som måtte barbere av hele pelsen i ett stykke jeg, men det er klart, feilaktige opplysninger om tannstein på skjeggehunder og tette ører er mer opprørende Ja, det var sarkasme Siter
xxx12345 Skrevet 11. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 11. Oktober 2013 Det er vel noe med når man har sett det x antall ganger. Siter
Siri Skrevet 11. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 11. Oktober 2013 Ja nei, jeg la merke til bikkja som måtte barbere av hele pelsen i ett stykke jeg, men det er klart, feilaktige opplysninger om tannstein på skjeggehunder og tette ører er mer opprørende Ja, det var sarkasme Tja... man kan jo lure på hva annet som ikke stemmer i artikkelen også, da vettu Siter
Guest 2ne Skrevet 11. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 11. Oktober 2013 Jeg slipper å lure på hva mer som ikke stemmer i artikkelen jeg, jeg har sett hund og katter (som i flertall) som har måtte bli barbert som hunden på bildene, så jeg har rimelig god grunn til å tro at bildene er ekte, og ikke konstruerte. Men siden vi allikevel er inne på det. Det er klart at puddelen, som har ører som må nappes (og der er det jo et qlue bare der) har tettere ører enn hva terven har, som har stående, forholdsvis hårløse ører. Doodler er puddelblandinger, så at de har tette øreganger er ikke helt urealistisk å tro. Puddelen har også en tendens til å få tannstein. Siden doodlehunder er puddelblandinger, så er det ikke utenkelig at de kan ha arvet det fra sine puddelforeldre (eller, det er vel egentlig det, siden bastarder er så mye sunnere enn renrasede ). Storpuddelen har også enkelte linjer med problemer med tannemalje, hvilket naturlig nok gir dårligere tenner. Så selv om grunnen som oppgis er feil, så kan det være at doodleblandinger har lettere for å få tannsten enn andre hunder. Men poenget med å legge ut linken til denne bloggen, var for å illustrere hva som kan skje når man har en pelsstellhund som ikke får pelsstell. Jeg trodde det var ganske åpenbart jeg, med tanke på hva tråden handler om Siter
Siri Skrevet 11. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 11. Oktober 2013 Jeg slipper å lure på hva mer som ikke stemmer i artikkelen jeg, jeg har sett hund og katter (som i flertall) som har måtte bli barbert som hunden på bildene, så jeg har rimelig god grunn til å tro at bildene er ekte, og ikke konstruerte. Men siden vi allikevel er inne på det. Det er klart at puddelen, som har ører som må nappes (og der er det jo et qlue bare der) har tettere ører enn hva terven har, som har stående, forholdsvis hårløse ører. Doodler er puddelblandinger, så at de har tette øreganger er ikke helt urealistisk å tro. Puddelen har også en tendens til å få tannstein. Siden doodlehunder er puddelblandinger, så er det ikke utenkelig at de kan ha arvet det fra sine puddelforeldre (eller, det er vel egentlig det, siden bastarder er så mye sunnere enn renrasede ). Storpuddelen har også enkelte linjer med problemer med tannemalje, hvilket naturlig nok gir dårligere tenner. Så selv om grunnen som oppgis er feil, så kan det være at doodleblandinger har lettere for å få tannsten enn andre hunder. Men poenget med å legge ut linken til denne bloggen, var for å illustrere hva som kan skje når man har en pelsstellhund som ikke får pelsstell. Jeg trodde det var ganske åpenbart jeg, med tanke på hva tråden handler om Du er ikke den eneste med erfaring, vøtt, 2ne . Og jeg skjønte også POENGET med linken - men det må da være lov til å påpeke åpenbare feil også liksom. Tenk om noen som leste linken kom til å leve i den villfarelse at bartehunder har masse tannstein? Siter
Helle&Cita Skrevet 12. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 12. Oktober 2013 Ikke alle synes at utstilling er spennende,og da er det ikke praktisk for hverken hund eller eier å stresse med den lange pelsen. Det er jo ikke bare utseende som utgjør hvilken rase man går for. Hmm... Man kan jo like rasens væremåte, men ikke pelsstellet. Og noen individer har vanskeligere pels å stelle enn andre av samme rase også, så kanskje er man innstilt på noe, men ikke alt? Jeg tror ikke en hund med den type pels lider om man klipper en del av lengden, så for min del må de bare gjøre det. Personlig skulle jeg gjerne ha klippet ned Fasit, om jeg ikke hadde hatt noe interesse av å stille han, for den pelsen er rimelig vanskelig å holde egentlig, finnes spaniels med lettere pels enn han. Det