Gå til innhold
Hundesonen.no

Shih Tzu/Yorkshire Terrier blanding?


Azyria
 Share

Recommended Posts

Noen med erfaring fra denne blandingen?

Dukket nylig opp et blandingskull her i nærheten som jeg ble litt interessert i. Men er dette en blanding som kan passe som familiehund (små barn) og til en uerfaren hundeeier?

Kommer til å klippe pelsen, så blir ikke så mye pelssell som med lang pels, og får dermed også en hund som røyter lite :-)

Skal ikke brukes til utstilling eller avl, så at det ikke er en renraset hund uten stamtavle er ikke noe problem.

Eieren virker seriøs med god fokus på sosialisering av valpene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få eller ingen her på forumet som vil anbefale å kjøpe en blanding. Problemet er ikke mangelen på stamtavle ift utstilling, men at veldig mange avler på disse små blandingene for å tjene penger, og det at man ikke kan se på helsen til hundene bakover i slekta (noe en stamtable muliggjør fordi du da vet hvem besteforeldrene, tanter, onkler, oldeforeldre osv. er). Det er ikke gitt at renrasede hunder er noe friskere av den grunn, men man har ihvertfall muligehten til å sjekke noe av hva som ligger genetisk hos valpen du kjøper.

Kjøper du en renraset hund har du også forhåpentligvis en seriøs oppdretter og raseklubb å forholde deg til, og et miljø med interesse for samme rasen, som kan støtte og hjelpe deg om du trenger det, eller som bare har en felles interesse.

Om du skal gå for blandingshund så vær ihvertfall veldig nøye på at begge foreldrene er grundig sjekket for rasetypiske sykdommer (sjekk med raseklubbene), og hils på foreldrehundene selv og se på gemyttet deres, og hvordan de lever. Lever de inne i huset sammen med familien? Har oppdretter både hannhund og tispe? Ser de friske ut, fine i pelsen osv? (dette er forsåvidt ting man bør gjøre uansett rase).

Hvorfor avler de på blandingshunder og ikke renrasede hunder? (et eksempel kan være at hundene av ulike årsaker ikke oppfyller raseklubbens krav for avlshunder)

Har de hatt flere kull på samme kombinasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er et engangstilfelle og et uhell så fremstår ikke eieren spes seriøs i mine øyne.

Skal du ha valp herfra bør du sette deg inn i helsetester som gjøres på både yorkshire og shih tzu og så finne ut om foreldrene til dette kullet er sjekket for de. Jeg kjenner bla en her oppe som driver med "oppdrett" av blandingshunder av små raser og hun gir en lang beng i hvilke avelsdyr hun bruker. Det avles på nervøse individ og det avles på individ med kjent hjertefeil..

Og du får ikke mindre røyting om du klipper altså, pelsen skal av uansett.

Om det er en hund som passer til barn, det gjør det sikkert om den er rett skrudd sammen, jeg personlig er skeptisk til og ha små hunder sammen med små barn da barn kan være uforutsigbare og gjøre dumme ting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et lite utdrag fra annonsen:

Både mor og far er hunder som har vært sykdomsfrie, de er begge ca 4 år.

Valpene er godt preget og sosialisert ,samt allergivennlige.(Både mor og far er allergivennlige)

Dette er en hund som ikke røyter, og derfor er det en del pelsstell om du vil ha lang pels.Om du vil ha pelsen kort, må den klippes ca 3-4 ganger pr. år.

Valpene har et fantastisk gemytt, i likhet med forrige kull. Valpene blir sosialisert ved at de er i stua fra de er født. De blir vant til andre hunder, da vi har to hunder fra før, samt katt, barn og alle husetes lyder.

Jeg aner ikke hvorfor de ikke avler på rensasede hunder..

Er på liste hos oppdretter for Cavalier King Charles Spaniel, så er vel denne rasen som havner hos oss. Bare ville høre andres meninger/tanker om denne blandingen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har hatt flere kull før er en typisk greie med folk som har en hann hund og en tispe av små raser og "sper på inntekten" litt med kull på dem. Ingen utgifter til parring med renraset hannhund, ingen raseklubb som stiller krav.

Begge rasene er ansett som allergivennlige, men det er ingen garantier. Det er veldig individuelt hva folk reagerer på.

At begge foreldrene har vært sykdomsfrie har ingenting å si hvis de ikke er testet. Det sier heller ingenting om de har over/underbitt, tannfeil, eller er genetisk disponert for HD/AD, patellaluksasjon eller andre rasetypiske sykdommer. Det hjelper utrolig lite om foreldrene har vært friske hele livet dersom flere av søskenene deres sliter med allergi og øyesykdommer.

At valpene er sosialisert i stua fra de er født er heller ikke noe godt utgangspunkt. Har de vært utenfor stua, er det store spørsmålet... Har de vært på biltur, oppdagelsesferd i hagen/skogen, har de møtt andre folk og hunder enn de som bor i huset, osv.

I den grad jeg overhodet ville vurdert å kjøpe blandingshund så hadde nok ikke denne oppdretteren vært aktuell. Det er mine tanker og meninger om denne blandingen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mor og far er hunder som har vært sykdomsfrie, de er begge ca 4 år.