betyr ikke at jeg ville ha kjøpt en annen rase, eller byttet han ut med et bedre pelset individ av den grunn.. Jeg ser ikke helt problemet? Er man ikke opptatt av utstilling, så er det vel ikke så viktig om hunden har "rett" frisyre? Men plages alle disse hundene av å være nedklippet da? Må alle ha full utstillingspels for å ha et bra hundeliv? Eller er det raseentusiastene som plages egentlig? Jeg syns det er fint at mange klippes ned jeg, fe klarer jo faktisk å se og begege seg ( snakker da om disse småhundene som nesten tråkker på pelsen sin og subber den i bakken. Hva er funksjonen til shitzu pels? Hei, hei Plukket ut noen svar her som jeg likte. Jeg har selv en Bedlington Terrier og klipper ikke min hund Bedlington frisyren, da jeg ikke syntes den er praktisk og liker heller ikke frisyren.... MEN kjøpte rasen pga jeg ELSKERr rasen og dens gemytt. Har ingen ting med at min hund ikke skulle egne seg til utstilling, har fått flere forespørsel om å stille henne ut, men jeg er ikke spesielt glad i utstilling.. Har også sett gamle bilder fra hvordan Bedlington så ut før i tiden og det ligner ikke på klippen de har nå, kan ikke se funksjonen ved å ha hanekam på hode som dekker synet for hunden... Iht. de gamle bildene, var Bedlington ganske så nedklipt, de var jo tross alt rotte fangere... Siter
maysofie Skrevet 12. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 12. Oktober 2013 Får litt rykninger i øyekroken når jeg ser folk som skammer over doodlene fordi 'alle får så ****** ekkel pels' så kommer der senere i samme avsnitt at man aldri vet hva man får med en blanding. Og nei, jeg forsvarer ikke doodlene, oppdretterne eller eierne, men syntes enkelte uttalelser kunne vært spart ettersom de ikke stemmer. Eneste man møter hvis man prøver å forklare at ja, ikke alle doodlene faktisk er like og at de faktisk kan være fantastiske hunder, er 'Alle doodleeierne står sammen som en religiøs sekt'. Jeg er så lei å få smell for at jeg har en slik blanding, selv om gatene auler av andre type blandinger *gremmelse ferdig, beklager det* Jeg skamklipper Bonnie før sommeren slik at hun ikke skal dø av heteslag på lange fjellturer i sommersolen, og fordi pelsdotten elsker å bade i havet Ellers i året stelles hun slik som portugiseren og puddelen vår gjordes mtp. børsting, bading og stuss, samt kortklipp av labber og snute. Var fult klar over at hun var pelshund når vi overtok henne, men enkelte ganger må bare funksjonaliteten gå foran skjønnheten Siter
lucy Skrevet 13. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 13. Oktober 2013 Jeg synes det er VELDIG spesielt å henge seg opp i hva folk gjør og ikke gjør med pelsen på sine egne hunder så lenge hunden ikke lider av det. Det er godt mulig det kommer en storpuddel i hus her en gang, og det er veldig godt mulig at den kommer til å leve store deler av livet sitt i en ikke-godkjent kort frisyre. Jeg synes skrelte pudler er fine jeg, og om en oppdretter ikke vil selge til meg som vil gi hunden et godt og aktivt liv fordi jeg er ærlig om at jeg kommer til å skrelle den, så er det i mine øyne their loss av en god valpekjøper. Og ja, jeg er klar over at pudler må bades og børstes uansett, og nei, jeg har ikke tenkt å vanskjøtte hunden fordi jeg ikke nødvendigvis holder den i godkjent klipp. Også fint å vite at det er folk der ute som dømmer meg om de ser meg og fjotten på vei hjem fra tur og han har vært dårlig i magen og vært litt "uheldig" bak, eller ellers ikke ser nydusjet og fønet ut. Jeg har åpenbart feile prioteringer. 4 Siter
Dante Skrevet 13. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 13. Oktober 2013 Lucy; Helt enig; det er meget spesielt å henge seg opp i hva folk gjør og ikke gjør med pelsen på egne hunder så lenge hunden ikke lider av det. Jeg har vært forelsket i Malteser i flere år, helt siden jeg møtte nydelige lille Sussi. Dersom jeg noensinne kjøper en, vil den sannsynligvis ikke ha "korrekt" pels til enhver tid fordi det er fryktelig upraktisk i hverdagen. Jepp; selvsagt kan jeg kjøpe en annen liten hund med pels mer etter hverdagens behov, men det er jo ikke pelsen som definerer en hund. Jeg forelsket meg i personligheten til rasen, ikke hverken utseendet generelt eller pelsen. Hvorfor i all verden skulle jeg ikke kunne kjøpe meg nettopp en Malteser da? Dersom 2 raser var 100% identiske, men den ene hadde mer praktisk hverdagspels enn den andre, hadde jeg selvsagt valgt den med mest praktisk pels. Har forøvrig ingenting imot en medium dose pelsstell, men egner meg overhodet ikke med saks i hånden . 1 Siter
Guest 2ne Skrevet 13. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 13. Oktober 2013 Jeg synes det er VELDIG spesielt å henge seg opp i hva folk gjør og ikke gjør med pelsen på sine egne hunder så lenge hunden ikke lider av det. Det er godt mulig det kommer en storpuddel i hus her en gang, og det er veldig godt mulig at den kommer til å leve store deler av livet sitt i en ikke-godkjent kort frisyre. Jeg synes skrelte pudler er fine jeg, og om en oppdretter ikke vil selge til meg som vil gi hunden et godt og aktivt liv fordi jeg er ærlig om at jeg kommer til å skrelle den, så er det i mine øyne their loss av en god valpekjøper. Og ja, jeg er klar over at pudler må bades og børstes uansett, og nei, jeg har ikke tenkt å vanskjøtte hunden fordi jeg ikke nødvendigvis holder den i godkjent klipp. Også fint å vite at det er folk der ute som dømmer meg om de ser meg og fjotten på vei hjem fra tur og han har vært dårlig i magen og vært litt "uheldig" bak, eller ellers ikke ser nydusjet og fønet ut. Jeg har åpenbart feile prioteringer. Det har for min del aldri vært snakk om at de MÅ være i godkjent klipp - og jeg fatter ikke at jeg gidder å forklare det NOK en gang. Det er snakk om at de må GIDDE å ta pelsstellet. Å klippe ned en hund betyr - fortsatt ikke - at det ikke er pelsstell. Har man innstillingen at man ikke vil ha pelsstell, at det er bare å klippe de ned, så er man ikke klar over eller forberedt på hvor mye jobb det er med en pelsstellhund, selv om den er i kort pels. Jeg kan snu på det. "Jeg syns det er fint å vite at folk dømmer meg som overfladisk, nedlatende og ufølsom fordi jeg ikke vil selge valper til folk som ikke vil ha pelsstellhund når vi har puddelkull til neste år". Veit dere hvor ofte vi må børste pelsstellhunden nå når været er som det er? HVER GANG VI HAR VÆRT UTE. Fordi hun blir våt. Fordi at våt pels floker seg. Fordi at blader og alt mulig annet slags drit setter seg fast i pelsen. Så hvis man ikke vil ha pelsstell, så burde man ikke ønske seg en pelsstellhund. - Og ja, hun er langhåret nå, men selv om hun hadde bare hatt 2 cm pels over hele kroppen, så ville hun blitt våt, hun ville samlet på blader og drit i pelsen, hun måtte ha blitt børsta hver dag. Og hvis du ikke er innstilt på hvor mye jobb det er, så kommer den jobben til å føles overveldende og demotiverende. Med ikke-pelsstellhunden børster vi hver gang hun røyter og ellers når jeg gidder. Det er en ganske stor og markant forskjell på en pelsstellhund og en ikke-pelsstellhund, hvor mye jobb det er med pelsen. Siter
Mari Skrevet 13. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 13. Oktober 2013 Har man innstillingen at man ikke vil ha pelsstell, at det er bare å klippe de ned, så er man ikke klar over eller forberedt på hvor mye jobb det er med en pelsstellhund, selv om den er i kort pels. Det er bare bra at du gjentar deg for pelshundene iallfall selv om jeg skjønner at du blir lei. Dette er grunnen til at jeg ikke endte med bedlington og jeg er neppe den eneste som har lest det du skriver. 2 Siter
lucy Skrevet 13. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 13. Oktober 2013 Det har for min del aldri vært snakk om at de MÅ være i godkjent klipp - og jeg fatter ikke at jeg gidder å forklare det NOK en gang. Det er snakk om at de må GIDDE å ta pelsstellet. Å klippe ned en hund betyr - fortsatt ikke - at det ikke er pelsstell. Har man innstillingen at man ikke vil ha pelsstell, at det er bare å klippe de ned, så er man ikke klar over eller forberedt på hvor mye jobb det er med en pelsstellhund, selv om den er i kort pels. Og jeg fatter ikke at du tror at hele innlegget mitt var stilet personlig til deg? Jeg presiserer jo uansett i innlegget mitt at jeg er klar over at puddelpels må stelles selv om den er kortklipt, jeg tenkte det da var implied at jeg også har tenkt å gjøre dette pelsstellet, ikke bare notere meg at det trengs 2 Siter
Kristiin Skrevet 11. November 2013 Rapporter Skrevet 11. November 2013 Jeg har jo ikke "pure breed", jeg da Så jeg velger og ha en kortere klipp. Det er enklere, men tanke på at vi aldri skal på noe utstiling, og hun presterer generelt bedre på agilitybanen med kort pels, spesielt på sommeren! MEN jeg synes hun er veldig søt med pels også! 1 Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.