Litt utenfor tema, men alikevel ikke. Jeg måtte avlive min fem år gamle hund på mandag, som kom fra friske foreldre (som begge lever fortsatt 9.5 +11 år gamle, som er veldig bra på rasen) etter mindre enn en måneds sykdom. Det var hjertet som sa takk for seg. Det er en sykdom vi vet rasen plages med, så det kan dukke opp til tross for jevnlig kontroll av hjertet, iom at vi ikke har gentest ennå, men det var forferdelig å se hvor fort det utviklet seg. Og det finnes ingen kur for denne sykdommen heller, i motsetning til endel andre. Så det å være ung og sykdomsfri sier ingenting, om man ikke har testet for de sykdommene rasen(e) plages med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor tema, men alikevel ikke. Jeg måtte avlive min fem år gamle hund på mandag, som kom fra friske foreldre (som begge lever fortsatt 9.5 +11 år gamle, som er veldig bra på rasen) etter mindre enn en måneds sykdom. Det var hjertet som sa takk for seg. Det er en sykdom vi vet rasen plages med, så det kan dukke opp til tross for jevnlig kontroll av hjertet, iom at vi ikke har gentest ennå, men det var forferdelig å se hvor fort det utviklet seg. Og det finnes ingen kur for denne sykdommen heller, i motsetning til endel andre. Så det å være ung og sykdomsfri sier ingenting, om man ikke har testet for de sykdommene rasen(e) plages med.

Uff, det har jeg ikke fått med meg. Så trist å høre! *klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får nok bare holde meg til den opprinnelige planen min med å kjøpe Cavalier king Charles spaniel :-)

Venter på et kull som skal fødes denne uka, men var ikke sikkert det var nok valper til at vi kunne få fra dette kullet. Men kommer et kull til om noen uker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper blanding, så er det lurt å lese om begge rasene, se om disse er noe du kunne tenkt deg. Finn også ut hva de forskjellige raseklubbenes avlsanbefaling er, og sjekk at foreldrene til valpene er testet for disse sykdommene.

Patella luksasjon er for eksempel veldig vanlig på yorkshire terrier. Hunden kan ofte virke frisk og glad selv om den har dette, så med mindre hunden blir testet spesifikt for det, så er det ikke sikkert en mild grad vil oppdages.

Min bror har en renraset yorkshire terrier, den har pl, sliter en del med nervøsitet, og kan nappe/bite folk dersom en blir presset. Han går godt overens med andre hunder, og er super med de han er trygg på. Må klippes oftere enn 3-4 ganger i året, og må også bades annenhver uke. Gres flere ganger i uken for å unngå floker. Han blir også klippet ned, men det er en del pelsstell på rasen uansett.

Jeg vet at yorken ofte ikke blir anbefalt med for små barn, men det kan sikkert gå fint også :)

Syns det høres lurt ut å holde deg til din opprinnlige plan. Dobbelsjekk at oppdretter du har valgt følger raseklubbens avlsanbefalinger, så har du gjort det du kan i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har ombestemt deg, men må si at det å skrive frisk uten å bevise det er ikke verdt papiret det er skrevet på en gang.

Min fikk påvist patellaluksasjon 2 år gammel, uten å ha haltet et skritt. Til alles store overraskelse fikk også moren hans det påvist, 5 år gammel, heller aldri haltet. Dette er en rase som PL ikke er vanlig på, og fåtallet sjekkes for det, derfor er det jo "ingen" som har PL.

Så, rase eller blanding, sørg for at helsetilstand bevises så godt det er mulig med vet-attest og gjennom NKK, eiers beretning av "frisk" holder sjeldent mål (i mine øyne var jo hunden min frisk og rask, han utviste jo ingen symptomer, og det trenger de ikke gjøre på alt heller). Spør ut om eksempelvis overdreven kløe, veldig hyppige ørebetennelser etc også, siden det kan være tegn på underliggende grums. Garantier har man aldri, men man bør prøve å minimere det man kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har nevnt, at de er tilsynelatende friske betyr ingen ting. De må være sjekket. Og det gjelder jo uansett hvilken hund du skal ha.

Men du venter på en cavalier, det er fine hunder, men jeg håper du har lagt ned mye tid i let etter oppdretter, for på rasen er det mye sykdommer ute og går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt ville jeg også anbefale å kjøpe renraset valp. Men om du er opptatt av helse, så ville jeg ærlig talt styrt unna cavalier. Og så blir jeg litt usikker på hva slags hund du egentlig er ute etter? Cavalier, yorkie og shih tzu er liksom tre ytterpunkter blant småhundene, spør du meg - mild og blid, frekk og freidig og sær og egen (for å sette det litt på spissen).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt ville jeg også anbefale å kjøpe renraset valp. Men om du er opptatt av helse, så ville jeg ærlig talt styrt unna cavalier. Og så blir jeg litt usikker på hva slags hund du egentlig er ute etter? Cavalier, yorkie og shih tzu er liksom tre ytterpunkter blant småhundene, spør du meg - mild og blid, frekk og freidig og sær og egen (for å sette det litt på spissen).

Det trenger jo ikke være stort mer enn størrelse som er viktig.. Jeg personlig liker jo både malinois og malamute, ligner ikke på noen måte hverandre eller bruksområde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ha en hund som passer til familie med barn. 2,4 og 9 år.

Har en mann som er mye borte på jobb, så kan ikke være en av de mest aktive rasene, dersom jeg sitter fastlåst med syke barn. Men da har jeg nok andre som kan ta hunden med på tur.

Har falt for Cavalier King Charles Spaniel og tror dette er den beste rasen for oss for øyeblikket. Søsteren min har en cavalier tispe, så har litt kjennskap til rasen.

I tillegg til at vi skal gå tur så har vi en stor inngjerdet hage hunden kan boltre seg i.

Jeg har lest og undersøkt i flere mnd, så har nok bestemt oss for denne rasen.

Ville bare høre deres meninger om den andre blandingen.. Bare jeg som ikke klarer å la være å kikke litt rundt mens vi venter på å høre fra oppdretter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...